Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joillakin on varaa ostaa talo, kesämökki, vene, auto jne?

Vierailija
19.06.2020 |

Nyt kyse siis ihan keskituloisista, ei mistään miljonääreistä. Itse oon kuntoutustuella elävä ja rahaa on vähän. Välillä kadehdin ihmisiä, joilla on varaa ostaa omakotitalo, kesämökkikin siihen kaupan päälle, auto ja vaikka mitä muuta. Enkä siis myöskään puhu nyt mistään velka ongelmissa elävistä. Vaan ihan tavallisista ihmisistä, joilla on edellä mainitut asiat ja rahaa jää kuitenkin normi elämiseen.

Miks jotku onnistuu?? Hävettää olla näin luuseri.

Kommentit (332)

Vierailija
201/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn, koska oon ite eläny suurimman osan aikuiselämästäni kuntoutustuella. En ymmärrä mitään laina asioita, en oo ikinä pystyny ottamaan lainaa taloon tai mihinkään.

Tunnen itteni ihan säälittäväksi, enkä tarkoita että maailman tärkein asia on saada lainaa, mutta ainakin oman talon haluaisin.

Niin en tajua, että joillakin on hienot talot, kesämökit, autot ja kaikki. Ja vaikka sitä lainaa onkin, niin ei kaikki kuitenkaan missään ns. kusessa ole sen lainan takia. 

AP

Me ollaan miehen kanssa pieni/keskituloisia mutta varmat työpaikat. Eka asunto ostettu yli 20v sitten ja siirrytty pikkuhiljaa isompaan. Kaikki hankinnat tehty maltilla ja harkitusti. Pieni perintö myös auttanut. Ulkopuolisen silmin tuloihin nähden meillä hulppea elämä mutta ei se aina ole ollut, on sitä penniäkin jouduttu venyttämään. Nyt tuntuu että pitkäjännitteinen toiminta on tuonut hyvät elämän puitteet.

Tämä. Pitkäjänteisyys. Suurin osa suomalaisista kerää omaisuutensa näin. Suurin osa on keskituloisia, moni myös pienituloisia, mutta harkituilla päätöksillä ja maltillisilla ostoksilla saadaan omaisuutta kerättyä. Tärkeää on kuitenkin päästä kiinni omistusasumiseen sillä jos ikänsä elää vuokralla ei suurta omaisuutta pysty tavallisella palkalla keräämään. 

Toinen olennainen asia on kahden ansaitsijan talous. Yhden hengen talouksissa tai yksinhuoltajatalouksissa on sanomattakin selvää vaikeampaa ostaa asuntoa. 

Taas tuo outo luulo että vain omistusasunnon avulla voi vaurastua.

Vierailija
202/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille lainarahasta messuaville kateellisille tiedoksi, että lainan summa on aina suoraan verrannollinen velallisen maksukykyyn. Maksukyky on tärkein kriteeri (asunto-)lainaa myönnettäessä. Kukaan ei saa enää tänäpäivänä mitään ylisuuria lainoja. Taustalla täytyy aina olla rahaa tai rahaksi muutettavaa omaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta tylsistymään pois Helsingistä.

Saat talon, jota kukaan ei halua ostaa, samoin mökin, joka jää perikunnan riesaksi.

Autonkin saat, veneen, jolla soudella ylhäisessä yksinäisyydessäsi.

Vierailija
204/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojallani on talo, joka maksoi 2 milj.€

Mersu ja BMW.

Eikä penniäkään velkaa.

Sijoitti osingot viisaasti. Myi osan ja niillä rahoilla osti talon ja uudet autot.

Mä sain marimekolta 15€ ja h&m.ltä 9€ osingot viime vuonna. Miten sijoittaisin ne viisaasti? Muutenkaan porukalla ole mitään tietoa kuinka paljon pitää olla rahaa kiinni ensin, jotta saa edes 100€ vuodessa osinkoa puhumattakaan 1000€

Minä tiedän. Minä saan osinkoja tänä vuonna sellaisen 6000 €. Kyllähän tuo korona söi tuottoja, mutta kyllä ne sieltä palautuu ajan kanssa. Aika moni leikannut osinkoja ihan vain varmuuden vuoksi, kun eivät tiedä miten vaikuttaa tuleviin tuloihin. 

