Asuntolainan takaus
Olemme kolmekymppinen pariskunta, yhdessä oltu 10 vuotta ja asumme pääkaupunkiseudulla. Korkeakoulutettuja olemme. Vanhemmillani on täällä kaksi velatonta asuntoa, jotka on siis täysin maksettu. Yhteensä arvo noin 500 t euroa. Minulla ja puolisollani on toive ostaa oma asunto, mutta vanhempani eivät suostu takaamaan asuntolainaamme 25% osuutta lainasta. Meillä on molemmilla vakituiset työt olleet jo vuosia ja tulot yhteensä yli 100t vuodessa. Isäni on traumatisoitunut 90-luvun lamasta ja pelkää menettävänsä asuntonsa lainantakauksen johdosta. Meillä on luottotiedot kunnossa ja muutenkin raha-asiat hoidettu hyvin. Säästöjä on 10% omaan osuuteen, mutta ei 35% osuudeksi. Tavoitteena olisi ostaa noin 300 t e koti, joten käteistä pitäisi olla säästössä liki 100 t euroa, että ostaminen onnistuisi ilman takausta. Välit vanhempieni kanssa ovat aina olleet hyvät, mutta tämä kiristää hermojani täysin. Äitini vaan selittää että ”säästäkää itse”. Juu, vaikka hyvä palkka onkin niin 100 t säästöihin menisi ainakin noin 10 vuotta aikaa. En itse voin mitenkään ymmärtää tätä, jos oma lapseni haluaisi ostaa asunnon, takaisin sen hänelle ilman kysymyksiä. Meillä on lapsi mutta edes se ei auta vanhempiani ymmärtämään tilannetta ja takauksen tarvetta.
Kommentit (97)
Käykää Oma Säästöpankissa juttelemassa, saatte Garantian takauksen asuntolainalle josta maksatte pari tonnia ja thats it, kaikki hoituu😊
Jep kiitos vinkistä, jostain syystä omassa pankissamme ei tuota garantiaa mainittu vaihtoehtona.
Minkä ikäinen teidän lapsi? Ja miten vasta nyt oot heränny tähän säästämosee?
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen teidän lapsi? Ja miten vasta nyt oot heränny tähän säästämosee?
En ole herännyt säästämiseen vasta nyt, jos osaisit lukea, meillä on 30 t e säästössä, kuten avauksessa kerroin.
Miksi siis ei ASP-tili ole mahdollinen? Oletteko yli 40 v.? ASP:ssä riittää, että toinen puolisoista on max 39 v. Ennen silloin piti olla aviopari, mutta en tiedä onko muuttunut. Me avasimme yhteisen ASP:n pari päivää ennen kuin puoliso täytti 40 v, hän on meistä nuorempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa aluksi halvempi asunto ja isompi unelma-asunto vasta sitten myöhemmin, kun olette saaneet lainaa maksettua.
Teimme juuri näin, ainoa vaan, että pienemmän asunnon arvo on nyt laskenut melkein saman verran kun on lyhennetty - Niina ei ole toivoakaan kalliimpaan siirtymisestä. Olisi ollut halvempaa asua vuokralla...
Tämä ei siis ollut ap?
Vierailija kirjoitti:
Joku joka kommentoi miksi emme myy asuntoamme, asumme nyt tietenkin vuokralla, emme omassa asunnossa. Tällä hetkellä maksan vielä opintolainaani ja maksamme yhteistä autolainaa pois. Toki auton voisi myydä ja alkaa köyhäilemään totaalisesti, mutta haluan että lapsellani on normaali lapsuus, mahdollisuus harrastaa yhtä harrastusta ja joskus rankan työn vastapainoksi haluan myös matkustaa, en mitenkään överisti mutta näyttää lapselleni että on muitakin paikkoja kuin Espoo. Oma valintani toki on käyttää rahaani mielummin elämiseen kuin yksinomaan säästämiseen, koska en itse lapsena saanut harrastaa enkä ikinä käydä missään, enkä halua että lapsellani on yhtä ankea lapsuus kuin itselläni.
