Uskallanko tehdä lasun tyttäreni perheestä ja pysyykö se anonyyminä?
Minua huolettaa todella paljon niiden koti ja huusholli - etenkin lapset. Molemmat vanhemmat tekevät paljon töitä, mutta en voi käsittää, miksi koti on kuin kaatopaikka.
8-vuotiaalla pitäisi olla edes joku paikka, missä olla. Yritän siivota käymätieltäni, mutta minun voimani ei enää riitä.
Eilenkin kun vietiin sinne tavaroita (en selitä enempää) niin tyttöni
istui kuistilla kaiken kaaoksen keskellä lukemassa kirjaa. Lapsi oli piirtänyt seinälleen kuvan, jossa oli musta mörkö ja hän selitti, että tuo olio kuristaa nuo pienet oliot.
Oma poikani piirsi mustilla väreillä joskus kauan sitten, kun isänsä kanssa erottiin.
En puutu yleensä asioihin, mutta ehkä joskus pitäisi puuttua.
Kommentit (63)
Kuinka lasu voisi pysyä anonyyminä? Käykö tyttären luona vieraita? Voisiko olla edes mahdollista että sen tekisi joku muu kuin sinä?
Jos et uskalla puhua tyttäresi kanssa ja/tai kertoa hänelle että olet huolissan hänen tyttärestään, hanki ensin itsellesi apua, varaa aika lääkäriltä. Ei tuo ihan normaalilta kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka lasu voisi pysyä anonyyminä? Käykö tyttären luona vieraita? Voisiko olla edes mahdollista että sen tekisi joku muu kuin sinä?
Jos et uskalla puhua tyttäresi kanssa ja/tai kertoa hänelle että olet huolissan hänen tyttärestään, hanki ensin itsellesi apua, varaa aika lääkäriltä. Ei tuo ihan normaalilta kuulosta.
Ok. Palstan mukaan lapsista huolissaan oleva ihminen kaipaa lääkärin apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttele ensin tyttäresi kanssa.
Näin pitäisi tehdä. Hän on yleensä aina puolustuskannalla. Hän on myös vahvatahtoinen ihminen ja minä taasen olen arka.
Minä tunnen vastaavanlaisen tapauksen. Äidillä on adhd ja elämänhallinta on nollissa. Vaihtoehtoisesti saattaa järjestää esim lääke/liina/astiakaapin tiptop kuntoon ja olla ylpeä saavutuksestaan, kun koko muu kämppä on kuin kaaos. Hän makaa sitten jaskan keskellä tyytyväisenä. Lapsilla on omat huoneet ja yksi lapsista pitää huoneensa siistinä, muut ovat vielä liian pieniä siihen. Heillä käydessäni autan lapsia vaihtamaan puhtaat lakanat sänkyihinsä. Olen pessyt heidän lakanat ja silittänyt ne monta kertaa.
Tämä äiti on myös hyvin hankala, ennemminkin arvaamaton ja herkkätunteinen, valittamassa jatkuvasti kuinka häneltä ei kysytä, häntä ei kuunnella, hänen asioihinsa puututaan. Epäilen välillä jotain persoonallisuushäiriötä, niin tuhoavaa käyttäytymisensä on omaa sukua/perhettä kohtaan.
Mutta lapset ovat ihania ja aina kun voin, autan heitä mitä apua he milloinkin tarvitsevat, tykättiin siitä tai ei.Kumma kun saat vierailla. Minua ainakin tympäisi, jos kohdeltaisiin jonain ulkopuolisena omassa perheessä. Joku tulisi kylään, ja ottaisi vallan, vähät siitä mitä mieltä olisin. Eikö se ole aika huolestuttavaa, jos hänen mielestään häntä ei kuunnella, ja jatkuvasti sekaannutaan kaikkeen. Niinkö ihan oikeasti kohtelette aikuisia ihmisiä teidän suvussa?
Koska äiti ei näytä itse hoitavan asioita, ja lapset kärsivät tilanteesta, ei hänellä ole varaa kieltäytyä. Jos kieltäytyisi, olisi lasu ovella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin pitäisi tehdä. Hän on yleensä aina puolustuskannalla. Hän on myös vahvatahtoinen ihminen ja minä taasen olen arka.
Minä tunnen vastaavanlaisen tapauksen. Äidillä on adhd ja elämänhallinta on nollissa. Vaihtoehtoisesti saattaa järjestää esim lääke/liina/astiakaapin tiptop kuntoon ja olla ylpeä saavutuksestaan, kun koko muu kämppä on kuin kaaos. Hän makaa sitten jaskan keskellä tyytyväisenä. Lapsilla on omat huoneet ja yksi lapsista pitää huoneensa siistinä, muut ovat vielä liian pieniä siihen. Heillä käydessäni autan lapsia vaihtamaan puhtaat lakanat sänkyihinsä. Olen pessyt heidän lakanat ja silittänyt ne monta kertaa.
Tämä äiti on myös hyvin hankala, ennemminkin arvaamaton ja herkkätunteinen, valittamassa jatkuvasti kuinka häneltä ei kysytä, häntä ei kuunnella, hänen asioihinsa puututaan. Epäilen välillä jotain persoonallisuushäiriötä, niin tuhoavaa käyttäytymisensä on omaa sukua/perhettä kohtaan.
Mutta lapset ovat ihania ja aina kun voin, autan heitä mitä apua he milloinkin tarvitsevat, tykättiin siitä tai ei.Kumma kun saat vierailla. Minua ainakin tympäisi, jos kohdeltaisiin jonain ulkopuolisena omassa perheessä. Joku tulisi kylään, ja ottaisi vallan, vähät siitä mitä mieltä olisin. Eikö se ole aika huolestuttavaa, jos hänen mielestään häntä ei kuunnella, ja jatkuvasti sekaannutaan kaikkeen. Niinkö ihan oikeasti kohtelette aikuisia ihmisiä teidän suvussa?
Ymmärsin että tämä äiti on vähän ”reppana”, holhottava tapaus.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska äiti ei näytä itse hoitavan asioita, ja lapset kärsivät tilanteesta, ei hänellä ole varaa kieltäytyä. Jos kieltäytyisi, olisi lasu ovella.
Kyllä jos ei uskalla sanoa sitä tyttärelle suoraan. Samoin jos tekee tälläisi sekavia aloituksia juhannusaattona. Jos on juonut pitäisi hauskaa, muuten viina ei hänelle näemmä oikein sovi ja hän tarvitsee sen suhteen apua.
Oletkohan samanlainen kuin minun äitini?
Joka viikko tuputtaa siivousapua, samalla tonkii roskat, henkilökohtaiset paperit yms. ja valittaa että milloin mikäkin paikka on liian likainen, vaikka asunto olisi tiptop.
Lisäksi tulee AINA ilmoittamatta. Eiköhän jokaisessa asunnossa ole sotkua kun yllättäin pamahtaa lapsiperheen kotiin? Lapsetkin kyselee että miksi mummo on taas täällä.
Sitten jos ei avata ovea, niin alkaa puheluilla ja viesteillä pommitus. Sekä autolla ajelu kotimme ympärillä ja ikkunan paukutus.
Kyllä teidät mt-ongelmaisista äideistä saisi tehdä vanhustensuojelu ilmoituksen. Tyttäresi voi tehdä sinusta sen seuraavaksi.
Kumpihan otetaan vakavammin viranomaisten toimesta? Vähän sotkuinen koti lapsiperheellä (ja joo, voit höpöttää keksittyjä juttuja äidin "jaksamisesta" niin paljon kun haluat) , vai mummo jolla viiraa päästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin että tämä äiti on vähän ”reppana”, holhottava tapaus.
Ohis
Voi toki olla, mutta ei toisten koteihin mennä taloutta pyörittämään. Äiti on selvästi huomannut ettei hänellä ole kuviossa mitään väliä. Olisiko se lastensuojelu paha asia. Niiltä voisi saada osallistavampaa apua. Äiti voisi luopua noiden sukulaisten pakkoavusta.
Mistä se lasu tehdään?
Täällä puhutaan jatkuvasti näistä lasuista, mutta mistä ihmeestä se tehdään?
Ei ole tarvetta nyt, mutta jos joskus tulee tarve.
Tällaista se on kun tehdään kovasti töitä että saadaan eläkkeet maksettua: tässä on kiitos maksajille.
Ja sitten ihmetellään matalaa syntyvyyttä..
Mitäpä jos huolestunut isoäiti ottaisi lapset jonain viikonloppuna luokseen niin äiti saisi rauhassa siivota. Minunkin pitäisi siivota mutta joku imurointi ja järjestely on aivan turhaa. Pitäisi taas tehdä suursiivous aloittaen mattojen pesusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan toki vierailla, koska selkeästi hyötyy siitä. Rahaa on jatkuvasti lainaamassa laskuihinsa. Kerran pari on pelastettu ulosotolta. Mutta tietenkään emme saisi puuttua mihinkään. Raha kelpaa kyllä, mutta muuta virkaa meillä ei ole. Jos käydessäni huomaan että lasten huoneen löyhkä lähtee pesemättömistä lakanoista, jotka on viimeeksi vaihdettu ehkä jouluna, en kysy lupaa auttaa lapsia.
Lue tämä ajatuksella viiteen kertaan ap!!
Teidän lapsenne eivät ole teidän lapsianne.
He ovat Elämän kaipuun tyttäriä ja poikia.
He tulevat kauttanne mutta eivät teistä itsestänne.
Ja vaikka he asuvat luonanne, eivät he sittenkään kuulu teille.
Antakaa heille teidän rakkautenne, mutta älkää ajatuksianne.
Sillä heillä on omat ajatuksensa.
Voitte hoivata heidän ruumistaan vaan ette heidän sielujaan.
Sillä heidän sielunsa asuvat huomenkoiton asunnossa,
minne te ette voi mennä, ette edes unelmissanne.
Te voitte yrittää tulla heidän kaltaisikseen, mutta
älkää yrittäkö tehdä heitä itsenne kaltaisiksi.
Sillä elämä ei mene taaksepäin eikä viivy menneessä päivässä.
Te olette jousia, joista lapsenne singotaan elävinä nuolina.
Jousimies näkee matkan pään loppumattomalla polulla
ja Hän taivuttaa teidät voimallaan, jotta hänen nuolensa sinkoisivat kauas ja nopeasti.
Taivu Jousimiehen käsissä ilomielin.
Sillä samoin kuin Hän rakastaa nuolia, jotka lentävät,
Hän rakastaa myös jousta, joka on järkkymätön.
- Kahlil Gibran -
Profeetta (Karisto 1973, suomentanut Annikki Setälä)
Suomessa on kyllä livennyt täysin käsistä tämä lastensuojeluilmoitusten teko. Hyväntahtoinen ajatus että kuka vain voi anonyymina tehdä lastensuojeluilmoituksen, se on monen lapsen pelastus. Mutta jos suurin osa ilmoituksista koskee kodin tai lapsen siisteyttä niin varmaan kohta joudutaan poistamaan se mahdollisuus. Sitten jää pahoinpidellyt ja päihteidenkäyttäjien lapset vaille apua, kun heidän vanhemmistaan ei välttämättä kukaan omalla nimellään uskalla ilmoittaa. Vähintään tämäntasoiset ilmoitukset saisi tehdä nimellä tai vielä mieluummin ihan ottaa ja antaa vaikka neuvolan kotipalvelun yhteystiedot näille perheille missä vaikeutena on kodin siivoaminen. Ei siinä mitään että huolestaan ilmoittaa, mutta vähän toivoisi ihmisiltä suhteellisuudentajua ja realismia sen suhteen millä asioilla kuormittaa lastensuojelua. Välillä tuntuu että ihmisillä ei ole käsitystä todellisista ongelmista joita monilla lapsilla Suomessakin on ja sitten näiltä lapsilta viedään huomiota hukuttamalla lastensuojelun näihin sotkuisten kotien ja väsyneiden äitien lapsia koskeviin ilmoituksiin. Näissäkin tapauksissa neuvola olisi se oikea ja sopiva tukijataho, harmi ettei ole mahdollisuutta tehdä vaikka sinne ilmoitusta ja jätettäisiin lastensuojelun resurssit sitten niille vakaville tilanteille.
Säkin ap autat eniten kun vaan kerrot tyttärellesi että koti ei voi olla sotkuinen kun on lapsia ja tilaatte yhdessä yksityisen siivoojan käymään tai neuvolan kotipalvelun. Niin todennäköisesti lastensuojelu neuvoisi myös tekemään. Piirrokset ei ole mikään lastensuojeluasia.
Vierailija kirjoitti:
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lapset ovat ihania ja aina kun voin, autan heitä mitä apua he milloinkin tarvitsevat, tykättiin siitä tai ei.
Ja se ei sitten ole tuhoavaa käytöstä sukulaisia kohtaan että tunget ”auttamaan” ja leimaat vanhemmat huonoiksi ja hankaliksi???
Ja haukut ja kähmit selän takana... Yök mikä ”äiti”!
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata salaa touhuta mitään. Juttele tyttäresi kanssa. Hän tarvitsee siivoojan kerran viikossa. Joko käyt itse tai palkkaatte ulkopuolelta. Pyykit, tiskit, imuroinut, lattioiden pyyhkiminen ja kylppärit. Älä sekoita mihinkään piirroksiin omia muistikuviasi. Hän tarvitsee apua.
Joo ei.
