Pakko aina katsoa kun tuo 19v poika ottaa ruokaa, nytkin meinasi kauhaista puolet savulohesta
Mikä siis koko porukalle tarkoitettu, mikä mennyt kasvatuksessa pieleen 🤦🏽
Sama joulupöydässä, saattaa jostain porkkanalaatikosta kauhaista ison kasan niin että muille ei jää mitään, pakko aina vähän sivusilmällä katsoa kun ottaa ruokia. Nyt meinas lähteä savulohesta kämmenen kokoinen palanen, oli pakko sanoa että ei sitä oo tarkotus yksin kaikkea syödä
Kommentit (498)
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsut ihmisiä syömään niin varaat niin paljon ruokaa, että varmasti riittää.
On siinäkin perheenemäntä.
On kohteliasta että tarjottavaa on reilusti, ja isäntäväki myös kehottaa vieraita ottamaan. MUTTA on myös kohteliasta osata arvioida itse mikä on sopivaa, ja osata sanoa ”ei kiitos” jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä nälästä ole kyse, vaan parhaiden palojen rohmuamisesta.
Kyllä minä tiedän, että teini-ikäinen urheileva poika syö paljon, kun olen sellaisen kasvattanut. Vatsan saa syödä täyteen, mutta sitä ei täytetä pelkällä lihalla tai kalalla ja jälkkäriherkuilla kuten 12-vuotias vielä tekisi, jos saisi itse valita. Lapsi lihoo vanhemmiten, jos hänelle ei opeteta lautasmallia.
Missasit kokonaan pointtini eli sen, että tarjoiluissa on vikaa jos savulohi on pöydän ainoa kunnollinen proteiininlähde. Ja kuten täällä on jo moneen kertaan hoettu niin ei kukaan liho terveellisellä ruoalla, ihmiset lihovat nimenomaan siksi että mättävät jotain höttöhiilareita ja makeaa.
Mutta ilmeisesti olet kasvanut köyhässä perheessä, jossa olet oppinut että ruoasta pitää nuukailla. Omassa lapsuudessani kaikkea oli tarjolla riittävästi, en ole kuullut kertaakaan elämässäni että jotain ruokaa ei saisi syödä niin paljon kuin haluaa. Nyt aikuisenakin panostan nimenomaan terveelliseen ja laadukkaaseen ruokaan, koska syöty ruoka vaikuttaa todella paljon terveyteen. Eli syön paljon lihaa, kalaa, avokadoja, tuoreita marjoja ja kasviksia jne. ja niillä ei todellakaan liho.
Ja tuo lautamalli ei muuten sovi kaikille, esim. salilla käyvälle miehelle jonka tavoitteena on kasvattaa lihaksia. Salilla käyvät miehet noudattavat yleensä ruokavaliota jossa proteiinia syödään vähintään 2g/painokilo eli 80-kiloiselle miehelle tuo tarkoittaisi 160g proteiinia päivässä. Oletko perehtynyt siihen minkä verran perunassa, vaaleassa leivässä, makaronissa ja vastaavassa on proteiinia? Jos päivän proteiinit pitäisi saada pääasiallisesti niistä niin silloinhan sitä nimenomaan lihoisi, koska tulisi syöneeksi enimmäkseen pelkkiä hiilareita ja ns. tyhjiä kaloreita.
Jokainen syö kotonaan sillä tavalla kuin itse kokee hyväksi, mutta ymmärsin ap:n puhuvan juhannuksen juhla-ateriapöydästä, josta yksi vieras (jo omassa taloudessaan asuva poika) olisi rohmunnut pelkkää kalaa, jos ap ei olisi puuttunut asiaan.
Nykyään kolmekymppisen, edelleen jalkapalloa pelaavan ja salilla käyvän pojan ja kahden kasvisyöjätytön äitinä olen saanut kyllä valistusta ruokavaliosta ennenkin. Meillä on syöty aina hyvin ja vatsa täyteen, kaikki ovat normaalipainoisia toisin kuin nuo muutamat lasten kaverit, jotka rohmusivat pöydästä vielä parikymppisinäkin lihatuotteita ja herkkuja.
