Äiti raivosi ja riuhtoi lastaan Linnanmäellä
Olin tänään alle vuoden vanhan lapsemme kanssa käymässä SeaLifessa, ja näin vierestä, kuinka pienen lapsen äiti raivostui aivan silmittömästi lapselleen ja riuhtoi tätä käsivarresta. Lapsen isä ei juuri reagoinut tilanteeseen. Jäin järkyttyneenä tuijottamaan naista, mutten saanut sanaa suustani! Minulla on niin paha mieli, etten puuttunut tilanteeseen, mutta nainen oli niin raivoissaan, että ihan aidosti pelkäsin häntä oman lapseni turvallisuuden takia. Ihan järkyttävän huono omatunto, kun niin jäädyin tilanteessa :/
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä joidenka mielestä aloitus on ehdottomasti jauhenlihan pesuihin, tampoonikoruihin ja munsalan kansalaispuku- ketjuihin verrattava totaalinen valhe ja narrapukin päästään keksimä ei ei ei ei ei missään nimessä mahdollinen huijaus porvoo juttu, on itse a) äiti b) "vähän joskus hermostunut" ja "pikkusen riuhtaissut"?
Miksi JUURI tämä ketju ansaitsee noin monta defenssin omaista "EI OLE TOTTA" reaktiota?
Lukekaa vaikka ekaa aloitusta etusivulta ja katsookaa onko niissä yhtä paljon keuhkottu ja meuhkattu, että: "nyt se ap. valehtelee" "tällä palstalla valehdellaan"?
Myöntäkää jo s*atana että lapsia voidaan kohdella huonosti ihan julkisesti ja ihmiset saattavat paheksua sellaista toimintaa.
Ja jos/kun itsekin rääytte ja rähisette lapsillenne, niin joku saatta olla sen lapsenne puolella ja tulla puolustamaan sitä pientä. Eikä teillä ole silloin oikeutta ruveta siinä mussuttamaan, vaan alkaa varata itsellenne terapia aikaa!
Olen äiti, olen hermostunut ja joskus jopa riuhtaissut. Noniin, tulkaa kivittämään tällainen väkivaltainen hullu!
Okei. Olet siis itsekin riehunut, mutta tämä aloitus nyt ei voi olla totta?
Miksi? MIksi juuri tämä kyseinen aloitus on NIIIIIIIN epäuskottava? Kun itsekin olet samanlainen?
Defenssi? Eikö niin?
Häpeäisit sitä nöyryytystä, mikäli joku ulkopuolinen tulisi puolustamaan sinun lastasi, ja olisikin tämän puolella?
Eikö niin?
Siksi reagoit kieltämällä aloituksen. Sinä et halua että julkisesti sinun lapsesi puolia pidetään ja sinun huonoon käytökseen puututaan? Ahdistavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä jos lapsi on ollut vaikka kateissa ja äiti on ollut tosi pelästynyt? Kerran oli tilanne kun lapsi tuli potkupyörällä alamäkeä ja tietty suoraan autotielle. Isä juoksi perässä. Onneksi oli hyvä näkyvyys niin ehdin auton pysäyttää hyvissä ajoin. Lapsi kaatui sitten autotielle ja isä ei mitenkään kauhean hellästi lasta nostanut pois. Olisin varmaan itse reagoinut samalla tavalla.
Mistä tällainen silmien sulkeminen ja väkivallan puolustelu oikein kumpuaa?!
AP kirjoitti, että se oli raivoa ja vihaa. Lapsi vaarassa. Äiti riepotti. Kyllä sellaiseen pitää puuttua ja kyllä sellainen pitää uskaltaa nähdä. Ihan turhaa selittelyä.
En ihan purematta nielisi kaikkea, mitä av:lla kirjoitellaan. Melkoisen sinisilmäistä kuvitella, että kaikki mitä anonyymilla palstalla kirjoitetaan on totta.
Valitettavasti tää on kyllä ihan totta. Halusin kirjoittaa tästä, jotta muut muistaisivat reagoida, jos näkevät vastaavaa. Ap.
Mutta et sitten itse reagoinut.
