Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko aina katsoa kun tuo 19v poika ottaa ruokaa, nytkin meinasi kauhaista puolet savulohesta

Vierailija
20.06.2020 |

Mikä siis koko porukalle tarkoitettu, mikä mennyt kasvatuksessa pieleen 🤦🏽

Sama joulupöydässä, saattaa jostain porkkanalaatikosta kauhaista ison kasan niin että muille ei jää mitään, pakko aina vähän sivusilmällä katsoa kun ottaa ruokia. Nyt meinas lähteä savulohesta kämmenen kokoinen palanen, oli pakko sanoa että ei sitä oo tarkotus yksin kaikkea syödä

Kommentit (498)

Vierailija
201/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsut ihmisiä syömään niin varaat niin paljon ruokaa, että varmasti riittää.

On siinäkin perheenemäntä.

On kohteliasta että tarjottavaa on reilusti, ja isäntäväki myös kehottaa vieraita ottamaan. MUTTA on myös kohteliasta osata arvioida itse mikä on sopivaa, ja osata sanoa ”ei kiitos” jossain vaiheessa.

Kyllä minä sanon "ei kiitos" kun olen kylläinen. En kyllä tiennyt, että minun pitäisi sanoa "ei kiitos" silloin kun minulla on nälkä ja isäntäväki kehottaa ottamaan.

Jos sulla on normaalit käytöstavat niin ymmärrät sävyerot kyllä. Jos olet jo kaksi täyttä lautasellista itseesi mättänyt, niin ymmärrät ehkä että kehoitus ottaa lisää on kohteliaisuus fraasi?

Vierailija
202/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä? 19v maksaa ruuat itse jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole tainnut kertoa, mitä kaikkea muuta tarjolla oli ja kuinka paljon. Kuulostaa tosiaan ankealta, jos ei edes kämmenen kokoista palaa riitä littanasta savulohesta. 

Mulla on seitsemänkymppinen täti, joka viettää kesänsä yksin mökillä, jä kutsuu sinne mielellään vieraita, kun tykkää kokata. Ruoat on kyllä hyviä, mutta niitä on aina niin vähän ettei siitä nälkä lähde, hän laittaa siis kaikille saman verran mitä itse syö. Tyyliin kaksi uutta perunaa per syöjä, yksi pieni sillinpala ja yksi ahvenfile. Salaattia on kuudelle hengelle litran vetoisess kulhossa. Olen oppinut ottamaan mukaan omia välipaloja, ja kotimatkalla pysähdytään aina ravinotlaan syömään. 

Vierailija
204/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tässä ollaan jo syöty, eipä tuo muuta ottanut kuin sitä kalaa eli nälästä ei ole kyse, kyllä täältä talosta ruokaa löytyy, ettei pelkällä kalalla pidä vatsaansa täyttää.

Tämä on aina sama homma kaikkien ruokien kanssa. Tulee naama norsun veellä ruokapöytään ja sitten alkaa se kauhominen, kuin puuttuisi käytöstavat, vaikka niitä on pienestä saakka opetettu.

Asuu jo omillaan, tehkööt kotonaan mitä hyvänsä mut kyllä mua riepoo et muussasi nyt puolet melkein meidän lohesta tuohon lautaselle ennenkuin kaikki oli edes ottaneet

"Tämä on aina sama homma kaikkien ruokien kanssa." Ja siltikään et ole 19 vuodessa oppinut tekemään oikeaa määrää ruokaa. Kyllähän tuo harmittaa. Ymmärrän

Vierailija
205/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on sikoja heti syntymästään lähtien.

Vierailija
206/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta näkee hyvin, kuinka Suomessakin kansa jakaantuu selkeisiin yhteiskuntaluokkiin. Toisissa perheissä hyvät käytöstavat, huomavaisuus, kohtuus ja terveellinen, monipuolinen ruokavalio ovat arvokkaita ja niitä halutaan opettaa lapsille. Toisissa perheissä ihaillaan miehiä ja poikia, jotka ovat isoja, urheilullisia, nälkäisiä ja ansaitsevat ruokapöydässä karhun osan parhaista herkuista ennenkuin naiset ja pienemmät lapset saavat mitään. Näissä ahmattiperheissä liha- ja kala ovat suuressa arvossa ja niitä voi syödä rajatta. Toisissa perheissä laitetaan valmiit annokset tai vähintäänkin huomioidaan kaikki ruokailijat. Minun piireissä tuollainen ahmattiperhe ei saisi toista kertaa kutsua yhteiselle aterialle - tai heitä varten varattaisiin suuri määrä edullisia tarjottavia, rasvaista porsaanlihaa, makkaraa ja muuta proteiinimättöä.

Joo, näkyy tosiaan hyvin yhteiskuntaluokat - toisissa perheissä on varaa ostaa riittävästi ruokaa niin ettei sellaista tilannetta jossa mikään ruokalaji loppuisi pääse edes käymään, toisissa perheissä taas joudutaan tappelemaan kalliimmista ruoista, kun sitä ei ole varaa ostaa kuin vähän.

Vierailija
207/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kutsut ihmisiä syömään niin varaat niin paljon ruokaa, että varmasti riittää.

On kohteliasta että tarjottavaa on reilusti, ja isäntäväki myös kehottaa vieraita ottamaan. MUTTA on myös kohteliasta osata arvioida itse mikä on sopivaa, ja osata sanoa ”ei kiitos” jossain vaiheessa.

Kyllä minä sanon "ei kiitos" kun olen kylläinen. En kyllä tiennyt, että minun pitäisi sanoa "ei kiitos" silloin kun minulla on nälkä ja isäntäväki kehottaa ottamaan.

No nyt tiedät! On se hyvä että edes keskustelupalstalta voi saada oppia käytöstavoissa jos isä ja äiti ei aikanaan opettanut!

Vierailija
208/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aterialla on tarkoitus syödä muutakin kuin kalaa tai muun eläimen lihaa.

Ihan käsittämättömän törkeää rohmuta vain kalaa - jota todellakaan tarvitse olla aterialla mitään isoja määriä.

Vierailija
209/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aina sama ongelma, niin ehkä kannattaa ratkaisuja etsiä uudelta kantilta katsottuna.

Vierailija
210/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on normaalit käytöstavat niin ymmärrät sävyerot kyllä. Jos olet jo kaksi täyttä lautasellista itseesi mättänyt, niin ymmärrät ehkä että kehoitus ottaa lisää on kohteliaisuus fraasi?

En ymmärrä vihjailua, olen mies. En myöskään ymmärrä paskan puhumista. Miksi kehottaa toista ottamaan lisää, jos ei tarkoita sitä?

Vierailija
211/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aterialla on tarkoitus syödä muutakin kuin kalaa tai muun eläimen lihaa.

Ihan käsittämättömän törkeää rohmuta vain kalaa - jota todellakaan tarvitse olla aterialla mitään isoja määriä.

Sitä pitää olla niin paljon kuin sitä kuluu. Luulisi oppineen 19 vuodessa arvioimaan tarpeen vähän paremmin.

Vierailija
212/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta näkee hyvin, kuinka Suomessakin kansa jakaantuu selkeisiin yhteiskuntaluokkiin. Toisissa perheissä hyvät käytöstavat, huomavaisuus, kohtuus ja terveellinen, monipuolinen ruokavalio ovat arvokkaita ja niitä halutaan opettaa lapsille. Toisissa perheissä ihaillaan miehiä ja poikia, jotka ovat isoja, urheilullisia, nälkäisiä ja ansaitsevat ruokapöydässä karhun osan parhaista herkuista ennenkuin naiset ja pienemmät lapset saavat mitään. Näissä ahmattiperheissä liha- ja kala ovat suuressa arvossa ja niitä voi syödä rajatta. Toisissa perheissä laitetaan valmiit annokset tai vähintäänkin huomioidaan kaikki ruokailijat. Minun piireissä tuollainen ahmattiperhe ei saisi toista kertaa kutsua yhteiselle aterialle - tai heitä varten varattaisiin suuri määrä edullisia tarjottavia, rasvaista porsaanlihaa, makkaraa ja muuta proteiinimättöä.

Ruokailutilanteet ovat tosiaan sosiaalinen tapahtuma ja vaativat sosiaalista osaamista. Aikuisuutta lähestyvän ja omillaan asuvan pojan on jo korkea aika oppia ottamaan muut huomioon. Tuollainen asenne nimittäin näkyy sitten muussakin elämässä.

Kamala karhunpalvelus opettaa lapselle, että muidenkin osuuden voi kahmia itselle koska oma halu ja tarpeet ratkaisee.

Mietin myös, että miten nämä poikia passaavat perheet käyttäytyvät ravintolassa? Antavatko omatkin kalansa pöydässä istuvan teinipojan syötäväksi ettei tälle jää nälkä? Eihän sieltä keittiöstä mitään kilon haukea jokaiselle kanneta. Vai käyvätkö sitten jossain pelkässä Raxissa tms.

Vierailija
213/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt tiedät! On se hyvä että edes keskustelupalstalta voi saada oppia käytöstavoissa jos isä ja äiti ei aikanaan opettanut!

Äiti ja isä opettivat minua olemaan rehellinen. Jos en haluaisi, että vieraat ottavat lisää, niin en tyrkyttäisi. En tosin ymmärrä, miksi näin kävisi, kun olen itse ne kutsunut syömään, mutta pointti oli että en puhu paskaa.

Vierailija
214/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vihjailua, olen mies. En myöskään ymmärrä paskan puhumista. Miksi kehottaa toista ottamaan lisää, jos ei tarkoita sitä?

Ei ole vihjaamista vaan sosiaalista osaamista. Mikäli et ole Asperger, ymmärrät ettei kaikkea ole tarkoitus ottaa kirjaimellisesti.

