Käyttämättömät, autioituvat talot ja mökit
Omistatko talon tai mökin joka on tyhjillään? Tai tunnetko jonkun joka omistaa? Kiinnostaisi kuulla syitä siihen, miksi rakennuksia jätetään hoitamatta ja hiljaa paikalleen rapistumaan. Eikä ole tarkoitus arvostella ketään. On vain sääli nähdä etenkin maaseudulla kulkiessa kerta toisensa jälkeen selkeästi hylättyjä rakennuksia. Niistäkin kai pakolliset kulut juoksee kokoajan ja arvokin tippuu mitä pidempään on hoitamatta. Pelkääkö ihmiset että joutuvat vastuuseen jos talosta löytyykin vaikka hometta? Kyllähän rakennuksia voi myös myydä pelkän tontin hinnalla / purkukuntoisena. Entä onko joku kohdannut sitä, että välittäjät eivät halua ottaa kohdetta myytäväksi? Olisi mielenkiintoista lukea keskustelua, kokemuksia ja mielipiteitä aiheesta. :)
Kommentit (736)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut sellaista mökkikäyttöön ja ei tod. kannata kirjoittaa purkukuntoinen, koska sitten en ainakaan osta. Voipi vielä joutua vaikeuksiin ja purkamaan koko pazkan.
Parempi vaan sanoa, että myydään siinä kunnossa missä on.
Zinc
No sinä oletkin typerys, joka ei tajua kiinteistökaupoista yhtään mitään.
Ja meitä typeryksiä rahat valmiina ostamassa olisi paljon ..
Zinc
No eipä teitä näy edes tyhjillä tonttikaupoilla.
No, tonteista olen katsellut vain järvenrantatontteja.
Kuivalta maalta pitäis olla sitten se tönö, että olis kaivoa ynnä muuta.
Ei siinä muuten edes perunoiden viljely onnistu ..
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu! Ja nyt samalla kysyn seuraavaa. Omistan tällaisen murheenkryynin. Olen yrittänyt lahjoittaa taloa mm paikalliselle seurakunnalle. Edes ilmaiseksi ei ole kelvannut. Käytännössä talo on kuluerä. Talo siis täynnä sädesientä, tontti kuiva, kitukasvuinen, varjoisa. Taloon ei ole olemassa vesiliitäntöjä, sijainti surkea. Nyt itse kysymys:
Serkkuni on seurannut kamppailuani talon kanssa ja tarjoutunut auttamaan ottamaan tämän omiin nimiinsä. Serkullani on takanaan konkurssi ja satojen tuhansien ulosottovelat. Toisin sanoen, ei mitään menetettävää. Vastineeksi palveluksesta auttaisin hänen lastaan maksamalla takuuvuokran (lapsi lähdössä opiskelemaan) Takuuvuokran suuruus 700-900€. Käytännössä tämä tarjous olisi hyvin houkutteleva, koska voisin ostaa itseni ulos alle tuhannella eurolla tästä riesasta. Nyt mietin, voiko tällaisesta järjestelystä olla jotain seuraamuksia?
Lahjavero tai vero saadusta luovutusvoitosta sen pitäisi maksaa, kai tuo muuten onnistuisi.
Mökki on arvoton tai oikeammin miinusmerkkinen. Kai me voisimme tehdä kaupat esim 1€ hintaan. Jos verottaja tutkii asiaa, voin näyttää sähköpostit, jossa olen ollut lahjoittamassa kyseistä tönöä tuloksetta.
Pyydä arvio kiinteistönvälittäjältä, sitten olisi uskottava hinta.
Se tuli metsäkaupan "kylkiäisenä" jokunen vuosi sitten. Sellasessa paikassa etten halua siellä asua ja ei sijainti oikein loma-asuntonakaan innosta. Edellinen omistaja päästänyt niin huonoon kuntoon ettei sitä edes kuntoon kohtuuhinnalla saisi.
No meillä oli ainakin pitkään tyhjillään ja helsketin heikossa kunnossa perikunnan vanha koti. Kukaan ei halunnut "in the middle of nowhereen" itse asumaan ja remppaamaan toivotonta urakkaa, eikä siitä kukaan olisi maksanutkaan mitään. Lopulta yksi lapsista sai mielenhäiriön ja muutti siihen, maksoi nimellisen korvauksen sisaruksilleen ja purki vanhan rötiskön pois. Aloitti uuden rakentamisen, sai projektin nippanappa alkuun ja kuoli sydäriin. Kukaan, siis kukaan ei osta tuota kaksi vuotta sään armoilla olevaa talonalkua, jossa on valmiina perustukset ja nekin siis säiden armoilla tuhoutuneet.
Ap, ei ne autiotalot ole välttämättä loputtomiin autoita, sinä näet ne vain jossakin vaiheessa. Jokin voi olla vuosiakin autiona ja saada uuden elämän.
TAI sitten niitä ei kenenkään kannata alkaa korjata tai rakentaa uutta tilalle. Muuttotappiokunnassa kaukana kaikesta valmiitkin talot voivat olla vain jotain 20-30 000 euron arvoisia, koska kukaan ei halua sinne asumaan ja mökiksi ei välttämättä kelpaa, koska tolkuttoman kaukana kaikesta ja rumalla tontilla.
Ei sinne kannata uutta rakentaa, tuolla kiinteistöjen hintatasolla.
Fakta ap on, että maaseutu autioituu kovaa vauhtia, ja kiinteistöjen hinnat ovat - tietysti aivan sijainnista riippuen - mahdollisesti todella surkeat. Silloin ei kannata korjata, eikä rakentaa uutta tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu! Ja nyt samalla kysyn seuraavaa. Omistan tällaisen murheenkryynin. Olen yrittänyt lahjoittaa taloa mm paikalliselle seurakunnalle. Edes ilmaiseksi ei ole kelvannut. Käytännössä talo on kuluerä. Talo siis täynnä sädesientä, tontti kuiva, kitukasvuinen, varjoisa. Taloon ei ole olemassa vesiliitäntöjä, sijainti surkea. Nyt itse kysymys:
Serkkuni on seurannut kamppailuani talon kanssa ja tarjoutunut auttamaan ottamaan tämän omiin nimiinsä. Serkullani on takanaan konkurssi ja satojen tuhansien ulosottovelat. Toisin sanoen, ei mitään menetettävää. Vastineeksi palveluksesta auttaisin hänen lastaan maksamalla takuuvuokran (lapsi lähdössä opiskelemaan) Takuuvuokran suuruus 700-900€. Käytännössä tämä tarjous olisi hyvin houkutteleva, koska voisin ostaa itseni ulos alle tuhannella eurolla tästä riesasta. Nyt mietin, voiko tällaisesta järjestelystä olla jotain seuraamuksia?
Lahjavero tai vero saadusta luovutusvoitosta sen pitäisi maksaa, kai tuo muuten onnistuisi.
Mökki on arvoton tai oikeammin miinusmerkkinen. Kai me voisimme tehdä kaupat esim 1€ hintaan. Jos verottaja tutkii asiaa, voin näyttää sähköpostit, jossa olen ollut lahjoittamassa kyseistä tönöä tuloksetta.
Minä voin ostaa eurolla hometalon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko kertoa missäpäin tälläinen kohde sijaitsee? Tai oletko kokeillut myydä missään? Aika ajoin näkee myytävänä hometaloja ja kyllä nekin katoaa välillä. Aina kannattaa kokeilla. Hassu ajatella että sinä joutuisit maksamaan siitä päästäksesi eroon.
Jep. Huutokauppaan vaan vaikka 100 aloitushintaan.
Yksikin huuto riittää ja siittä pääsee eroon ..
Zinc
Vierailija kirjoitti:
TAI sitten niitä ei kenenkään kannata alkaa korjata tai rakentaa uutta tilalle. Muuttotappiokunnassa kaukana kaikesta valmiitkin talot voivat olla vain jotain 20-30 000 euron arvoisia, koska kukaan ei halua sinne asumaan ja mökiksi ei välttämättä kelpaa, koska tolkuttoman kaukana kaikesta ja rumalla tontilla.
Fakta ap on, että maaseutu autioituu kovaa vauhtia, ja kiinteistöjen hinnat ovat - tietysti aivan sijainnista riippuen - mahdollisesti todella surkeat. Silloin ei kannata korjata, eikä rakentaa uutta tilalle.
No entä onko järkevämpää jättää tönö tyhjilleen ja hiljaa tuhoutumaan ja maksaa silti kiinteistöveroja yms., vaiko myydä "pilkkahintaan" jollekin joka ehkä kaikista faktoista huolimatta sen tönön itselleen haluaisi ja olisi siitä jopa valmis huolta pitämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko kertoa missäpäin tälläinen kohde sijaitsee? Tai oletko kokeillut myydä missään? Aika ajoin näkee myytävänä hometaloja ja kyllä nekin katoaa välillä. Aina kannattaa kokeilla. Hassu ajatella että sinä joutuisit maksamaan siitä päästäksesi eroon.
