Mitä hyötyä on kansallismielisyydestä?
Kommentit (52)
Enemmän haittaa kuin hyötyä.
Oikeasti erilaisia ihmisiä on kautta aikojen yhdistänyt kansallisuutta enemmän taatusti täysin muut seikat, esimerkiksi luonne ja ammatti.
Miksi kansallisuuskäsitys sitten kuitenkin syntyi johtuu lähinnä siitä, että liikkuminen ja kulttuurien välinen vuorovaikutus oli aikanaan niin hidasta että olimme pitkälti sidoksissa synnyinpaikkaamme, joten jokaisen oli järkevää liittoutua samalla alueella asuvien kanssa vaikkei heidän kanssa mitään muuta yhteistä olisi koskaan ollutkaan. Joukko toi turvattomia aikoina turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen joukkue, lappi, sibelius, kalevala, sotahistoriat, perinneruuat, yms asiat jotka ovet suomalaisia perinteitä. Myös evlut ja pakana uskonnot, suomen järvet, suot, käki kukkuu, jne.
Älä nyt sekoita mitään umpikaupallista lätkää kansallismielisyyteen.
Suomen joukkueen voitto luo kansallista me henkeä. Samaan aikaan hallitus nostaa veroja ja on niin perk hienoa olla suomalainen.
Urheilun on tutkittu sitovan eniten kaikkia ihmisiä maailmassa. Se kaikille yhteinen tärkeä juttu. Siltä kantilta Tokion olympialaiset olisi ollut näiden levottomuuksien aikana tosi tärkeä järjestää.
Oikeisto kaljaporukat ovat omineet k.mielisyys sanan, vaikka se on jotain ihan muuta kuin k.päisyys tai rassismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suomalainen, mutta minulla on ruotsinkielinen sukunimi. Voinko silti olla ylpeä siitä?
Todennäköisesti sukunimestäsi on tehty Ruotsin vallan aikana pakkoruotsennos. Sama on myös omassa suvussani.
Meillä on sukunimi pakkosuomennettu. Miksi kukaan ei käytä Aleksis Kiven oikeata sukunimeä?
Ennen pakko suomettumista yli 25% väestöstä oli ruotsin kielisiä.
Mun ruotsalainen isoisoisä suomensi sukunimemme. Ehkä vaihdan sen alkuperäiseen muotoonsa. Vaikka olenkin aika paljon ruottalainen, en ole niin lojaali että toivoakseni että suomalaisten rahat lahjoitetaan ulkomaalaisille mafioille. Omassakin mafiassa on jo tarpeeksi kestämistä. En tule koskaan ymmärtämään suomalaista ihmistä mutta koetan kestää teitä. Pidetään kiinni rahoistamme, olen kuitenkin teidän puolellanne.
Kansallismielisiä ja isämmaallisina esittäytyvät useimmiten juuri ne joilla on ollut ja tulee olemaan kaikkein vähiten annettavaa isänmaalle.
Vierailija kirjoitti:
Oikeisto kaljaporukat ovat omineet k.mielisyys sanan, vaikka se on jotain ihan muuta kuin k.päisyys tai rassismi.
Älä jaksa enää käyttää tuota iskulausetta, r a zismi. Se on tarkoitettu eri mieltä olevien ihmisten hiljentämiseksi. Se on muiden t e r r o r is ointia. Jokainen saa olla sitä mieltä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Kansallismielisiä ja isämmaallisina esittäytyvät useimmiten juuri ne joilla on ollut ja tulee olemaan kaikkein vähiten annettavaa isänmaalle.
Oletko varma? T. Ruottalaisten jälkelänen ja ryzzienvihaaja.
Vierailija kirjoitti:
Husu pois ketjusta, muista miten kävi viimeksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen joukkue, lappi, sibelius, kalevala, sotahistoriat, perinneruuat, yms asiat jotka ovet suomalaisia perinteitä. Myös evlut ja pakana uskonnot, suomen järvet, suot, käki kukkuu, jne.
Älä nyt sekoita mitään umpikaupallista lätkää kansallismielisyyteen.
Suomen joukkueen voitto luo kansallista me henkeä. Samaan aikaan hallitus nostaa veroja ja on niin perk hienoa olla suomalainen.
Urheilun on tutkittu sitovan eniten kaikkia ihmisiä maailmassa. Se kaikille yhteinen tärkeä juttu. Siltä kantilta Tokion olympialaiset olisi ollut näiden levottomuuksien aikana tosi tärkeä järjestää.
Jalkapallo itse asiassa sitoo eniten ihmisiä, on suosituin laji.
Vierailija kirjoitti:
Voinko olla kansallismielinen, vaikka en ole persu?
Voit itsekkään en ole persu, vaan olen äänestänyt demareita, vihreitä ja miettinyt kokoomuksen äänestämistä. Olen silti kansallismielinen ja en ole edes täysin suomalainen. Minulle kansallismielisyys ei tarkoita mitään vihaa muita kohtaan, vaan sitä että osallistuu yhteiskuntaan positiivisella tavalla ja on ylpeä sen saavutuksista. Voin olla kiinnostunut muista kulttuureista ja silti olla kansallismielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et koe saavasi yhtään mitään yhteiskunnalta, joka on sinulle rakennettu, tai edes kunnioittaa niitä uhrauksia joita sen eteen on tehty, niin painu helvettiin täältä?
Myös tietynlainen nöyryys on taito, joka kannattaa oppia.
Minne sitä voisi mennä? Onko olemassa kansallismielisyydestä vapaata paikkaa?
Valitse joku maailman epävakaimmista valtioista kuten "iirakki", afg...
Siellä näet konkreettisesti mikä on meininki ja kehitystaso kun isänmaallisuus puuttuu ja vain omalla heimolla ja uskonnolla on väliä. Älä tule takaisin.
Jos joskus innostut vaikka sukututkimuksesta tai muuten tutkimaan omia juuriasi, auttaa se sinua ymmärtämään kuka olet, ja miksi sinusta on tullut sellainen kuin olet. Suuri merkitys mm. ihmisen identiteetille. Kannattaa haastatella vanhempia ja isovanhempia, vielä kun elävät.