Miten joillakin on varaa ostaa talo, kesämökki, vene, auto jne?
Nyt kyse siis ihan keskituloisista, ei mistään miljonääreistä. Itse oon kuntoutustuella elävä ja rahaa on vähän. Välillä kadehdin ihmisiä, joilla on varaa ostaa omakotitalo, kesämökkikin siihen kaupan päälle, auto ja vaikka mitä muuta. Enkä siis myöskään puhu nyt mistään velka ongelmissa elävistä. Vaan ihan tavallisista ihmisistä, joilla on edellä mainitut asiat ja rahaa jää kuitenkin normi elämiseen.
Miks jotku onnistuu?? Hävettää olla näin luuseri.
Kommentit (332)
Helppoa
Helsingissä kaksio maksaa 400.000 euroa
Maalla, omakotitaloa maksaa 100ke + mökki 100ke + auto 15ke kappale, muut kulut puolet Helsingin kuluista, mutta tulot monella alalla aika samat. Suurin osa ei edes maksa mökeistään vaan on perittyä suvun omaisuutta. Maksettavaa saattaa jäädä vain auton verran....kaikki muut on perittyä suvun omaisuutta
Tuloista, mutta vielä enemmän sijainnista riippuu, mitä voi ja saa.
Asuntolaina, joten velkaa.
Auto oma.
Ei muuta velkaa.
Säästeliäs elämäntyyli.
Suunnitelmallisuus.
Työkyvytön.
Asuntolainaa varten pitänyt säästää ja lompsia aso-asuntojen kautta.
Kyllä sinäkin asunnon saat!..Kunhan et kysy Nordeasta.
Esimerkiksi täältä Savosta saa järvenrantatontteja n. 30 000e. Talopaketti kaikkine kuluineen 100 000-150 000e. Eli alle 200 000e okt rannalla. Ei siis mikään mahdoton suoritus keskituloiselle sinkullekaan. Saman alueen mökkien hinnat pudonneet myös. 100 000e saa jo ihan ok mökin mukavuuksineen. Ei tuokaan siis mahdoton. Autojen hinnat taas on samat missä päin Suomea tahansa. Autoliikkeen rahoituksella lähes nollakorolla saa ihan kohtalaisen pelin jo satasen/parin lyhennyksillä.
Ei nuo oikeasti ole mitään rikkaiden saavutettavissa olevaa luksusta vaan ihan on mahdollista tavallisen keskituloisen tuloilla.
Keskituloinen pariskunta nuo maksaa tietysti nopeammin pois, mutta ihan yhtä mahdollista yhdenkin ihmisen tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin näkee ketkä on näitä velkamiljonäärejä. Kauhea kehuskelu joka paikassa ja on niin olevinaan parempia kuin muut. Näytetään kalliita kelloja, vaatteita, koruja ja ollaan niin olevinaan. Todellisia rikkaita ei juurikaan erota taviksista jos vaikka kadulla näkee.
Tää on osittain totta, mutta samalla myös kulunut klisée. On toki olemassa rikkaita ihmisiä, jotka pukeutuvat kumppareihin ja verkkareihin, mutta enemmän kuitenkin rikkaatkin pukeutuu hyvin ja laadukkaasti ja omistaa kalliita asioita. Sitten taas esimerkiksi venäläisten tyyli on logokeskeinen, mutta silti niillä ihmisillä on rahaa todella paljon eli ne todellakin on rikkaita eikä lesoile velkarahalla. Sitten on myös se että esimerkiksi kelloissa monet ei tunnista esimerkiksi Patek Philippen kelloja, jotka on satojen tuhansien eurojen arvoisia ja sitten ollaan että ”no ei ollu rolex eli ei ole kallis kello”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn, koska oon ite eläny suurimman osan aikuiselämästäni kuntoutustuella. En ymmärrä mitään laina asioita, en oo ikinä pystyny ottamaan lainaa taloon tai mihinkään.
Tunnen itteni ihan säälittäväksi, enkä tarkoita että maailman tärkein asia on saada lainaa, mutta ainakin oman talon haluaisin.
Niin en tajua, että joillakin on hienot talot, kesämökit, autot ja kaikki. Ja vaikka sitä lainaa onkin, niin ei kaikki kuitenkaan missään ns. kusessa ole sen lainan takia.
AP
Me ollaan miehen kanssa pieni/keskituloisia mutta varmat työpaikat. Eka asunto ostettu yli 20v sitten ja siirrytty pikkuhiljaa isompaan. Kaikki hankinnat tehty maltilla ja harkitusti. Pieni perintö myös auttanut. Ulkopuolisen silmin tuloihin nähden meillä hulppea elämä mutta ei se aina ole ollut, on sitä penniäkin jouduttu venyttämään. Nyt tuntuu että pitkäjännitteinen toiminta on tuonut hyvät elämän puitteet.
Eli miehen siivellä pärjää. Sääli ettei itsenäisillä ihmisillä ole aina mahdollisuutta. Tulot sen verran pienemmät kun ei nahkavisalla vingauta.
Ärsyttää nää ukon siivellä eläjät ja nämä kermaperseet joilla vakituinen VARMA työ. Nämä asiat eivät ole kaikille itsestäänselvyyksiä nyky Suomessa.
Ainakin omista tutuista isoin osa hankkii lainalla. Jos perheessä on kaksi työssäkäyvää aikuista, niin usein on omakotitalo (mallia perus, ei mitään ökyä) ja kaksi autoa - miehellä iso ja hieno, rouvalla joku kauppakassi. Mahdollisesti mökki, asuntoauto tms.
Lainat on mitoitettu niin että lyhennyksistä selviää, ja lomareissuillakin käyvät, mutta yllättävät menot tuntuu laittavan talouden heti kuralle ja monesti taivastelevat miten kellään jää yhtään mitään säästöön. Koronalomautukset oli omassa tuttavapiirissä osalle tosi kova paikka, kun tulot tipahti.
Itse olen enemmän peruspihi, samoin puoliso, joten meillä on yksi auto, ei mökkiä tms ja muutenkin tuntuu, että hankitaan vähemmän kaikkea uutta, kuten sähköpyöriä, elektroniikkaa, vaatteita tms. Lasten puhelimet ja fillarit ja sen sellaiset uusitaan harvoin ja ostetaan käytettyä jos mahdollista.
Rahaa jää aina säästöön koska tulot on isommat kuin menot, mutta parempi näin. Pidän mieluummin pahanpäivänvaraa kuin omistan osan kesämökkiä tai autoa, mutta kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojallani on talo, joka maksoi 2 milj.€
Mersu ja BMW.
Eikä penniäkään velkaa.
Sijoitti osingot viisaasti. Myi osan ja niillä rahoilla osti talon ja uudet autot.Mä sain marimekolta 15€ ja h&m.ltä 9€ osingot viime vuonna. Miten sijoittaisin ne viisaasti? Muutenkaan porukalla ole mitään tietoa kuinka paljon pitää olla rahaa kiinni ensin, jotta saa edes 100€ vuodessa osinkoa puhumattakaan 1000€
Minä tiedän. Minä saan osinkoja tänä vuonna sellaisen 6000 €. Kyllähän tuo korona söi tuottoja, mutta kyllä ne sieltä palautuu ajan kanssa. Aika moni leikannut osinkoja ihan vain varmuuden vuoksi, kun eivät tiedä miten vaikuttaa tuleviin tuloihin.
Minkä kokoinen salkku sinulla on? Itsellä vasta noin 4000€:n salkku ja osinkoja tulee muutamia kymppejä
Perintörahat sijoitettunako, vai millä kermaperseellä tuollainen salkku. Oletko 60-vuotias vai huumediileri. Sehän on nykyään muotia.
En tiedä tarkkaan kun viikkotasolla heiluu +-10 000 tasolla tällä hetkellä. Noin 150 000 €
"En tiedä tarkkaan..." Kirjaudu nordnetiin ja näät heti.
Ei ole nordnetissä. Minulla on 4 eri salkkua, eri välittäjillä ja lisäksi sijoituksia on 5 eri valuutassa.. Ei ihan sekunnissa saa räknättyä tarkkaa arvoa.
no nyt sitten laskin tän yhden mieliksi, kyllä siinä muutama minuutti meni. Päivän kursseilla valuutat euroihin muutettuna ja sentteihin pyöristettynä sijoitusten päivänarvo on 147 435,77. Nyt tää yksi nillittäjä on varmaan tyytyväinen.
Ikuisesti köyhän erottaa yhdestä asiasta. Velka on hänen mielestään pahasta ja esim. velalla ostettu ei ole omaa. Hän mieluummin kituuttaa ja ajaa käteisellä ostetulla autolla.
Sijoittamisesta hän ei myöskään ymmärrä. Käteistä sen olla pitää hänen mielestään.
Typeriä sellaiset vanhemmat jotka eivät anna lapsille ennakkoperintöä esim. perheasunnon hankkimista varten. Tulee paljon turhia avioeroja kun eletään ahtaasti.
Ei kukaan 80-vuotiaana enää perinnöillä mitään tee.
He, jotka maksavat mökkejä ja veneitä, eivät varmaan käytä rahoja niin paljoa harrastuksiin, matkailuun, oman pihan laittoon, kodin sisustukseen, pienten lasten kotihoitoon, ikääntyvien vanhempien auttamiseen, kauneudenhoitoon, elektroniikkaan tai kuka meistä muista nyt mistäkin pitää. Jokainen saa päättää, mihin panostaa ja mistä säästää.
Tuo kyllä joskus hämmentää, miten monet saavat ennakkoperintöä ja erilaisia avustuksia vanhemmiltaan, jos vanhemmilla suinkin on mahdollisuus auttaa. Mielestäni on fiksua vanhemmilta säästää jälkikasvuaan älyttömien vuokrien maksulta ja auttaa saamaan omistusasunto. Vaan kaikissa perheissä se ei todellakaan mene noin...
Omat 70+ vanhemmat ovat melko varakkaita, osa on perittyä omaisuutta. Ei silti ole koskaan ollut pienintäkään aikomusta antaa meille lapsille (minä ja veljeni) mitään. Aika monella ystävälläni on sama tilanne eli varakkaista perheistä lähtöisin, mutta vanhemmat pihejä tai muuten vain on periaate, että aikuistuneita lapsia ei auteta taloudellisesti. Hyvin tässä on omillaankin pärjätty ja vanhemmat tietysti tekevät, kuten haluavat. Mutta olisihan se helpottanut, jos pientä avustusta olisi saanut vaikka ensiasunnon hankintaan.
Vierailija kirjoitti:
]Perintörahat sijoitettunako, vai millä kermaperseellä tuollainen salkku. Oletko 60-vuotias vai huumediileri. Sehän on nykyään muotia.
Perintöjä en ole saanut, En ole lähellekään 60-vuotias, nelikymppinen olen. Minun salkussani ei ole edes tupakkayhtiöitä eettisistä syistä. Olen sijoittanut parikymmentä vuotta pienistä palkkatuloistani. Kun jättää ne viikonloppukännit vetämättä ja on polttamatta edes tupaakkaa niin kummasti kertyy varoja sijoittaa.
Tuon "kermaperse" lässytyksen jätän omaan arvoonsa, en alennu tuolle tasolle. Et tiedä mitään elämästäni ja kokemuksistani.
Auto ja vene me on ostettu käteisellä, minusta sellaisia ei pidä velaksi ostaa. Nämä ei ollu kalliita, vene 24000€ ja auto 17500€. Asuntolainaa on ollut pitkin matkaa, mutta asunto on vaihtunut matkalla isompaan. Ja nyt kun ollaan ostamassa mökkiä, niin siihen otettiin velkaa. 100000€ laitetaan omaa rahaa ja pankista sitten 260000€ mökkilainaa.
Pitkään on säästetty osakkeisiin ja sitten välillä kun tulee heräteostoksia, myydään niitä pois. Miehelle saattaa kertyä tilille rahaa, mutta minulle ei, kun on pienemmät tulot ja ostan osakkeita heti kun on vähän säästöjä. Vene kun ostettiin puoliksi, jouduin myymään osakkeita, miehellä oli tilillä löysää. Nyt mökkiä varten jouduin myymään osakkeita 20000€ edestä, mieskin myi vähän osakkeita ja lisäksi oli jäänyt tilille ylimääräistä, että sai sen 80000€ helposti kokoon.
Meillä mies on nyt muutamana viime vuonna saanut hyvät bonukset ja pikku hiljaa ne alkaa näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei nelikymppisenä ollut kuin tuulenhuuhtoma perse kun erosin vaimosta. Nyt 6-kymppisenä on 1,5 miljoonan omaisuus ja voin tehdä mitä tykkään.
Salaisuus? En ottanut uutta akkaa.
Taidat vaan huijata. Ainakin sulla oli ihan vääränlainen akka. Tästä ei ollakaan pahemmin kirjoiteltu mutta puolison valinta ja se pysyykö yhdessä on aika merkittävää talouden kannalta. Jos valitsee tuhlailevan puolison ja/ tai ero tulee, vaikuttaa se useimmiten talouteen aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Velkaa reilusti.
