N. 4-kymppinen nainen pyöräili jalkakäytävällä
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen citypyöräilijä vastaa; ajan jalkakäytävällä, koska se on turvallisempaa. En omista ajokorttia, tunne liikennesääntöjä aivan prikulleen ja olen toisekseen sen verran huonossa kunnossa etten pystyisi pyöräiilemään ajokaistalla riittävän nopeasti autojen seassa. Luonnollisesti yritän valita reitit (ja osittain ajankohdat) sen mukaan, että muuta liikennettä olisi mahdollisimman vähän, ja ruuhkaisilla osuuksilla saatan taluttaa pyörää, hieman vähemmän ruuhkaisilla etenen vain hitaammin.
Mitä muita kaupunkipyöräilijöitä olen seuraillut Helsingin keskustassa, niin samoin toimivat hekin.
Koet ehkä jalkakäytävällä pyöräilyn turvallisemmaksi, mutta oikeasti se ei sitä ole. Liikenneonnettomuuksia sattuu lähinnä risteyksissä ja kun pyöräilijä tulee jalkakäytävältä risteykseen, niin häntä on paljon vaikeampi huomata kuin ajoradalta tullessa, minkä vuoksi onnettomuusriski on jalkakäytävällä pyöräilyssä isompi. Lisäksi jalkakäytävillä on riski törmätä jalankulkijoihin, koska jalankulkijoiden kulkureitti ei ole samalla tavalla ennustettava kuin autojen, polkupyörien ja muiden ajoneuvojen. Jalankulkija saattaa esimerkiksi yhtäkkiä tulla ulos talon ovesta jalkakäytävälle.
Yleensä talojen edessä on autotie.
On niiden edessä kyllä monesti kevyen liikenteen väyläkin.
Minä ajan jalkaköytövällö, jis pylrätierä ei ole.. Syy:: 6-v lapseni ajaa perässä. En voi valvoa tai auttaa häntä autotieltä.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijöitä ei tunnu koskevan usein mitkään säännöt, joko perseillään autotiellä tai sitten mennään jalkakäytävälle terrorisoimaan. Opetelkaa perkele ne liikennesäännöt ja ajakaa siellä ajokaistalla niin kuin kuuluu älkääkö singahdelko edestakaisin miten sattuu.
Jos liikennemerkkien mukaan ajaa, niin silloin juuri joutuu singahtelemaan. Nimittäin ainakin tässä kaupungissa joka toisella kadunpätkällä se tien reunassa olevan reunakivellä erotettu reitti on jalkakäytävä ja joka toisella pyörätie. Lainkuuliainen pyöräilijä (mikäli sellainen ihme joskus sattuisi vastaan...) joutuu siis jatkuvasti vaihtelemaan ajopaikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymppinen citypyöräilijä vastaa; ajan jalkakäytävällä, koska se on turvallisempaa. En omista ajokorttia, tunne liikennesääntöjä aivan prikulleen ja olen toisekseen sen verran huonossa kunnossa etten pystyisi pyöräiilemään ajokaistalla riittävän nopeasti autojen seassa. Luonnollisesti yritän valita reitit (ja osittain ajankohdat) sen mukaan, että muuta liikennettä olisi mahdollisimman vähän, ja ruuhkaisilla osuuksilla saatan taluttaa pyörää, hieman vähemmän ruuhkaisilla etenen vain hitaammin.
Mitä muita kaupunkipyöräilijöitä olen seuraillut Helsingin keskustassa, niin samoin toimivat hekin.
Koet ehkä jalkakäytävällä pyöräilyn turvallisemmaksi, mutta oikeasti se ei sitä ole. Liikenneonnettomuuksia sattuu lähinnä risteyksissä ja kun pyöräilijä tulee jalkakäytävältä risteykseen, niin häntä on paljon vaikeampi huomata kuin ajoradalta tullessa, minkä vuoksi onnettomuusriski on jalkakäytävällä pyöräilyssä isompi. Lisäksi jalkakäytävillä on riski törmätä jalankulkijoihin, koska jalankulkijoiden kulkureitti ei ole samalla tavalla ennustettava kuin autojen, polkupyörien ja muiden ajoneuvojen. Jalankulkija saattaa esimerkiksi yhtäkkiä tulla ulos talon ovesta jalkakäytävälle.