Vierailija kirjoitti:
Sealifessä pidetään haita liian pienissä altaissa niiden luontaiseen reviiritilaan verrattuna, mitä ympäristöjärjestöt ovat kritisoineet. Muutenkin monet vesieläintarhan eläimet ovat hyvin stressaantuneita mm. laseihin hakkaavien ja huutavien lapsien sekä salamalla otettujen valokuvien takia. Jo ihan lähtökohtaisestikin eksoottisten eläinten kiinniotto, kuljetus toiselle puolelle maailmaa ja vangittuna ihastelu ihmisen oman ilon tähden on kyseenlaista. Siihen päälle tonnikuutioiden vesimassojen lämpimänä pitäminen muine ylläpitovaateineen on todella energiasyöppöä.
Oikeasti toivon että ap miettii myös näitä eettisiä kysymyksiä, kun kasvattaa lastaan aikakauteen, jota tulee hallitsemaan ilmaston lämpeneminen ja muut ekokriisit. Vuoden ikäisen taaperon käyttäminen SeaLifessä ei anna minulle erityisen vastuullista kuvaa vanhemmasta noin muutenkaan (todennäköisesti saa tulevaisuudessa kuluttaa mitä tahansa ”kasvatuksen” nimissä) , saati sitten kaltoinkohtelun todistaminen siihen puuttumatta :(
Tämä!! Minusta on huolestuttavaa, miten vanhemmat näkevät kasvatuksen nykyään pitkälti sen kautta, miten he osaavat vastata lapsen tarpeisiin ja kohdata lapsen tunteita. Samalla ollaan välinpitämättömiä elämänarvojen ja elämäntapojen suhteen.
En ota kantaa ap:n kohtaamaan tilanteeseen, mutta en usko että tapauksen äidin ongelmiin auttaa millään tapaa moralisointi keskustelupalstoilla. Yhden Sealife-kerran pääsylippurahat toki kannattaisi ehkä laittaa psykologin tapaamiseen, mutta sillä ei vielä pitkälle pötkitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kyllä todella kylmäävältä nämä ketjussa räyhäävät väkivaltaiset rääkyjä äidit.
Aloittaja on kirjoittanut täysin uskottavan aloituksen joka on jokaiselle tasapainoiselle, tervemieliselle ja normaalille ihmiselle ihan ymmärrettävä.
Kuvottavaa on lukea räyhämammojen defenssejä ja tuntuu pahalta, että heillä on pieniä lapsia.
Räyhämammojen argumentointi on ala-arvoista. Aloitus dumataan valeeksi, kun ei muuta keksitä. Aloitusta syytetään meuhkaamiseksi, vaikka kyllä se meuhkaaminen on räyhämammojen näppiksiltä. Aloitus kannattaa lukaista uudestaan, kun on vähän rauhoittunut. Ottakaa vähän rauhoittavia ja vetäkää vaikka pari röökiä. Hengitelkää. Käykää vähän happea haukkaamassa. Lukekaa sitten uudelleen. Ei ole meuhkaamista.
Teillä meni tunteisiin, koska jollain tasolla häpeätte itseänne, ja sitä miten pahoja olette omalle/omille pienille lapsillenne.
Helppointa se tuollaiselle heikolle ihmiselle, on hyökätä ap:ta vastaan, ja syyttää valhetelijaksi.
Leikkiä ettei ihmisiä ahdistaisi katsella kun kohteltte lapsianne kuin pas*aa.
Olette väärässä. Defenssinne eivät pelasta teitä ja lapsianne.
Käytöksenne on alhaista, säälittävää ja oksettavaa.
Uskotko kaiken muunkin mitä täällä satuillaan? Vanukkaan syöneet miehet, jauhenlihat ja kaikki. Täyttä totta joka sana :D
En tietenkään usko kaikkia. Oletpa typerä. Jos täällä on ihan selkeitä läppäaloituksia, niin ei se tee kaikista aloituksista epätosia.
Aloitus on täysin uskottava ja se että nyt kieltäydytte uskomasta sitä, johtunee vain siitä, että teitä pelottaa ja hävettää.
Mikä minua tarkalleen ottaen pelottaa ja hävettää?
Se hävettää sinua kun kohtelet omaa lastasi huonosti.
Se pelottaa sinua, jos joku ulkopuolinen saattaisi joskus puuttua asiaan ja puolustaa sinun lastasi sinun pahuudeltasi.Kiitä onneasi, että tämä on nimetön palsta. Muuten olisit syytteessä kunnianloukkauksesta. Ihan oikeasti kannatta joskus miettiä ennen kuin kirjoittaa. Ei ole leikinasia syyttää toista perusteettomasti lapsenhakkaajaksi.
Tirsk!
Kunniaa loukataan niin syyte. Mutta lasta pahoinpidellään niin ei mitään syytteitä, häiritsempä vaan keskustelua, kun muut yrittää täällä puolustaa viatonta lasta väkivallalta.
Olet aika sankari. Ei voi muuta sanoa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleepa paha mieli, kun lukee näitä viestejä...ihan kuin lapsen fyysinen kurittaminen olisi suurimman osan mielestä hyväksyttävää! Itse ymmärrän kyllä sellaiset tilanteet, joissa tarvitaan esim kiinnipitämistä, mutta tässä tapauksessa lapsi oli paikoillaan ja äitinsä tosiaan raivoten repäisi lasta harteilta ja jatkoi edelleen järkyttävää raivoamista. Kuljin ohi, mutta käännyin takaisin katsomaan ja äiti edelleen kihisi ja selitti lapsen isälle "ettei enää kestä tuota!". Lapsi itki hysteerisenä paikoillaan ja isänsä yritti hänelle jutella. Tarkoitukseni ei ollut nyt ketään arvostella, enkä siksi halunnutkaan tarkemmin kuvailla tapahtumia, vaan halusin nostaa tämän aiheen esille, jotta tällaisissa ylilyöntitilanteissa puututtaisiin (lempeästi) tapahtumiin. Itse epäilen, että kotona sattuu vieläkin ikävämpiä tilanteita, jos julkisellakin paikalla pinna noin palaa. Etenkin, kun isälle tilanne näytti, _kuin_ arkipäivältä. Myös oma mieheni näki tilanteen ja pitää sitä väkivaltana. Ap.
Ennen ”kuin” -sanaa ei tässä tapauksessa tule pilkkua.
Jatkakaa.
Juu, ei siinä olekaan pilkkua.
Onhan. ”Etenkin, kun isälle tilanne näytti, kuin arkipäivältä”.
Kamalaa suomen kieltä.
Kamalaa mänttiyttä.
Eri
Komppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä jos lapsi on ollut vaikka kateissa ja äiti on ollut tosi pelästynyt? Kerran oli tilanne kun lapsi tuli potkupyörällä alamäkeä ja tietty suoraan autotielle. Isä juoksi perässä. Onneksi oli hyvä näkyvyys niin ehdin auton pysäyttää hyvissä ajoin. Lapsi kaatui sitten autotielle ja isä ei mitenkään kauhean hellästi lasta nostanut pois. Olisin varmaan itse reagoinut samalla tavalla.
AP kirjoitti, että se oli raivoa ja vihaa. Lapsi vaarassa. Äiti riepotti. Kyllä sellaiseen pitää puuttua ja kyllä sellainen pitää uskaltaa nähdä. Ihan turhaa selittelyä.
En ihan purematta nielisi kaikkea, mitä av:lla kirjoitellaan. Melkoisen sinisilmäistä kuvitella, että kaikki mitä anonyymilla palstalla kirjoitetaan on totta.
Valitettavasti tää on kyllä ihan totta. Halusin kirjoittaa tästä, jotta muut muistaisivat reagoida, jos näkevät vastaavaa. Ap.
Kyllä sä olet säälittävä!! Siunasit omalla käytökselläsi lapseen kohdistuvaa väkivaltaa, koska ei ollut pokkaa puuttua asiaan! Minkä viestin välitit sille lapselle ja äidilleen jos julkisella paikalla kukaan ei puutu tuollaiseen. Ja nyt ihan muita muistuttelet ja ohjeistat!!! Häpeä!
Odota vaan kun se oma taapero kasvaa, voi joskus mennä ihan omatkin hermot...
Miksi sä tänne kirjoitat asiasta? Ei tämä ole lastesuojelun palsta.
Olisit ottanut videon todisteeksi tilanteesta ja soittanut lastensuojelun päivystysnumeroon. Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä nimettömänäkin. Suomessa pitää puolustaa lasten oikeuksia eikä suojata vanhempien oikeutta fyysiseen ja henkiseen väkivaltaan. Vanhemmille sakkoa ja vankilaan! Lukekaa Jouppilan nelosten tarina. Pienillä lapsilla on ollut karu kohtalo väkivaltaisen äidin ja piittaamattoman isän varjossa. Sukulaiset, naapurit ja kyläläiset ovat tienneet lapsiin kohdistuvasta väkivallasta, mutta eivät ole puuttuneet väkivaltaan: https://yle.fi/uutiset/3-11192844
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai riuhtoo ja raivoaa pienelle lapselle jälleennäkemisen riemusta?
Puhu pukille. Selität nyt omaa käyttäytymistäsi.Ei lasta riepotella missään tilanteessa. Hirveältä kuulostaa.
Näitkö tilanteen, mitä tapahtui ennen sitä? Itsekin kerran riuhtasin lastamme ja ” raivosin” hänelle, kun meinasi väkisin juosta autotielle 4-vuotiaana.
Oliko tuo väkivaltainen äiti lihava?
Itse olin sunn.kaupassa kun todella lihava nainen oli ilkeä pikkutytölleen.
En uskaltanut mennä puuttumaan, koska nainen oli tod.iso ja mieskin oli isokokoinen, solmittu parta, MC nahkaliivi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, itsekin jäädyn järkytyksestä noissa tilanteissa. Mutta ei tuo nykyään tavatonta ole. Menkää viikonloppuna Jumboon, niin näette noita raivohulluja vanhempia ihan tarpeeksi. Enkä halua ikäsyrjiä, mutta nuoret äidit on niitä pahimpia, pinna katkeaa sekunnissa. Moni voisi vain jättää nämä vauvatalkoot väliin ja keskittyä omaan itseensä.
Useampi lapsi ja ikä ovat tuoneet esim minulle kypsyyttä. Minulla on ikäänkuin päässä blokkeja, jotta muistaisin, että hermoja ei kannata mennettää ja tilanne menee ennenpitkää ohi. Vähän kuin autolla ajaessa minulla on koko ajan joku blokki, että nyt pitää keskittyä tähän,olla rauhallinen eikä antaa muiden asioiden sotkea päätä. Menee rationaalisuus tunteiden edelle, koska jossain tilanteissa omia tunteita ei saa päästää hallintaan.
Esikoisen kanssa ne uhmaraivarit ajoivat minutkin joskus hetkellisesti nurkkaan. Rupesin itsekin itkemään kun toinen veti ekat tunnin hervottomat raivarit, tai joskus menetin hermoni jossain pukemistilanteessa niin, että pelästyin puristinko mustelman lapsen käteen. Ymmärsin pikkuhiljaa, että siihen ei pidä mennä mukaan, pitää pitää pää kylmänä. Oikeasti ihan tietoisesti ajattelen, että pitää pysyä rauhallisena. Että tämäkään tilanne ei ole oikeasti niin paha, vaan pitää pitää fokus tärkeissä asioissa. Liikenteessä pitää seurata muuta liikennettä. Lasta ei saa vahingoittaa henkisesti eikä fyysisesti.
Mutta ennen omaa lasta ei oikein ole ollut sitä, että vaikka itsekin olisi jo vaikka stressin ja väsymyksen kanssa heikoilla, niin silti pitää vaan jollain tapaa hoitaa ne tilanteet eikä voi antaa itselleen vapautusta. Nykyään osaa ehkä ennakoida ja suunnitella paremmin, ja jos kaikesta huolimatta tilanne tulee päälle, niin ei ajaudu itse paniikkiin/raivoon/muuhun niin helposti. Se on minusta ihan normaalia kypsymistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä aloittajan alle vuoden ikäinen tajuaa sea lifesta? Ei mitään.