Kyllä sen äidin pitää ihan itse opetella siivoamaan, eikä kenenkään mennä hänelle mahdollistamaan tuollaisen lääväilyn jatkamista.
Mullakin on yksi aivan ihana ystävä, jolla on tosi paha ongelma siivouksen kanssa. Aikani kävin siellä aina raivailemassa paikkoja, kunnes tajusin, ettei siitä ole mitään hyötyä, ellei ihminen itse ala pitää asioistaan huolta. JOiltan se vaatii enemmän opettelua ( minulta esim.) ja toisilta sujuu helpommin.
Mun lapseni piirsi myös oviin ja oven karmeihin.
Väriliiduilla ja vedenkestävällä tussilla ja lyijykynällä.
Sanoin siitä neuvolassa. Sanoivat, että kyllä lapsi tietää sen olevan erittäin kiellettyä.
Ilmeisesti hän voi todella huonosti sitten? En muista ikää, mutta aika vanha hän oli. Yli 5-vuotias nyt ainakin.
Oletkohan minun äitini? Kantaa säkkitolkulla moskaa kotiini? Haukkuu suut silmät täytewn selän takana? ”Auttaa” ja painostaa toimimaan oman mielensä mukaan ja unohtaa täysin millainen äitihirviö itse oli...
Törkein temppu oli se kun yksi lapsista sairasti koko talven, meillä vanhemmilla oli yöissä molemmilla yyteet ja anoppi sairasti suöpää.
Auttoiko äitini? Häb penkoi maustekaappini ja teki lasun siitä että siellä oli vanhentuneita mauateita! Ihan kuin kaksi vuotta vanha oregano tappaisi lapsen siellä yläkaapissa.
Haluaisin kyllä selvittää liittyykö kuristamispiirroksen traumankäsittelyä. Onko nähnyt "vain" tv:ssä, harrastavatko vanhemmat tai vanhempi kuristusseksiä jonka läpsi on nähnyt tai onko jopa lapsia itseään kuristettu. Joku siellä nyt ahdistusta lapselle aiheuttaa.
- ap - kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän voisit ehdottaa että kävisit tyttäresi kotona siivoamassa kerran-pari viikossa?
Jos teet lastensuojeluilmoituksen, siinä yhteydessä kartoitetaan perheen tukiverkot. Oletko sinä auttaja vai pelkkä kantelupukki?
Ehdotin ja olenkin käynyt siivoamassa monta kertaa.
Poistakaa modet tämä aloitus, kun selkeästi ihmiset ei tykkää. Minulle tämä on kuitenkin täyttä totta.
Olisiko sinussa kenties ihan pikkiriikkisen marttyyrinvikaa?
Siivous kannattaisi nyt ilmeisesti aloittaa siitä. Passiivis-aggressiivinen muka-arkuus on omiaan tuhoamaan kaiken järkevän vuorovaikutuksen mahdollisuudenkin. Jos kämppä on kaaos, syyt löytyvät melko todennäköisesti vuorovaikutusongelmista ja niihin johtaneista syistä suvussa.
Ehkä ne lakanatkin alkavat vaihtua kun tyttären ei tarvitse puolustaa omaa aikuisuuttaan isovanhempia vastaan niin kovasti. Ala antaa ilmatilaa tyttärelle ja voisit jopa ihan pyytää anteeksi sitä että sinulla (teillä miehesi kanssa?) on vaikeuksia pysyttäyt yä henkisesti omalla tontilla. Ja että tarvitsisitte apua ymmärtääksenne sen mikä on normaalia vuorovaikutusta suvussa ja mikä ei. Loukkaantumisen osoittaminen muka-pyytämällä omaa ketjuaan poistoon muutaman ihan normaalisti kyseenalaistavan kommentin takia on epänormaalimpaa käytöstä kuin ymmärrät. Sinun tarinassasi te olette normaaleja ja tytär huvikseen sekaisin.
Ottakaa siinä välissä lapsia enemmän hoitoon ja antakaa tyttärelle synttärilahjaksi lahjakortit kirjakauppaan ja siivoojalle.
Kumma kun saat vierailla. Minua ainakin tympäisi, jos kohdeltaisiin jonain ulkopuolisena omassa perheessä. Joku tulisi kylään, ja ottaisi vallan, vähät siitä mitä mieltä olisin. Eikö se ole aika huolestuttavaa, jos hänen mielestään häntä ei kuunnella, ja jatkuvasti sekaannutaan kaikkeen. Niinkö ihan oikeasti kohtelette aikuisia ihmisiä teidän suvussa?