Yleensä talojen edessä on autotie.
Kaupungin keskustassa siinä on yleensä jalkakäytävä.
No en asu keskustassa. Enpä ole koskaan nähnyt kenenkään keskustassa menevän pyöräilemään sinne autojen sekaan.
Valitettavan harvoin minäkään, vaikka juuri siellä pitäisi pyöräillä, jos ei pyörätietä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin pyöräilen, tosin väistän aina kunnolla jalankulkijoita, ja jos on "ruuhkaa" niin talutan eli muutun jalankulkijaksi itsekin. Mutta autojen sekaan en uskalla mennä pyöräilemään.
Parempi ettet tulekaan sinne singahtelemaan edestakaisin. Kai sinä tajuat että autojen seassa sinua koskee samat liikennesäännöt kuin niitä autojakin etkä ole mikään kuningatar jota autojen pitää pokkuroida?
Kyllä sinäkin lopettaisit autojen joukossa ajon kun suurinpiirtein kaikki ohittaa sentin päästä. Itse en ole vielä valmis hautaan vaikka melko vanha jo olenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin pyöräilen, tosin väistän aina kunnolla jalankulkijoita, ja jos on "ruuhkaa" niin talutan eli muutun jalankulkijaksi itsekin. Mutta autojen sekaan en uskalla mennä pyöräilemään.
Parempi ettet tulekaan sinne singahtelemaan edestakaisin. Kai sinä tajuat että autojen seassa sinua koskee samat liikennesäännöt kuin niitä autojakin etkä ole mikään kuningatar jota autojen pitää pokkuroida?
Pyöräilijät eivät tiedä autojen liikennesääntöjä jos ei ole ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti tai ei niin sinun pitää tuntea ne liikennesäännöt, ne kyllä koskee sinuakin vaikka et olekaan autokoulussa niitä joutunut opettelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhyy, olen niin raukka etten uskalla pyöräillä ajoradalla missä minun pitäisi, mutta uskallan kyllä mennä vaarantamaan jalankulkijoiden hengen jalkakäytävälle. Minä minä minä.
Tietty kun ei näillä älypäillä ole edes kypärää eivätkä tunne liikennesääntöjä, niin ilmankos se pyörällä ajo ajoradalla tuntuu vaaralliselta. Mä vaan tässä vähän pyöräilen, ei varmaan haittaa ketään... No kuule kyllä haittaa! Jos et uskalla ajaa siellä missä pitää, niin on parempi ettet aja ollenkaan. Onko selvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole väittänytkään mitään muuta, joten vastauksesi on sangen kummallinen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos liikut muun liikenteen seassa sinun on ne tunnettava. Ei ne liikennesäännöt sen ajokortin mukana tule vaan ne pitää opetella ajokortin saadakseen. Kyllä luulisi "citypyöräilijänkin" sen verran tajuavan että meillä on säännöt joka paikassa ja ne pitää osata jos jotain meinaa tehdä.
Jos jalkakäytävällä ajo on sosiaalisesti hyväksyttyä vaikka se on laitonta, niin onko myös ajoradalla ajo silloin kun vieressä ajoradan oikealla puolella on pyörätie sosiaalisesti hyväksyttyä vaikka se on laitonta?
Mietin vaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijä rinnastetaan ajoneuvon kuljettajaan ja hänen on tiedettävä samat säännöt kuin autoilijankin. Muuten ei ole asiaa sinne liikenteeseen sen menopelin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole väittänytkään mitään muuta, joten vastauksesi on sangen kummallinen...
No miksi et uskalla pyöräillä siellä autojen seassa? Jos tunnet liikennesäännöt niin ei ole mitään ongelmia. Sinusta suorastaan paistaa se että et uskalla koska autoilijat on pahoja ja yrittävät sinut teilata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinäkin lopettaisit autojen joukossa ajon kun suurinpiirtein kaikki ohittaa sentin päästä. Itse en ole vielä valmis hautaan vaikka melko vanha jo olenkin
Itse asiassa lähes kaikki ohittavat useamman metrin päästä. Autojen ja pyörien peräänajo-onnettomuudet ovat todella harvinaisia, ja ihan turhaan niitä pelätään varsinkin kaupunkialueen alhaisissa nopeuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi jalkakäytävällä kun autotiellä. Hirveetä myötähäpeää, ku näkee näitä spandexeja autoteillä -.-
Miten niin parempi? Autotie on pyöräilijän paikka silloin kun pyörätietä ei ole. Jalkakäytävä ei ole ikinä.
Miten jalkakäytävä ja pyörätie eroavat toisistaan? Siten, että pyörätiellä on pyörätien liikennemerkki ja jalkakäytävällä taas ei ole.
En ymmärrä, mikseivät jalkakäytävät voi olla sallittuja pyöräilijöille. Paljon loogisempaa se olisi kuin tämä nykyinen, että puolella niistä pyörätien/jalkakäytävän oloisista väylistä saa pyöräillä ja puolella ei.
Varsinkin, kun käytännössä kaikki ihmiset joka tapauksessa ajavat siellä oli merkki mikä hyvänsä.
Nykykäytäntö on ihan looginen: katsot vain liikennemerkeistä, missä saa ajaa ja missä ei.
Miksi liikennemerkit ovat olemassa? Onko niiden olemassaolo joku itsetarkoitus?
Mitään erityistä logiikkaa siinä ei ole, että miksi joku on jalkakäytävä ja joku taas pyörätie. Niinpä kaikesta päätellen koko jako jalkakäytäviin ja pyöräteihin on turha ja tarpeeton.
Sä olet niinku periaatteesta aina eri mieltä, eikö niin? Kun muut on ihan lampaita noudattaessaan jotain niiku sääntöjä sillee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhyy, olen niin raukka etten uskalla pyöräillä ajoradalla missä minun pitäisi, mutta uskallan kyllä mennä vaarantamaan jalankulkijoiden hengen jalkakäytävälle. Minä minä minä.
Tietty kun ei näillä älypäillä ole edes kypärää eivätkä tunne liikennesääntöjä, niin ilmankos se pyörällä ajo ajoradalla tuntuu vaaralliselta. Mä vaan tässä vähän pyöräilen, ei varmaan haittaa ketään... No kuule kyllä haittaa! Jos et uskalla ajaa siellä missä pitää, niin on parempi ettet aja ollenkaan. Onko selvä?
Kuule vaarallisempia ne autot on. Pyörällä en pysty vaarantamaan kenenkään henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pyöräilijä vaarantaa jalankulkijan hengen? Kuinka moni jalankulkija on kuollut kun pyöräilijä on ajanut päälle?
Pyörää on harvinaisen helppo taluttaa, joten se, että kantakaupungissa ei ole riittävästi pyöräteitä, ei ole mikään syy pyöräillä jalkakäytävillä. Jos haluat liikkua jalkakäytävällä, talutat pyörääsi, et aja sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule vaarallisempia ne autot on. Pyörällä en pysty vaarantamaan kenenkään henkeä.
No ei siitäkään ole kovin monta vuotta kun täälläpäin kuoli jalkakäytävällä liikkunut pappa kun joku pyöräilijä ajoi hänen päälleen.
Ja tässä annos realismia: ainakaan Helsingin kantakaupungissa niitä pyöräteitä ei ole kuin harvoissa paikoissa (muutama pätkä on jaettu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden omiksi puoliksi), kuitenkin kaupunkipyöriä on satoja ja asemia lähes joka kulman takana. Ja ei - en ole vielä nähnyt kenenkään yrittävän huristaa sellaisella keskellä ruuhkaa autotiellä. Kyllä tarkoituksena selvästi on, että ihmiset liikkuvat täällä pyörällä (tai julkisilla), joten en suostu kokemaan syyllisyyttä tästä. Eikä ihmisiä se pyöräily jalkakäytävillä vaikuta haittaavan kunhan käyttää järkeä hommassa, eli vilkkailla osuuksilla hyvin hidas vauhti (tai sitten se pyörän taluttaminen), jalankulkijoiden väistely, reittien valinta siten että kadulla on mahdollisimman vähän ruuhkaa (onnistuu yleensä helposti sivukatujen kautta).