Minkä kokoinen salkku sinulla on? Itsellä vasta noin 4000€:n salkku ja osinkoja tulee muutamia kymppejä

En tiedä tarkkaan kun viikkotasolla heiluu +-10 000 tasolla tällä hetkellä. Noin 150 000 €

"En tiedä tarkkaan..." Kirjaudu nordnetiin ja näät heti.

Ei ole nordnetissä. Minulla on 4 eri salkkua, eri välittäjillä ja lisäksi sijoituksia on 5 eri valuutassa.. Ei ihan sekunnissa saa räknättyä tarkkaa arvoa.

no nyt sitten laskin tän yhden mieliksi, kyllä siinä muutama minuutti meni. Päivän kursseilla valuutat euroihin muutettuna ja sentteihin pyöristettynä sijoitusten päivänarvo on 147 435,77. Nyt tää yksi nillittäjä on varmaan tyytyväinen. 

Vierailija
205/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemällä työtä, ottamalla lainaa ja vähitellen sitä omaisuutta kertyy. Pk-seudullakeskituloinen mksaa asuntoa kauan, monet vielä yli viisikymppisenäkin, jos on vaihdettu aina paremmalle alueelle niin kuin kannattaa sijoitusmielessä.

Vierailija
206/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velalla ja perinnöllähän keski-ikäiset rakentavat kuplansa. Itse eivät ole rahojen eteen tehneet mitään.

Ei keski-ikäisillä, jos siis puhutaan puhekielen keski-ikäisistä eli yli viisikymppisistä, ole normaalisti enää velkaa. Ja tuon ikäluokan vanhemmat ovat olleet köyhiä ja periviä lapsia paljon, joten perinnöillä ei ole taloutta kohennettu.

Mutta, rahatilanne riippuu paljon iästä. Kun lapset ovat pieniä ja ensimmäiset asunnot juuri ostettu, niin silloin ei ole muuta kuin velkaa. Mutta kun lapset aikuistuvat ja muuttavat kotoa, niin yht'äkkiä rahaa jääkin rutkasti säästöön.

Meillä on vanha omakotitalo Vantaalla, kaksi autoa (uusi ja uudehko) sekä viime vuonna ostettu melko tasokas kesämökki. Perintöä olemme saaneet vajaa 30.000e, kaikki muut on omalla rahalla hankittua. Asuntolainaa oli aikoinaan, mutta se on jo maksettu, autot ja mökki on hankittu käteisellä, eli käytännössä ottamalla rahat säästöistä ja sijoitusrahastosta. Olemme keskituloisia ja rahaa jää säästöön palkkatuloistamme 30.000 - 40.000 euroa vuodessa.

Miksei olisi? Juuri otimme 50 000 uutta velkaa. Typerää olla velattomana, kun velan avulla saa omaa taloudellista asemaa parannettua. Laitettiin rahat sijoituksiin, muiden ohella. Sijoitusten tuotot hoitaa velan itsestään ja jää vähän makkaaraan leivän päällekin.

Olen sillti sitä mieltä että viisikymmiset ovat pääsääntöisesti velattomia. Varmaan tästä löytyy tilastoakin.

Sijoittamisesta sen verran, että minä olen niin onneton ja epäonninen sijoittaja että olen muutamilla yrityskerroillani saanut parhaimmillani niukin naukin säästötilin koron verran tuottoa. En siis näe sijoituslainaa vaihtoehtona ainakaan meidän perheelle. Jätän nuo puuhat suosiolla niille jotka sen osaavat. Suuri osa sijoitusten tuotoista tulee toisten tappioista enkä aio enää näillä kilometreillä olla mukana mahdollistamassa muille kovia tuottoja.

Ei tule. Tuosta kyllä huomaa ettet ymmärrä sijoittamisesta mitään, eli todistit tuon aikasemman sanomasi todeksi.

Vierailija
207/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväpariskunta erosi.

Hel-vet-in hieno omakotitalo lounaisessa Suomessa, lähellä Turkua.

Kukaan ei osta.

.

Hyvät palvelut, kulkuyhteydet yms. yms.

.

Ei tietenkään kukaan osta.

Vierailija
208/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo aloituksen mainitsemat talot, kesämökit, autot, veneet tulevat 90% avustuksina/lahjoituksina vanhemmilta, sukulaisilta, perintönä jne. Ehkä 10% tapauksista on omalla ahkeruudella vaurastuttu.

Suomessa pitäisi verottaa tiukemmin perintöä, leikata lapsilisät hyvätuloisilta, maksaa opintotukea vanhempien tulojen perusteella myös korkeakoulu-asteella ja vastaavia toimentpiteitä jotka ehkäisisi suurta eriarvoisuutta. Nythän eriarvoisuus määräytyy hyvin pitkälle siitä mihin perheeseen synnyt.

Vastaavasti omaa ahkeruutta pitäisi verottaa kevyemmin, eli verotuksen painopiste siirtyisi perheen siivellä elämiseen. Esim tuloverotusta pienentää, erityisesti keskituloluokassa joka on kansainvälisesti suhteutettuna raskaiten verotettu tuloluokka Suomessa.

Sekö sitten lisäisi tasa-arvoisuutta, että vain tosi kovatuloiset voisivat hankkia meinitut asiat, ja kaikkien muiden kohdalla perintö leikkautuisi olemattomiin? Eli tasa-arvoa lisää siis se, että kenelläkään ei ole mitään, paitsi tosi hyvätuloisilla?

Itse tunnen pienituloisia, jotka ovat perinnön ansiosta saaneet pitää lapsuudesta tutun kesäpaikan, jollaista eivät itse voisi tuloillaan hankkia. Ja kyllä minusta on ihan mukavaa, että edes joillain pienituloisillakin voi olla jotain.

Vierailija
209/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velalla ja perinnöllähän keski-ikäiset rakentavat kuplansa. Itse eivät ole rahojen eteen tehneet mitään.

Ei keski-ikäisillä, jos siis puhutaan puhekielen keski-ikäisistä eli yli viisikymppisistä, ole normaalisti enää velkaa. Ja tuon ikäluokan vanhemmat ovat olleet köyhiä ja periviä lapsia paljon, joten perinnöillä ei ole taloutta kohennettu.

Mutta, rahatilanne riippuu paljon iästä. Kun lapset ovat pieniä ja ensimmäiset asunnot juuri ostettu, niin silloin ei ole muuta kuin velkaa. Mutta kun lapset aikuistuvat ja muuttavat kotoa, niin yht'äkkiä rahaa jääkin rutkasti säästöön.

Meillä on vanha omakotitalo Vantaalla, kaksi autoa (uusi ja uudehko) sekä viime vuonna ostettu melko tasokas kesämökki. Perintöä olemme saaneet vajaa 30.000e, kaikki muut on omalla rahalla hankittua. Asuntolainaa oli aikoinaan, mutta se on jo maksettu, autot ja mökki on hankittu käteisellä, eli käytännössä ottamalla rahat säästöistä ja sijoitusrahastosta. Olemme keskituloisia ja rahaa jää säästöön palkkatuloistamme 30.000 - 40.000 euroa vuodessa.

Miksei olisi? Juuri otimme 50 000 uutta velkaa. Typerää olla velattomana, kun velan avulla saa omaa taloudellista asemaa parannettua. Laitettiin rahat sijoituksiin, muiden ohella. Sijoitusten tuotot hoitaa velan itsestään ja jää vähän makkaaraan leivän päällekin.

Olen sillti sitä mieltä että viisikymmiset ovat pääsääntöisesti velattomia. Varmaan tästä löytyy tilastoakin.

Sijoittamisesta sen verran, että minä olen niin onneton ja epäonninen sijoittaja että olen muutamilla yrityskerroillani saanut parhaimmillani niukin naukin säästötilin koron verran tuottoa. En siis näe sijoituslainaa vaihtoehtona ainakaan meidän perheelle. Jätän nuo puuhat suosiolla niille jotka sen osaavat. Suuri osa sijoitusten tuotoista tulee toisten tappioista enkä aio enää näillä kilometreillä olla mukana mahdollistamassa muille kovia tuottoja.

Ei tule. Tuosta kyllä huomaa ettet ymmärrä sijoittamisesta mitään, eli todistit tuon aikasemman sanomasi todeksi.

Näinpä juuri. Jotkut ei jaksa opiskella tai tehdä töitä, tai rakentaa yritystä, tai perehtyä sijoittamiseen, tai perehtyä lainoihin ja asuntomarkkinoihin. Ja jotkut eivät vaan osaa, vaikka lusikalla toiset tuputtaisivat tietoa. Suomessa moneen muuhun maahan verrattuna on isotuloisten (tarkistakaa vaikka suomen verokertymät) rahoittama koulutussysteemi, joka takaa myös köyhimpien ja sairaimpien lapsille ihan samat mahdollisuudet pärjätä. Ne on pieni joukko joille vanhemmat ostaa autot ja asunnot opiskeluaikoina, pääosa oppii pärjäämään itse. Osa opintolainalla, osa tekemällä töitä.

Se että itse ei hyödynnä mahdollisuuksia tai ei pärjää, on ikävää, mutta ei sen vuoksi voi olla katkera muille jotka laittavat resurssit käyttöön ja kerryttämään varallisuutta.

Omalla tekemisellä voi vaurastua, ei ole pakko periä tai olla takana varakkaita vanhempia. Jos on, niin sehän on vaan itselle tai omille lapsille vielä parempi juttu, oman perinnön lisäksi jää vielä isovanhempien perintöä. Tämä lisää vaurautta, josta kaikki hyötyvät. Tämä olisi kaikkien hyvä ymmärtää. Varakkaat kustantavat tämän yhteiskunnan, eivät pienituloiset.

On tietysti jokaisen oma asia jättääkö lapsille perintöä vai ei, mutta pitkällä tähtäimellä edes pienenkin pesämunan jättäminen kasvattaa jälkeläisten mahdollisuuksia vaurastua.

Vierailija
210/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh. Miten niin "suuri osa sijoitusten tuotosta tulee toisten tappioista". Jos olen ostanut osakkeen X aikoinaan 10 eurolla, ja nyt päätän myydä sen 40 eurolla, niin kenen tappio tuo 30 euroa on? Ei kenenkään.  Vastaavasti jos tuo ostaja myy saman osakkeen parin vuoden päästä 60 eurolla pois niin kenen tappio se on? Lisäksi kumpikin on saanut mahdollisesti osinkoja osakkeen pitoaikana. Kenen tappiota ne osingot ovat?

Vierailija
211/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap nähnyt ne mökit?

Olen kahvipöytäkeskusteluissa huomannut miten paljon asioita suurennellaan varsinkin mökkiin liittyviä. Tiedän useampia tyyppejä, jotka ihan pokkana selittää meidän mökistä vaikka todellisuudessa se on vanhempien tai anopin mökki. Ja se mökki voi olla kämäne 20 neliöö ilman sähköä ja vettä, rantaankin ”vaan” 3 km, jossain hyttysryteikössä. Vene voi olla joku soutupaatti perärutkulla.

Summa summarum: hirveän harvoin asiat on niin kuin ihmiset väittävät, turhaan kadehdit. Sun ei ainakaan tarvi maksaa kiinteistöveroa mistään homekopista.

No, meillä on just tällainen kämänen pieni mökki vuokratontilla, jonne ei tule sähköä, on kantovesi, järvelle näkee, mutta laituria ei, eikä savirantaan siis uimaan pääse. Silti on rakas paikka, vaikka mökki onkin todennäköisesti osin homeessa. Purkutyöt ja peruskorjaus edessä. Käyttäjinä / omistajina vain meidän perhe 4 hlöä.

Koskaan ei olla puhuttu muusta kuin mökistä ja olen aina tuonut esille kyllä sen, että olosuhteet ovat alkeelliset. Minä en voi mitään sille, jos joku siitä huolimatta kuvittelee mökkini huvilaksi kaikilla mukavuuksilla. Ehkä siksi, etteivät todellisuudessa ymmärrä, että joku voi nauttia tällaisista olosuhteista kuin me, eivätkä itse ikipäivänä viettäisi aikaa sellaisella mökillä kuin me.

Mielikuvitus on myös kuulijalla, on turha väittää, että aina näitä asioita liioitellaan. Ne, jotka niin tekee, tekee sen kaikessa muussakin, joten sen luulisi kuulijankin jo tietävän ja siksi suhtautuvan kuulemaansa varauksella.

Vierailija
212/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella monelle ystävälleni vanhemmat ovat ostaneet aikoinaan ensiasunnon heti kun ovat muuttaneet pois kotoa. Jos kaksi tällaista menee yhteen ja myy keskustayksiöt niin ihan kivan perheasunnon sillä saa. Siinä vaiheessa on jo usein lisäksi omia työtuloja ja niitä voi ohjata mökkeihin, sijoituksiin ym. kun kaikki rahat ei mee kalliiseen asumiseen.

Lisäksi tietysti asuntovelka, se on monella aika iso, mutta korot ovat olleet tosi alhaalla viime vuodet, se on auttanut. Korko on usein matalampi kuin vuokra olisi (riippuu toki asunnoista ja velan määrästä) ja lisäksi hyvällä sijainnilla olevalle omistusasunnolle tulee arvonnousua.

Vierailija
213/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se varmaan kovin monesta asiasta kiinni, lapsuudenkaverini vanhemmat osti hänelle opiskelupaikkakunnalta asunnon mutta kaveri ei silti koskaan valmistunut vaikka monta vuotta tahkosi eikä koskaan ollut huolta toimeentulosta. Kyllä hänellä älyä ja taitoja riitti myös, mutta silti vain ei kyennyt valmiiksi asti lukemaan. Onneksi hän pääsi hyviin naimisiin.

Itse olen köyhistä oloista (kyllä, todella KÖYHISTÄ eikä vain pienituloisista) lähtöisin, mitään tukea en ole eläissäni saanut varsinkaan vanhemmiltani, mutta silti tullut ihan kivasti toimeen omillani. On jopa oma kämppä ja auto eikä pankin. Muutimme pois pk-seudulta niin oli varaa näihin ilman lainaa.

Vierailija
214/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset nyt vaan on taitavampia, kuin toiset.

Zinc

Vierailija
215/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mersu ja BMW.

Eikä penniäkään velkaa.

Sijoitti osingot viisaasti. Myi osan ja niillä rahoilla osti talon ja uudet autot.

Juu. Kuulostaa ihan tavikselle ja taviksen osingoilta ja sijoittamiselta.

Sä kyllä elät niin kaukana tavallisista ihmisistä kuin voi, kun ajattelet edes noin.

Surettaa.

Vierailija
216/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mersu ja BMW.

Eikä penniäkään velkaa.

Juu. Kuulostaa ihan tavikselle ja taviksen osingoilta ja sijoittamiselta.

Sä kyllä elät niin kaukana tavallisista ihmisistä kuin voi, kun ajattelet edes noin.

Surettaa.

Ja tuossa viisaudessa on niin paljon TUURIA mukana.

Sattui saamaan osinkoja... mistä ihmeestä niitä vaan saadaan?

