Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheet käyttävät ilmaisesta lapsenhoitoavusta termiä turvaverkko

Vierailija
21.06.2020 |

Sitähän se on. Ne samat ihmiset, jotka olivat aiemmin kavereitani ja sukulaisianne ja joita varten jouduitte myös tekemään asioita, ovat lastenne synnyttyä ”turvaverkko”, kuten tykkäätte hienosti kutsua ilmaista lastenhoitoapua. Ei kovin vastavuoroista, sanoisin.

Kommentit (207)

Vierailija
61/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmistö tämän hetken vauvojen vanhemmista on syntynyt 1990-2000.

Vierailija
62/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa lukea äitien puolusteluja, että eivät he ainakaan yritä hyötyä muista :D

Kyllä sen apu tulee maksettua takaisin sitten myöhemmin.

Mitenpä maksat lapsettomille kavereille tai sukulaisille? Ei voikaan hyötyä heistä puolin ja toisin, kuten perheelliset muista ihmisistä ajattelevat, että nämä ovat heidän apulaisiaan.

En ymmärrä miten kaverisuhteet muka muuttuu lapsen myötä. Voisitteko selittää hieman? Mitä minun pitäisi maksaa kenellekin ja mistä syystä? Miksei ennen lasta tarvinnut maksaa seurasta? Ovatko kaverit maksullisia seuralaisia siis? :O

No siitä kun ei niiden kavereiden kanssa enää vietetä aikaa samalla tavalla vaan he ovat nyt ”turvaverkko” eli potentiaalista lastenhoitoapua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän hetken isovanhemmat ovat itsekkäin sukupolvi ikinä. Nämä 60-luvulla syntyneet ovat saaneet yhteiskunnalta ihan kaiken, melkein ilmaiseksi vielä ja nyt heille ei kuulu yhtään mitään eikä yhtään ketään pitäisi auttaa, kun ”haluavat elää omaa elämäänsä”.

Omien vanhempien apu kyllä kelpasi silloin kun omat lapset olivat pieniä. Hyvä, jos edes näkivät lapsiaan kesäisin.

Olen syntynyt 1966 mies ja ensimmäinen oma lapsi vasta tulossa!

🙂 Isäni on syntynyt 1965 ja hänellä on kolme lastenlasta. Tsemppiä! Parempi myöhään kun ei milloinkaan 😅.

Vierailija
64/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän hetken isovanhemmat ovat itsekkäin sukupolvi ikinä. Nämä 60-luvulla syntyneet ovat saaneet yhteiskunnalta ihan kaiken, melkein ilmaiseksi vielä ja nyt heille ei kuulu yhtään mitään eikä yhtään ketään pitäisi auttaa, kun ”haluavat elää omaa elämäänsä”.

Omien vanhempien apu kyllä kelpasi silloin kun omat lapset olivat pieniä. Hyvä, jos edes näkivät lapsiaan kesäisin.

Onko 60-luvulla syntyneet jo sankoin joukoin isovanhempia? Tuskin.

Kyllä niistä enemmistö alkaa olla etenkin vuosikymmenen alkupäässä syntyneistä.

Vierailija
65/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa lukea äitien puolusteluja, että eivät he ainakaan yritä hyötyä muista :D

Kyllä sen apu tulee maksettua takaisin sitten myöhemmin.

Mitenpä maksat lapsettomille kavereille tai sukulaisille? Ei voikaan hyötyä heistä puolin ja toisin, kuten perheelliset muista ihmisistä ajattelevat, että nämä ovat heidän apulaisiaan.

En ymmärrä miten kaverisuhteet muka muuttuu lapsen myötä. Voisitteko selittää hieman? Mitä minun pitäisi maksaa kenellekin ja mistä syystä? Miksei ennen lasta tarvinnut maksaa seurasta? Ovatko kaverit maksullisia seuralaisia siis? :O

No siitä kun ei niiden kavereiden kanssa enää vietetä aikaa samalla tavalla vaan he ovat nyt ”turvaverkko” eli potentiaalista lastenhoitoapua.

Samanlailla vietetään yhä aikaa.

Vierailija
66/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1966 mies ja ensimmäinen oma lapsi vasta tulossa!

Oletkin esikoisen isäksi todella iäkäs.

Vierailija
67/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan 60-luvulla syntyneet jo 50-60v! Eli juuri isovanhempi-iässä. Kuinka vanhoina te muut teette lapsia?

Vierailija
68/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko 60-luvulla syntyneet jo sankoin joukoin isovanhempia? Tuskin.

Alkavat olemaan. Tää on näitä jotka saa ihmiset "tuntemaan ittensä vanhaks" mutta moni joka tietää lapsihaaveensa hankkii lapsia siinä 22-35 ikähaarukassa. Vuonna 1960 syntynyt on tänä vuonna 60-vuotias. Jos on saanut lapset sille ikäluokalle tyypillisesti 20-vuotiaana niin lapset ovat 40v. Nuorin 60-luvulla syntynyt on tällä hetkellä 51v (1969), ja ne 20-vuotiaina saadut lapset 31v (1989). 

Niin se aika vaan kuluu, vaikka kuinka tuntuisikin että on yhä 90-luku tai 2000-luku. :D

Vierailija
69/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan 60-luvulla syntyneet jo 50-60v! Eli juuri isovanhempi-iässä. Kuinka vanhoina te muut teette lapsia?

Vanhempani ovat syntyneet 50-luvun lopussa ja ovat jo vuosia valitelleet, kun suurimmalla osalla saman ikäisistä on jo lastenlapsia ja heillä ei vieläkään. 60-luvun alkupuolella syntyneille isovanhemmuus alkaa olla jo ihan normaali elämänvaihe, vaikka täällä nyt varmaan onkin niitä 5-kymppisiä joilla on päiväkoti-ikäisiä lapsia.

Vierailija
70/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvola tätä typerää ilmaisua käyttää, "onkos teillä minkälainen turvaverkko". Ai ei ole, no nyt on rustattava huoli-ilmoitus...

Te jotka ilmoitatte neuvolassa että turvaverkko löytyy, oletteko kertoneet turvaverkon jäsenille heidän kuuluvan nyt turvaverkkoon, koska päätitte lisääntyä tai kysyneet heiltä, haluavatko olla lastenne kanssa tekemisissä?

Vierailija
71/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -71 ja tyttäreni pääsi tänä vuonna ylioppilaaksi. Ei kuulemma halua omaa perhettä ainakaan 10 vuoteen.

60-luvulla syntyneet kokivat 90-luvun laman nuorina aikuisina. Perusluottamuus elämään lähti.

Vierailija
72/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -71 ja tyttäreni pääsi tänä vuonna ylioppilaaksi. Ei kuulemma halua omaa perhettä ainakaan 10 vuoteen.

60-luvulla syntyneet kokivat 90-luvun laman nuorina aikuisina. Perusluottamuus elämään lähti.

Siis syntynyt -61. Tänä vuonn 59 v.

Vierailija
73/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 60l ja omat lapset ovat jo aikuisia. Lapsenlapset ovat olleet vauvasta lähtien yökylässä ja ovat aina erittäin tervetulleita hoitoon ja kylään. Aivan ihania.

Rakastan lapsia ja voisin ryhtyä varmimmiksi jollekin.

Vierailija
74/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis varmimmiksi.

Vierailija
75/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näköjään korjaa. Siis vara mummiksi.

Vierailija
76/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvola tätä typerää ilmaisua käyttää, "onkos teillä minkälainen turvaverkko". Ai ei ole, no nyt on rustattava huoli-ilmoitus...

Te jotka ilmoitatte neuvolassa että turvaverkko löytyy, oletteko kertoneet turvaverkon jäsenille heidän kuuluvan nyt turvaverkkoon, koska päätitte lisääntyä tai kysyneet heiltä, haluavatko olla lastenne kanssa tekemisissä?

Oletan, että läheiseni haluavat olla jollain lailla tekemisissä lasteni kanssa. Hoitovelvoitetta se ei sisällä. Neuvola ei vaadi turvaverkon nimiä ja yhteystietoja, joten eivät voi tarkistaakaan, että olettekos te nyt varmasti osa sen ja sen perheen turvaverkkoa.

Vierailija
77/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ne on saaneet ilmaiseksi? Iso osa joutui 10v iässä päättämään elämänsä suunnan eli oppikouluun vai ei. Opiskeluaikana ei saanut asumistukea, opintoraha oli pieni ja laina pääasiallinen toimeentulon lähde. Alle 23v iässä tehdystä työstä ei ole kertynyt eläkettä. 90-luvun lamassa olivat sopivasti noin kolmekymppisiä, kun meni työpaikka.

Olisi aidosti kiva kuulla, miten nuo nyt 50-60v ikäiset oikein saivat kaiken, kun mikään historiankirjoituksissa ei moisesta kerro.

Vierailija
78/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaakohan nyt mennä kymmenluvut väärin?

Olen syntynyt 60-luvulla, enkä ole isoäiti. Omat lapseni, kaikki neljä, olen hoitanut ihan itse!

Vanhemmiltani olen saanut lastenhoitoapua nolla minuuttia näiden vuosien aikana.

