Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joillakin on varaa ostaa talo, kesämökki, vene, auto jne?

Vierailija
19.06.2020 |

Nyt kyse siis ihan keskituloisista, ei mistään miljonääreistä. Itse oon kuntoutustuella elävä ja rahaa on vähän. Välillä kadehdin ihmisiä, joilla on varaa ostaa omakotitalo, kesämökkikin siihen kaupan päälle, auto ja vaikka mitä muuta. Enkä siis myöskään puhu nyt mistään velka ongelmissa elävistä. Vaan ihan tavallisista ihmisistä, joilla on edellä mainitut asiat ja rahaa jää kuitenkin normi elämiseen.

Miks jotku onnistuu?? Hävettää olla näin luuseri.

Kommentit (332)

Vierailija
261/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, että aiotte siis syödä tuon säästämänne pääoman 20 eläkevuoden aikana, jolloin tilillenne jää 0€?

120k€ hyvin sijoitettuna, varsinkin jos ostot tekee vaikka sopivasta korona-dipistä, on mahdollista saada 120k€:lla osinkoja vuodessa tuo 6000€. Jopa nettona. Ajattele, eläisitte säästöjenne tuotoilla ja kun teistä aika jättää, jää 120k€:n pääoma lapsillenne perinnöksi.

Noin varakkaat tekee, he eivät (juuri) koskaan syö pääomaa.

En ole tuo jolta kysyit, mutta haluaisin laskea itseni varakkaaksi ja fiksuksi :-) Minulla on eläkesäästöt, jotka on tarkoitettu syötäväksi, ja sitten erikseen osakesalkku, joka jää perinnöksi ja josta käytän osinkoja eläkkeellä. Nuo eläkesäästöt minulla on, koska en ehdi kasvattamaan osinkosalkkua niin suureksi, että pärjäisin syömättä pääomaa. 

Mutta tietenkin haluan jättää lapselle myös osakkeita perinnöksi. Niistä on paljon iloa, ne tuo sellaista taloudellista turvaa ja osingoilla saa vähän lisää ostovoimaa itselleen.

Vierailija
262/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi täältä Savosta saa järvenrantatontteja n. 30 000e. Talopaketti kaikkine kuluineen 100 000-150 000e. Eli alle 200 000e okt rannalla. Ei siis mikään mahdoton suoritus keskituloiselle sinkullekaan. Saman alueen mökkien hinnat pudonneet myös. 100 000e saa jo ihan ok mökin mukavuuksineen. Ei tuokaan siis mahdoton. Autojen hinnat taas on samat missä päin Suomea tahansa. Autoliikkeen rahoituksella lähes nollakorolla saa ihan kohtalaisen pelin jo satasen/parin lyhennyksillä.

Ei nuo oikeasti ole mitään rikkaiden saavutettavissa olevaa luksusta vaan ihan on mahdollista tavallisen keskituloisen tuloilla.

Keskituloinen pariskunta nuo maksaa tietysti nopeammin pois, mutta ihan yhtä mahdollista yhdenkin ihmisen tuloilla.

Kyllä mutta ne tulot pitää olla sitten muita kuin alipalkattuja hommia tai keikkatöitä.

Mikä työpaikka on nykyään eläkevirka? On vaarallista uskotella, että kiinteistöjen ja tonttien ostaminen on joka paikassa hyvä sijoitus, josta myymällä saa vielä myöhemmin voittoa, kuten niin pitkään aiemmin olikin. Tilanne on nykyään täysin toinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin jäänyt Jyväskylään, niin mulla olisi nyt velaton kaksio keskustassa. Sen sijaan muutin hyvälle alueelle Helsinkiin. Velkaa on tästä kaksiosta jäljellä reilu 80000e. Jos olisin ollut koko ajan parisuhteessa, niin asuisin nyt todnäk velattomassa kolmiossa jossain Punavuoressa. Sinkkuna on tiukempaa ja yksiöt/kaksiot ovat huomattavasti kalliimpia kuin kolmiot jne. N38

Vierailija
264/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät laitetaan autoon, ei lapseen.

Ihan fiksua. Auto tai ainakin toinenhan yleensä hankitaan siinä vaiheessa kun tulee lastenkuljetustarvetta. Hyvä turvallinen auto hyvä valinta ja etenkin nyt Korona-aikana. 

Vierailija
265/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen sai mökin huijaamalla teki näin: esitti mukavaa ja ahkeraa vanhoille isovanhemmille, joille tietysti meni läpi sukulaisen hyvyys ja "hyvä" työpaikka joka oli sellainen kioskityylinen tönö jossa sukulainen oli työssä vaan pari vuotta. Nimi paperiin, puolisolla ei oikeutta omistukseen, mutta pian myi asunnon ja antoi tietysti puolisolle puolet rahoista. Sitten kun sai huijattua niin osti kesämökkitönön, sellaisen ränsistyneen jossa ei voi asua 24/7, voi käydä vain kesällä. Nyt nostelee kelan tukia, esittää köyhää, käy varmaan ruokajonoissakin vaikka on mökin ja tontin omistaja. En edes usko että on ainutlaatuinen tapaus, näitä saattaa olla enemmänkin. Eniten harmittaa se miten törkeästi huijasi vanhoja ihmisiä ja esiintyy köyhänä. 

Vierailija
266/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainalla. Kuuntelin juuri tuttavan suunnittelevan 500-600k ökyasunnon ostamista itselleen. Olen itse myös nyt asuntokaupoilla, joten kysyin mites noi raha-asiat. Sillä oli alle kuudesosa tuosta säästössä. Itse olen ostamassa 130-150k välin asuntoa 40k säästöillä, eli 90-110k laina. Tuohon verrattuna tuttava suunnitteli siis jopa puolen miljoonan lainaa (saa nähdä mitä pankki tuosta tuumaa...)

Auton ajattelin hankkia käytettynä, parin tonnin ritsan. Vene, mökki, yms. ei onnistu uran alkupäässä olevan sinkun tuloilla, niitä en haluaisi edes riesakseni.

Missä ajassa oot saanut herrajumala 40k säästettyä? :O

- 10 vuotta säästetty, asp-tilillä 15k... Tulot 27k/vuosi olleet jo pitkään, rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen. 

Omat tulot vuodessa alle 10 000€ ja 2,5 vuodessa sain säästöön reilut 16000 euroa. Enemmänkin olisi jäänyt,jos olisi jaksanut nipistää kahvin, tupakat ja satunnaiset herkut/oluset pois (pitää ihmisellä kai edes joku nautinto joskus olla), mutta miten ei onnistu säästäminen lähes kolminkertaisilla tuloilla, sitä en kyllä käsitä.

Vierailija
267/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn, koska oon ite eläny suurimman osan aikuiselämästäni kuntoutustuella. En ymmärrä mitään laina asioita, en oo ikinä pystyny ottamaan lainaa taloon tai mihinkään.

Tunnen itteni ihan säälittäväksi, enkä tarkoita että maailman tärkein asia on saada lainaa, mutta ainakin oman talon haluaisin.

Niin en tajua, että joillakin on hienot talot, kesämökit, autot ja kaikki. Ja vaikka sitä lainaa onkin, niin ei kaikki kuitenkaan missään ns. kusessa ole sen lainan takia. 

AP

Me ollaan miehen kanssa pieni/keskituloisia mutta varmat työpaikat. Eka asunto ostettu yli 20v sitten ja siirrytty pikkuhiljaa isompaan. Kaikki hankinnat tehty maltilla ja harkitusti. Pieni perintö myös auttanut. Ulkopuolisen silmin tuloihin nähden meillä hulppea elämä mutta ei se aina ole ollut, on sitä penniäkin jouduttu venyttämään. Nyt tuntuu että pitkäjännitteinen toiminta on tuonut hyvät elämän puitteet.

Eli miehen siivellä pärjää. Sääli ettei itsenäisillä ihmisillä ole aina mahdollisuutta. Tulot sen verran pienemmät kun ei nahkavisalla vingauta.

Ärsyttää nää ukon siivellä eläjät ja nämä kermaperseet joilla vakituinen VARMA työ. Nämä asiat eivät ole kaikille itsestäänselvyyksiä nyky Suomessa.

Vakituisen varman työn etenee pitää yleensä nähdä vaivaa kuten kouluttaa itsensä riittävän pitkälle ja oikealle alalle. Opettajille ja lääkäreille riittää yleensä töitä ja mahdollisesti se vakituinen virka julkisella sektorilla.

Vierailija
268/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se lainan määräkin kuulkaa suhteutettu tuloihin ja varallisuuteen. Ihan hyvätuloisena yh:na ei ihmeellistä asuntoa saanut ostettua, saati jotain mökkiä siihen lisäksi. Nyt kun on uusi kumppani ja kahden ihmisen hyvät tulot niin mahdollisuudet ovat lisääntyneet. Enpä mä silti lähtisi tekemään niin isoja taloudellisia ratkaisuja, että ollaan heti kusessa jos tulee ero / toinen kuulee / työttömyys iskee tms. Ei ole tulevaisuuden turvana isoa perintöä tulossa tms. Monella näin on.

