Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin ruokaan lisää energiatiheyttä?

Vierailija
05.05.2023 |

Teinillä (hoikka jo ennestään), aloitettiin lääkitys, joka laskee ruokahalua. Mikään ei oikein maistu ja nyt tulikin jo kehotus tarkkailla, ettei paino pääse enää laskemaan. Olisi kyllä itse motivoitunut (ajoittain ainakin) syömään, mutta ei vaan meinaa saada mitään alas ja helposti skippaa ateriat etenki aamupalan, jos vanhemmat ei kotona ja lounaan koulussa.
Eli mitä maistuvia (kuitenkin teerveellisiä) aterioita/välipaljoja? Vinkkejä? Muuten syö kaikkea, eikä allergioita ole, mutta punaista lihaa välttelee
Haasteena vielä perheen toinen teini, jolla ennemminkin taipumus painon herkkään nousuun ja hänelle taas haluaisin tarjoilla maukasta ja vähempienergisiä aterioita!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään erityistä, mutta anna kaikki ruoka normaalirasvaisena ja vältä kaikkea keinotekoista ja elimistölle sopimatonta.

Vierailija
2/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapähkinävoita, Taika ruispaahtoleipää, banaania ja kyllä voi ihan lettuja tehdä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikallinen öljyä ruoka-annokseen. Erilaisia öljyjä vaihdellen. Paras keino. Nosnon tapana napostella, niin pähkinöitä ja kuivahedelmiä.

Vierailija
4/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokadossa ja maapähkinävoissa on tosiaan paljon energiaa ja hyviä rasvoja, jos vaan ne maistuu. Ylipäätään pähkinät ja mantelit.

Sitten on tietysti purkista saatavia proteiinijauheita, joita voi lisätä esim. smoothien sekaan lisäämään ravintoarvoa. En nyt ensisijaisesti kuitenkaan niihin lähtisi.

Vierailija
5/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinät on helppo keino jos niistä pitää. Terveellistä, mutta energiapitoista.

Vierailija
6/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalirasvaista ruokaa, kevytmaitoa ym. Leipää ja leikkelettä välipaloiksi.

Vierailija
7/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ongelmana on, että ruoka ei maistu lääkityksen takia, niin olennaista varmaan on, että se tarjottu ruoka olisi teinin mielestä mahdollisimman maistuvaa. Aliravitsemus on paljon isompi ongelma kuin se, että tarvittavat kalorit tulevat "epäterveellisistä" lähteistä.

Keinot energiatiheyden lisäämiseen ovat sitten aika itsestään selviä. Lisää hyvää rasvaa kaikkeen mahdolliseen. Laadukasta oliiviöljyä voi pistää mausteeksi melkein mihin tahansa ruokaan ja sen voi lisätä lautasella, joten sitä ei tarvitse laittaa sen toisen lapsen lautaselle. Salaatteihin mukaan avokadoa ja pähkinöitä ja niitä pähkinöitä voi olla koko ajan tarjolla jossain kipossa niin, että siitä voi aina ohi kävellessään napata muutaman.   

Vierailija
8/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avocadoa, pähkinää, öljyjä? Huh. Voi käydä niin, että teini ei syö noita. Itse en koskisi. Kunnon ruokaa normaalirasvaisena eikä mitään höpötyksiä.

Vierailija
9/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avocadoa, pähkinää, öljyjä? Huh. Voi käydä niin, että teini ei syö noita. Itse en koskisi. Kunnon ruokaa normaalirasvaisena eikä mitään höpötyksiä.

Mitä muuta avokadot, pähkinät ja öljyt ovat, kuin kunnon ruokaa normaalirasvaisena?

Vierailija
10/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos paljon asiallisista vastauksista! Avokadosta onneksi tykkää ja sitä meillä melkein aina on tarjolla ja lisään usein salaatteihin yms., samoin pähkinät ja etenkin kuivatut hedelmät onneksi on aina maistunut, mutta paino vaan tahtoo laskea :(

Pitää alkaa kokeilla tuota öljylisää vielä lautaselle.

VArmaan ravitsemusterapeutille saadaan aika, jos ei kotikonsteilla saada painoa pysymään/nousemaan.

On vielä aktiivisesti liikkuva tyttö, niin ihan määrällisestikin sitä enegiaa pitäis saada, toki alkaa jo näkyä liikuntasuorituksessa ajoittain tuo jaksaminen :(

Lääkityksen tarvii, sitä jo yritetty vaihtaakin, mutta tuo nykyinen toimii muuten hyvin...

Vierailija
11/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalirasvaista ruokaa, kevytmaitoa ym. Leipää ja leikkelettä välipaloiksi.

Kevytmaito ei ole normaalirasvaista.

Vierailija
12/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeen vaihto toiseen? Jos lääke ei ole välttämätön (ja ei halua sitä), niin pois, jos ei voi syödä? Tai vain kuuri. Vai jokin muu idea, joka ei haittaa hänen terveyttä. Mistä ruuista hän itse pitää tai juomat. Väkisin ei voi lisätä mitään energiatiheyksiä, rasvainen ruoka ei kaikille maita. Proteiinia hyvä saada silti. Entä jälkiruoka.

Vierailija
13/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii lenkkimakkaraa ja kaljaa vai?

Vierailija
14/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

=D

Sori, mutta kaikki teinit eivät ole kaltaisiasi juntteja, joille läskisoosi on ainutta oikeaa ruokaa...

Vierailija
15/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeen vaihto toiseen? Jos lääke ei ole välttämätön (ja ei halua sitä), niin pois, jos ei voi syödä? Tai vain kuuri. Vai jokin muu idea, joka ei haittaa hänen terveyttä. Mistä ruuista hän itse pitää tai juomat. Väkisin ei voi lisätä mitään energiatiheyksiä, rasvainen ruoka ei kaikille maita. Proteiinia hyvä saada silti. Entä jälkiruoka.

Tuolla ylempänä jo vastasinkin, että lääkityksen tällä hetkellä tarvitsee, ja on kokeilu lääkevaihtojakin, tämä nykyinen toimii muuten hyivn, mutta vie tuota ruokahalua :(

Vierailija
16/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ylempänä jo vastasinkin, että lääkityksen tällä hetkellä tarvitsee, ja on kokeilu lääkevaihtojakin, tämä nykyinen toimii muuten hyivn, mutta vie tuota ruokahalua :(

Tsemppiä, meillä samanlainen tilanne, olen kyllä antanut terveellisen normiruoan lisäksi herkkujakin. Nekään ei meinaa maistua.

Vierailija
17/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lääke on nimeltään? Tarttis minullakin ruokahalu vähentyä.

Vierailija
18/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääke on nimeltään? Tarttis minullakin ruokahalu vähentyä.

Hahaa!! oon kyllä itsekin miettinyt, että käviskö salaa teinin lääkepurkilla :)

Ap

Vierailija
19/19 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

=D

Sori, mutta kaikki teinit eivät ole kaltaisiasi juntteja, joille läskisoosi on ainutta oikeaa ruokaa...

Ei ainut, mutta kyllä läskisoosi on ihan ravitsevaa ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi