Lapsiperheet käyttävät ilmaisesta lapsenhoitoavusta termiä turvaverkko
Sitähän se on. Ne samat ihmiset, jotka olivat aiemmin kavereitani ja sukulaisianne ja joita varten jouduitte myös tekemään asioita, ovat lastenne synnyttyä ”turvaverkko”, kuten tykkäätte hienosti kutsua ilmaista lastenhoitoapua. Ei kovin vastavuoroista, sanoisin.
Kommentit (207)
Joo, varmaan osittain näinkin että tukiverkko tarkoittaa usein mahdollisuutta maksuttomaan apuun. Tosin minulle tukiverkko tarkoittaa ennen kaikkea tuttuja, turvallisia aikuisia jotka voivat tarvittaessa auttaa lasten kanssa. Eivät nämä usein huoli kovin kummoista korvausta avusta, mutta kyse ei ole niinkään siitä, vaan siitä että kyseessä on itselle ja lapselle ennestään tuttu ja luotettavaksi tiedetty ihminen. En esimerkiksi antaisi pieniä lapsia vieraalle yöhoitoon, vaikka olisi millainen pakkorako, mutta tuttujen lapsiperheiden kanssa voidaan joskus vuorotella.
Syntymävuodet -59 ja -60. Omia lapsia hoiti lastenhoitaja ja myöhemmin päiväkoti, omat vanhemmat asuivat kaukana ja olivat iäkkäitä, ei heitä voinut vaatia lastenhoitoon. Ei kyllä tullut mieleenkään lapsia hankkiessa, että omien vanhempien pitäisi heitä hoitaa. Kyllä se turvaverkko pitää olla muualla kuin iäkkäissä isovanhemmissa. Päinvastoin piti huolehtia iäkkäistä vanhemmista vielä lasten ollessa pieniä. Omat lapset opiskelevat eikä kumpikaan ole kiinnostunut lasten hankkimisesta, että ei varmaan tarvitse lastenlapsista huolta kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkääpäs lapsettomat vaikka lenkille, tämä palsta ei ole edes teitä varten vaan perheellisille.
Jep, lähdenkin tästä viettämään lomaa ja vapaa-aikaa, jota teillä perheellisillä ei ole koskaan. Ai niin, paitsi kun käytätte ”turvaverkkojen” ilmaisia palveluita.
Tähän tulleet alapeukut on pelkkää kateutta.
Minäkin lähden viettämään lomaa ja vapaa-aikaa. Otan vain lapseni mukaan.
Juuri tämä. Minä otan juuri takapihalla aurinkoa, lapset leikkii vieressä. Kyllä tämä minusta lomalta tuntuu. Aika harvassa on ne asiat mitä ei voi lasten kanssa tehdä. Tietysti jos jollekin loma=ryyppäys, niin sitä eu lapsiperheessä parane juuri tehdä.
Taas tämä viinakortti, että lapsettomat olisivat muka kovia bilettämään. Taitaa vanhemmilla pyöriä se alkoholi itsellään päässä, kun jatkuvasti pitää siitä puhua.
No se nyt on vaan ainut asia, joka tulee äkkiseltään mieleen jota en voi lomallani tehdä. Kun joku väittää ettei minun lomani ole lomaa, niin väkisinhän sitä miettii että millaista sen oikein pitäisi olla kun ei leppoisa ulkosalla puuhailu lomatekemiseksi kelpaa.
Kuinkahan kauan se leppoisa ulkonapuuhastelu kestää? Jos on teitä tai rantaa lähellä, joudut kyttäämään, etteivät lapset karkaa sinne. Tai jos on vauvaikäinen niin vaihtamaan vaippaa ja ruokkimaan vähintään kahden tunnin välein. Isommillekin lapsille jotakin viihdykettä (olen kuullut, etteivät nykylapset enää keksi itse tekemistä), tai tulee riitaa ja siinä menee lomafiiliksesi tai ampiainen pistää lasta tai lapsi teloo itsensä ja tulee päivystyskeikka tms. tms. Jatkuvasti jonkinasteinen valmiustila päällä.
Onnittelut hyvästä valinnasta jos olet vela ja otan osaa jos et. Tuo ei kyllä kuulosta ollenkaan meidän loma-arjelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvola tätä typerää ilmaisua käyttää, "onkos teillä minkälainen turvaverkko". Ai ei ole, no nyt on rustattava huoli-ilmoitus...
Te jotka ilmoitatte neuvolassa että turvaverkko löytyy, oletteko kertoneet turvaverkon jäsenille heidän kuuluvan nyt turvaverkkoon, koska päätitte lisääntyä tai kysyneet heiltä, haluavatko olla lastenne kanssa tekemisissä?
Näin lapsettomana oletan kyllä ihan automaattisesti kuuluvani lapsellisten ystävieni turvaverkkoon.
Koska kyllä kai kavereita autetaan, jos ne apua tarvii?
Mites te kaikki perheelliset, jotka koette lisääntymisen olemassaolenne oikeutuksensa, meinasitteko pakolla painostaa omat lapsenne myös lisääntymään? Entäs jos lapsenne eivät jostain syystä pystyisi saamaan lapsia? Olisiko heidän elämänsä täysin turha ja ilman oikeutusta ja heidänkin olisi tarpeen olla hyvin hyvin nöyrää Ellaa ja Eliasta, että kukaan heistä vanhoina huolehtisi? Ette oikein pohdi näitä maailmankatsomuksianne loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvola tätä typerää ilmaisua käyttää, "onkos teillä minkälainen turvaverkko". Ai ei ole, no nyt on rustattava huoli-ilmoitus...
Te jotka ilmoitatte neuvolassa että turvaverkko löytyy, oletteko kertoneet turvaverkon jäsenille heidän kuuluvan nyt turvaverkkoon, koska päätitte lisääntyä tai kysyneet heiltä, haluavatko olla lastenne kanssa tekemisissä?
Näin lapsettomana oletan kyllä ihan automaattisesti kuuluvani lapsellisten ystävieni turvaverkkoon.
Paitsi että ne kaverisi eivät enää pääse vastavuoroisesti auttamaan sinua, koska lasten ehdoilla mennään...
Vierailija kirjoitti:
https://www.etk.fi/ajankohtaista/matala-syntyvyys-vaikeuttaa-elakkeiden…
Matala syntyvyys vaikeuttaa eläkkeiden rahoitusta tulevaisuudessa
=> lapset ovat vanhuuden turva.
No sehän riippuu täysin siitä onko niille syntyville lapsille täällä tulevaisuudessa edes työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että ne kaverisi eivät enää pääse vastavuoroisesti auttamaan sinua, koska lasten ehdoilla mennään...
Miten niin eivät pääse? Miten ne lapset estää auttamasta?
Otsikko voisi olla suoraan vanhempani suusta, koska mikäänhän ei ole vilpitöntä. Hän on juuri tätä ikäluokkaa ja persoonallistyyppiä, että kaikki hyöty imetään muista ja yhtään ei auteta, ellei siitä kostu jotain. Lapsenlapsiaan ei näe käytännössä ollenkaan eikä ole kiinnostunut heidän elämästään, omat asiat tärkeämpiä. Viimeksi nähnyt lapsia melkein vuosi sitten ja kun ollaan kylässä, ärtyy siitä, kun ei voi puhua aikuisten asioita vaan lapset haluavat huomiota. Häntä täytyy kuitenkin auttaa teknisissä ongelmissa, kuuntella murheet ja käydä asunnolla hoitamassa sitä ja tätä, kun on mökillä tai ulkomailla. Meillä ei ehdi kyläillä, kun on niin kiire pihatöissä/siivouksessa/milloin missäkin, mutta sinne pitäisi ajaa ihastelemaan vastamaalattua aitaa ja kehumaan, kuinka ahkera oletkaan ollut. Työelämässä päässyt aikoinaan pitkälle, kun mennyt surutta kyynärpäätaktiikalla. Lapsuuteni vietin pääasiassa naapureilla ja sukulaisilla, kun oli niin tärkeitä menoja.
Pieni avautuminen, mutta pointtina on se, että en kaipaa tukiverkkoa, vaan isovanhempaa. Onneksi itse voi tehdä asiat toisin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.etk.fi/ajankohtaista/matala-syntyvyys-vaikeuttaa-elakkeiden…
Matala syntyvyys vaikeuttaa eläkkeiden rahoitusta tulevaisuudessa
=> lapset ovat vanhuuden turva.No sehän riippuu täysin siitä onko niille syntyville lapsille täällä tulevaisuudessa edes työpaikkoja.
Aina löytyy vanhanpiian per$että pestäväksi palvelutalossa - edellyttäen että se maksaa siitä hyvin. Muuten menevät tietysti perheineen sivistysmaihin, joissa lapsiperheitä kunnioitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkääpäs lapsettomat vaikka lenkille, tämä palsta ei ole edes teitä varten vaan perheellisille.
Jep, lähdenkin tästä viettämään lomaa ja vapaa-aikaa, jota teillä perheellisillä ei ole koskaan. Ai niin, paitsi kun käytätte ”turvaverkkojen” ilmaisia palveluita.
Tähän tulleet alapeukut on pelkkää kateutta.
Minäkin lähden viettämään lomaa ja vapaa-aikaa. Otan vain lapseni mukaan.
Juuri tämä. Minä otan juuri takapihalla aurinkoa, lapset leikkii vieressä. Kyllä tämä minusta lomalta tuntuu. Aika harvassa on ne asiat mitä ei voi lasten kanssa tehdä. Tietysti jos jollekin loma=ryyppäys, niin sitä eu lapsiperheessä parane juuri tehdä.
Taas tämä viinakortti, että lapsettomat olisivat muka kovia bilettämään. Taitaa vanhemmilla pyöriä se alkoholi itsellään päässä, kun jatkuvasti pitää siitä puhua.
No se nyt on vaan ainut asia, joka tulee äkkiseltään mieleen jota en voi lomallani tehdä. Kun joku väittää ettei minun lomani ole lomaa, niin väkisinhän sitä miettii että millaista sen oikein pitäisi olla kun ei leppoisa ulkosalla puuhailu lomatekemiseksi kelpaa.
Kuinkahan kauan se leppoisa ulkonapuuhastelu kestää? Jos on teitä tai rantaa lähellä, joudut kyttäämään, etteivät lapset karkaa sinne. Tai jos on vauvaikäinen niin vaihtamaan vaippaa ja ruokkimaan vähintään kahden tunnin välein. Isommillekin lapsille jotakin viihdykettä (olen kuullut, etteivät nykylapset enää keksi itse tekemistä), tai tulee riitaa ja siinä menee lomafiiliksesi tai ampiainen pistää lasta tai lapsi teloo itsensä ja tulee päivystyskeikka tms. tms. Jatkuvasti jonkinasteinen valmiustila päällä.
Onnittelut hyvästä valinnasta jos olet vela ja otan osaa jos et. Tuo ei kyllä kuulosta ollenkaan meidän loma-arjelta.
Vain lapsiperhe käyttää sanaa loma-arki, koska heille se on arkea kaikkine rutiinien pyörityksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei apu ole välttämättä yksipuolista, lapsia voi hoitaa puolin ja toisin ja viettää aikaa yhdessä kaveri perheiden kanssa...
Tässä tiivistyy hyvin se, miksi (pysyvästi) lapsettomat eivät voi olla ystäviä lapsellisten kanssa. Aivan väistämättä se ystävyyssuhde muuttuu hyväksikäytöksi lapsellisten taholta.
No minä en ainakaan antaisi lastani lapsettoman hoitoon. En vaan yksinkertaisesti luottaisi osaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei apu ole välttämättä yksipuolista, lapsia voi hoitaa puolin ja toisin ja viettää aikaa yhdessä kaveri perheiden kanssa...
Tässä tiivistyy hyvin se, miksi (pysyvästi) lapsettomat eivät voi olla ystäviä lapsellisten kanssa. Aivan väistämättä se ystävyyssuhde muuttuu hyväksikäytöksi lapsellisten taholta.
No minä en ainakaan antaisi lastani lapsettoman hoitoon. En vaan yksinkertaisesti luottaisi osaamiseen.
Onko vanhemmuus kovakin akateeminen suoritus? PhD in Parenthood? Saat nyt homman kuulostamaan vähän liian fiiniltä rakettitieteeltä. Sitä paitsi eikö täällä juuri sanottu, että lasten kanssa on niin helppoa vaan viettää vapaa-aikaa? Viltti vaan ulos ja nukahdat itse aurinkoon kun lapset leikkii hiljakseen ja tyytyväisinä vieressä? Eli kuinka se nyt taas olikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas huomaa tämän suomalaisille tyypillisen ajatusmaailman. Perhettä ei juurikaan arvosteta tai auteta, kaikki pärjätköön yksin. Onneksi mieheni perheellä on erilainen ajatusmaailma. Suuri perhe, missä kaikki auttavat toisiaan. Auttamista ei nähdä pakkona, vaan jonain mitä halutaan tehdä.
Toisaalta toisia ei myöskään hyväksikäytetä, vaan kaikki tekevät osansa yhteisen hyvän eteen. He ovat meidän turvaverkko, mutta mekin olemme muille tarpeen vaatiessa. Lähes jokainen ihminen tarvitsee jossain vaiheessa apua.
Ihanko tosissaan mielestäsi muiden pitää kantaa osavastuu tekemistäsi lisääntymisvalinnoista?
Kyllähän sinulle uusista sukupolvista koituvat hyötykin kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs sukupolvi se oli joka sai työpaikkoja vain kävelemällä sisään? Matkavähennyksetkin oli tuplasti enemmän mitä nyt, bensan verotuskin taisi olla puolet nykyisestä, lastenrattaita sai säilyttää rappukäytävässä, lapsia sai tukistaa mikä nyt olisi lasun paikka, ei ollut näin paljon vastuuta ja velvollisuuksia vaan elettiin vähän miten sattui verrattuna nykyiseen. Ihan vain muutamana esimerkkinä. Kyllä se maailma on muuttunut paljon omasta lapsuudestani, jolloin 10v kävivät yksin uimarannoilla ja 7v olivat yksin koulun jälkeen kotona. Nyt kun noin kirjoittaisit tälle palstalle, olisit maailman huonoin äiti ja sinua uhkailtaisiin lastensuojelulla.
Ihan aidosti nyt tietämättömyyttäni (ei lapsia) kysyn: eivätkö 10-vuotiaat saa nykyään olla rannalla yksin ja eivätkö 7-vuotiaat ole yksin kotona?
Saa, mutta moni pitää heitä liian nuorina tuohon tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä äidilleni jotain annan vastineeksi. Jos nyt ei suoraan rahaa, niin ostin uuden olkkarin maton taannoin. Tai kutsun ravintolaan meidän piikkiin. Yhden etelänreissun olen kerennyt ostamaan. Viime jouluna käytiin shoppailemassa äidille pikkujouluvaatteet, mä maksoin ne, lounaan ja matkat.
Äitini sitten pari kertaa vuodessa ottaa lapset luokseen pariksi päiväksi.
Toisaalta en mä turvaverkosta puhukaan, kun vain äitini hoitaa lapsia.
Todella surullinen kirjoitus. Tähänkö on tultu, että pitää _omalta_ perheeltäkin ostaa yhdessäoloaikaa?
Minä olen onneksi kasvanut sellaisessa perhekulttuurissa (ihan Suomessa), jossa perhe ja ystävyys tarkoittaa muun muassa sitä, että autetaan miestä/naista mäessä. Omaa lapsenlastani näen ihan sen vuoksi, että haluan nähdä häntä ja hän minua. Siinä samalla tietysti autan poikani perhettä jaksamaan arkea, kun välillä saavat hengähtää lapsenhoidosta. Ei tulisi mieleenkään, että poikani tai miniäni tarvitsisi jollakin tapaa lahjoa minua siitä hyvästä, että lapsenlapseni kyläilee luonani.
No aika moni haluaa saamastaan avusta antaa jotain takaisin, vaikka auttajana olisi oma perheenjäsen. En minä ainakaan kehtaisi ottaa vain apua vastaan ilman vastavuoroisuutta.
Onko ihan vieras ajatus sellainen ilo, jonka saa siitä että voi olla toiselle avuksi, helpottaa elämää, tehdä mahdottoman mahdolliseksi tai ilahduttaa? Toki jollain sellaisella jota itse ei koe liian kuormittavaksi tai suureelliseksi. Sen siitä saa, auttamisen ilon.
Vierailija kirjoitti:
Tämän hetken isovanhemmat ovat itsekkäin sukupolvi ikinä. Nämä 60-luvulla syntyneet ovat saaneet yhteiskunnalta ihan kaiken, melkein ilmaiseksi vielä ja nyt heille ei kuulu yhtään mitään eikä yhtään ketään pitäisi auttaa, kun ”haluavat elää omaa elämäänsä”.
Omien vanhempien apu kyllä kelpasi silloin kun omat lapset olivat pieniä. Hyvä, jos edes näkivät lapsiaan kesäisin.
Eikös suuret ikäluokat olekaan enää se itsekkäin porukka?
Kerropa, mitä 60-luvulla syntyneet ovat saaneet melkein ilmaiseksi?
Minä en näitä juttuja tiedä, en kuulu kumpaankaan ikäryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vanhemmuus kovakin akateeminen suoritus? PhD in Parenthood? Saat nyt homman kuulostamaan vähän liian fiiniltä rakettitieteeltä. Sitä paitsi eikö täällä juuri sanottu, että lasten kanssa on niin helppoa vaan viettää vapaa-aikaa? Viltti vaan ulos ja nukahdat itse aurinkoon kun lapset leikkii hiljakseen ja tyytyväisinä vieressä? Eli kuinka se nyt taas olikaan?
Kysymys on lähinnä siitä että lapsettomat joilla mitään kokemusta tai kiinnostusta lapsiin ei ole, eivät yllättäen ole niitä parhaita hoitajia. En kyllä antaisi kaikille ystävillenikään joilla on omia lapsia, kuin vain hetkeksi. Jos antaa lapsensa hoitoon, niin kyllä pitää tietää millaista hoitoa on tarjolla.
No aika moni haluaa saamastaan avusta antaa jotain takaisin, vaikka auttajana olisi oma perheenjäsen. En minä ainakaan kehtaisi ottaa vain apua vastaan ilman vastavuoroisuutta.