Elämäsi oudoin puhelu?
Joskus parikymppisenä sain häirikköpuheluita. Soitettiin tuntemattomasta numerosta, ja jos vastasin ei puhuttu mitään. Hetken päästä tämä laittoi luurin kiinni. Lopulta meni hermo ja totesin, että jos soitat kertaakaan menee poliisijutuksi. Siihen loppui ne. Epäilen olleen erään naisen, joka oli ihastunut. Itse taas en. Olin aikaisemmin saanut viestilappun autoni tuulilasiin..
M42
Kommentit (62)
Mulle soitti tuntematon mies ja kysyi tietoja moposta, jonka olin omistanut 30 vuotta sitten. Oli ostanut sen entisöitäväksi ja joissain papereissa olin kuulemma vielä omistaja. Tein sille sitten luovarin moposta, että sai sen rekisteröityä omiin nimiinsä. Tosi outo juttu kaikenkaikkiaan. En huomannut edes kysyä että mistä oli oikein saanut mun yhteystiedot. Meitä saman nimisiä kun on aika monta. Kiitokseksi sain monta pakettia kahvia.
Minulle soitti kerran henkilö, joka hätääntyneenä kyseli, että toimiiko "teillä siellä ylhäällä" jääkaappi-pakastin, kun heillä alhaalla ei toimi. Hämmentyneenä menin tarkistamaan asiaa ja kerroin soittajalle, että kyllä meillä toimii. Sitten hän sanoi vielä jotain, sitten kuului huudahdus ja ryminää, ja puhelu katkesi. Minä jäin luuri kädessä miettimään, että mitä ihmettä just äsken tapahtui.
Alakerran naapureita en juuri tuntenut eivätkä he tienneet koko nimeäni, saati sitten puhelinnumeroani. Ja mitä tekemistä jonkun alakerran naapurin pakastimen rikkoutumisella olisi ollut minun pakastimeni kanssa?
Todennäköisesti siis väärä numero, jostain ravintolasta ehkä soitettiin? Jälkeenpäin vain nauratti, kun menin vain kiltisti pakastintani tarkistamaan kun pyydettiin enkä edes kysynyt mikä juttu tämä oikein on :D
Elettiin lankapuhelinaikaa, vieras nainen puhutteli minua äidiksi ja pyysi Oskua hoitamaan, olin noin 15vuotias ja loukkaannuin kun kuulostin jonkun Oskun mummolta :D
On montakin - en tiedä mikä on oudoin.
Aikoinaan lankapuhelin soi. Soittaja esitteli itsensä (outo nimi) ja alkoi kysellä mitä kuuluu. Sitten kysyi, että onko Kirka kotona. Tarkoitti siis laulaja-Kirkaa.
Toisenkin kerran kysyttiin Kirkaa. Kirka asui vierellä kadulla ja hänen puhelinnumeronsa poikkesi yhdellä numerolla meidän numerosta.
Kerran soitettiin ja kyseltiin koiranpentua. Kuulemma oli ilmoitus lehdessä, että koiranpentuja kaupan ja meidän puhelinnumero. Meillä oli kyllä sekarotuinen narttukoira mutta se ei tehnyt koskaan pentuja. Sain pitkään selitellä, ettei meillä ole kaupattavia pentuja. Välillä soittaja puhui venäjää. Epäilen, että soittaja oli jättänyt suuntanumeron valitsematta tai valinnut sen väärin.
1990-alkupuolella sain puhelun, jossa kerrottiin valmisteilla olevasta kirjasta, joka kertoo sota-ajasta. Arvelin soittajaa puhelinmyyjäksi mutta hän jatkoikin "tehän kuulutte siihen sukupolveen, joka on kokenut sota-ajan kauhut omakohtaisesti". Olen syntynyt 60-luvun alkupuolella eli olin silloin noin 30v. Kerroin sen hänellekin ja että onneksi en tiedä sodan kauhuista mitään.
Noin vuosi myöhemmin tuli samanlainen puhelu. Silloin kysyin, että miten olen päätynyt heidän listoilleen. "Meille tulee nämä listat valmiina". En tajunnut kysyä, että mistä ne tulee. Mieheni arveli, että soittivat minulle, koska minulla on vanhanaikainen etunimi, josta voisi päätellä minun olevan vanhempi. En usko tähän teoriaan.
Noin 15v sitten aamuyöllä soi kännykkäni. Sieltä toivoteltiin leveällä savon murteella hyvvee ilttoo. Vastasin jäätävällä äänellä, että nyt on kyllä aamuyö. "Uamuhan nyt jo on" Sitten hän alkoi selostaa kuinka henkilöllä x paikkakunnalla x (savolainen pitäjä) on sellaista ja sellaista vaivaa ja kipuja. Tässä vaiheessa keskeytin ja kysyin, että pitikö tämän puhelun tulla oikeasti minulle - asun Helsingissä. Silloin muuttui ääni ja alkoi pahoitella. Puhelu tuli Etelä-Savon ensivasteyksiköstä ja siellä oli kuulemma minun puhelinnumeroni jonain päivystyshenkilönä.
Tuon jälkeen aloin saada tekstiviestejä, joissa ilmoitettiin harjoitusajoista. Syksyn edetessä alkoi tulla muistutuksia ilmoittautua palomiesten pikkujouluihin.
Viimein selvitin asian: Pieksämäen kaupungin työtekijällä oli sama numero on minulla mutta hänen operaattoritunnuksensa oli 044 kun minulla oli 040. Tämän jälkeen loppui yhteydenpito sieltä.
Puhelin soi, vastasin. Äitini kysyi onko minulla hätä. Vastasin että ei ole. Hän intti että kuulostaa siltä. Vastasin että näpit jäätyy täällä ulkona ja pitäisi lopettaa puhelu, jollei hänellä ole asiaa. Meni tunti ja taas äiti soitti. Onko hätä? Ei ollut edelleenkään. Ja inttäminen jatkui. Olen 42-vuotias ja vähän väsynyt tuohon rimputteluun.
"Hello, this is the Microsoft support calling, is this Mr. Xxx Xxx?"
Good morning, why?
"We have detected a problem with your computer, do you have a minute so we can figure it out?"
It HAS been a bit slow lately, is this about it?
"Yes, are you at your computer, can you switch it on?"
Sure, this might take a while, sorry about that.
"It' s ok, we will fix it."
( kone on siis ikivanha läppäri, jolla kestää 5 minuuttia että sitä voi käyttää. Äärimmäisen hidas.)
Ok, It's on now, but I don't understand it, it says something weird on the screen.
"What does it say?"
It says "Ubuntu" and there's something going around under it.
"Ok, here's what we need to do, go to "start" and click the..." (selittää minuutteja kuinka päästä johonkin valikkoon)
------------
25 minuutin päästä:
"Sir, I still can't get to the poblem, are you sure you clicked everyrhing in the right order?"
I'm pretty sure, but I'm terrible with computers. Maybe there's something wrong with the internet connection or something?
"Yes, that could be it, I'll call you later sir."
Thank you, please do cause I can't do anything with my computer the way it is.
"Bye bye."
Cheeres, bye.
"Mitä sä oot taas siellä Rovaniemellä tössinyt?!" Mutsi soitti. Tästä on 20 v aikaa.
En tiedä en ole koskaan ollut ao.paikkakunnalla.
Pari kuuta sitten sukulainen kysyi "siitä Rovaniemen tapauksesta".
Minulle soitettiin että isäni on kuollut. Ihmettelin vähän asiaa kun olin kaupassa ja isä istui autossa ja puhui iloisen näköisesti viittelöiden puhelimeen. Kun kerroin soittajalle että ei todellakaan ole kuollut, niin rupesi huutamaan minulle. Laitoin sitten kännykän kiinni ja kyseisen numeron mustalle listalle.
Vierailija kirjoitti:
Sama numero soitti minulle kokouksen aikana kolmesti parin minuutin sisään. Puhelu tuli 02-suuntanumerosta, joten ajattelin, että ehkä soittaja on esim. kaupungin viranomainen ja poistuin kokouksesta vastaamaan. Sieltä alkoi kauhea ryöpytys kuinka jonkun koulun keittiön jääkaappi on hajonnut eikä viilene ja se pitää korjata pikimmiten. Yritin sanoa, etten nyt ihan ymmärrä mistä on kyse, mutta soittaja vaati, että minun täytyy hoitaa asia. Lopulta sain sanottua, etten tiedä mistä hän puhuu ja hän on soittanut väärään numeroon.
Ei siis kovin outo, mutta sain tuolloin itse juuri Turkuun muuttaneena tosi hyvän kuvan turkulaisista :D soittaja oli siis Arkealla töissä.
Kenenkä hermo ei sen työnantajan leivissä menisi.
T. Ex-arkealainen.
Ei puhelu, mutta tekstiviesti. Joku Tampereelta? kyseli minulta, että milloin joku ruoka-avustusten jakeluauto on jollain tietyllä pysäkillä. Itse asuin satojen kilometrien päässä Tampereelta eikä minulla ollut hajuakaan mistään tuollaisesta. Uteliaisuuttani googlasin ja vastaus kysymykseen löytyi hetkessä. Avuliaasti vastasin ventovieraalle kyselijälle. En saanut edes kiitosviestiä. Kaipa hän ruokapakettinsa sitten sai.
Soitin itse saksalaiseen vakuutusyhtiöön. Vaikka olin valmiiksi vähän miettinyt että mitä puhun meninkin ihan lukkoon huonon saksani kanssa ja päädyin nauraa räkättämään työntekijäparan korvaan kun menin paniikkiin. Päätin tahattoman pilapuhelun kohteliaasti että Auf Wiederhören eikä kukaan tullut puhelusta hullua hurskaammaksi.
Joskus 90-luvulla opiskelupaikkakunnallani sain puhelun,jossa mies kertoi tekevänsä tutkimusta Tampereen yliopiston nimissä. Alkoi sitten kysellä, että tuntuuko kutittaminen hyvältä jne.Lopetin puhelun melko lyhyeen.
Lankapuhelinaikana puhelin soi ja toisessa päässä ilmeisen tuohtunut keski-ikäiken nainen alkoi tilittää henkeä vetämättä useita minuutteja putkeen avioero-oikeudenkäynnin kannalta oleellisia tietoja kummankin omaisuuden hankintapäivistä ja perinnöistä
En saanut moneen minuuttiin sen vertaa suunvuoroa että olisin voinut kertoa tämän soittaneen väärään numeroon. Kun lopulta sain tämän kerrottua nainen raivostui minulle ja selitti että numero on taatusti oikea kun hän sai sen lakitoimiston X sihteeriltä joka käski soittaa suoraan kotinumeroon.
Lakitoimistolla tai siis itse lakimiehellä oli sama harvinainen sukunimi kuin minulla mutta jäi mysteeriksi miten ne antoivat minun kotinumeroni tai miksi niillä edes oli se.
Jotkut teinioppilaat häiriköivät ja mm tarjosivat seksiä - siis opettajalle. En tiedä ketä soittajat olivat.
Moni ei varmaan muista että SMS:n korvaajaksi yritettiin lanseerata aivan järkyttävän hintaista MMS-kuvaviestiä jota kukaan ei koskaan käyttänyt kun tuossa kohtaa kaikki kännykät tukivat jo ilmaisia nettipalveluita.
Sain elämäni ensimmäisen ja ainoan MMS-viestin väärästä numerosta. Hirsimökissä otetussa kuvassa näkyi vastakkaisella seinällä olevasta isosta peilistä alaston nainen joka ratsasti alla olevan miehen kookkaalla vehkeellä. Tekstinä "Aloitettiin jo, koska olette perillä'.
Olen tainnut saada viisi omituista soittoa, mutta en jaksa kirjoittaa niistä.
Joskus 90-luvun alussa, kun olin vielä lapsi ja asuin lapsuudenkodissani, lankapuhelimeemme tuli puhelu, jossa ulkomaalainen naishenkilö luuli soittaneensa Stockmannille tilatakseen jotain tuotteita jonkin maan suurlähetystöön. Sain aika moneen kertaan selittää englanniksi tälle naiselle, että hän ei todellakaan soittanut Stockmannille enkä tiedä mikä on Stockmannin tavaratalon puhelinnumero. Hän ei meinannut uskoa millään eikä ilmeisesti edes ihmetellyt miksi Stockalla puhelimeen vastasi lapsi.
Toinen puhelinmuisto on myös lankapuhelinten ajalta, kun olin serkullani kylässä ja jostain syystä sillä hetkellä yksin talossa. Vastasin puhelimeen ja soittaja oli joku heidän perhetuttunsa, jota en tuntenut. Hän luuli puhuvansa samanikäisen serkkuni kanssa ja alkoi sitten jutustelemaan kaikenlaista ja kyselemään kuulumisia minulta, kun tätini ei ollut kotona. En kehdannut korjata väärinkäsitystä ja teeskentelin että olin serkkuni ja juttelin hänen kanssaan pitkät pätkät.