Miksi eläinlääkärit ovat niin järkyttävän ahneita?
Oon joutunut viemään koiraa lekurille yhden sun toisen syyn takia ja rahaa palaa rutosti.
Miksei eläinten hoitokin voisi olla kunnallista eikä yksityistä?
Kommentit (100)
Itselle sattunut kyllä päinvastaisia kokemuksia: ison koiran vaativahko leikkaus eli koira oli koko päivän eläinlääkäriasemalla, heräämössä pitempään, missä hoitaja koko ajan huolehtimassa. Eli sekä lääkäri että hoitajat mukana hommassa. Lääkkeet yms kotihoitotarvikkeet mukaan ja tikkienpoisto kuului hintaan.
Koko homma maksoi vajaa 400 euroa, mikä oli minusta halpa itse operaatioon nähden. Ihmiselle jos olisi yksityisellä tehty saman laajuinen homma, niin tonni tolkulla ois mennyt rahaa.
Myös muuta vaivaa hoidatettu eläinlääkärillä, ja esim. rauhoituksessa tehty toimenpide (lääkäri ja hoitaja mukana) maksaa yleensä 100-200 e kaikkineen jatkohoitotarvikkeineen, mikä ei ole minusta kallista. Jos minä ihmisenä menen yksityiselle yleislääkärille, niin ihan normikäynti maksaa jo ton satasen.
Koska köyhän ei kuulu ottaa lemmikkiä joukon jatkoksi, vaan keskittyä ruokkimaan lastensa suut. Koira ja toki muutkin lemmikit saisi olla korkeasti verotettuja ja ns. ylellisyys"tuotteita". Ei ole mikään ihmisoikeus saada pitää lemmikkiä ja jos sen tiukassa rahatilanteessa otat, hoidat kulut mukisematta. Tietenkin se on hintavaa. Lääkis käyty, kalliit laitteet/vuokrat/palkat/lääkkeet jne. Oletitko, että joku tätäkin taas vuoksesi silkkaa hyväntekeväisyyttään tekisi? Osa ihmisistä kyllä elää kummallista elämää kun oikein mikään ei saisi mitään maksaa, muiden tulisi kouluttautua pitkälle ja tarjota sitten osaamistaan puoli-ilmaiseksi tasapuolisuuden nimissä kaikille. Loput voi koko elämänsä vetää lonkkaa ja napsia rusinat pullasta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan! Kyllähän eläinlääkäristä pitäisi kelakorvaukset saada! Kuten myös auton huollosta! Ja mökin remontoinnista!
Kaikkien näiden ylläpito on kallista. Ja myös vapaaehtoista.
Rikkaat ovat saaneet "Kela-korvausta" remontoinneista jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Itselle sattunut kyllä päinvastaisia kokemuksia: ison koiran vaativahko leikkaus eli koira oli koko päivän eläinlääkäriasemalla, heräämössä pitempään, missä hoitaja koko ajan huolehtimassa. Eli sekä lääkäri että hoitajat mukana hommassa. Lääkkeet yms kotihoitotarvikkeet mukaan ja tikkienpoisto kuului hintaan.
Koko homma maksoi vajaa 400 euroa, mikä oli minusta halpa itse operaatioon nähden. Ihmiselle jos olisi yksityisellä tehty saman laajuinen homma, niin tonni tolkulla ois mennyt rahaa.
Myös muuta vaivaa hoidatettu eläinlääkärillä, ja esim. rauhoituksessa tehty toimenpide (lääkäri ja hoitaja mukana) maksaa yleensä 100-200 e kaikkineen jatkohoitotarvikkeineen, mikä ei ole minusta kallista. Jos minä ihmisenä menen yksityiselle yleislääkärille, niin ihan normikäynti maksaa jo ton satasen.
Mä maksoin yli tonnilla turhia lemmikin tutkimuksia, ennen kuin el sai kakaistua ettei hänen ”osaaminen eikä laitteisto kyllä nyt ehkä riitä tähän”, no kiitti tästä, eikun seuraavalle eläinlääkärille maksamaan sitten! Kissan eutanasia 300€ kun ei raasu osannut ajoittaa yllättävää loppuaan virka-aikaan. Että kyllä parantamisen varaa ja rahastuksen makuakin tässä bisneksessä on. Ja noille ”vapaaehtoisuudesta” rääkyjille tiedoksi, että jos itse olette niin lampaita että kaikki saa maksaa ja hinnat nousta miten paljon vaan, niin antakaa edes muitten kritisoida silloin kun joku epäkohta on. Lemmikin hoidon laiminlyönti on muuten rikos, että vaikka sellaisen ostaminen vapaaehtoista onkin, niin seuraavat yli kymmenen vuotta onkin sitten arvoitus mitä maksettavaa sieltä milloinkin tulee. Hyvästäkin varautumisesta huolimatta, ei ole ihme että hinnat puistattavat joitakin ei niin rikkaita ainakin ensimmäisen lemmikin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Eläinlääkärit, lääkärit ja apteekkarit ovat tulotilastojen kärjessä kaikilla paikkakunnilla. Kyllä näissä ammateissa tienataan enemmän kuin on "ansainnut" monessa suhteessa verrattuna moneen muuhun ammattiin. Hintoja pitää korkeana tarjonnan niukkuus, josta lääkäri- ja apteekkariliitot pitävät huolen. Niukalla hyödykkeellä pystytään hinaamaan hinta pilviin.
Sama asia, jos putkimiehiä olisi markkinoilla vain kourallinen; kyllä olisi putket kullan hinnoissa.
Lääkäreitä on Suomessa enemmän kuin koskaan ja kansainvälisesti vertailtuna normaali keskimääräinen määrä. Ei se tarkoita että lääkäreistä on pulaa jos terveyskeskukseen ei ole saatu palkattua huonoihin raskaisiin työolosuhteisiin kunnalliseen virkaan lääkäriä tai jos lääkäreiden virkoja on alunpitäen niin vähän että jono on kaksi viikkoa julkisen puolen lääkärille jos samalla paikkakunnalla saa yksityiselle lääkäriasemalle ajan lääkärille heti samalle päivälle. Lääkäreistä ei siis ole pulaa, vaan he työskentelevät vain yksityisellä puolella ja vain kunnallisen puolen lääkäriajoista on pulaa.
Ohis: Meillä oli lapsuudessani Australian terrieri. Se ei tarvinnut koskaan eläinlääkäriä. Rokotettu oli pentuna.
Miksi viette koiraanne eläinlääkäriin? Mikä koirianne oikein vaivaa?
(sitä vietiin kyllä johonkin trimmauspaikkaan turkin leikkuuseen ja kynsien leikkuuseen. Ne olisi voinut tehdä toki itsekin)
Älkää hankkiko koiria tai ylipäänsä lemmikkejä. Niiden pitäminen on vapaaehtoista. Silloin myös maksat niiden ylläpidon ja hoidon ihan itse. Toivottavasti palauttavat myös koiraveron takaisin. Nykyään kun ei riitä edes se yksi koira per talous vaan koiria hankitaan useampia. Lemmikin omistaminen on epäekologista. Lemmikkien ruokien valmistus saastuttaa ja on valtava bisnes. Loppupeleissä lemmikin omistaminen on itsekästä.
Vierailija kirjoitti:
Ohis: Meillä oli lapsuudessani Australian terrieri. Se ei tarvinnut koskaan eläinlääkäriä. Rokotettu oli pentuna.
Miksi viette koiraanne eläinlääkäriin? Mikä koirianne oikein vaivaa?
(sitä vietiin kyllä johonkin trimmauspaikkaan turkin leikkuuseen ja kynsien leikkuuseen. Ne olisi voinut tehdä toki itsekin)
Lisään tähän, että koira söi meidän ruokien jämiä, ei mitään koiranruokaa.
Hampaissa ei ollut koskaan mitään ongelmia.
Sokeripitoisia juttuja ei annettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä maksoin yli tonnilla turhia lemmikin tutkimuksia, ennen kuin el sai kakaistua ettei hänen ”osaaminen eikä laitteisto kyllä nyt ehkä riitä tähän”, no kiitti tästä, eikun seuraavalle eläinlääkärille maksamaan sitten! Kissan eutanasia 300€ kun ei raasu osannut ajoittaa yllättävää loppuaan virka-aikaan. Että kyllä parantamisen varaa ja rahastuksen makuakin tässä bisneksessä on. Ja noille ”vapaaehtoisuudesta” rääkyjille tiedoksi, että jos itse olette niin lampaita että kaikki saa maksaa ja hinnat nousta miten paljon vaan, niin antakaa edes muitten kritisoida silloin kun joku epäkohta on. Lemmikin hoidon laiminlyönti on muuten rikos, että vaikka sellaisen ostaminen vapaaehtoista onkin, niin seuraavat yli kymmenen vuotta onkin sitten arvoitus mitä maksettavaa sieltä milloinkin tulee. Hyvästäkin varautumisesta huolimatta, ei ole ihme että hinnat puistattavat joitakin ei niin rikkaita ainakin ensimmäisen lemmikin kohdalla.