Eri

Vierailija
215/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vihjaamista vaan sosiaalista osaamista. Mikäli et ole Asperger, ymmärrät ettei kaikkea ole tarkoitus ottaa kirjaimellisesti.

Eri

Ilmeisesti olen sitten asperger, koska ymmärrän puheen niin kuin se on.

Vierailija
216/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tässä ollaan jo syöty, eipä tuo muuta ottanut kuin sitä kalaa eli nälästä ei ole kyse, kyllä täältä talosta ruokaa löytyy, ettei pelkällä kalalla pidä vatsaansa täyttää.

Tämä on aina sama homma kaikkien ruokien kanssa. Tulee naama norsun veellä ruokapöytään ja sitten alkaa se kauhominen, kuin puuttuisi käytöstavat, vaikka niitä on pienestä saakka opetettu.

Asuu jo omillaan, tehkööt kotonaan mitä hyvänsä mut kyllä mua riepoo et muussasi nyt puolet melkein meidän lohesta tuohon lautaselle ennenkuin kaikki oli edes ottaneet

Selvästi puutuu käytöstavat, oli opetettu tai ei. Minulla on kaksi veljeä, joilla tismalleen sama tapa. Joka kerta kun porukalla syödään, saa ruokaa varata nelinkertaisen määrän verrattuna nuppilukuun. Muut jää ilman kun ajatellaan vaan sitä omaa napaa ja karhunkokoista nälkää.

Vierailija
217/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näkyy tosiaan hyvin yhteiskuntaluokat - toisissa perheissä on varaa ostaa riittävästi ruokaa niin ettei sellaista tilannetta jossa mikään ruokalaji loppuisi pääse edes käymään, toisissa perheissä taas joudutaan tappelemaan kalliimmista ruoista, kun sitä ei ole varaa ostaa kuin vähän.

Mättöperheissä merkitsee määrä enemmän kuin laatu. Ei se ruoka loppumassa ole ja ei tarvitse yhdellä aterialla syödä kuin python monen päivän liha-annosta kerralla. Eikä se haittaa, jos yhdellä aterialla syödään vaikka joka laji loppuun eikä jäisi lainkaan tähteitä. Seuraavalla aterialla on sitten uudet ruuat tarjolla. Jos ei ole puutetta kokenut, ei ole tarvetta rohmuta.

Vierailija
218/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika itsekkäältä jos ajattelee että hänelle kuuluisi suurempi annos kuin muille. Muut pitää ottaa huomioon ja mitoittaa annoskoko niin, että se on suunnilleen saman kokoinen kuin muilla ruokailijoilla (tai pienempi).

Höpö. Se teinipoika tarvitsee isomman annoksen.

19-vuotias ei ole mikään teinipoika enää vain täysi-ikäinen. Ihan pimeitä mammoja taas täällä.

No sehän ratkaisi asian: kun poika täyttää 18, hänen ruokavalionsa putoaa keski-ikäisen mamman tasolle, vai?

Mikä ihmeen aivopieru tuo on, että 18 v tarvitsisi automaattisesti enemmän energiaa kuin keski-ikäinen nainen?

Sehän riippuu koosta, fyysisestä aktiivisuudesta, terveydestä jne. Esim. itse olen fyysistä työtä tekevä 178-senttinen nainen. Taatusti kulutan enemmän kuin joku pienempikokoinen ei-liikunnallinen 18 v teinipoika. Runsaat kuukautisetkin hukkaavat energiaa, pojilla ei niitä ole.

Avaatko vielä tarkemmin fysiologisesti tuota runsaiden kuukautisten vaikutusta sun energian kulutukseen?

Vierailija
219/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli ehkä kutsusta saanut sellaisen käsityksen, että tarjolla olisi ruokaa. Muistuta ensi kerralla, että ottaa omat eväät tai tulee ravintolan kautta, koska teillä ei tarjota vieraille ruokaa.

Vierailija
220/498 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokailutilanteet ovat tosiaan sosiaalinen tapahtuma ja vaativat sosiaalista osaamista. Aikuisuutta lähestyvän ja omillaan asuvan pojan on jo korkea aika oppia ottamaan muut huomioon. Tuollainen asenne nimittäin näkyy sitten muussakin elämässä.

Kamala karhunpalvelus opettaa lapselle, että muidenkin osuuden voi kahmia itselle koska oma halu ja tarpeet ratkaisee.

Mietin myös, että miten nämä poikia passaavat perheet käyttäytyvät ravintolassa? Antavatko omatkin kalansa pöydässä istuvan teinipojan syötäväksi ettei tälle jää nälkä? Eihän sieltä keittiöstä mitään kilon haukea jokaiselle kanneta. Vai käyvätkö sitten jossain pelkässä Raxissa tms.

Ravintola-annokset on reiluja ja saa ottaa alkupalat ja jälkkärit myös. Minun poikani tilasi jo lapsena aikuisten annoksia.

Aloittajan kuvaamia määriä ei missään ravintolassa tule. Lusikallinen laatikkoa ja pieni pala lohta.