En tiedä, mitä olisin saanut yhteiskunnalta, tai mistään muualtakaan ilmaiseksi verrattuna nykyisiin nuoriin aikuisiin. Oudolta tuntuu lukea tällaista tekstiä itsestään.

Vierailija
79/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas huomaa tämän suomalaisille tyypillisen ajatusmaailman. Perhettä ei juurikaan arvosteta tai auteta, kaikki pärjätköön yksin. Onneksi mieheni perheellä on erilainen ajatusmaailma. Suuri perhe, missä kaikki auttavat toisiaan. Auttamista ei nähdä pakkona, vaan jonain mitä halutaan tehdä.

Toisaalta toisia ei myöskään hyväksikäytetä, vaan kaikki tekevät osansa yhteisen hyvän eteen. He ovat meidän turvaverkko, mutta mekin olemme muille tarpeen vaatiessa. Lähes jokainen ihminen tarvitsee jossain vaiheessa apua.

Ihanko tosissaan mielestäsi muiden pitää kantaa osavastuu tekemistäsi lisääntymisvalinnoista?

Ei todellakaan pidä, vaan osa läheisistämme haluaa kovasti hoitaa lastamme. Esimerkiksi anoppi jatkuvasti pyytää lastamme hoitoon. Tuollainen yhteisöllisyys on hyvä asia, samoin jos anoppi vaikka sairastuisi niin varmasti auttaisimme häntä ihan vapaaehtoisesti, koska hän on meille tärkeä ja haluamme auttaa.

Tämä! Olen lapseton, mutta minun perheessäni on tapana auttaa, kun joku sitä tarvitsee. Lapsiperhearki on nykyään todella rankkaa, etenkin kun työelämä on niin vaativaa. Kyllä sen pyörittämiseen varmasti lähes jokainen kaipaa apua.

Minä siis hoidan lähisuvun lapsia, enkä pidä sitä minään vaihdantataloutena. He ovat osa perhettäni ja haluan viettää heidän kanssaan aikaa, he ovat minulle rakkaita. Tiedän toki, että perheeni auttaisi minua, jos tarvitsen apua. Enpä sitä kyllä ole juurikaan tarvinnut.

Kuulostaa ihan kamalan kylmältä ja itsekkäältä, kun lehdistä lukee juttuja, joissa isovanhemmat eivät lähes koskaan hoida lapsenlapsiaan ja perustelevat sitä sillä, että kun omat lapset on jo hoidettu.

"Tiedän toki, että perheeni auttaisi minua, jos tarvitsen apua. Enpä sitä kyllä ole juurikaan tarvinnut."

Sä LUULET että saisit apua. Yleensä tuossa tilanteessa käy vaan niin, että niillä lapsiperheilla on yhä niiiin kamala kiire niiden lasten kanssa, ettei heillä ole MITENKÄÄN mahdollista auttaa vaikka "niin hirveästi hei haluaisin", mut "kyllähän sä itse pärjäät, eihän sun tarte huolehtia kuin itsestäsi". Saattaa olla rankka tiputus siis unelmista sulla edessä, jos joskus apua oikeasti tarvitsisit.

Vierailija
80/207 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ne on saaneet ilmaiseksi? Iso osa joutui 10v iässä päättämään elämänsä suunnan eli oppikouluun vai ei. Opiskeluaikana ei saanut asumistukea, opintoraha oli pieni ja laina pääasiallinen toimeentulon lähde. Alle 23v iässä tehdystä työstä ei ole kertynyt eläkettä. 90-luvun lamassa olivat sopivasti noin kolmekymppisiä, kun meni työpaikka.

Olisi aidosti kiva kuulla, miten nuo nyt 50-60v ikäiset oikein saivat kaiken, kun mikään historiankirjoituksissa ei moisesta kerro.

No ei ne opintotuet nykyäänkään ole kuin tulonsiirto köyhiltä opiskelijoilta rikkaille asuntosijoittajille. Lainalla tai työllä opiskelijat nykyäänkin elävät.

Mitä tulee milleniaaleihin niin samat lamat on kärsitty, mutta sillä erotuksella, että milleniaalit ovat ensimmäinen sukupolvi, jotka eivät tule ylittämään vanhempiensa varallisuutta vaan pysyvät suhteellisesti köyhempinä. Mitään Nokia-ihmettä ei ole näköpiirissä, joten näissä soissa rämmitään vielä sittenkin, kun x-sukupolvi ja sitä aiemmin syntyneet nauttivat eläkkeistä. Eläkettähän, ainakaan sellaista, jolla kukaan eläisi, eivät milleniaalit tule koskaan saamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi