Jatkuvasti myöhässä oleva työkaveri - kuinka suhtaudut?
Töissä on työtekijä, joka myöhästyy säännöllisesti 5-15min lähes joka aamu. Myös työpaikan ovi käy ensimmäisenä, kun kello lähestyy neljää. Ja kun kiire on, niin hän pysäköi autonkin asiakasparkkiin. Henkilökunnan parkkipaikalta kun tulee enemmän kävelymatkaa ja myöhästyminen vain pitenee, jos parkkeeraa auton sinne minne muutkin työntekijät. Asiakkailta tulee säännöllisesti valitusta parkkipaikkojen puutteesta.
Täsmällisenä ihmisenä tämä saa mielessäni harmitusta aikaan. Onhan tuo tavallaan työnantajalta varastamista ja kuukauteen noista minuuteista kertyy aikalailla aikaa. Palkka juoksee kuitenkin samana.
Esimiehelle asiasta on sanottu ja tämä myöhästelijä onkin asiasta saanut palautetta, mutta eipä se auta kuin hetkellisesti. Esimies ei ole fyysisesti paikalla ja ei ole tätä myöhästelyä näkemässä muutenkaan. Tulee rollikello-olo, jos asiasta sitten mainitsee toistuvasti. Onpa tuosta mainittukin, että työajan seuranta kuuluu esimiehelle. Ilmeisesti se on sitten hänellekin ihan sama vaikka töihin tullaan milloin ehditään.
Kuinka sulkea silmät tuolta toiminnalta ja keskittyä vaan omaan työhönsä? Vaikka tunne onkin, että toinen saa palkkansa helpommalla. Täsmällisenä ihmisenä tuollainen toiminta vaan on alkanut tympimään todenteolla. Kyllähän se pitäisi olla ihan normaalia aikuiselta ihmiseltä, että töihin tullaan ajallaan.
Kommentit (46)
Mä olen koko työurani (17v) tullut töihin aina etuajassa. Eli niin, että olen aivan varmasti tekemässä töitä tasan silloin kun pitää. Toimistotyöläisenä jos toimisto aukeaa klo 9 (ei asiakkaita ovella, vain puhelin- tai sähköpostiasiakkaita), kone on auki klo 9. Samoin kaikissa muissa työpaikoissa.
No, kerran lähdin tapani mukaan ajoissa töihin ajoissa, mutta yksi katu oli yllättäen yöllä katkaistu tietyön takia. Myöhästyin tämän takia kaksi minuuttia ja sain aivan järkyttävät huudot lähiesimieheltä. Siis että töihin ei tulla myöhässä ja piste. No daa, tiedän kyllä. Olin kuitenkin tätä ennen tullut 15 vuotta 10-15 minuuttia ETUAJASSA töihin. Eipä sillä mitään väliä ollut.
Todellakin ärsyttäisin ja lujaa, jos joku kollega tulisi koko ajan myöhässä töihin, koska muut tekevät tällöin enemmän töitä! Vahinkoja sattuu (kuten minulle), mutta jatkuvaan myöhästelyyn pitäisi esimiehen puuttua.
Työelämä ei ole reilua. Itse olen työpaikassa jossa me nähdään kuinka paljon muut tekee töitä ja miten. Näistä pidetään siis ihan tilastoa joka on kaikkien nähtävissä. Itse olen listan kärjessä lähes joka kategoriassa ja minulla on myös paras käyttäjäpalaute.
Meille sitten tarjottiin taannoin hyvästä työstä bonus, jonka esimies sai päättää kenelle alaisistaan sen jakaa. Kuinka ollakaan sen sai työntekijä joka tekee kaikista vähiten, n. kymmenesosan siitä mitä minä teen, käyttäjäpalaute huonoa, mutta sattuu olemaan esimiehen vanha koulukaveri.
Näin se homma vaan toimii. Mutta olen tyytyväinen että minulla on edes työpaikka. Tosin jos ja kun YT:t tulee niin tietää etukäteen ketkä on suojattu ja ketkä liipasimella.
Mitä se haittaa jos tulee 15min myöhässä jos päivä alkaa kahvitauolla ja paskanjauhannalla?
Niin...5 min ei saisi olla myöhässä mutta siitä ei murehdita, kuinka paljon muut selaavat somessa työn aikana, katsovat käsilaukkuja nettikaupasta yms.
Olen se esimerkillinen 5 min myöhästelijä... kuitenkin työn aikana en lähes käytä nettiä huvin vuoksi.
Sit ne työaikana netti-shoppailijat katsoivat vinosti, että voi-voi. Kuitenkin olen itse sitä mieltä, että sillä on merkitystä, mitä saa työpäivän aikana aikaiseksi. Tulos merkitsee.
Itse en kyttä muiten sairauspäiviä, sometusta, lähtöjä ennen työpäivän lopoua eikä myöhästelyjä.
Näihin on syytäpuuttua vasta ku työn tulos ei ole riittävä.
Mielestäni ei makseta paikallaolosta (ellei ole vartija), vaan siitä, mitä saan työpäivän aikana valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin...5 min ei saisi olla myöhässä mutta siitä ei murehdita, kuinka paljon muut selaavat somessa työn aikana, katsovat käsilaukkuja nettikaupasta yms.
Olen se esimerkillinen 5 min myöhästelijä... kuitenkin työn aikana en lähes käytä nettiä huvin vuoksi.
Sit ne työaikana netti-shoppailijat katsoivat vinosti, että voi-voi. Kuitenkin olen itse sitä mieltä, että sillä on merkitystä, mitä saa työpäivän aikana aikaiseksi. Tulos merkitsee.
Itse en kyttä muiten sairauspäiviä, sometusta, lähtöjä ennen työpäivän lopoua eikä myöhästelyjä.
Näihin on syytäpuuttua vasta ku työn tulos ei ole riittävä.
Mielestäni ei makseta paikallaolosta (ellei ole vartija), vaan siitä, mitä saan työpäivän aikana valmiiksi.
Näin ajattelen myös. Myöhästelevä, mutta aikaansaava.
Vierailija kirjoitti:
En välittäisi lainkaan. Eihän tuolla ole mitään merkitystä.
No se varmaan riippuu vähän toimialasta. Voi olla että edellinen ei pääse lähtemään ennenkuin seuraava vuoro tulee paikalle eli tämän yhden myöhästelijän takia edellinen joutuu venymään. Silloin sillä kyllä on merkitystä.
Jos taas joku 8-16 toimistoduuni niin harmittaishan vapaamatkustaja mutta jos työnsä tekee niin en jaksaisi vahtia kello kädessä tulemisia ja menemisiä
Itse tulin yhteen työpaikkaan kroonisesti 5 minuuttia myöhässä syystä että asuin lähellä työpaikkaa ja kävelin töihin. Jos matkalla sattui jotain yllättävää, lounas unohtui kotiin tai kaikki risteykset olivat punaisia, oli helppoa olla 5 minuuttia myöhässä. Nyt kun kuljen töihin junalla pitkän matkan takaa, olen taas aina ajoissa. Ei se mielestäni kerro minusta mitään, 5 minuuttia on niin pieni aika.
Miksi pitäisi erityisesti kiirehtiä töihin sen sijaan että on 5 minuuttia myöhässä, jos ne ajoissa tulleet työkaverit kuitenkin istuvat siellä taukopöydän ääressä syömässä viineriä ja jauhamassa paskaa.
Minulla se johtuu bussiaikataulusta. En tule 20 min. ajoissa sen takia etten myöhästyisi 7 minuuttia. Mutta nyt kesäaikataulujen aikaan tulenkin sitten aina ajoissa, ja lähden myöhemmin. En myöskään pidä ruokataukoja, syö töiden ohessa (tietenkään ei ole läheskään kaikkialla mahdollista). Toisaalta taas, nytkin on hiljaisempaa niin voin olla netissä.
Onneksi meillä on tosiaan tuo digitaalinen seuranta, niin ei ole keltään pois miten muut järjestävät asiansa.
Yleensä ne myöhästelijät ovat veteliä työssään muutenkin.
Oletko myös naapurikyttääjä? Millä tavalla sinun elämääsi haittaa työkaverisi myöhästely? Jospa keskittyisit omiin asioihisi..?
Mulla on liukuva työiaka. Sulla ei sitten vissiin oo. Miks kyttäät kun et tiedä mun työstä ja työtehtävistä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole digitaalista työajan seurantaa?
