Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennuslääkeannoksen nostosta kauhea olo, mikä auttaisi?

Vierailija
19.06.2020 |

Eli siis nostin Sertralin annosta 2. kesäkuuta 50 milligrammasta 75 milligrammaan ja odottelen, että rupeisi auttamaan. Lääkettä aloittaessa kesti reilut 4 viikkoa, että rupesi oikeasti auttamaan. Oli jonkin aikaa oikeasti sellainen olo, että lääke on minulle sopiva ja se todellakin auttoi minua silloin. Mietin vaan, että olisiko jollain tällä palstalla jotain keinoja, joilla voisin helpottaa nosto-oireita? Tällä hetkellä ihan hirveä olo, masentaa, ahdistaa, itsetuhoisia ajatuksia, mutten aio kuitenkaan satuttaa itseäni, sillä uskon lääkkeen auttavan vielä joskus.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takerru uskoosi, niin voimistat placeboa.

Vierailija
2/16 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla aine toimii päinvastaisesti kuin olisi toiveena: annoksen nostaminen ei enää riitä kattamaan placeboa eli tässä tapauksessa parempa vointia, joka johtuu USKOSTA avun saamiseen. Kysyt miten voisit tottua aineeseen, joka saa sinut voimaan pahoin. Tuo aine vain haastaa sinut entisestään. Sinua on huijattu, kuten kaikkia joille tuputetaan näitä "lääkkeitä". 

Vierailija
4/16 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autat itseäsi, kun lopetat tuon mömmön kokonaan etkä ota mitään vastaavaa tilalle. Ei traumat niillä lähde vaan pitää opetella välittämään itsestään (mindfulness), asia jonka oppiminen aikuisena voi viedä vuosia.

Vierailija
5/16 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen meditoinut päivittäin yli puoli vuotta ja muutenkin kokeillut erilaisia tietoisuusharjoituksia yms., mutta parhaan hyödyn sain kun masennuslääke vielä vaikutti pienemmällä annoksella. En siis luota siihen, että pelkkä lääkitys veisi ahdingon pois, vaan aion todellakin jatkaa meditointia jne. (Lääkärikin suositteli minua jatkamaan meditointia ja lukemaan mielenterveystalo.fi ahdistuksen omahoito-ohjeita). Toivoin vaan neuvoja näiden nosto-oireiden kestämiseen, mulla on tarvittaessa rauhottavaa lääkettä, mutten viitsisi ottaa sitä ellei oikeesti ole pakko. Onko teidän mielestä muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa Sertralin, joka oli pelastus minulle jonkin aikaa? Jos lopetan sen, niin mitäs sitten, mikä auttaisi? Olen tosiaan meditoinut pitkään jne., mutta masennuksesta jo vuosia kärsineenä en usko sen auttavan tarpeeksi.

Ap

Vierailija
6/16 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimi siedettävästi sertralini pienemmällä annostuksella, mutta jo 50mg teki olon tosi apaattiseksi, halusin vain maata sängyssä. Ei mitään motivaatiota mihinkään. Muutaman viikon tuota kattelin ja sitten pudotin takaisin 25mg tasolle. Ei nämä lääkkeet kaikille sovi. Mutta toisaalta joillain alkaa toimimaan jos jaksaa vaan sinnitellä tarpeeksi pitkään. Keho hakee sitä omaa homeostaasiaan aina ja jossain vaiheessa voit löytää sitä kautta tasapainoisen tilan kun saa sekä hyötyä lääkkeestä mutta haittavaikutukset muuttuvat myös siedettäväksi.

Kannatta lukea redditistä sertralin-ketjua, löytyy paljon käyttäjäkokemuksia.

Vierailija
7/16 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt pahoista masennuskausista ja on muutakin mitä en tässä nyt rupea sen enempää avaamaan. Olin pitkään psykiatrisessa hoidossa ennen kuin löytyi oikeat lääkkeet. Eri lääkkeitä kokeiltiin eri annostuksilla ja välillä tosiaan oli aika huonossa kunnossa. Lopulta löytyi oikea annostus ja oikeat lääkkeet eli Venlafaxin pari kertaa päivässä ja Temesta tarvittaessa. Kannattaa kertoa aina psykitrille/psykiatriselle hoitajalle mitä tuntemuksia tulee kun lääkkeitä vaihdetaan. Oikea lääke ja annostus löytyy lopulta. Minäkin elän nykyään melko normaalia elämää vaikka kymmenen vuotta sitten kävin todella alhaalla. Koeta vain jaksaa ja jos et pyty isommalla annostuksella niin sano että palauttaa entisen. Näillä lääkkeillä vain menee muutamia päiviä että alkavat vaikuttaa.