Ennen ihmiset ostivat aluksi pienemmän asunnon ja vaihtoivat sitten vähitellen isompaan, jolloin velkaa ei tarvinnut ottaa kerralla älyttämiä summia. Jos on kaksi työssäkäyvää aikuista ihmistä, joilla on kohtuulliset säännölliset tulot, niin silloin voi hankkia vähitellen omistusasunnon, kesämökin ja auton. Tuo on mahdollista ns. keskiluokkaiselle perheelle, joka osaa suunnitella talouttaa eikä juo tai polta rahojaan turhiin päihteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän ne tulikin. Lainaraha tai perinnöt. Tiedän kourallisen perheitä, joiden lapset tulevat saamaan miljoonaluokan perintöjä, jos vanhemmat polvet eivät tuhlaile rahojaan.
Tiedän myös perheitä, joissa on asuntolainaa, autolainaa ja lähes kaikki isompi rahoitettu lainarahalla. Mitoitettu kuitenkin niin, että pystyvät maksamaan lainansa takaisin. Hyvät palkat.
Tiedän myöskin perheitä, jotka elävät vuokralla. Kyllä ihan kaikkea löytyy.
Me ollaan ihan peruskeskiluokkaisia, viisikymppisiä nyt (tuo ikä on tärkeä mainita, koska omaisuuden kertyminen vie aikaa). Nyt kun ollaan ottamassa isoa mökkilainaa, piti ihan Exceliin kerätä tiedot lainoista, asunnon ja mökin arvo, sijoitusten arvot, että vähän pääsin hahmottamaan ollaanko me nyt ihan velkakiikussa vai mikä on tilanne. Suureksi yllätyksekseni huomasin, että sijoituksia jää vielä tämän uudenkin lisävelan kanssa pikkuisen enemmän kuin mitä velkaa on, ja että meidän koko omaisuus on nettona (velat siis vähennettynä) on kiipinyt jo miljoonaan euroon. Ja me ei siis olla mitään rikkaita! Oon tässä vieläkin pikkuisen järkyttynyt, oon aina pitänyt miljoonaa euroa hiton isona rahana. Meillä on yksi lapsi ja melkein ensimmäinen ajatus oli, että ei me voida sille näin paljon jättää! Onhan se nyt ihan liikaa, jos saa miljoonan perinnöksi!
Tarvitseehan sitä vähän säästää, ennen kuin noihin pääsee käsiksi. Talo 250 000, kesämökki 150 000, vene 60 000 ja auto 40 000. Siinäpä se, puoli milliä koko paketti. Mitä muuta haluat tietää?
Vierailija kirjoitti:
Tuo kyllä joskus hämmentää, miten monet saavat ennakkoperintöä ja erilaisia avustuksia vanhemmiltaan, jos vanhemmilla suinkin on mahdollisuus auttaa. Mielestäni on fiksua vanhemmilta säästää jälkikasvuaan älyttömien vuokrien maksulta ja auttaa saamaan omistusasunto. Vaan kaikissa perheissä se ei todellakaan mene noin...
Omat 70+ vanhemmat ovat melko varakkaita, osa on perittyä omaisuutta. Ei silti ole koskaan ollut pienintäkään aikomusta antaa meille lapsille (minä ja veljeni) mitään. Aika monella ystävälläni on sama tilanne eli varakkaista perheistä lähtöisin, mutta vanhemmat pihejä tai muuten vain on periaate, että aikuistuneita lapsia ei auteta taloudellisesti. Hyvin tässä on omillaankin pärjätty ja vanhemmat tietysti tekevät, kuten haluavat. Mutta olisihan se helpottanut, jos pientä avustusta olisi saanut vaikka ensiasunnon hankintaan.
Sulla kuitenkin se etu että olet saanut kotoa varmaan säästämisen mallin ja vankan ylemmän (?) keskiluokan itsetunnon. Mä en ole saanut edes noita eli räpiköin varmaan melko köyhänä elämäni loppuun asti, vaikka kohtalaiset tulot onkin.
Sinulla on sitten todella varakkaita ystäviä. Minullakin oli opiskeluaikaan vanhempien perintönä saama yksiö asuntona pk-seudulla, mutta en sitä saanut omaksi ennakkoperintönä. Kun muutin asunnosta pois, se meni takaisin vanhemmilleni ja vuokrattiin. Tämä lienee useimpien tilanne, joiden vanhemmilla on ylimääräinen asunto tai sijoitusasunto. Olemmme siis itse ostaneet asuntomme velaksi, käyneet töissä ja perimme omaisuuden sitten aikanaan.