Tuuria on ollut, että osakkeet on nousseet. Lamaa ennen sijoittaneet ei olekaan niin hyvätuurisia.

Se on oikeesti tuuria... ei aina viisautta.

Eikä keskivertoa ole rahat, joita sijoittaa.

Jonkun selästä me sun pojan rahat on.

Vierailija
217/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mietin omaa kolmekymppistä tuttavapiiriäni pk-seudulla, ei kukaan ole yksin ja omilla tuloillaan ostanut sekä hyvää asuntoa, autoa että mökkiä. Yksi tai kaksi noista voi olla joillakin, mutta ei kaikkia. Tuttuni ovat pääasiassa korkeakoulutettuja.

Suurimmalla osalla pariskunnista on omistusasunto, yksin asuvista ei läheskään kaikilla. Monella on asuntolainan saamisessa auttanut takaus, (ennakko)perintö tai laina sukulaiselta.

Autoa ei löydy läheskään kaikilta, koska sitä ei välttämättä täällä tarvitse. Jos autoja on, ne on yleensä ihan tavallisia. Jotkut tykkää ostaa vähän hienompia, rahoituksella tietysti.

Mökit on useimmiten perittyjä tai suvun mökkejä.

Jos mietin omia vanhempiani, jotka ovat korkeakoulutettuja ja hyvätuloisia, niin hekin ostivat ensimmäisen asuntonsa vasta lähes nelikymppisinä ja mökin viisikymppisinä. Autoa on vähitellen päivitetty parempaan. Vanhempani ovat fiksuja rahankäyttäjiä, eivätkä ole halunneet ottaa järjettömän suuria lainoja.

Ja joo, lainan saamiseen vaaditaan tietysti maksukyky, mutta olen nähnyt ihmisten joutuvan liriin lainojensa kanssa, kun elämäntilanne onkin äkisti muuttunut. Työttömyys, sairaus, ero...

Vierailija
218/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainalla, joka sitten maksetaan pois. Ostin 4h+k kerrostaloasunnon 21-vuotiaana, laina maksettu pois 35-vuotiaana. Auton ostin sillä välin velattomana, säästämillämi rahoilla. Sitten ostin kesämökin ja veneen, niistä on vielä noin kolmasosa maksamatta. Ikää nyt 47. Ikinä ei kannata ottaa niin paljoa velkaa, ettei sitä voi varmasti maksaa pois, ja että ei jää mukavaan elämiseen rahaa ilman luottokortin käyttöä ja lisävelkaa.

Vierailija
219/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväpariskunta erosi.

Hel-vet-in hieno omakotitalo lounaisessa Suomessa, lähellä Turkua.

Kukaan ei osta.

.

Hyvät palvelut, kulkuyhteydet yms. yms.

.

Ei tietenkään kukaan osta.

Sijainti. En uskaltaisi rakentaa taloa minnekään maalle enkä edes pk-seudun kehyskuntiin. Valmiin ostin ja senkin Helsingistä.

Vierailija
220/332 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainalla, joka sitten maksetaan pois. Ostin 4h+k kerrostaloasunnon 21-vuotiaana, laina maksettu pois 35-vuotiaana. Auton ostin sillä välin velattomana, säästämillämi rahoilla. Sitten ostin kesämökin ja veneen, niistä on vielä noin kolmasosa maksamatta. Ikää nyt 47. Ikinä ei kannata ottaa niin paljoa velkaa, ettei sitä voi varmasti maksaa pois, ja että ei jää mukavaan elämiseen rahaa ilman luottokortin käyttöä ja lisävelkaa.

Helppo sanoa sieltä landelta. Helsingissä ei edes 35-v monella ole varaa 4h asuntoon ja velkaa niin perkeleesti ettei todellakaan ole varmuutta saako sitä ikinä maksettua pois. Lainaa on tästä huolimatta otettu jopa maltillisesti, lapset jakaa huoneita eikä todellakaan leveillä.