Lautasmallin mukaan syödessä ei syödä proteiiniksi makaronia, otapa kertauskurssi siitä mitä lautasmalli tarkoittaa.
Aikuisuuteen mennessä pitäisi olla jo opittuna ettei aina voi vaan toimia mielihalujensa ja impulssiensa ohjaamana, vaan huomioden yleiset käytöstavat ja muut ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä taas tässä aloituksessa on lähinnä kyse käytöstavoista ja toisten huomioimisesta. Tietenkään kenenkään ei kuulu nähdä nälkää, mutta en usko että tästä nyt olikaan kyse.
Ja mistä syystä proteiinia ei voi varata enemmän? Ehdotin aiemmin halvempia proteiininlähteitä, jos pelkkä lohi on liian kallista.
Jos itse olisin salilla käyvä nuori mies niin kyllä itsellenikin olisi tärkeää huolehtia riittävästä proteiininsaannista, ei olisi kiva että juhannuksenvietto pilaisi tavoitteellisen treenaamiseni, jossa siis ruokavaliolla on myös tärkeä rooli. Tosin jos tuo, että äitini alkaisi nillittää siitä että yritän saada riittävästi proteiineja/terveellistä ruokaa toistuisi niin yksinkertaisesti jättäisin kotivisiitit välistä tai ottaisin omat ruoat mukaan.
Minä söin kasvuiässä samankokoisia annoksia kuin isäni. Olin painokäyrän alalaidalla kasvava tyttölapsi, isä oli ihan kohtuullisesti syövä mies. Ei siis rohmunnut mitään älyttömiä annoksia, mutta söi jonkin verran enemmän kuin esim. äiti. Söin kokooni nähden aivan järjettömiä annoksia, enkä lihonut yhtään ennen kuin keski-ikä alkoi lähestyä. Senkin jälkeen pysynyt silti koko ajan normaalipainossa. Ei kasvava lapsi paljon syödessään välttämättä vain lihota itseään. Ja 19-vuotias on teini. Sana teini tulee englannista (teen), ja 19 kun on nineTEEN, niin kyllä siinä ihminen on viimeistä vuottaan vielä teini, vaikka onkin jo täysi-ikäinen.
Noita näkee välillä, omallakin miehellä on välillä taipumusta rohmuta, ja huomautan kyllä aina kun huomaan asian. Kotona osaa kysyä, että haluanko esim ruokaa vielä seuraavana päivänä evääksi, vai voiko ottaa loput. Ja kyse ei siis ole siitä, että hänelle jäisi muuten nälkä. Kun ruoka on hyvää, syö niin paljon että sen jälkeen istuu sohvalla ja valittaa kun on huono olo ylensyömisestä. Jos ollaan jossain vaikka synttäreillä missä on tarjolla kaikenlaista suolaista ja makeaa naposteltavaa, syö jotain tiettyä lajia mistä erityisesti tykkää niin ettei muille meinaa jäädä. Aina pitää huomauttaa, että jätä nyt muillekin. Raivostuttavaa, mutta kotonaan ei varmaan ole koskaan opetettu käytöstapoja asiassa, kun oli niin huono silloin syömään että vanhemmat pakottivat syömään. Johtuen ihan siitä, että vanhemmat eivät oikein osanneet tehdä ruokaa, ja ruoka on siellä vieläkin usein ihan suoraan sanottuna pahaa; raakaa, juoksettunutta, tai eineksiä/puolivalmisteita.
Tekeekö täällä näin moni samoin itsekin - menee vanhemmilleen syömään ja rohmuaa itselleen puolet mieluisimmasta ruokalajista ja jättää muut ruuat syömättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset osaa varata tarpeeksi ruokaa?
No yhden ihmisen ei ole tarkoitus syödä puolikasta kalaa
Kyllä minä vaan kiskoin ja enemmän vaikka oli kylkiluut näkyvillä siinä yläasteen aikoina. Sitä kun kasvaa ja liikkuu niin kyllä sitä ruokaa tarvitsee.
Ja ihan aamiainen, kouluruoka, päivällinen ja iltapala oli ateriarytmi lapsena että ei ollut mitään "syö kerran päivässä" meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika itsekkäältä jos ajattelee että hänelle kuuluisi suurempi annos kuin muille. Muut pitää ottaa huomioon ja mitoittaa annoskoko niin, että se on suunnilleen saman kokoinen kuin muilla ruokailijoilla (tai pienempi).
Höpö. Se teinipoika tarvitsee isomman annoksen.
19-vuotias ei ole mikään teinipoika enää vain täysi-ikäinen. Ihan pimeitä mammoja taas täällä.
Ahaa..mammojen mielestä 19-vuotias EI ole täysi-ikäinen vaan teini. Se selittääkin monta asiaa nykymaailmassa..
On molempia, sillä teini (teen) on 13-19 -vuotias. ThirTEEN - nineTEEN, jos älyät.
Täysi-ikäisenä toki myös pitäisi jo osata pöytätavat.Tajuat varmaan urvelo että tämä on SUOMI jossa täysi-ikäisyyden raja on 18 v! Mitä helvettiä, onko älykkyys todellakin noin matalalla jo??
Ja silloin kun minä ynnä kaverini olivat 18-19 v ysärillä, ketään ei kutsuttu enää teineiksi tuossa iässä. Se olisi ollut jopa loukkaavaa.
Ja silloin kun minä ynnä kaverini olimme 18–19-vuotiaita ysärillä, meitä todellakin kutsuttiin teineiksi. Koska teini-ikä on ihan aina määritelty kahteenkymmeneen asti. Ja kukaan ei todellakaan loukkaantunut.
Olettepa olleet myöhäiskypsiä teinejä, jos tuosta olisitte suuttuneet.
T. Syntynyt 1979
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä taas tässä aloituksessa on lähinnä kyse käytöstavoista ja toisten huomioimisesta. Tietenkään kenenkään ei kuulu nähdä nälkää, mutta en usko että tästä nyt olikaan kyse.
Ja mistä syystä proteiinia ei voi varata enemmän? Ehdotin aiemmin halvempia proteiininlähteitä, jos pelkkä lohi on liian kallista.
Jos itse olisin salilla käyvä nuori mies niin kyllä itsellenikin olisi tärkeää huolehtia riittävästä proteiininsaannista, ei olisi kiva että juhannuksenvietto pilaisi tavoitteellisen treenaamiseni, jossa siis ruokavaliolla on myös tärkeä rooli. Tosin jos tuo, että äitini alkaisi nillittää siitä että yritän saada riittävästi proteiineja/terveellistä ruokaa toistuisi niin yksinkertaisesti jättäisin kotivisiitit välistä tai ottaisin omat ruoat mukaan.
Tuo oli YKSI ateria, ei koko juhannuksen eväät.
Jos ei ruoka kelpaa eikä riitä, niin toki voi jättää menemättäkin. Hommaa sitten _proteiininlähteensä_ ihan itse vain 🙄 paljonkohan kyseinen kundi mahtaa kasviksia muuten syödä...
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika itsekkäältä jos ajattelee että hänelle kuuluisi suurempi annos kuin muille. Muut pitää ottaa huomioon ja mitoittaa annoskoko niin, että se on suunnilleen saman kokoinen kuin muilla ruokailijoilla (tai pienempi).
Aika itsekästä tehdä lapsia, jos ei ole varaa ruokkia niitä.