Vierailija
8/16 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on hankala sanoa kun ei voi tietää mihin lääkärisi suostuu. Hoitovaihtoehdot ovat vähän paikallisista resursseista ja rahastakin kiinni.

Jos tuntuu ettet olisi kyennyt aluksi toimimaan ilman lääkettä niin että sait pelastettua itsesi, voisi olla paikallaan kokeilla auttaisiko nosto.

Eikö se että voit paremmin auta kestämään tätä tilannetta? Jos kerran tiedät miten huonosti asiat voivat olla.

Vierailija
9/16 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi rasittava liikunta auttaa ahdistukseen. 

Vierailija
10/16 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla hankalat olot menevät aikanaan ohi, voi viedä jonkun vkon/ annosnosto. Jos olo on sietämätön ole yhteydessä hoitavaan lääkäriin ja pyydä neuvoa ja kerro olostasi. Usein hieman hitaampi, siis pienemmilla annosnostoilla tehty lääkemuutos aiheuttaa vähemmän hankalia oloja ja ne menevät nopeammin ohi. Jos nyt lopetat lääkkeen koskaan ei selviä olisiko siitä oikeasti ollut tilanteessasi apua. Hitaammalla nosto-ohjelmalla päästään hitaammin tavoitetasolle ja mahdollinen apukin tulee hitaammin mutta yleensä siten olojenkin kanssa pärjää paremmin. Ole siis asian tiimoilta yhteydessä sinulle lääkkeen määränneeseen lääkäriin ja pohdi asiaa hänen kanssaan.

Vierailija
11/16 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lekureilla on usein tapa vaatia vähintään 3kk kokeilua ellei oireet ole ihan mahdottomia. Aina voi pelata annoksella ja mahdollisesti ottaa rinnalle myös toisen lääkkeen jos esim tulee motivaatio ongelmaa pelkällä ssri:llä. Tällöin otetaan usein voxra mukaan, monilla myös seksioireet helpottuu. Mut vain kokeilemalla selviää mikä omaan kroppaan sopii. Helvetisti kärsivällisyyttähän tuo prosessi vaatii.

Sanotaan aina että jos jo ekana päivän lääke vaikuttaa ni se on plaseboa, ei tosiaan ole. Mä huomaan vaikutukset usein jo samana päivänä, harmi vaan että yleensä ensimmäisen viikon positiivisten vaikutusten jälkeen alkaa vaan alamäki, apatia ja väsymys, Ei auta nostot ei mikään, toisinaan voi jotain hyötyjä tulla jos pidän vaan annostuksen pienenä, suuret annostukset antavat vaan väsymystä ja liikakiloja. Ei kyllä ahista mut ei kyllä mikään kiinnostakkaan.

Vierailija
12/16 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeksi ahdistuneena ei kykene kävelemään edes jääkaapille.

Vierailija
13/16 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lemmikki. Niistä saa hyvää oloa. Ja luonnosta.

Vierailija
14/16 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä :( mulla sama. Ja jos ahdistus jatkuu päiviä, silloin ei auta muu kuin lepääminen, kun ahdistuksessa keho ja hermosto käy niin kovaa ylikierroksilla. Vaiheessa ahdistuksessa ei pystyis käveleen ees ovea avaamaan tai 20m päähän postilaatikolle. 

Vierailija
15/16 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menossa just nosto: escitalopram 17,5 mg ->>>20 mg. Oon syönyt 2v tuota pienempää annosta ja nyt 6. vko menossa tätä suurempaa. Muutenki oon ollut tosi ahdistunut jo ennen nostoa. 3vko kohdalla oli paha sit helpotti, nyt taas hakee sitä kohtaa, missä hyvä olla. Tukena onneksi opamox ja vaikeisiin paniikkikohtauksiin diapam. Mulla myös astma ja kaikkia muita sairauksia jotka jo itsessään ahdistaa. Pelkään, että tää siirtyy mun lapselle. Se olis mulle pahinta. Käynyt terapiassa useita vuosia. Lisäksi käytössä keripinor ja lamictal. Mulla siis kaksisuuntainen, jossa enemmän masista, siksi escitalopram, jota ilman en pystyis yhtään toimimaan. 

Vierailija
16/16 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostoissa kannattaa rauhoittaa arkea ja käydä esim lämpimissä suihkuissa. Yrittää tehdä rentoutusharjoituksia, opetella joku itselle sopiva meditaatio. Haistella laventeliöljyä. Laventeliöljytippa sekoitettuna sokeriin ja sittem suuhun nieltynä (kokeile ensin isompaan sokerimäärään ettei polta suuta) rentouttaa nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi