Lapsiperheet käyttävät ilmaisesta lapsenhoitoavusta termiä turvaverkko
Sitähän se on. Ne samat ihmiset, jotka olivat aiemmin kavereitani ja sukulaisianne ja joita varten jouduitte myös tekemään asioita, ovat lastenne synnyttyä ”turvaverkko”, kuten tykkäätte hienosti kutsua ilmaista lastenhoitoapua. Ei kovin vastavuoroista, sanoisin.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä äidilleni jotain annan vastineeksi. Jos nyt ei suoraan rahaa, niin ostin uuden olkkarin maton taannoin. Tai kutsun ravintolaan meidän piikkiin. Yhden etelänreissun olen kerennyt ostamaan. Viime jouluna käytiin shoppailemassa äidille pikkujouluvaatteet, mä maksoin ne, lounaan ja matkat.
Äitini sitten pari kertaa vuodessa ottaa lapset luokseen pariksi päiväksi.
Toisaalta en mä turvaverkosta puhukaan, kun vain äitini hoitaa lapsia.
Todella surullinen kirjoitus. Tähänkö on tultu, että pitää _omalta_ perheeltäkin ostaa yhdessäoloaikaa?
Minä olen onneksi kasvanut sellaisessa perhekulttuurissa (ihan Suomessa), jossa perhe ja ystävyys tarkoittaa muun muassa sitä, että autetaan miestä/naista mäessä. Omaa lapsenlastani näen ihan sen vuoksi, että haluan nähdä häntä ja hän minua. Siinä samalla tietysti autan poikani perhettä jaksamaan arkea, kun välillä saavat hengähtää lapsenhoidosta. Ei tulisi mieleenkään, että poikani tai miniäni tarvitsisi jollakin tapaa lahjoa minua siitä hyvästä, että lapsenlapseni kyläilee luonani.
No aika moni haluaa saamastaan avusta antaa jotain takaisin, vaikka auttajana olisi oma perheenjäsen. En minä ainakaan kehtaisi ottaa vain apua vastaan ilman vastavuoroisuutta.
Onko ihan vieras ajatus sellainen ilo, jonka saa siitä että voi olla toiselle avuksi, helpottaa elämää, tehdä mahdottoman mahdolliseksi tai ilahduttaa? Toki jollain sellaisella jota itse ei koe liian kuormittavaksi tai suureelliseksi. Sen siitä saa, auttamisen ilon.
Ja minä haluan vastavuoroisesti antaa jotain takaisin. Onko se ihan vieras ajatus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkääpäs lapsettomat vaikka lenkille, tämä palsta ei ole edes teitä varten vaan perheellisille.
Jep, lähdenkin tästä viettämään lomaa ja vapaa-aikaa, jota teillä perheellisillä ei ole koskaan. Ai niin, paitsi kun käytätte ”turvaverkkojen” ilmaisia palveluita.
Tähän tulleet alapeukut on pelkkää kateutta.
Minäkin lähden viettämään lomaa ja vapaa-aikaa. Otan vain lapseni mukaan.
Juuri tämä. Minä otan juuri takapihalla aurinkoa, lapset leikkii vieressä. Kyllä tämä minusta lomalta tuntuu. Aika harvassa on ne asiat mitä ei voi lasten kanssa tehdä. Tietysti jos jollekin loma=ryyppäys, niin sitä eu lapsiperheessä parane juuri tehdä.
Taas tämä viinakortti, että lapsettomat olisivat muka kovia bilettämään. Taitaa vanhemmilla pyöriä se alkoholi itsellään päässä, kun jatkuvasti pitää siitä puhua.
No se nyt on vaan ainut asia, joka tulee äkkiseltään mieleen jota en voi lomallani tehdä. Kun joku väittää ettei minun lomani ole lomaa, niin väkisinhän sitä miettii että millaista sen oikein pitäisi olla kun ei leppoisa ulkosalla puuhailu lomatekemiseksi kelpaa.
Kuinkahan kauan se leppoisa ulkonapuuhastelu kestää? Jos on teitä tai rantaa lähellä, joudut kyttäämään, etteivät lapset karkaa sinne. Tai jos on vauvaikäinen niin vaihtamaan vaippaa ja ruokkimaan vähintään kahden tunnin välein. Isommillekin lapsille jotakin viihdykettä (olen kuullut, etteivät nykylapset enää keksi itse tekemistä), tai tulee riitaa ja siinä menee lomafiiliksesi tai ampiainen pistää lasta tai lapsi teloo itsensä ja tulee päivystyskeikka tms. tms. Jatkuvasti jonkinasteinen valmiustila päällä.
Onnittelut hyvästä valinnasta jos olet vela ja otan osaa jos et. Tuo ei kyllä kuulosta ollenkaan meidän loma-arjelta.
Vain lapsiperhe käyttää sanaa loma-arki, koska heille se on arkea kaikkine rutiinien pyörityksineen.
Olen lapseton, mutta ei munkaan kesäloma ole pelkkää juhlaa. Ihan loma-arkea se pääosin on.
Jaa, no minusta taas on arki, joka sisältää erilaisia määräytyviä rutiineja ja sitten on loma, jolloin noita rutiineja ei ole, mutta lapsiperheillä aina samat pakkokuviot vaikka sitten olisivat siellä vuosittaisella Kanarian-”lomallaan”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkääpäs lapsettomat vaikka lenkille, tämä palsta ei ole edes teitä varten vaan perheellisille.
Jep, lähdenkin tästä viettämään lomaa ja vapaa-aikaa, jota teillä perheellisillä ei ole koskaan. Ai niin, paitsi kun käytätte ”turvaverkkojen” ilmaisia palveluita.
Juuri tämä. Minä otan juuri takapihalla aurinkoa, lapset leikkii vieressä. Kyllä tämä minusta lomalta tuntuu. Aika harvassa on ne asiat mitä ei voi lasten kanssa tehdä. Tietysti jos jollekin loma=ryyppäys, niin sitä eu lapsiperheessä parane juuri tehdä.
Taas tämä viinakortti, että lapsettomat olisivat muka kovia bilettämään. Taitaa vanhemmilla pyöriä se alkoholi itsellään päässä, kun jatkuvasti pitää siitä puhua.
No se nyt on vaan ainut asia, joka tulee äkkiseltään mieleen jota en voi lomallani tehdä. Kun joku väittää ettei minun lomani ole lomaa, niin väkisinhän sitä miettii että millaista sen oikein pitäisi olla kun ei leppoisa ulkosalla puuhailu lomatekemiseksi kelpaa.
Kuinkahan kauan se leppoisa ulkonapuuhastelu kestää? Jos on teitä tai rantaa lähellä, joudut kyttäämään, etteivät lapset karkaa sinne. Tai jos on vauvaikäinen niin vaihtamaan vaippaa ja ruokkimaan vähintään kahden tunnin välein. Isommillekin lapsille jotakin viihdykettä (olen kuullut, etteivät nykylapset enää keksi itse tekemistä), tai tulee riitaa ja siinä menee lomafiiliksesi tai ampiainen pistää lasta tai lapsi teloo itsensä ja tulee päivystyskeikka tms. tms. Jatkuvasti jonkinasteinen valmiustila päällä.
Onnittelut hyvästä valinnasta jos olet vela ja otan osaa jos et. Tuo ei kyllä kuulosta ollenkaan meidän loma-arjelta.
Vain lapsiperhe käyttää sanaa loma-arki, koska heille se on arkea kaikkine rutiinien pyörityksineen.
Olen lapseton, mutta ei munkaan kesäloma ole pelkkää juhlaa. Ihan loma-arkea se pääosin on.
Jaa, no minusta taas on arki, joka sisältää erilaisia määräytyviä rutiineja ja sitten on loma, jolloin noita rutiineja ei ole, mutta lapsiperheillä aina samat pakkokuviot vaikka sitten olisivat siellä vuosittaisella Kanarian-”lomallaan”.
Ei niillä ole samoja kuvioita. Kun vanhemmat ei ole töissä ja lapset ei ole hoidossa. Ihan erilaiset kuviot syntyy jo tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä ole samoja kuvioita. Kun vanhemmat ei ole töissä ja lapset ei ole hoidossa. Ihan erilaiset kuviot syntyy jo tuosta.
Osittain joo, mutta samat puunaamiset, pakkaamiset, Prisma-raivarit, ruuanlaittoruljanssit jne. pakollisina kuvioina. Niistä ei saa lomaa koskaan. Kaikki aikataulutettua, Tallinnan-matkatkin varattuna kuukausia etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Tämän hetken isovanhemmat ovat itsekkäin sukupolvi ikinä. Nämä 60-luvulla syntyneet ovat saaneet yhteiskunnalta ihan kaiken, melkein ilmaiseksi vielä ja nyt heille ei kuulu yhtään mitään eikä yhtään ketään pitäisi auttaa, kun ”haluavat elää omaa elämäänsä”.
Omien vanhempien apu kyllä kelpasi silloin kun omat lapset olivat pieniä. Hyvä, jos edes näkivät lapsiaan kesäisin.
Voisitko kertoa, mikä ero on nykyään syntyviin? Onko teiltä karsittu niitä etuja, joita 60-luvulla syntyneet saivat? Esimerkiksi ilmainen koulutus, hyvä terveydenhoito, lapsilisät, päiväkodit jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän hetken isovanhemmat ovat itsekkäin sukupolvi ikinä. Nämä 60-luvulla syntyneet ovat saaneet yhteiskunnalta ihan kaiken, melkein ilmaiseksi vielä ja nyt heille ei kuulu yhtään mitään eikä yhtään ketään pitäisi auttaa, kun ”haluavat elää omaa elämäänsä”.
Omien vanhempien apu kyllä kelpasi silloin kun omat lapset olivat pieniä. Hyvä, jos edes näkivät lapsiaan kesäisin.
Perustelepa väitteesi yhteiskunnalta ihan kaiken saamisesta. Mitä sellaista 1960- luvulla syntyneet ovat saaneet yhteiskunnalta, mitä nykyään vastaavassa asemassa olevat nuoret aikuiset eivät olisi saaneet?
Lue ketju ennen kuin kommentoit, kiitos.
Olen lukenut koko ketjun ja kysyn edelleenkin, mitä sellaista 1960- luvulla syntyneet ovat saaneet yhteiskunnalta,mitä nykyään vastaavassa iässä olevat nuoret aikuiset eivät olisi saaneet? Laitapa ihan esimerkkejä.