Siinähän leimataan tulot ja lähdöt ja poistuminen työpaikalta kesken päivän.Onko teillä tunti-vai kuukausipalkka?
Jos jatkuvasti myöhästelee 15 min, päivä, hän huijaa työnantajaa, ja tekemällä vajaita tunteja.Kuukausipalkkaisillahan on aina sama palkka teki työpaikalla töitä tai ei, tai tuliko myöhässä vai, jos ei ole digitaalista työajan valvontaa.
Meillä on kaikilla digitaalinen työajanseuranta, vaikka suurin osa onkin vakituisia kuukausipalkkalaisia. Työhöntuloleiman voi tehdä omalla kännykällään, ja on tietenkin ihan omasta moraalista kiinni, leimaako työhöntulo- ja töistälähtöaikansa todellisella hetkellä.
Mikään leimaus ei kuitenkaan estä sitä, etteikö työpäivän aikava voi lusmuilla ja tehdä töistä vajaateholla.
Onko kyse periaatteellisesta harmituksesta vai haittaako myöhästely toisten työntekoa. Viime kädessä kuitenkin tuloksellisuus on ratkaisevaa, ei lusiiko työpaikalla joka päivä minuutilleen kirjatun ajan.
Kumpi on firman tuloksen kannalta tärkeämpää, kuinka kauan kukakin on työpaikalla läsnä, vai se, mitä he saavat siellä aikaiseksi?
Onko siellä tekemistä koko työajalle?
Tiedän erään, joka on aina vähintään 5 minuuttia myöhässä. Paitsi tilanteissa, joissa joku eläin joutuisi kärsimään hänen myöhästymisensä vuoksi, silloin hän on kyllä ajallaan. Hänen työnsä on sellainen, että tietyt rutiinit pitää hoitaa tiettyyn kellonaikaan mennessä. Ja vaikka hän myöhästyisi reilumminkin, ennättää hän aina tekemään omat hommansa, joskus kerkeää jopa auttamaan muita.
Mitä haittaa oli myöhästymisestä? No, ei ennätä niin paljon tekemään niiden hitaampien ja/tai laiskempien töitä. Kyllähän se varmasti ainakin niitä laiskoja ottaa päähän.
Ihminen myy firmalle omaa aikaansa. Siitä ajasta maksetaan palkkaa. Jos työ tapahtuu etänä, tulospalkkauksella tai muualla kuin fyysisesti työpisteessä olemalla jne, voidaan ajatella asiaa ehkä toisin.
Mutta jos kaikilla työntekijöillä sama palkka edellyttää esim. klo 8-16 fyysistä läsnäoloa työpisteessä, kuuluu kaikkien tätä myös noudattaa. Myös lain puitteissa. Myöhästymiset ja omat menot merkitään työaikaseurantaan, eikä niistä makseta palkkaa.
Vai merkitsettekö te kroonisesti myöhässä olijat työvuoroseurantaan myöhästymisaikanne ja teette tuosta kertyvät miinus minuutit ja tunnit myöhemmin?
Enpä jaksa uskoa. Veikkaan, että merkitsette sen klo 8.00 työaikaseurantaan, vaikka olette työpaikalla vasta klo 8.10. Siinä kohtaa asia harmittaa niitä rehellisiä ja tunnollisia työntekijöitä, jotka eivät halua olla epärehellisiä.
Pidä sinä ap vastaavasti pidempi ruokatunti, niin ei enää harmita 😊. Onko teillä muuten suoritukseen perustuvaa palkanosaa? Sinä saatat saada enemmän palkkaa, kuin tämä myöhästelijä.
Itsellä sama kokemus. Aloin myös tulemaan myöhässä ja kun tästä kysyttiin, niin sanoin etteihän tuo toinenkaan ole vielä duuniin tullut. Esimiehen hymy hyytyi siinä vaiheessa ja asiaan puututtiin. Usein ne suosikit saa mellastaa työpaikoilla esimerkiksi juuri tällaisilla tavoilla. Ei sillä ole asiaan merkitystä, onko ahkera työntekijä vai ei. Jos työaika on kaikilla sama, niin se tarkoittaa myös sitä. Perseen nuoleminen on sitten eri juttu.