Tytär menossa naimisiin ja miehen perhe haluaa hänen vaihtavan sukunimensä!
Miksi naisten aina oletetaan automaattisesti ottavan miehen sukunimen? Jos se on joku Järvinen niin niitähän on Suomessa aivan sairaasti. Meillä on vähän harvinaisempi sukunimi ja tytär onkin miettinyt että pitäisi sen mutta miehen perhe painostaa häntä nimen vaihtoon. Mielipiteitä?
Kommentit (50)
Se on kokonaan tuon pariskunnan oma päätös, ja siihen eivät ulkopuoliset voi kuin tyytyä. Niin sinä kuin sulhasen perhekin.
Tytär päättää ihan itse nimestään, sulhasen suku voi pitää leipäläpensä ummessa. Voi sanoa rumastikin jos ei muuten mene jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Se on kokonaan tuon pariskunnan oma päätös, ja siihen eivät ulkopuoliset voi kuin tyytyä. Niin sinä kuin sulhasen perhekin.
Niinhän se on, mutta vaatii vahvaa selkärankaa pitää oma päänsä painostuksen alla.
Hehe, minä viis veisasin painostuksesta. Miehen suku ei varmaan muuten lähettäisi joulukortteja sun muita kuin että saavat lähettää sen osoitettuna miehen nimelle :D Kerran jopa yksi siitä porukasta yritti esitellä minut väärällä nimellä kaukaisemmalle sukulaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Tytär päättää ihan itse nimestään, sulhasen suku voi pitää leipäläpensä ummessa. Voi sanoa rumastikin jos ei muuten mene jakeluun.
Hieno alku avioliitolle, haistattaa heti alkumetreillä sulhasen sukulaisille.
Pariskunnat keskenään sopivat mitä tekevät. Itse ehdotin eksälle, jos olisin ottanut hänen nimen. Vastaus oli "Ei missään nimessä."
Alba on hyvä, ja antaa mielikuvitustyttärensä päättää ihan omista asioistaan.
Ei kuulu sinulle. Ja nimen voi aina vaihtaa takaisin.
Pidin oman sukunimeni 20v sitten naimisiin mennessäni (silloin se oli vielä paljon harvonaisempaa) ja miehen suku veti herneen nenään. Vielä mykyäänkin sitkeästi öaittavat joulukortin miehen nimellä, siis ”Matti ja Maija Möttönen” vaikka tietävät hyvin että sukunimeni on eri.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulhanen arabi?
Arabit ei ota miehensä nimeä.
No välillä kyllä ihmettelen mitä kynnysmattoja jotkut naiset ovat, hieno oma sukunimi vaihdetaan johonkin Korhoseen tai Saastamoiseen miehen vaatimuksesta.
Minä otin aikanaan kaksoisnimen ja appi suuttui siitäkin. Ilmoitti että häneltä olisi jäänyt ottamatta koko akka jos olisi halunnut pitää oman nimensä. Vastasin että olisi minultakin saattanut jättää koko ukko ottamatta jos olisi alkanut puolestani päättämään.
Siihen sitten oli tyytyminen hänellä ja ihan mainiosti tultiin toimeen.
AP, miten niin "teillä" on harvinaisempi sukunimi? Olet siis itse ottanut miehen vähän harvinaisemman sukunimen aikoinaan itsellesi? Huomaatko paradoksin?
Miten ihmeessä teillä joillakin suku päättää asioista?
Jos miehen suku sekaantuu nimiasiaan, niin voi vain arvailla minkälaista elämä tulee olemaan jatkossa. Mielipiteitä ja painostusta alkaa ilmetä asiassa kuin asiassa.
Mitä nopeammin rajat tekee suvulle selväksi, sitä helpompaa se on. Toki suku saattaa alkaa hankalaksi ja se tuo ongelmia avioliittoon. Onko tyttäresi nyt ihan varma että haluaa liittää itsensä porukkaan jolla ei ole sen vertaa tapoja tai hienotunteisuutta ettei puutu asioihin jotka heille eivät kuulu?
Vierailija kirjoitti:
Onko sulhanen arabi?
Ei varmasti ole. Arabikulttuurissa naiset pitävät oman sukunimensä myös naimisiin mennessään.
Mistä lähtien sukunimihullu on alkanut kyselemään mielipiteitä?