Vierailija
269/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, että miksi kaikki on niin huolissaan siitä onko varaa maksaa asunto, auto ja mökkilainoja jos jää työttömäksi. Sitten vaan omaisuus myyntiin. Tolla pelkäämistyylillä kellään keskituloisella ei olisi varaa ottaa mitään lainaa eikä ostaa mitään, jos kaikki pitää mitottaa sen mukaan että kohta on työtön.

Tietysti jos on alalla jossa töitä vähän ja tuösuhteet epävarmoja, niin sitten ei kannata paljon lainaa hankkia.

Vierailija
270/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varaa, ja vanha arvoaan nostava kerrostaloasunto stadissa riittää. Periaatteessa arvonnousu kattaa asumiskustannukset. Kaikki muu sitoo ja maksaa. Omaisuudesta on myös huolta ja huoltoa ja rahaa tarvitaan. Ja verottaja on ainoa voittaja Suomessa.

Vierailija
271/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kesämökki, auto, vene, asuntoauto ja käyn linalla kymmeniä keroja vupdessa ja olen sossupummi. Saan helposti yli 2500e kk tekemättä mitään.

Vierailija
272/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainalla. Kuuntelin juuri tuttavan suunnittelevan 500-600k ökyasunnon ostamista itselleen. Olen itse myös nyt asuntokaupoilla, joten kysyin mites noi raha-asiat. Sillä oli alle kuudesosa tuosta säästössä. Itse olen ostamassa 130-150k välin asuntoa 40k säästöillä, eli 90-110k laina. Tuohon verrattuna tuttava suunnitteli siis jopa puolen miljoonan lainaa (saa nähdä mitä pankki tuosta tuumaa...)

Auton ajattelin hankkia käytettynä, parin tonnin ritsan. Vene, mökki, yms. ei onnistu uran alkupäässä olevan sinkun tuloilla, niitä en haluaisi edes riesakseni.

- 10 vuotta säästetty, asp-tilillä 15k... Tulot 27k/vuosi olleet jo pitkään, rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen. 

Omat tulot vuodessa alle 10 000€ ja 2,5 vuodessa sain säästöön reilut 16000 euroa. Enemmänkin olisi jäänyt,jos olisi jaksanut nipistää kahvin, tupakat ja satunnaiset herkut/oluset pois (pitää ihmisellä kai edes joku nautinto joskus olla), mutta miten ei onnistu säästäminen lähes kolminkertaisilla tuloilla, sitä en kyllä käsitä.

Jos vaikka tarvitsee auton käydäkseen töissä, viikossa menee tankillinen kallista polttoainetta työmatkoihin ja jos on puoliso, joka myös tarvitsee auton käydäkseen töissä niin tuossahan menee jo tonni kuussa autojen omistamiseen ja ylläpitämiseen.

Vierailija
273/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, että miksi kaikki on niin huolissaan siitä onko varaa maksaa asunto, auto ja mökkilainoja jos jää työttömäksi. Sitten vaan omaisuus myyntiin. Tolla pelkäämistyylillä kellään keskituloisella ei olisi varaa ottaa mitään lainaa eikä ostaa mitään, jos kaikki pitää mitottaa sen mukaan että kohta on työtön.

Tietysti jos on alalla jossa töitä vähän ja tuösuhteet epävarmoja, niin sitten ei kannata paljon lainaa hankkia.

Mistä löytää ostaja? Naapurissa kerrostalokolmio 45 000e eikä kukaan osta. Putkiremontti tulossa. Tottakai kaikki pitää mitoittaa sen mukaan, että jää mahdollisesti työttömäksi joskus.

Vierailija
274/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin moni kuvittelee, että lainaraha on jotenkin ilmaista ja epäreilua rahaa? Lainahan maksetaan pois ihan itse.

Meillä voisi olla nuo otsikossa mainitut. Oikeasti on kerrostaloasunto, auto ja vene. Suvussa on mökkejä aika monta, ja joku niistä päätynee meillekin perinnöksi. Siksi ei ole ostettu omaa. Haittoja on, ei millään jaksaisi mökkeillä ”toistan nurkissa” vielä viisikymppisenä.

Meillä on mökin sijaan sijoitusasuntoja eläkeiän turvaksi.

Vierailija
275/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajalla ja maltilla. Oon 5-kymppinen, ja mulla on kämppä, mökki ja vene. Mutta ei mulla 3-kymppisenä ollut muuta kuin asuntolainaa. Hiljaa hyvä tulee, ei kaikkea tarvii saada heti.

Vierailija
276/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teitä siis kaksi. Meillä minun tulot on samaa luokkaa kuin sinulla, miehellä vähän enemmän. Sovittiin niin, että miehen tuloilla (vakityö) maksetaan asuminen ja pakolliset kulut, mun tulot laitetaan niin paljon kuin voidaan säästöön (epäsäännölliset tulot). Säästöt on yhteiset ja niitä on kertynyt n. 10 000 vuodessa. Ei olla paljon matkusteltu, syöty ulkona tai osteltu ylimääräistä. Kaksi lasta meillä on.

Vierailija
277/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme vahvasti keskiluokkaisia. Meillä nettotulot melko hyvät, n.7500 euroa/kk. Ei voisi kuvitella mitään mökin, veneen tai ison ok-talon ostamista.

Vierailija
278/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloiset vanhemmat auttaneet alkuun säästetyillä lapsilisillä.

Tuo on se yleisin syy miksi toiset vaurastuu ja toiset ei. Sillä on hyvin suuria ja kauaskantoisia vaikutuksia onko rahaa tilillä 0€ vai 20-30k€ kun valmistuu opinnoista ja siirtyy työelämään. Kuvitelkaa millainen homma se on työuransa alussa olevalle säästää kasaan tuo 20-30k€. Ymmärtänette varmaan miksi lapsilisät hyvätuloisille on siis suurin yksittäinen eriarvoisuutta lisäävä asia Suomessa.

Jos huoltajien yhteistulot ovat luokkaa 80-100k€ vuodessa, saisi lapsilisät poistaa. Ehkä 80k€ kohdalla maksaa vähemmän ja 100ke kohdalla poistaa kokonaan. Vähemmän tienaaville taas saisi maksaa suurempia laspilisiä.

Vierailija
279/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljonääripitäisi olla kirjoitti:

Olemme vahvasti keskiluokkaisia. Meillä nettotulot melko hyvät, n.7500 euroa/kk. Ei voisi kuvitella mitään mökin, veneen tai ison ok-talon ostamista.

Joko teillä on monta lasta ja asutte kalliisti Helsingissä, tai sitten sinun pitäisi tehdä budjetti. Jonnekin rahaa valuu.

Vierailija
280/332 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useamman lapsen yksinhuoltaja. Ostin neljä vuotta sitten lähes 400 000€ maksaneen asunnon. Löytyy myös 2 vuotta vanha auto. Mökki löytyy. Venettä ei. Asuntovaunua harkitsen. Ja hyvin menee. Velkaa on.

Olin jo nuorena hyvin säästäväinen joten viimeisimpään asuntoon oli myös omaa pääomaa, velkaakin otin lähes puolet. Velka-aika on pitkä mutta kuukausi kulut on reilusti alle puolet siitä mitä maksaisin vuokralla saman kokoisesta täällä Helsingissä. Kaikilla lapsilla ei ole omaa huonetta. Kaksi nuorinta, päiväkoti-ikäistä, jakaa huoneen.

Auton ostoon jätin säästöjä mutta koska oli 0 korkotarjous kannatti auto ostaa lainaksi ja jättää raha tuottamaan. (10 vuotta vanha autoni meni vaihdossa.)

Kotihoidontuella olen ollut siihen asti kun nuorin täytti 3 vuotta. Maksoin sinä aikana asuntolainasta vain minimi. Lapset sai merkkivaatteet jne. alennusmyynneistä ja pieneksi jääneet myyn eteenpäin. Matkat tehdään äkkilähdöllä tai varataan todella aikaisin jolloin löytyy edullisesti matkoja. Autoa olen maksanut sopimuksen mukaan takaisin. Mökki on ostettu vuosia sitten silloin kun yksin eläessä rahaa oli liikaa. Venettä en ole halunnut koska ei ole kokemusta siitä mutta asuntovaunua olen miettinyt. Siinäkin lasken tarkkaan ja mietin olisiko se oikeasti meidän juttu. Nyt olen vielä päätynyt siihen että sen käyttö olisi niin vähäistä ettei kannata.

Sinulla ap ehkä ongelma on se että olet ollut pitkään kuntoutusrtuella etkä sillä tavalla ole pystynyt säästämään. Itselläni nuorena säästöön jäi todella suuri osa palkasta. Pieni vuokra-asunto oli edullinen ja ruokaan ei paljoa rahaa mennyt. Muissa ostoksissa olin tarkka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan