Tunnetko ketään joka olisi kuollut anoreksiaan?
Kuinka tilanne eteni ja tapahtuiko lopulta yllättäen? Huolestuneena läheisen puolesta kyselen, on sairastanut pari vuotta eikä näytä parantuvan.
Kommentit (51)
En, mutta yhdellä ystävällä ollut muutaman kerran lähellä... Vielä elossa, mutta tällä hetkellä taas huonompaan päin menossa, ei meinaa jaksaa kamppailla sairauttaan vastaan.
Työkaveri kuoli monen vuoden sairastamisen jälkeen. Sydän pysähtyi. Läheiset olivat vuosia yrittäneet saada häntä hoitoon, mutta nainen ei siihen suostunut. Ihan kauheaa kun vierestä katsoi ja mitään ei voinut tehdä. Vuosia oli tosi laiha, mutta viimeisinä kuukausina oli kuin luuranko.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen muutaman. Aika pitkän linjan syömishäiriöisiä olivat. Myös itsemurhan riski on kovasti suurentunut anorektikoilla.
Onko yleisin kuolinsyy heillä, jos kuolee ennenaikaisesti?
Tunnen. Itsellänikin oli lähellä.
Yksi työkaveri on anorektikko, ja olen ihmetellyt miten vielä on hengissä, kun on niin luurangonlaiha.
En varsinaisesti tuntenut henkilökohtaisesti, mutta tiesin tytön joka kuoli anoreksiaan. Oltiin samassa koulussa koko ala- ja yläasteen ajan. Ala-asteen loppupuolella alkoi laihtua huomattavasti, ei sitä ennenkään ollut mikään lihava tai edes pyöreä. Seiskalla ollessa oli välillä pari kuukautta poissa koulusta, ilmeisesti hoidossa jossain, tuli sitten takaisin vähän terveemmän oloisena. Ysiluokalle mentäessä oli taas todella laihaksi laihtunut kesäloman aikana. Lukioon ei menty samaan, mutta kavereiden kautta kuulin että oli kuollut sairauteensa lukion toisen vuoden keväällä.
Tunnen kaksikin. Olen itse myös sairastanut anoreksian nuorempana.
Anoreksiassa ei kuole nälkään , vaan immuunikadon pettämiseen. Itselle pysäyttävä hetki, en halua avata enempää.
Vierailija kirjoitti:
Anoreksiassa ei kuole nälkään , vaan immuunikadon pettämiseen. Itselle pysäyttävä hetki, en halua avata enempää.
ImmuuniKADON pettämiseen? :D
Mutta eiköhän ne sydänongelmat ja muiden sisäelinten toiminnan pettämiset ole suurempi syy, jotka just nimeomaan johtuu siitä nälkiintymisestä. Lisäks itsemurha on yks suuri syy.
Kauheeta, jos on ns parantunut tai paremmassa kunnossa ja pysyvät vauriot sitten aiheuttavatkin yhtäkkiä kuoleman.