Jep. Huutokauppaan vaan vaikka 100 aloitushintaan.
Yksikin huuto riittää ja siittä pääsee eroon ..
Zinc
Joo, esimerkiksi Huutokaupat.com. Enpä muista ikinä nähneeni yhtäkään myytävää tonttia, taloa tai mökkiä nähneeni mihin ei olisi yhtäkään tarjousta tehty (siis sellaisissa kohteissa joissa esim. lähtöhinta 0 ja minimikorotus vaikka 500). Kannattaa käydä katsomassa ja seuraamassa. Kyllä siellä tuntuu ostajat kaikille löytyvän.
ostajia varmasti löytyy jos et pyydä ylihintaa. kukaan ei osta pitää harvoin paikkansa. mutta eri asia että saatko just sen hinnan mitä itse haluat.
Vierailija kirjoitti:
Omistamme perikunnan mökin. Paikka on tärkeä, mutta minulla ei ole autoa, jolla pääsisin siellä käymään. Haluaisin kovasti. Sisaruksillani taas ei ole aikaa tai halua. Olen yrittänyt pyytää, että menisimme yhdessä edes yhdeksi päiväksi kesässä vanhempiemme rakentamalle mökille, mutta ei heillä ole aikaa.
Yksinäiselle ihmiselle, jolla ei ole autoa eikä auttavia ihmisiä, jotka kuskaisivat, tilanne on kamala. Olen ihminen, jonka kanssa ei jostain syystä haluta viettää aikaa ja jota ei kukaan halua auttaa, päinvastoin. Mutta yksin olet ihminen...
<3 < 3 <3 mua kosketti tämä viesti. toivottavasti pääset mökille tänä kesänä!
Vierailija kirjoitti:
täähän on äärimmäisen hyvä mahdollisuus sellaiselle, joka sinne haluaa asumaan. kyllä niitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Omistamme perikunnan mökin. Paikka on tärkeä, mutta minulla ei ole autoa, jolla pääsisin siellä käymään. Haluaisin kovasti. Sisaruksillani taas ei ole aikaa tai halua. Olen yrittänyt pyytää, että menisimme yhdessä edes yhdeksi päiväksi kesässä vanhempiemme rakentamalle mökille, mutta ei heillä ole aikaa.
Yksinäiselle ihmiselle, jolla ei ole autoa eikä auttavia ihmisiä, jotka kuskaisivat, tilanne on kamala. Olen ihminen, jonka kanssa ei jostain syystä haluta viettää aikaa ja jota ei kukaan halua auttaa, päinvastoin. Mutta yksin olet ihminen...
Onko sulla mitään mahdollisuuksia mennä esimerkiksi julkisilla sinne? Osan matkasta vaikka taksilla? Tai jos vaikka facebookista tai muusta vastaavasta yrittäisi löytää kuskia vaikka korvausta vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täähän on äärimmäisen hyvä mahdollisuus sellaiselle, joka sinne haluaa asumaan. kyllä niitäkin on.
Juurikin näin! Ei ne muuttotappiokunnat siitä ainakaan nousuun lähde jos talot jätetään mätänemään eikä niitä edes yritetä myydä tai vuokrata.
Isovanhempani ovat asuneet kaupungissa vuosikymmeniä, mutta maalla on "kakkosasunto". Tämä mökki on rakennettu ilman mitään rakennuslupaa joskus 60-luvulla, kun heidän silloin samalla paikalla sijainnut talonsa ja sikala paloivat. Oli muutettava kaupunkiin töiden perässä, mutta vanhasta kotitilasta ei haluttu luopua. Metsät ja pellot ovat siinä ympärillä ja niiden töitä he kävivät tekemässä aina viikonloppuisin.
Nyt mummua ei enää ole ja isäni on hoitanut viljelyn jo pidemmän aikaa, kun vaari ei enää jaksa. Vaari käy kyllä karsimassa, harventamassa ja tekemässä polttopuita. Rakennukset rapistuvat pikkuhiljaa, mökki on ollut homeessa varmaan 80-luvulta asti ja samalla tontilla oleva hirsitalo, vaarin synnyintalo, on rottien pesäpaikka. :/ Siellä pidetään viljalaareja, niin rotillahan on juhlat.
Pitääkin kysyä isältä, miksi sinne on alunperin rakennettu toinen talo (se joka paloi) ja sen jälkeen mökki, kun tuo hirsitupakin olisi kai ollut silloin vielä ihan käyttökuntoinen.
Varmaan aika tyypillinen autioituneen pihan tarina. Isäni ja hänen veljensä ovat aikuistuttuaan lähteneet maailmalle ja perustaneet omat kodit, joten vanhalle paikalle ei enää ole ollut jatkajaa. Olen itse haaveillut, että asuisin siellä joskus, mutta sitä ei vielä tiedä, onko se koskaan mahdollista.
Oikotiellä ja Etuovellakin joitakin kohteita joita jo useamman vuoden kaupattu. Mutta aivan varmasti nekin menisi jos hintaa tiputettaisiin. Ei se tietenkään ole hauskaa jos joutuu tappiolla myymään tai jos ei koe saavansa hyvää hintaa talostaan. Vai ajatteleeko ihmiset sitten että "jos en mä saa (hyvää hintaa), niin ei saa muutkaan (hyvään hintaan)". :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka oikeasti on kertaakaan kuullut että joku kymppitonnin murju olisi myyty ja sieltä sitten alettu vaatia kovauksia tai rahoja takaisin homeen löytyessä? Ei varmasti kukaan.
Fakta nyt vaan on että jos myyt vanhan tyhjillä olleen talon purkukuntoisena ja hinta on sen mukainen (eli halvempi kuin mitä vastaavat/alueen tontit), niin taatusti ei kukaan tule itkemään kun hometta ja kosteusvaurioita löytyy.
Jos myy tontin selkeästi halvemalla kuin mitä alueen hintataso on, niin joutuu maksamaan lahjaveron.
Höpö höpö. Mistäs tälläisen olet keksinyt? Jos ostajia ei kalliimmalla löydy niin ei kukaan estä halvalla myymästä ja ei siitä mitään lahjaveroja joudu maksamaan. Ja jos tontilla on purkukuntoinen talo, niin purkukustannukset huomioidaan arvossa tietysti.
Verottaja on kanssasi vahvasti toista mieltä!
Olisi kiva vaikka vuokrata kesäksi sellainen vanha mummonmökki, jota joku vanhus ei enää itse jaksa hoitaa mutta ei kuitenkaan myöskään tahdo siitä luopua. Vuokralainen voisi siis mökkeillä siellä ja pitää siitä huolta. Ehkä mummo tai pappa voisi tulla välillä piipahtamaan kyläänkiin. Kivempihän se ehkä olisi vierailla rakkaalla tilallaan jos joku sitä ylläpitäisi, eikä nurkat kasvaisi hämähäkin seittiä, kärpäset makaisi kuolleena lattialla ja piha rehottaisi vaikeakulkuisena viidakkona. Joku fiksu kun perustaisi tälläisen kanavan missä onnistuisi tämmöinen järjestely, olisi niin hienoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka oikeasti on kertaakaan kuullut että joku kymppitonnin murju olisi myyty ja sieltä sitten alettu vaatia kovauksia tai rahoja takaisin homeen löytyessä? Ei varmasti kukaan.
Fakta nyt vaan on että jos myyt vanhan tyhjillä olleen talon purkukuntoisena ja hinta on sen mukainen (eli halvempi kuin mitä vastaavat/alueen tontit), niin taatusti ei kukaan tule itkemään kun hometta ja kosteusvaurioita löytyy.
Jos myy tontin selkeästi halvemalla kuin mitä alueen hintataso on, niin joutuu maksamaan lahjaveron.
Höpö höpö. Mistäs tälläisen olet keksinyt? Jos ostajia ei kalliimmalla löydy niin ei kukaan estä halvalla myymästä ja ei siitä mitään lahjaveroja joudu maksamaan. Ja jos tontilla on purkukuntoinen talo, niin purkukustannukset huomioidaan arvossa tietysti.
Verottaja on kanssasi vahvasti toista mieltä!
No kerrotko ensinnäkin että kuka tai mikä taho määrittelee sen "alueen normaalin hintatason"?
Äitini peri veljensä kanssa entisen kotitalonsa puoliksi. Veli asuu kauempana eikä anna lupaa tehdä siellä mitään, mutta ei itse hoida taloa eikä halua myydä tai antaa omaa puolikastaan. Äitini ei halua myöskään myydä taloa ja käy huoltamassa pakolliset kuten ruohonleikkuun. Pattitilanne. Talo rapistuu, pihaa ei käytä kukaan. Yhteisomistajuus on riesa.