Kenen piikkiin menee, jos töistä ei pääse lähtemään ajoissa ja myöhästyy siksi maksetusta menosta?
Olen päiväkodin lastenhoitaja. Eilinen työvuoroni oli suunniteltu klo 17.15 saakka, jolloin päiväkodin viimeinen lapsi oli ilmoitettu haettavaksi. Kesälomani oli määrä alkaa siitä ja olin varannut itselleni ja omille lapsilleni liput klo 18 lähtevään bussiin.
Klo 17.30 viimeistä lasta ei oltukaan haettu eikä myöhästymisestä oltu ilmoitettu. Soitin vanhemmille, jotka kertoivat ehtivänsä päiväkodille klo 17.45.
Lapsen hakemisen jälkeen en luonnollisestikaan ehtinyt enää hakemaan omia lapsiani ja jouduimme ostamaan uudet liput. Myöskään työajan ylitystä en voi ottaa aikana pois kuten yleensä teen, vaan siitä tulee nyt minimaalinen rahallinen korvaus.
Oma tappioniko tämä nyt sitten on? Mitäs menin varaamaan oman menon niinkin pian kuin 45min työajan päättymisen jälkeen?
Kommentit (206)
Ikinä ei pitäisi ehdointahdoin laittaa itseään tilanteeseen jossa joutuu kärsimään jos joku toinen mokaa. Eli jos tietää että on pienenpienikin mahdollisuus että joku toinen myöhästyy eikä itse pääsekään lähtemään silloin kuin pitäisi, niin väljä aikataulu. Muuten saa ihan turhaan stressiä ja mielipahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tee lastensuojeluilmoitus, niin oppivat ehkä jatkossa hakemaan lapsensa ajoissa.
Miksi alapeukku? Selvästikään vanhemmat eivät lapsestaan juurikaan välitä, jos eivät edes viitsi hakea lasta ajoissa hoidosta. Minä olen aina pitänyt selvänä, että lapsi luovutetaan sosiaaliviranomaisten huostaan, jos en hae häntä ajallaan. Siksi en ole koskaan myöhästynyt.
Omaan piikkiin menee. Oliko ihan ensimmäinen kerta, kun sinä jäit päiväko. tiin viimeisenä työntekijänä ja sinulle oli suuri yllätys, että lasten haku myöhästyy?
Elämässä kannattaa aina varautua siihen, että kaikki ei mene niin kuin suunniteltiin.
Bussilippuja on turha maksaa etukäteen, kun ne voi maksaa matkalle lähtiessä eikä bussit tavallisesti ole niin täynnä, että paikkavarauksen vuoksi pitäisi maksaa.
19 on ollut aika erikoisessa päiväkodissa, jos ei todellakaan ole koskaan myöhästytty sovitusta ajata kuin muutama minuutti. Itse hain usein omat lapseni viimeisenä, en ainakaan henkilökunnan työajan päättymisen jälkeen. Kerran hoitaja huokaili, että hän joutuu nyt jäämään pitempään, kun viimeisten lasten hakija oli soittanut jostakin sadan kilometrin päästä, että vasta silloin pääsee lähtemään eikä varahakijaa ollut.
Asia pitäisi aina järjestää niin, että joku muu hakee, jos ei itse ehdi. Aina se ei onnistu, jos kyseessä on vaikka liikenteessä tapahtuneet onnettomuuden vuoksi sattuva yllättävä este, lasun tekeminen ja lasten vieminen johonkin toiseen hoitopaikkaan siksi aikaa olisi hätävarjelun liioittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee lastensuojeluilmoitus, niin oppivat ehkä jatkossa hakemaan lapsensa ajoissa.
Miksi alapeukku? Selvästikään vanhemmat eivät lapsestaan juurikaan välitä, jos eivät edes viitsi hakea lasta ajoissa hoidosta. Minä olen aina pitänyt selvänä, että lapsi luovutetaan sosiaaliviranomaisten huostaan, jos en hae häntä ajallaan. Siksi en ole koskaan myöhästynyt.
Idiootti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti on 17 asti auki tämän perheen hoidon tarpeen vuoksi. Muut haetaan viimeistään 16.45. Muutamme työvuoroja aina hoitovarausten mukaan. Ap
Jos näin on niin perheen toimintahan oli todella törkeää! Heillä oli siis jo valmiiksi sovittuna 15 min ylimääräistä aikaa ja nyöhästyivät vielä puoli tuntia tästä! Käsittämätöntä! Kävikö ilmi, että mikä oli syy?
Mitä ihmeen ylimääräistä aikaa? Päiväkodin on oltava auki lasten hoitotarpeen vuoksi klo 6 -18 välisenä aikana ja työvuorot sitten tehdään siten kuin lasten siellä ilmoitetaan olevan. Meillä hoitotarve on klo 8-18 välillä ja saimme ensin paikan vuoropäiväkodista, jossa hoito on todella kallista suhteessa tavalliseen päiväkotiin. Siellä ihmeteltiin, miksi lapset heille pitää tuoda, jos tuo klo 18 vuoro on vain joka toinen viikko yhtenä päivänä.
On muuten aika outoa, että ns. iltavuorosta lähdetään lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Kolmen sairaanhoitajan lapset on aika usein sossun hoivissa, kun vanhempansa eivät pääsekään leikkaussalista ajoissa.
Ehkä lapsen vanhemmat ovat samantapaisessa työssä kuin ap, eivätkä päässeet jonkun toisen myöhästymisen vuoksi hakemaan lasta ajoissa?
Luulisi ap:n ymmärtävän, ettei hänen työnsä ole ainoa laatuaan.
Miten joku KEHTAA jättää lapsensa hakematta ajoissa!? Törkeetä! Ei tulisi itselle mieleenkään! Jos omassa työssä palaveri uhkaa venyä yli työajan, ilmoitan vaan kohteliaasti että ”anteeksi, joudun nyt poistumaan” (toki olen jo alussa ilmoittanut käytettävissä olevan ajan). Ei tulisi mieleenkään olettaa että jonkun toisen pitää omassa työssään joustaa jotta MINÄ saan rauhassa tehdä oman työni loppuun! Ja olisi se törkeää sitä odottavaa lastakin kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elämä ole noin yksinkertaista kaikilla. Voi olla epäsäännöllinen työaika ja joku keikka on hoidettava loppuun, vaikka varsinainen työaika päättyisi. Sellaisissa tapauksissa pitäisi olla aina varahakija, mutta yllättävät esteet ovat aina yllättäviä. Lasu ei mitään auta, jos lähimpään toiseen päiväkotiin on 50km ja päivystävä sosiaalityöntekijä vielä kauempana.
Se on sitten eri juttu, miten tuo työntekijälle korvataan. Meneekö hätätyönä?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lapsen vanhemmat ovat samantapaisessa työssä kuin ap, eivätkä päässeet jonkun toisen myöhästymisen vuoksi hakemaan lasta ajoissa?
Silloin laitetaan lapset sellaiseen päiväkotiin jossa pidemmät aukiolo ajat jos tietää että omassa työssä on tällainen riski!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti on 17 asti auki tämän perheen hoidon tarpeen vuoksi. Muut haetaan viimeistään 16.45. Muutamme työvuoroja aina hoitovarausten mukaan. Ap
Jos näin on niin perheen toimintahan oli todella törkeää! Heillä oli siis jo valmiiksi sovittuna 15 min ylimääräistä aikaa ja nyöhästyivät vielä puoli tuntia tästä! Käsittämätöntä! Kävikö ilmi, että mikä oli syy?
Mitä ihmeen ylimääräistä aikaa? Päiväkodin on oltava auki lasten hoitotarpeen vuoksi klo 6 -18 välisenä aikana ja työvuorot sitten tehdään siten kuin lasten siellä ilmoitetaan olevan. Meillä hoitotarve on klo 8-18 välillä ja saimme ensin paikan vuoropäiväkodista, jossa hoito on todella kallista suhteessa tavalliseen päiväkotiin. Siellä ihmeteltiin, miksi lapset heille pitää tuoda, jos tuo klo 18 vuoro on vain joka toinen viikko yhtenä päivänä.
Mitäs outoa siinä on, että iltavuorosta lähdetään lomalle? Meilläkin on työvuorokierto aamu-ilta-väli ja ihan mikä tahansa voi sattua viimeisen päivän kohdalle. Lista rullaa ja ihmiset jäävät pois, kuka missäkin kohtaa.
Törkeää.
Mutta koin myös törkeäksi, kun hain lapseni aikoinaan ennen hoitoaikamme loppumista ja sain ihan mahdottomat haukut vikalta hoitajalta. Selvisi sitten miksi hän vauhkosi kuin peto, kun näin hänet illemmalla ostarin kultasepän liikkeessä myyjänä.
Lapseni oli sinä päivänä vika lapsi, mutta työssäkäyvänä yyhoona pääsin hakemaan hänet aina vasta silloin, kun olin päässyt töistä. Jokaikinen päivä hain hänet suoraan töiden jälkeen, ikinä en poikennut missään matkalla. Jos tiesin työpäivän venyvän esim. työmatkan tai asiakastapaamisen vuoksi, sovin ja vein hänet varahoitopaikkaan. Koin moitteen todella röyhkeäksi, olisi pitänyt tehdä hoitajasta valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin laitetaan lapset sellaiseen päiväkotiin jossa pidemmät aukiolo ajat jos tietää että omassa työssä on tällainen riski!
Lapsia ei vain tällä perusteella saa mihinkään vuoropäiväkotiin.
Jos tosiaan jo nyt vanhempien annetaan tulla hakemaan 15min myöhässä, niin itse olisin vienyt lapsen poliisiasemalle ja kehottanut vanhempia hakemaan lapsensa sieltä.
Minulle itselleni on käynyt niin että olin kyllä ajoissa liikkeellä mutta sitten kävikin niin että tuvalaitevika sotki koko raideliikenteen tietyltä rataosuudelta. En voinut muuta kun istua junassa. Soitin tietysti päiväkotiin että näin on käynyt ja tulen heti kun vaan pystyn. Lapseni muisti pitkään kuinka hänet haettiin viimeisenä ja oli jo ihan pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki päiväkodit ole auki 6 - 18. Tuo on se aika, jolle ainakin osa kaupungeista pyrkii ns. normihoidon järjestämään, mutta ei se tarkoita sitä, että kuka tahansa voisi missä tahansa päiväkodissa olettaa, että nuo on aukioloajat - edes poikkeustilanteessa. Jos hoidontarve on säännöllisesti tuo, niin sitten haetaan se päiväkoti, jossa tämä onnistuu.
Mitä ihmeen outoa on siinä, että ihminen lähtee lomalle, kun viimeinen töyvuoro päättyy? Ihan normimeininki itselläkin on heittää kamat auton takakonttiin ja viimeisen työpäivän jälkeen en ajakaan kotiin vaan sinne, minne olen menossa lomalle.
Monien kommentoijien kanssa olen kuitenkin samaa mieltä, että ap:n tapauksessa on ollut aika kireä aikataulu. Tämä ei toki oikeuta vanhempia vitkuttelemaan lasten hakemisessa, mutta kyllä tämä valitettavasti menee ap:n piikkiin. Ainoa, mitä ap saaa, on se pieni ylityökorvaus - joka ei ilmeisesti kata lippujen hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Monikaan vanhempi ei ymmärrä, että päiväkodin työntekijöillä on tosiaan omaakin elämää. Entä jos töiden jälkeen pitäisi päästä kampaajalle, lääkäriin... ? Niitä ei noin vain perutakaan viime hetkellä.
Juuri näin! He eivät myöskään ymmärrä, että vaikka myöhästyvät mielestään vain ”hyvin harvoin”, siinä ryhmässä on muitakin lapsia joiden vanhemmat myös myöhästyvät ”hyvin harvoin”. Lopputulema on se että, hoitaja joutuu vähän väliä päivystämään yli työajan. Käytännössä joutuu siis mielessään laskemaan työaikansa tuntia pidemmäksi kuin mitä se virallisesti on, varmuuden vuoksi.
Olisit lähtenyt 17.15 ja jättänyt ne lapset siihen päiväkodin eteen odottamaan vanhempiaan. Vanhemmat olisivat vastuussa tapahtumasta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle itselleni on käynyt niin että olin kyllä ajoissa liikkeellä mutta sitten kävikin niin että tuvalaitevika sotki koko raideliikenteen tietyltä rataosuudelta. En voinut muuta kun istua junassa. Soitin tietysti päiväkotiin että näin on käynyt ja tulen heti kun vaan pystyn. Lapseni muisti pitkään kuinka hänet haettiin viimeisenä ja oli jo ihan pimeää.
Ah, muistoja tulee mieleen. Itsekin istunut 45 minuuttia liikkumattomassa junassa ja lapset piti hakea. No, onneksi vaimo ehti irtaantua töisä ja hakea lapset. Olisin loppujen lopuksi ehtinyt (tai myöhästynyt maks. 5 minuuttia), mutta tietenkään silloin kun juna ei liiku, niin ei voi tietää, miten pitään vielä kestää.
Hassua muuten, jos lapsi muistaa, että haettaessa oli ihan piemää. Sitähän Suomessa alkaa olla jo neljän maissa keskitalvella - tai jos asutte pohjoisemmassa jo huomattavasti aikaisemmin.
Näin se pitäisi ollakin! Juurikin noin että palkallinen työ-aika on laskettu vähän yli siitä kuin päiväkoti menee kiinni. Tällä tavalla tietää että pääsee lähtemään kun työaika loppuu, vaikka joku mattimyöhäinen tulisikin ihan viime minuutilla hakemaan. Jos kuitenkin sattuu olemaan joku aloituksessa kuvattu tapaus, niin ilman muuta pitäisi mennä vanhempien piikkiin! Ja korkojen kanssa!