Jatkuvasti myöhässä oleva työkaveri - kuinka suhtaudut?
Töissä on työtekijä, joka myöhästyy säännöllisesti 5-15min lähes joka aamu. Myös työpaikan ovi käy ensimmäisenä, kun kello lähestyy neljää. Ja kun kiire on, niin hän pysäköi autonkin asiakasparkkiin. Henkilökunnan parkkipaikalta kun tulee enemmän kävelymatkaa ja myöhästyminen vain pitenee, jos parkkeeraa auton sinne minne muutkin työntekijät. Asiakkailta tulee säännöllisesti valitusta parkkipaikkojen puutteesta.
Täsmällisenä ihmisenä tämä saa mielessäni harmitusta aikaan. Onhan tuo tavallaan työnantajalta varastamista ja kuukauteen noista minuuteista kertyy aikalailla aikaa. Palkka juoksee kuitenkin samana.
Esimiehelle asiasta on sanottu ja tämä myöhästelijä onkin asiasta saanut palautetta, mutta eipä se auta kuin hetkellisesti. Esimies ei ole fyysisesti paikalla ja ei ole tätä myöhästelyä näkemässä muutenkaan. Tulee rollikello-olo, jos asiasta sitten mainitsee toistuvasti. Onpa tuosta mainittukin, että työajan seuranta kuuluu esimiehelle. Ilmeisesti se on sitten hänellekin ihan sama vaikka töihin tullaan milloin ehditään.
Kuinka sulkea silmät tuolta toiminnalta ja keskittyä vaan omaan työhönsä? Vaikka tunne onkin, että toinen saa palkkansa helpommalla. Täsmällisenä ihmisenä tuollainen toiminta vaan on alkanut tympimään todenteolla. Kyllähän se pitäisi olla ihan normaalia aikuiselta ihmiseltä, että töihin tullaan ajallaan.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Työelämä ei ole reilua. Itse olen työpaikassa jossa me nähdään kuinka paljon muut tekee töitä ja miten. Näistä pidetään siis ihan tilastoa joka on kaikkien nähtävissä. Itse olen listan kärjessä lähes joka kategoriassa ja minulla on myös paras käyttäjäpalaute.
Meille sitten tarjottiin taannoin hyvästä työstä bonus, jonka esimies sai päättää kenelle alaisistaan sen jakaa. Kuinka ollakaan sen sai työntekijä joka tekee kaikista vähiten, n. kymmenesosan siitä mitä minä teen, käyttäjäpalaute huonoa, mutta sattuu olemaan esimiehen vanha koulukaveri.
Näin se homma vaan toimii. Mutta olen tyytyväinen että minulla on edes työpaikka. Tosin jos ja kun YT:t tulee niin tietää etukäteen ketkä on suojattu ja ketkä liipasimella.
Lähtisin tuollaisesta paikasta. Kyllä sun pitäis saada arvostusta laittamastasi työpanoksesta, työ on kuitenkin iso osa elämääsi ja olet hyvä työntekijä. Voi olla että esimies hoksaa vasta lähdettyäsi että olit aika arvokas heille ja olis sua kannattanut vähän enemmän palkita siitä.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Itseäni työkaverin myöhästyminen ei haittaa, mikäli hän kirjaa asian ylös ja tekee miinukset myöhemmin takaisin sisään tai vähentää palkastaan. Yllättävän moni taitaa kuitenkin vedättää työaikaansa molemmista päistä merkkaamatta sitä yhtään mitään. Nykynuorisolle ilmeisesti ihan normaali tapa toimia, kun itse työ ei kiinnosta, vain siitä saatu korvaus.
Minä taas olen nähnyt tätä tapahtuvan vain vanhemmalla väellä +40-vuotiaista ylöspäin... Ensin saavutaan vartti myöhässä kun jäätiin suusta kiinni pukkariin, sitten virutaan kahvitauoilla yli puolituntia ja ruokatuntikin on kirjaimellinen tunti, joskus puolitoista. Ja sitten taas vähintään varttia aiemmin pois. Nuorena ja pienipalkkaisena vitutti kun itse oli se jonka piti tuurata tätä myöhästelijää ja taukoilijaa, kun itse yritti olla täsmällinen eikä mitään kiitosta. Nykyään kyllä avaan suuni heti, koska varsinkin tuotantopuolella tuo on todella rasittavaa, jossain huuhaa toimistotyössä nyt ei niinkään jos se ei omaan työpanokseeni vaikuta.
Ilmeisesti on muuten hyvä työntekijä, kun työnantajaa ei viiden minuutin myöhästelyt kiinnosta. Ei esim. roiku av:lla työpäivän aikana kuten sinä. Kuinkas monta kymmentä minuuttia sinä täällä joka päivä roikutkaan?
Meille tuli uusi työntekijä, joka sattui kyllä ajallaan työpaikalle aina niin kauan kunnes koeaika oli päättynyt. Mutta sittenpä se velttoilu alkoikin. Myöhästely vain yksi oire allergisuudesta työntekoa kohtaan. Tsekkasin tyypin työhistoriaa, niin työpaikat ovat kyllä vaihtuneet tiheään. Eikä tarvitse miettiä miksi..
Tuokin riippuu niin paljon työtehtävästä ja etenkin siitä vaikuttaako se muihin. 15 min on jo paljon, mutta jos muutaman minuutin tai 5 min silloin tällöin ja niin ettei sillä ole muihin vaikutusta, niin mitä väliä. Itse teen tuotantotyötä jossa yksi ahkerimmista ja aikaansaavimmista työntekijöistä tulee silloin tällöin pari minuuttia myöhässä, eikä se ketään haittaa. Sitten on niitä jotka saattaa tulla puoltakin tuntia ennen ja notkuu taukohuoneessa aina pisimpään, ovat laiskoja ja valittavat kaikesta. Mutta ajoissa ovat toki työpaikalla. Kokonaisuus mielestäni ratkaisee.
Näinpä. Itseäni työkaverin myöhästyminen ei haittaa, mikäli hän kirjaa asian ylös ja tekee miinukset myöhemmin takaisin sisään tai vähentää palkastaan. Yllättävän moni taitaa kuitenkin vedättää työaikaansa molemmista päistä merkkaamatta sitä yhtään mitään. Nykynuorisolle ilmeisesti ihan normaali tapa toimia, kun itse työ ei kiinnosta, vain siitä saatu korvaus.