Minkäslaista ökylukaalia vuokraatte? Jostain on pakko luopua ja tinkiä, jos rahat ei riitä kaikkeen, mitä haluaisi. Tai sitten puolisosi maksattaa oman elämänsä sinulla ja laittaa omansa omaan jemmaan. Jokin tässä yhtälössä ei nyt oikein osu kohdalleen. Olisi kyllä hyvä, jos lapsi näkisi, että on muitakin paikkoja kuin Porvoo.
Mihin ihmeeseen teidän rahat menee? Teillä on PARISKUNTANA vähemmän säästöjä kuin minulla (40k), ja olen säästänyt omani 28000 vuosipalkasta...
Miten ei voi olla rahaa säästössä yhtään? Mulla on itellänikin jo joku 50-60k tilillä enkä oo ees ostamassa asuntoa.
Tulomme ovat korkeat nyt, mutta ne eivät ole olleet korkeita montaakaan vuotta, koska meillä meni aikaa opiskeluun. Osa rahoistamme on mennyt viime vuosina läheisen henkilön hankalan elämäntilanteen tukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoitti:
Juu, vaikka hyvä palkka onkin niin 100 t säästöihin menisi ainakin noin 10 vuotta aikaa.
Kuinkakohan kauan sen lainan takaisinmaksuun sitten menisi, kun siinä on tulee vielä korotkin päälle?
Haloo, miksiköhän vuokran päälle säästäminen on hitaampaa kuin asuntolainan maksaminen omistusasunnossa asuen?
paljonkos teillä menee niiden vanhijen lainojen lyhennyksiin? Milloin ne pitäisi olla maksettu?
Ostakaa ite palatsinne. Miten ei 100 tonnin vuosituloilla muka onnistu enää säästää ku alkuun ootte jo päässy?
Ei oo vanhempienne asia maksaa teidän asuntoa ja elämistä.
Jotenkin kaikki ei täsmää. Ilmeisen hyvätuloisten vanhempien lapsena lapsuus oli ensin ankea ja sitä korvataan nyt omalle lapselle jotenkin ylenpalttisesti. Raha-asiat hoidettu hyvin ja hyvät tulot ollut jo muutaman vuoden, mutta säästöjä vain 30000 euroa ja sitten vielä opinto- ja autolainaa. Käytännössä omaisuutta siis n. 30-vuotiailla ei yhtään. Ja on kyllä tässä pariskunnassa molemmat saaneet aika kovan alkupalkan heti valmistittuaan.
Kerrotko ap vielä, että miksi ne opinnot teillä molemmilla venyi niin pahasti ja minkä ikäinen lapsenne on?
Puhutaanko nyt ihan numeroista silleen suoraan eikä prosenttiluvuista? Ole hyvä ja korjaa ne mitkä on pielessä.
Teillä on noin 30.000 euroa säästettynä. Tarvitsisitte noin 60-70 tuhatta lisää. Bruttotulot ovat yhteensä satatuhatta, jolloin veroprosentti yhden tuloilla olisi jotain 44. Suomessa ei kuitenkaan ole yhteisverotusta, joten lasketaan nyt noin 35 prossan mukaan. Nettotulot kuussa noin 2700+2700`=5400 ynnä lapsilisät?
Siitä laskettuna kuukausisäästöillä: 1000 euroa kuussa säästöön, kestää viisi-kuusi vuotta. 1500 euroa kuussa säästöön neljässä vuodessa tekisi 72.000 euron potin. 2000 euroa kuussa olisi sitten jo tiukka suunnitelma, mutta jos ottaa huomioon molempien työssäolon ja mahd. palkankorotukset, niin tällaista kiristystä olisi vain kolme vuotta, sitten voisi helpottaa, koska eihän lainaa tarvitsisi lyhentää samaan tahtiin. Eikö 3000 kuussa ole riittävästi elämiseen?
Sitten tuo säästäminen pojan asuntoa varten. Kumpi teille on tärkeämpää: kiva asunto koko perheelle pojan lapsuuden ajaksi vai jonkin asian lykkääminen siihen että hän itse ylipäänsä on käynyt koulut, saanut töitä ja edes harkitsee omistusasuntoa itselleen? Hyvässä lykyssä lähtee ulkomaille eikä ole edes kiinnostunut omistusasunnosta Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin kaikki ei täsmää. Ilmeisen hyvätuloisten vanhempien lapsena lapsuus oli ensin ankea ja sitä korvataan nyt omalle lapselle jotenkin ylenpalttisesti. Raha-asiat hoidettu hyvin ja hyvät tulot ollut jo muutaman vuoden, mutta säästöjä vain 30000 euroa ja sitten vielä opinto- ja autolainaa. Käytännössä omaisuutta siis n. 30-vuotiailla ei yhtään. Ja on kyllä tässä pariskunnassa molemmat saaneet aika kovan alkupalkan heti valmistittuaan.
Eipä se mikään ihme ole, jos pari vuotta opintojen jälkeen ei ole vielä lapsiperheenä omaisuutta kertynyt kymppitonneja enempää.
Itse olin 15v alkaen kesätöissä ja ensimmäiseen autoon, vuokrakämpän kalusteisiin ja vuoden kestäneen armeijan aikana ne säästöt oli kulutettu. 19-22v olin pienipalkkaisissa duunaritöissä, joista ei paljon käteen jäänyt vuokran ja pakollisten kulujen jälkeen. Sitten yksi vuosi työttömänä, joka tehokkaasti kevensi säästöjä. 23-27v opiskelin, jolloin kävin kesätöissä, mutta ne rahat tuli suurimmalta osin kulutettua syys- ja kevätlukukausina. Nyt 29v olen ollut pari vuotta keskipalkkaisissa töissä, mutta nyt pitäisi alkaa maksaa opintolainaa 200e/kk takaisin ja työpaikka on kasvukeskuksessa jolloin vuokra on yksineläjällä 600e+. Kertokaa mistä olisin kymppitonneja saanut säästöön tähän mennessä?
Taitaa olla ap:lla "pakollisia menoja" aika paljon, kuten tekoripset ja rakennekynnet, varmaan myös hiusten värjäys kuukausittain. Ja auto on varmaan myös kertaluokkaa kalliimpi, kuin mitä olisi tarpeen. Muuten on vaikea ymmärtää, miten jäisi noin vähän säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Melkoiset elinkustannukset pitää olla, jos yhteensä yli 100 k€ vuosituloista ei tuon enempää ole jäänyt säästöön.... Enpä minäkään uskaltaisi asuntolainaa tuossa tapauksessa lähteä takaamaan.
Sadantonnin tulot kuulostavat isoille, mutta kyllä niistä joutuu maksamaan myös todella paljon veroa. Lisäksi lapsen päivähoitomaksuista maksetaan hyvätuloisena enemmän. Ei se käteenjäävä osuus niin paljoa ole. Ja hyvin ap kertoi heidän kuitenkin säästäneen. On paljon kolmekymppisiä joilla ei edes tonnia säästöstä löydy ja sitten ihmetellään kun pesukone hajoaa. Hyvä ap nyt vaan eri pankkeihin kysymään vaihtoehtoja, kyllä te lainan jollakin keinolla saatte! Turhaa odottaa enää vuosia!
Joku joka kommentoi miksi emme myy asuntoamme, asumme nyt tietenkin vuokralla, emme omassa asunnossa. Tällä hetkellä maksan vielä opintolainaani ja maksamme yhteistä autolainaa pois. Toki auton voisi myydä ja alkaa köyhäilemään totaalisesti, mutta haluan että lapsellani on normaali lapsuus, mahdollisuus harrastaa yhtä harrastusta ja joskus rankan työn vastapainoksi haluan myös matkustaa, en mitenkään överisti mutta näyttää lapselleni että on muitakin paikkoja kuin Espoo. Oma valintani toki on käyttää rahaani mielummin elämiseen kuin yksinomaan säästämiseen, koska en itse lapsena saanut harrastaa enkä ikinä käydä missään, enkä halua että lapsellani on yhtä ankea lapsuus kuin itselläni.