Mitä sitten? Tätä samaa jankutetaan vuosikymmenestä toiseen, jos perhe matkustaa, käy huvipuistossa tai yleensä missään.
Miksi vauvan pitäisi tajuta niistä mitään, eikö tärkeintä ole, että perhe viihtyy yhdessä ja tekee mukavia asioita?
Minua ei lapsena riuhdottu eikä raivottu julkisella paikalla. Ikinä. Vanhempani olivat hyviä vanhempia.
Kotona sitten hakattiin. Jos käyttäydyin huonosti,niin sitten käyttäydyin. Kotona remmi heilui ja haukuttiin.
Omia lapsia ei koskaan ole lyöty eikä lyödä. Retuutettu on. Kauppajonossa ja leikkipuistossa ja bussipysäkillä jne. Ja huudettu. Jos lapsi ei tottele, juoksee karkuun nauraen ja jotenkin vaarantaa itsensä, niin jotain on tehtävä. Minä en ala harrastamaan mitään kissa-hiirileikkiä lapsen kanssa enkä taatusti anna juosta bussin alle enkä bussia karkuun.
Voitte paheksua niin paljon kuin haluatte mutta omalla taustallani pidän parempana välitöntä palautetta heti kun jotain tapahtuu kuin sitä, että saat tuntitolkulla odotella selkäsaunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et sitten itse reagoinut.
Omasta virheestä voi ottaa opiksi sekä itse että muut - jos siitä kertoo.
Enemmistöhän ei reagoi mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, itsekin jäädyn järkytyksestä noissa tilanteissa. Mutta ei tuo nykyään tavatonta ole. Menkää viikonloppuna Jumboon, niin näette noita raivohulluja vanhempia ihan tarpeeksi. Enkä halua ikäsyrjiä, mutta nuoret äidit on niitä pahimpia, pinna katkeaa sekunnissa. Moni voisi vain jättää nämä vauvatalkoot väliin ja keskittyä omaan itseensä.
Me illan tehty välillä se virhe kaupassa, ettei ole 2-vuotiasta pakotettu kärryyn tai rattaisiin, vaan on saanut kävellä itse. Keskustelu kaupassa etenee suurin piirtein näin:
- Lapsi hortoilee ympäriinsä muiden kärryjen eteen ja karkailee
Minä: tuletko syliin?
Lapsi: Ei!
Minä: Anna äitille sitten käsi.
Lapsi: Ei!
Lapsi ryntää suoraan toisen perheen kärryjen eteen, jolloin tartun kädestä kiinni. Lapsi karjuu kuin syötävä. Nostan syliin, ja lapsi karjuu kuin syötävä.Tämä sama keskustelu käydään sitten lapsen kanssa 3-5 kertaa/kauppareissu.
Mutta joo, pahoinpitelijöitä tässä kaikki ollaan.
Syysi, mikset olet hankkinut sille valjaita? Valjaissa lapsi voi kävellä itse, mutta talutushihna estää hortoilun. Talutushihnan voi myös kytkeä esim. rattaiden tai ostoskärryjen pieleen niin aikuinen saa kätensä vapaiksi ostosten tekoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aloittajan alle vuoden ikäinen tajuaa sea lifesta? Ei mitään.
No asiaan. Aika moni muuten ottaa lasta käsivarresta kiinni ja "riuhtoo". Tapahtuu myös päiväkodeissa.
Ei ota. Eikä riuhdo.
Miten sitten pysäytät esim. karkuun lähtevän taaperon? Äläkä edes yritä väittää, että taaperosi ei koskaan ole yrittänyt karata tai muuten tehdä pahojaan. Sitä ei usko kukaan.
En ole ap enkä keltä kysyit, mutta juoksin perään, nostin syliin ja vähän toruin, että ei saa lähteä. Helposti taaperon kiinni terve aikuinen saa. Toivottavasti sulla ei ole lapsia, jos et tiedä hellempiä keinoja.
"meillä kyllä hyväksytään" Just joo... Ootko ihan noin varma.