Tästä keskustelusta näkee hyvin, kuinka Suomessakin kansa jakaantuu selkeisiin yhteiskuntaluokkiin. Toisissa perheissä hyvät käytöstavat, huomavaisuus, kohtuus ja terveellinen, monipuolinen ruokavalio ovat arvokkaita ja niitä halutaan opettaa lapsille. Toisissa perheissä ihaillaan miehiä ja poikia, jotka ovat isoja, urheilullisia, nälkäisiä ja ansaitsevat ruokapöydässä karhun osan parhaista herkuista ennenkuin naiset ja pienemmät lapset saavat mitään. Näissä ahmattiperheissä liha- ja kala ovat suuressa arvossa ja niitä voi syödä rajatta. Toisissa perheissä laitetaan valmiit annokset tai vähintäänkin huomioidaan kaikki ruokailijat. Minun piireissä tuollainen ahmattiperhe ei saisi toista kertaa kutsua yhteiselle aterialle - tai heitä varten varattaisiin suuri määrä edullisia tarjottavia, rasvaista porsaanlihaa, makkaraa ja muuta proteiinimättöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa ei edes sanottu, että poika kävisi salilla tai urheilisi, vaan puhuttiin vain siitä, että ottaa ruokapöydästä itselleen mieluisinta ruokaa niin paljon, ettei muille jää mitään. Mainittiin joulupöydän porkkanalaatikko ja lohi nyt juhannuksen juhlapöydästä.
Jos haluat jokaisen juhlapöydän koostuvan vain sinulle kelpaavista ruuista, niin ota ihmeessä omat eväät tai tuo mukanasi mieluisia ruokia, joita muut saavat sitten myös rohmuta. Muista olla sitten valittamatta, kun kaikki marinoimasi tofu tai kana on syöty yhden ruokailijan toimesta.
Ilmeisesti monet kannattavat sitä tyyliä, että ruokapöytään rynnätään äkkiä hamstraamaan mieluisat syötävät ja myöhästyneet tai kohteliaammat saavat syödä sitä mitä heille ei maistunut.
Ehkä poika yrittikin kouluttaa äitiään, joka ei 19 vuoden aikana ole oppinut laittamaan tarpeeksi ruokaa.
Ap varmaan syö vaikka väkisin yhtä paljon kuin muut, että vaan saisi tasapuolisesti saman verran kuin muutkin. Ei haittaa vaikka napa repeää, kunhan saa itselleen kuuluvan oikeudenmukaisen tasaosuuden.
Miehen veli eleli meillä armeija aikanaan vapaat viikonloput, kun kotiin oli liian pitkä matka. Oli ihan jäätävä määrä mitä piti ruokaa hankkia että riitti.
En muista tuota, että olisi toisten nenän edestä kaikkea kahminut, ainakaan joka kerta, muistan kuitenkin välillä sanoneeni, että otetaan muut eka ja hänelle loput, jos kukaan muu ei halua santsata. Ylijäämää ei koskaan jäänyt kun söi aina loput. Meni tunti puolitoista niin otti jo välipalaksi lihapiirakkaa (opin ostamaan niitä ison satsin ja kaikki meni vkl aikana, muut ei niihin koskeneet), hetken päästä leipää ja taas lihistä. Tyyppi on hoikka 195 cm, eli mikään ei näkynyt missään, eikä näy edelleenkään. Kohta täyttää 40.
Itsellä ei ole poikalapsia, mutta tämä opetti sen, että ruokahalu voi pojilla olla pohjaton. Muita huomioiva asenne opitaan sitten jos opitaan. Sitä olen hänelle yrittänyt aikanaan neuvoa, mutta vaihtelevalla menestyksellä. Hänellä sitä toisinaan on ja toisinaan ei.
Edelleen saa täys ylläpidon tullessaan perheensä kanssa. Me kun käydään, saamme kupit kahvia ja muutaman keksin. Ruoan saamme syödä ravintolassa, sitä ei ole tarjottu koskaan. Olemme toki välttyneet siltä, että he valitsevat ravintolan ja veisivät meidät syömään, niin että tulevat mukaan, jolloin vieraat tarjoavat ruuat kaikille. Näinkin ovat vieraidensa kanssa toimineet. Meidän kanssa tuo ei onnistu, ehkä siksi sitä ei ole yritetty kuin kerran. Matka kuitenkin yhtä pitkä sieltä meille kuin meiltä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö täällä näin moni samoin itsekin - menee vanhemmilleen syömään ja rohmuaa itselleen puolet mieluisimmasta ruokalajista ja jättää muut ruuat syömättä?
Ei ole ikinä käynyt niin että mikään ruokalaji olisi loppunut kesken, kun vanhempani osaavat varata ruokaa riittävästi. Yleensä vielä yrittävät tuputtaa että söisit nyt vielä vähän, ettei ruokaa jää yli.
Jos nyt sattuisi käymään niin, että esimerkiksi lohi pääsisi loppumaan niin äitini tuntisi itsensä huonoksi emännäksi, harmittelisi ettei älynnyt ostaa enempää ja varaisi sitä seuraavaksi kerraksi enemmän. Miten köyhiä täällä on, kun ruoan enemmän ostamista ei ilmeisesti voi edes harkita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsut ihmisiä syömään niin varaat niin paljon ruokaa, että varmasti riittää.
On siinäkin perheenemäntä.On kohteliasta että tarjottavaa on reilusti, ja isäntäväki myös kehottaa vieraita ottamaan. MUTTA on myös kohteliasta osata arvioida itse mikä on sopivaa, ja osata sanoa ”ei kiitos” jossain vaiheessa.
Kyllä minä sanon "ei kiitos" kun olen kylläinen. En kyllä tiennyt, että minun pitäisi sanoa "ei kiitos" silloin kun minulla on nälkä ja isäntäväki kehottaa ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta näkee hyvin, kuinka Suomessakin kansa jakaantuu selkeisiin yhteiskuntaluokkiin. Toisissa perheissä hyvät käytöstavat, huomavaisuus, kohtuus ja terveellinen, monipuolinen ruokavalio ovat arvokkaita ja niitä halutaan opettaa lapsille. Toisissa perheissä ihaillaan miehiä ja poikia, jotka ovat isoja, urheilullisia, nälkäisiä ja ansaitsevat ruokapöydässä karhun osan parhaista herkuista ennenkuin naiset ja pienemmät lapset saavat mitään. Näissä ahmattiperheissä liha- ja kala ovat suuressa arvossa ja niitä voi syödä rajatta. Toisissa perheissä laitetaan valmiit annokset tai vähintäänkin huomioidaan kaikki ruokailijat. Minun piireissä tuollainen ahmattiperhe ei saisi toista kertaa kutsua yhteiselle aterialle - tai heitä varten varattaisiin suuri määrä edullisia tarjottavia, rasvaista porsaanlihaa, makkaraa ja muuta proteiinimättöä.
Kyllä. Nuo pari perhettä joiden lapsilta puuttuivat tavat olivat duunariperheistä. Varmaan siellä isätkin söivät pääasiassa lihaa ja ruoka oli muutenkin aivan toisenlaista. Ja ehkä siellä oli vallalla tyyli, että otetaan äkkiä, etteivät muut vie kaikkea. Yksi pojista ei ollut koskaan nähnyt munakoisoa eikä kesäkurpitsaa ennen kuin meillä jne. Ruokailutottumukset ja -tavat ovat varmasti yksi asioista, joka jakaa yhteiskuntaluokkia.
Ihmettelen enemmän tietynlaista naistyyppiä, joka jyrsii yhteisillä ruokailuilla jotain pientä salaatinlehteä, vaikka perse ei meinaa mahtua penkille. Mitä se yrittää esittää tai todistaa. Kai kaikki näkee, että ei tuo ole salaatilla kasvatettu. Piilossa käydään syömässä ja julkisilla paikoilla pidetään jotain teatteria.
Olihan siellä ruokaa tarjolla ihan tarpeeksi, vaan kun hormuajalle kelpasi vain lohi.