Lapsiperheet käyttävät ilmaisesta lapsenhoitoavusta termiä turvaverkko
Sitähän se on. Ne samat ihmiset, jotka olivat aiemmin kavereitani ja sukulaisianne ja joita varten jouduitte myös tekemään asioita, ovat lastenne synnyttyä ”turvaverkko”, kuten tykkäätte hienosti kutsua ilmaista lastenhoitoapua. Ei kovin vastavuoroista, sanoisin.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehkää lapsettomat kovasti töitä - ehkä joku laitos ottaa teidätkin riesakseen jalattomina vanhuksina, kunhan hinnoista sovitaan.
Lapsia vanhuudenturvaksi tekevät ovatkin yksi yleisimmistä lisääntyjäryhmistä. Ovatkohan maalaisia ne, jotka näin ajattelevat (kuten suuressa osassa esim. ruraalia Afrikkaa), koska kaupungissa vanhemmat varmaan keskimäärin ymmärtävät, että tosi monet muuttavat ulkomaille eivätkä ole Suomessa ikääntyneitä sukulaisiaan hoitamassa.
Vanhuudenturvani on se että teen ihmisiä jotka tekevät täällä työtä, kuten esim. hoitavat vanhuksia. Sinua ei ilmeisesti tarvitse hoitaa etkä ole koskaan vanhus.
Öö, good job? 7,8 miljardia ihmistä loppuukin ihan kohta kesken.
Afrikkaan muuttamassa? Eläkemaksuja mukava maksaa turhaan?
En ymmärrä mitä tarkoitat. Suomessa kertynyt eläke maksetaan mihin maahan tahansa. Minä pärjään kyllä ulkomaillakin, jos sinne päätän eläköityä. Ymmärrän kyllä, että sinä ehkä et.
No sitä että eläkettä ei makseta jos maksajia ei ole. Suomen eläkejärjestelmä on vain osittain rahastoiva.
Joo, olet oikeassa - minä en päätä eläköityä.
Ei tuo ikäluokkien epäsuhta loputtomiin kestä. Jos sata vuotta sitten saatiin vaikkapa - heitän hatusta - viisi lasta, niin nyt sekin sukupolvi on kuollut. Nyt voi olla muutaman vuosikymmen siirtymä, että päästään uuteen normaaliin, jolloin ei ole mitään suuria ikäluokkia, kun kaikki ovat saaneet sen 0-2 vuotta. Tiukan paikan tullen työeläkemaksuja vaan nostetaan siksi aikaa.
Siis 0 - 2 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs sukupolvi se oli joka sai työpaikkoja vain kävelemällä sisään? Matkavähennyksetkin oli tuplasti enemmän mitä nyt, bensan verotuskin taisi olla puolet nykyisestä, lastenrattaita sai säilyttää rappukäytävässä, lapsia sai tukistaa mikä nyt olisi lasun paikka, ei ollut näin paljon vastuuta ja velvollisuuksia vaan elettiin vähän miten sattui verrattuna nykyiseen. Ihan vain muutamana esimerkkinä. Kyllä se maailma on muuttunut paljon omasta lapsuudestani, jolloin 10v kävivät yksin uimarannoilla ja 7v olivat yksin koulun jälkeen kotona. Nyt kun noin kirjoittaisit tälle palstalle, olisit maailman huonoin äiti ja sinua uhkailtaisiin lastensuojelulla.
Aika moni ihmeelisesti vaan selvisi hengissä noistakin ajoista. Mekin tehdas työläisten penikat juostiin keskenään pihalla pikku siskot/veljet mukana aamusta iltaan ilman mitään vahteja. Ruokaa sai sitten kun jompikumpi vanhempi pääsi töistä tai mentiin naapuriin syömään. Ei ollu mitään verkkoja kellään vaan itsekseen piti selvitä ja hyvä tuli.
Tuollain nimenomaan ei saa enää elää tai lasu paukahtaa välittömästi. Siksi pakko olla joku aikuinen 24/7 joka ikinen sekunti vahtimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkääpäs lapsettomat vaikka lenkille, tämä palsta ei ole edes teitä varten vaan perheellisille.
Jep, lähdenkin tästä viettämään lomaa ja vapaa-aikaa, jota teillä perheellisillä ei ole koskaan. Ai niin, paitsi kun käytätte ”turvaverkkojen” ilmaisia palveluita.
Tähän tulleet alapeukut on pelkkää kateutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvola tätä typerää ilmaisua käyttää, "onkos teillä minkälainen turvaverkko". Ai ei ole, no nyt on rustattava huoli-ilmoitus...
Te jotka ilmoitatte neuvolassa että turvaverkko löytyy, oletteko kertoneet turvaverkon jäsenille heidän kuuluvan nyt turvaverkkoon, koska päätitte lisääntyä tai kysyneet heiltä, haluavatko olla lastenne kanssa tekemisissä?
Tämä oli hyvä pointti. Kuulin päiväkodin hoitajalta että olen kuulemma naapurin lapselle varahenkilö hakemaan häntä jos hän sairastuu ja äitinsä ei pääse hakemaan jne tilanteet. Olin ihan ällikällä lyöty. Sanoin että tällaisesta en ole kuullutkaan ja ilmoittakaa sille naapurilleni että hankkii jonkun toisen apurin itselleen. Oli mielestäni todella törkeää. En oli suostunut vaikka naapuri olisi minulta etukäteen kysynytkin kun koska hän oli aina käyttämässä hyväkseen muita ihmisiä ja tuuppaamassa lastaan muiden hoidettavaksi.
Olen pahoillani. Sinut turvaverkotettiin. Tyypillistä kylläkin eli ei yllätä.
Mun lapsi, nyt 5v ei ole koskaan ollut kodin ulkopuolella hoidossa siis edes tuntia missään muualla kuin päiväkodissa. Pari kertaa olen maksanut sukulaistytölle satasen siitä, että on yön yli lasta katsonut kotona. Eikä ole muuta tarvinnut tehdä kuin vahtia lapsen unta ja antaa aamupala. Siihen palkan päälle oon antanut parikymppiä pizzarahaa.
Silti mulla on turvaverkko. He ovat hätätapauksia varten jos joudunkin vaikka sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkääpäs lapsettomat vaikka lenkille, tämä palsta ei ole edes teitä varten vaan perheellisille.
Jep, lähdenkin tästä viettämään lomaa ja vapaa-aikaa, jota teillä perheellisillä ei ole koskaan. Ai niin, paitsi kun käytätte ”turvaverkkojen” ilmaisia palveluita.
Minäkin lähden viettämään lomaa ja vapaa-aikaa. Otan vain lapseni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vähän niin kuin työleirille. Peppuja pyyhkimään ja aterioita valmistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vähän niin kuin työleirille. Peppuja pyyhkimään ja aterioita valmistamaan.
...tavaroita pakkaamaan, muiden jälkiä siivoamaan, kinastelua kuuntelemaan, mahatauteja hoitamaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Minä otan juuri takapihalla aurinkoa, lapset leikkii vieressä. Kyllä tämä minusta lomalta tuntuu. Aika harvassa on ne asiat mitä ei voi lasten kanssa tehdä. Tietysti jos jollekin loma=ryyppäys, niin sitä eu lapsiperheessä parane juuri tehdä.
Siis eikö lapsettomat pakkaa, siivoa tai tee ruokaa? Ja kuinka usein te oikein luulette niitä mahatauteja tulevan? Taitaa olla pikemminkin niin päin, että joku vela yrittää nyt kovasti vakuutella itselleen miten kauheaa se lapsiperhe-elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Minä otan juuri takapihalla aurinkoa, lapset leikkii vieressä. Kyllä tämä minusta lomalta tuntuu. Aika harvassa on ne asiat mitä ei voi lasten kanssa tehdä. Tietysti jos jollekin loma=ryyppäys, niin sitä eu lapsiperheessä parane juuri tehdä.
Taas tämä viinakortti, että lapsettomat olisivat muka kovia bilettämään. Taitaa vanhemmilla pyöriä se alkoholi itsellään päässä, kun jatkuvasti pitää siitä puhua.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö lapsettomat pakkaa, siivoa tai tee ruokaa? Ja kuinka usein te oikein luulette niitä mahatauteja tulevan? Taitaa olla pikemminkin niin päin, että joku vela yrittää nyt kovasti vakuutella itselleen miten kauheaa se lapsiperhe-elämä on.
Vietin juuri juhannuksen lapsiperheen kanssa ja eilen pahoittelivat, etteivät ehtineet viettää aikaa kanssani, koska oli taas rankkoja nämä päivät lasten kanssa ja yöt vanhemmat valvoivat vuorotellen.
Vierailija kirjoitti:
Teen ruokaa silloin kun itse haluan tai kun on nälkä. Ei ole mitään pakkoaikataulutettuja ateria-aikoja. Aina vanhemmat kuvailevat, miten mahdottomasti pakattavaa on aina, kun lasten kanssa lähtee minnekään (näkeehän sen jo, että pelkälle kävelylle pitää pakata vaipat ja vaihtovaatteet ja maissinaksuevät/korvikkeet.....) Mitä nyt työpaikalla olevia äitejä kuunnellut, niin 1-2 koko perheen kiertävää oksennustautia vuodessa eli yhteensä jopa 4 viikkoa oksurumbaa / vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä viinakortti, että lapsettomat olisivat muka kovia bilettämään. Taitaa vanhemmilla pyöriä se alkoholi itsellään päässä, kun jatkuvasti pitää siitä puhua.
No se nyt on vaan ainut asia, joka tulee äkkiseltään mieleen jota en voi lomallani tehdä. Kun joku väittää ettei minun lomani ole lomaa, niin väkisinhän sitä miettii että millaista sen oikein pitäisi olla kun ei leppoisa ulkosalla puuhailu lomatekemiseksi kelpaa.
Itse oon sanonut neuvolaan, että ei ole tukiverkostoa..todellisuudessa jos oikeesti tulis huono tilanne, jouduttaisiin vaikka miehen kanssa sairaalaan niin kyllä vanhempani tai veli tulisivat apuun. Asuvat kuitenkin kaukana, joten mikään arjen apu he eivät ole. Naapurin kanssa on toisemme merkitty päiväkotiin varahakijoiksi koska lapset ovat samassa ryhmässä ja välillä toinen vie tai hakee molemmat pojat, se helpottaa kummasti. Joku täällä ihmetteli että eikö neuvola lopu 3-ikävuoteen niin ei lopu, 6-vuotiaana on viimeinen neuvola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen ruokaa silloin kun itse haluan tai kun on nälkä. Ei ole mitään pakkoaikataulutettuja ateria-aikoja. Aina vanhemmat kuvailevat, miten mahdottomasti pakattavaa on aina, kun lasten kanssa lähtee minnekään (näkeehän sen jo, että pelkälle kävelylle pitää pakata vaipat ja vaihtovaatteet ja maissinaksuevät/korvikkeet.....) Mitä nyt työpaikalla olevia äitejä kuunnellut, niin 1-2 koko perheen kiertävää oksennustautia vuodessa eli yhteensä jopa 4 viikkoa oksurumbaa / vuosi.
Tietysti jos säännöllisten ruoka-aikojen puuttuminen on jollekin kriittisen tärkeää, niin sitten on varmaan ihan fiksu valinta olla vela. Kaikille se useamman kerran päivässä syöminen ei ole ongelma, ja aika moni tekisi niin ilman lapsiakin (useimmat ravitsemusterapeutitkin suosittelee 4-5 ateriaa päivässä). Enkä kyllä tunne yhtään perhettä, jossa olisi noin paljon oksennustautia. Sitäpaitsi se haetaan usein nimenomaan päiväkodista, joten miksi se kesäloman pilaisi?
Ei minua haittaa että joku on elämänvalintoihinsa tyytyväinen, mainiota niin. Mutta ihmettelen tuota tarvetta kyseenalaistaa niiden tyytyväisten lapsiperheiden kokemukset. Joo, pitää syödä monta kertaa päivässä ja ekat pari vuotta kannattaa pitää vaippoja mukana. Siihen tottuu. Ei se tarkoita sitä, etteikö vapaa-aika olisi vapaa-aikaa ja loma lomaa. Jos joku kokee voivansa rentoutua ja nauttia elämästä niiden lasten kanssakin, niin miksi ihmeessä siihen pitää väittää vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei apu ole välttämättä yksipuolista, lapsia voi hoitaa puolin ja toisin ja viettää aikaa yhdessä kaveri perheiden kanssa...
Tässä tiivistyy hyvin se, miksi (pysyvästi) lapsettomat eivät voi olla ystäviä lapsellisten kanssa. Aivan väistämättä se ystävyyssuhde muuttuu hyväksikäytöksi lapsellisten taholta.
Meinaat, että ainoa tapa auttaa olisi lastenhoitoapu, eikä lapsettomalla ole mitään muita tarpeita?
Olen lapseton ja mulle on esimerkiksi kummilapseni vanhemmat käyneet remonttiapuna ja multa ovat vastaavasti saaneet lapsenhoitoapua. Koen olevani osa heidän turvaverkkoaan, mutta ihan samalla tavalla voin kysyä heitä apuun, jos itse tarvitsen jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se nyt on vaan ainut asia, joka tulee äkkiseltään mieleen jota en voi lomallani tehdä. Kun joku väittää ettei minun lomani ole lomaa, niin väkisinhän sitä miettii että millaista sen oikein pitäisi olla kun ei leppoisa ulkosalla puuhailu lomatekemiseksi kelpaa.
Kuinkahan kauan se leppoisa ulkonapuuhastelu kestää? Jos on teitä tai rantaa lähellä, joudut kyttäämään, etteivät lapset karkaa sinne. Tai jos on vauvaikäinen niin vaihtamaan vaippaa ja ruokkimaan vähintään kahden tunnin välein. Isommillekin lapsille jotakin viihdykettä (olen kuullut, etteivät nykylapset enää keksi itse tekemistä), tai tulee riitaa ja siinä menee lomafiiliksesi tai ampiainen pistää lasta tai lapsi teloo itsensä ja tulee päivystyskeikka tms. tms. Jatkuvasti jonkinasteinen valmiustila päällä.
Tämä oli hyvä pointti. Kuulin päiväkodin hoitajalta että olen kuulemma naapurin lapselle varahenkilö hakemaan häntä jos hän sairastuu ja äitinsä ei pääse hakemaan jne tilanteet. Olin ihan ällikällä lyöty. Sanoin että tällaisesta en ole kuullutkaan ja ilmoittakaa sille naapurilleni että hankkii jonkun toisen apurin itselleen. Oli mielestäni todella törkeää. En oli suostunut vaikka naapuri olisi minulta etukäteen kysynytkin kun koska hän oli aina käyttämässä hyväkseen muita ihmisiä ja tuuppaamassa lastaan muiden hoidettavaksi.