Paikasta ja lääkäristä riippuvainen tietenkin, minkälaista hoitoa ja mihin hintaan sitä saa. Tuossa kertomassasi tapauksessahan lääkäri on ollut ammattitaidoton, joten hinta on sen vuoksi korkea (ei sen vuoksi, että el olisi lähtökohtaisesti kallis). Kai teit tästä tapauksesta valituksen: eihän tuo lääkäri ole täysin pätevä töitään tekemään, jo ei pysty myöntämään osaamattomuuttaan?
Ja tuohon kissan eutanasiaan: kyllähän kaikki palvelut on viikonloppuisin ja pyhinä kalliimpia, niin ihmisillä kuin eläimilläkin.
Meillä ollut siinä suhteessa tuuria, että ensin on hoidatettu pienempiä vaivoja ja tätä kautta löydetty hyvä ja rehti lääkäri(asema), tai itseasiassa kaksikin eri paikkaa. Niin nuo isommatkin hommat on sitten menny hyvin ja kohtuuhintaan. Rahaa toki on palanut paljon ja näitähän ei tosiaan ennakkoon voi tietää, eli sairastaako se oma lemmikki vähän vai paljon. Joka tapauksessa jonkunlaisia säästöjä pitäisi olla pelkästään jo noihin pakollisiin juttuihin (rokotukset yms tarkastukset, mahd. sterilisaatio, loishäätö jne).
Ja tosiaan tässäkin ketjussa jo mainittu koiran vakuuttaminen: vakuutusta ei saa kuin rotukoirille järkevään hintaan. Sekarotuiselle se vakuutuksen hinta on pääsääntöisesti niin kallis, että parempi laittaa se raha säästöön ja maksaa itse eläinlääkärikulut.
Monen vähävaraisen eläin kärsii vain sen vuoksi, että eläinlääkärin hinnat ovat tähtitieteelliset. Tämän vuoksi täälläkin tarvittaisiin joku lähes ilmainen hyväntekeväisyys tai valtion tukrms eläinlääkäri palvelu .
Ja besservissereille tiedoksi ettei aina voi ennustaa omaa elämäänsä ja varallisuuttaan seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko se jotenkin ylellistä omistaa koira, kun eläinlääkärimaksut on niin hulppeita?
On se ylellisyyttä. Itse en ole halukas maksamaan isoja eläinlääkärikuluja, siis mitään syöpähoitoja tai leikkauksia. Perushoitokulut vielä menettelisi. Siis eipä ole lemmikkejäkään.
Ennen muinoin eläimet lopetettin jos sairastuivat eivätkä itsestään toipuneet.
pöf kirjoitti:
Älkää hankkiko koiria tai ylipäänsä lemmikkejä. Niiden pitäminen on vapaaehtoista. Silloin myös maksat niiden ylläpidon ja hoidon ihan itse. Toivottavasti palauttavat myös koiraveron takaisin. Nykyään kun ei riitä edes se yksi koira per talous vaan koiria hankitaan useampia. Lemmikin omistaminen on epäekologista. Lemmikkien ruokien valmistus saastuttaa ja on valtava bisnes. Loppupeleissä lemmikin omistaminen on itsekästä.
Ottamatta kantaa muuhun: lemmikkiruokien valmistus ei ole sen epäekologisempaa kuin ihmisenkään syömä liharuoka. Koirat syövät pääasiassa ihmisille tarkoitetusta lihansyönnistä jäävät ihmisille kelpaamattomat osat eli ns. jätteet. Näin ollen lemmikkiruoka on perusteltua niin kauan kuin ihmiset ovat myös lihansyöjiä.
Toki ruokien valmistus nappulaksi tarvitsee omat tilat, mutta saastuttamiseksi sitäkään ei voitane sanoa. Tämä "valtava bisnes" myös työllistää ihmisiä, joten sitä kautta myös positiivisia vaikutuksia löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toden totta lemmikin hoidon laiminlyönti on rikos ja niin pitää ollakin. Eläimen ei pidä kärsiä ihmisen oikkujen vuoksi.
Tämä ei kuitenkaan muuta sitä tosiseikkaa, että eläimen hankkimista pitää harkita huolella. Hankkiminen kannattaa jättää kokonaan väliin, jos rahaa ei ole - oikeasti lemmikit ovat rikkaiden ja keskiluokkaisten ihmisten puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se jotenkin ylellistä omistaa koira, kun eläinlääkärimaksut on niin hulppeita?
On se ylellisyyttä. Itse en ole halukas maksamaan isoja eläinlääkärikuluja, siis mitään syöpähoitoja tai leikkauksia. Perushoitokulut vielä menettelisi. Siis eipä ole lemmikkejäkään.
Ennen muinoin eläimet lopetettin jos sairastuivat eivätkä itsestään toipuneet.
Pitää muistaa, että eläintenpidossa on tapahtunut iso muutos vuosien saatossa: ennen eläimet oli enemmän tiettyyn tarpeeseen otettuja eli hyötyeläimiä (esim. kissat metsästi hiiriä, koirat vahtikoiria), kun taas nykypäivänä eläimet on usein täysin lemmikkejä ja verrattavissa perheenjäseneen. Siitä syystä moni onkin valmis käyttämään rahaa siihen, että eläin pysyy terveenä mahdollisimman pitkään.
Toki olen siinä samaa mieltä, että esim. eläimen syöpähoidot yms. on sellaisia, jolloin pitäisi miettiä eläimen kannalta asiaa ja harkita vakavasti eutanasiaa. Kärsimyksen pitkittäminen on aina väärin.
Ehkei aleta kustantamaan lemmikkien hoitoa verovaroista.
Itseänikin kyllä välillä hirvittää eläinlääkäreiden hinnat. Kissan keuhkotulehduksen hoitoon paloi reilu tonni, eikä edes viljelty.
Sitten taas mietin että maksaahan yksityiset lääkärit ihmisilläkin paljon. Korvalääkärikäynti 10 min. Lääkäri kysyi että tuntuuko painetta onteloissa ja käski hakemaan apteekista nenäsuihketta. Lasku 85 e.
pöf kirjoitti:
Älkää hankkiko koiria tai ylipäänsä lemmikkejä. Niiden pitäminen on vapaaehtoista. Silloin myös maksat niiden ylläpidon ja hoidon ihan itse. Toivottavasti palauttavat myös koiraveron takaisin. Nykyään kun ei riitä edes se yksi koira per talous vaan koiria hankitaan useampia.
Lemmikin omistaminen on epäekologista.
Sinä- ihminen- se vasta epäekologinen oletkin.
Syöt lihaa, ajat autoa, lentelet maailmalla ja ostat uusia vaatteita.
Minä en tee niistä ainuttakaan, mutta omistan ihanan lemmikin!
Vierailija kirjoitti:
pöf kirjoitti:
Ottamatta kantaa muuhun: lemmikkiruokien valmistus ei ole sen epäekologisempaa kuin ihmisenkään syömä liharuoka. Koirat syövät pääasiassa ihmisille tarkoitetusta lihansyönnistä jäävät ihmisille kelpaamattomat osat eli ns. jätteet. Näin ollen lemmikkiruoka on perusteltua niin kauan kuin ihmiset ovat myös lihansyöjiä.
Toki ruokien valmistus nappulaksi tarvitsee omat tilat, mutta saastuttamiseksi sitäkään ei voitane sanoa. Tämä "valtava bisnes" myös työllistää ihmisiä, joten sitä kautta myös positiivisia vaikutuksia löytyy.
Entäs ne kaikki muut yleensä muovista valmistettavat oheis härpäkkeet kuten purulelut, ruokakipot jne jne.?
Suomen eläinlääkärien hinnat eivät ole korkeita hintoja nähnykään. Kyseessä pitkä korkeakoulututkinto eikä Suomessa palkatkaan ole kummoisia. Siihen vielä päälle verot. Hyvä, että varaa harjoittaa ammattia. Jos eläimilläkin olisi "julkinen terveydenhuolto", joka kustannettaisiin käytännössä verovaroin, tilanne olisi toinen.
Vierailija kirjoitti:
pöf kirjoitti:
Älkää hankkiko koiria tai ylipäänsä lemmikkejä. Niiden pitäminen on vapaaehtoista. Silloin myös maksat niiden ylläpidon ja hoidon ihan itse. Toivottavasti palauttavat myös koiraveron takaisin. Nykyään kun ei riitä edes se yksi koira per talous vaan koiria hankitaan useampia.
Lemmikin omistaminen on epäekologista.
Sinä- ihminen- se vasta epäekologinen oletkin.
Syöt lihaa, ajat autoa, lentelet maailmalla ja ostat uusia vaatteita.
Minä en tee niistä ainuttakaan, mutta omistan ihanan lemmikin!
Entäs ne kaikki ihanat tavarat ja tarpeet mitä lemmikillesi olet hankkinut ja hankit. Niistä mitään ei olisi tarvinnut valmistaa jos sinä tai joku muu ei olisi niitä ostanut. En tiedä mikä lemmikki on kyseessä, mutta sen tuottamat jätökset on jo oma lukunsa lajista riippuen. Paljonko pesuaineita ja puhdasta vettä käytät lemmikkiisi? Näitä voisi luetella loputtomiin.
Aivan! Kyllähän eläinlääkäristä pitäisi kelakorvaukset saada! Kuten myös auton huollosta! Ja mökin remontoinnista!
Kaikkien näiden ylläpito on kallista. Ja myös vapaaehtoista.