6v lapsi löydetty vedestä kuolleena Pikkukoskella
Kommentit (633)
Olin paikalla kun tuo tapahtui. Kyllä ainakin 2 ensimmäistä lanssia tuli pillit ja vilkut päällä rannalle, joten mitä ihmettä täällä puhutaan. Näin kun lasta kannettiin autoon juosten. Isä oli siinä. Turha retostelu sikseen.
90-luvulla samasta taloyhtiöstä hukkui minua vähän vanhempi poika, 12v . Tuohon aikaan oli ihan yleistä että noin iso ja uimataitoinen kävi kaverien kanssa rannalla keskenään. Tämä poika oli uinut laiturin ali ja hukkunut, en tiedä miten. Kai lyönyt pään tai jotain.
Olin aikoinaan lapseni (nyt jo aikuinen ja teinien vanhempi itsekin), silloisen viisivuotiaan kanssa hieman tuntemattomalla uimarannalla. Lapseni tapasi rannalla ikäisensä kaverin ja leikkivät vedessä. Hyppelivät vedessä, vettä oli heidän napansa korkeudelle. Olin itse rannalla, kenties 5-8 metrin päässä rannasta .
Pidin herkeämättä katseeni lapsissa, ajattelin heidän voivan kaatua vedessä hypellessään. Yhtäkkiä molemmat humpsahtivat veden alle. Kuulin jälkeenpäin, että ko. paikassa on äkkisyvää.
Siltä seisomalta juoksin vaatteet päällä veteen, oma lapseni potki itsensä pintaan ja tartuin häneen, mutta toisen jouduin onkimaan sameasta vedestä.
Kukaan muu ei ollut huomannut,mitä tapahtui. Ei edes sen vieraan lapsen vanhempi. Muistan, kuinka päitä kääntyi kyllä minua kohti veteen kovaa vauhtia juostessani.
Rauhoittelin molemmat lapset ja houkuttelin heidät uudestaan veteen, jotta heille ei jäisi pelkoa vettä kohtaan.
Rannalta siis kyllä ehtii pelastamaan, mutta se edellyttää sitä, että katse ei hetkeksikään harhaudu muualle.
Tässä tilanteessa olin varautunut siihen, että lapset voivat kaatua, mikä kenties piti minut erityisen valppaana.
En kuitenkaan ymmärrä täällä esitettyä väitettä, jonka mukaan pitää seistä uimataitoisen, jo reilusti kouluikäisen (10v) vieressä vedessä. Tuon ikäisinä omani olivat jo käyneet lasten kesken uimassa.
Kolikon toinen puoli kun on se, että liiallisella holhoamisella lasta estetään itsenäistymästä ja oppimasta ottamaan vastuuta itsestään.
Minkä ikäisinä nykylapset saavat mennä keskenään uimaan?
Hirveä ketju. Olen sanaton nähdessäni, miten julmasti ihmiset kohtelevat maailman kamalimman asian kokeneita vanhempia. Toivon hartaasti, ettei kukaan tuon lapsen läheinen tule ikinä näkemään tätä ketjua. Häpeäisitte aikuiset ihmiset!
Kuinkahan monta lasta on Suomessa kuollut hukkumalla kun on ollut päiväkodin kans kesäretkellä?
Ihmettelen aina näitä nostalgia-kommentteja... "Kyllä minä 70-luvulla oli jo yksin uimassa ja painelin pitkin kyliä vahtimatta koko kesän ja hyvin siitä selvittiin!".
Siis onko se, että lapsi on jätetty täysin heitteille mutta vaan tuurilla selvinnyt kaikesta oikeasti jonkun mielestä syy tehdä samalla tavalla nykyään?
Olisi kiinnostavaa nähdä vertailuja lasten tapaturmaisista kuolemista 70-luvulla vs nyt ja sitten miettiä, että vaikka itse selvisi niin meniköhän nyt ihan niinku piti?
Onko kaikissa uimapaikoissa niin synkät vedet ettei niitä paineita lapsia voi itse löytää? Vähään voi vaikuttaa mutta mä en vienyt kahta yhtaaikaa uimaan ennenkuin toisella ikää 9-10 ja kumpikin osaa uida. Pahin pelko oli että toinen joutuu pulaan, sitä auttaessa toinenkin katoaa. Ihan Kauhee tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 6v lapsi hukkuu uimarannalla tai lapsi saa syövän(kun joku tuolla näin vertasi) niin onko näissä tapauksissa vanhemmilla oikeasti yhtä vähän vaikutusvaltaa tapahtumaan?
Ainakaan minulla ei äitinä ole sellaisia supervoimia, että voisin varmuudella estää lapseni hukkumisen. Sanoisin siltä pohjalta, että vaikutusvaltaa on tasan yhtä paljon kuin syövän suhteenkin.
Eli koska vaikutusvaltaa ei ole, voin keskittyä puhelimeen! Kyse on aina sattumasta.
Lapsi hukkunut eikä ruumis ole ehtinyt vielä edes kangistua, niin jo on korppikotkat haaskalla repimässä ja vihmomamassa toisiaan kiimaan. Vastenmielisten ihmisten Vastenmielistä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Paljon porukkaakin rantsulla. Olis luullut että joku olis edes nähnyt pojan epätoivoista räpiköintiä tai avunhuutoja. Vakava akuutti sairauskohtaus noin nuorella epätodennäköistä, mutta ei kuitenkaan mahdotonta.
Rantahan on täynnä pärskettä ja räpiköintiä.
Miten se olisi veden alla huutanut.
Ääliömäistä laittaa uimataidoton veteen leikkimisrenkaan kanssa
Oikeuteenhan tämä juttu kuuluisi.
Mut yleensä ajatellaan, että lapsen menettäminen on riittävä rangaistus.
Tutut oli saaressa alle 4.v lasten kanssa.
Älkää menkö laiturille, sanottiin, ja mentiin näkymätrömiin kokkaamaan. Tytöillä ei ollut
liivejä. He meni laiturille ja toinen putosi.
Toinen ei uskaltanut heti mennä kertomaan.
Tyttö kuoli.
Rangaistusta eivät saaneet, vaikka olivat jättäneet noin pienet uimataidottomat ilman pelastusliiviä yksin leikkimään.
Mulla lapset 15 ja 12 v. eivät ole vieläkään käyneet kavereiden kesken päinsä uimassa. Tosin meiltä on aika pitkä matka paremmalle uimarannalle, joten sinne mennään muutenkin autolla. Mutta en kyllä mielelläni päästäkään omin päin. Vanhempi pojista ei ole kovin hyvä uimaan. Nuorempi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 6v lapsi hukkuu uimarannalla tai lapsi saa syövän(kun joku tuolla näin vertasi) niin onko näissä tapauksissa vanhemmilla oikeasti yhtä vähän vaikutusvaltaa tapahtumaan?
Voi olla. Lapsihan voi hukkua esimerkiksi ollessaan päiväkodin kanssa kesäretkellä. Ihan yhtä vähän on vanhemmilla silloin vaikutusvaltaa kuin syövänkin suhteen. Toki voi jossitella, että mitäs päästivät sinne retkelle, mutta se nyt on täysin turhaa, kun ei lapsia ihan oikeasti voi kellariinkaan lukita.
Jos on huolissaan näistä todennäköisyyksistä, kannattaa pitää lapsi pitkiä päiviä päiväkodissa. Se kun on tilastollisesti turvallisin paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan minulla ei äitinä ole sellaisia supervoimia, että voisin varmuudella estää lapseni hukkumisen. Sanoisin siltä pohjalta, että vaikutusvaltaa on tasan yhtä paljon kuin syövän suhteenkin.
Eli koska vaikutusvaltaa ei ole, voin keskittyä puhelimeen! Kyse on aina sattumasta.
Juuri noinhan tuossa sanottiinkin.... Keskitypä itse välillä johonkin muuhun kuin siihen puhelimeen niin saatat joskus jopa oppia lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Järjetön syyttely käynnissä. No eipä yllätä tällä palstalla. Oikeassa elämässähän kaikenlaista sattuu, vaikka kuinka istuisi vieressä vahtimassa. On yksinkertaisesti mahdotonta suojella lapsia kaikelta. Viimeinen asia, mitä tuollaisen kokeneet tarvitsevat, on syyttely. Ihan varmasti syyllistävät itseään ilman teidän lynkkauksiannekin.
Kyllä lasta aika hyvin voi suojella hukkumiselta jos pitää kokoajan lasta silmällä kun lapsi on uimassa, taidat oikeasti olla niitä jotka vaan nopeasti vastaavat viestiin ja jos lapsi hukkuukin niin olet sitä mieltä että ei sille vaan voinut mitään
Ymmäreän periaatteesa noita liisllista holhousta vastustavia, mutta rajansa kaikella. Voisin hyvin päästää lapseni esim. yksin pyöräilemään, metsälenkille tms. jossa saavat pärjätä omillaan ja kokeilla itsenäistymistä. Mutta veden armoille en silti heitä päästäisi. Hukkuminen on helppoa ja vaaran sattuessa hukkuva harvoin pärjää itse. Toki liikenteessäkin tulee vaaratilanteita, mutta silti sanoisin että luotan esim. muihin autoilijoihin enemmän kuin veteen.
Ei kaikkien lasten tarvitse uida yksin oppiakseen itsenäistymistä. Samalla tavalla aion jatkossakin holhota, että puita hakataan vaan iskän kanssa yhdessä ja saunaa/takkaa sytytetään aikuisten seurassa, ei yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmäreän periaatteesa noita liisllista holhousta vastustavia, mutta rajansa kaikella. Voisin hyvin päästää lapseni esim. yksin pyöräilemään, metsälenkille tms. jossa saavat pärjätä omillaan ja kokeilla itsenäistymistä. Mutta veden armoille en silti heitä päästäisi. Hukkuminen on helppoa ja vaaran sattuessa hukkuva harvoin pärjää itse. Toki liikenteessäkin tulee vaaratilanteita, mutta silti sanoisin että luotan esim. muihin autoilijoihin enemmän kuin veteen.
Ei kaikkien lasten tarvitse uida yksin oppiakseen itsenäistymistä. Samalla tavalla aion jatkossakin holhota, että puita hakataan vaan iskän kanssa yhdessä ja saunaa/takkaa sytytetään aikuisten seurassa, ei yksin.
Tämä. Joillekin ketjulaisille näyttää olevan vaikea ymmärtää, että yksin uimaan lähettämisen vastakohta ei ole kellariin lukittautuminen. Vanhemmuuteen kuuluu riskien minimointi, sillä kaikkia riskejä ei voi välttää, ja jotkut asiat nyt vaan on suurempia riskejä, esim. yksin uimaan lähteminen vaikka jopa 10-vuotiaana.
Itselläni samanikäisen lapsi, joka osaa vähän uida, mutta sukeltelee mieluummin. Ei puhettakaan että veisin ruuhkaisella rannalle saati jättäisin sekunniksikaan yksin veteen. Minua on mainittu ylihuolehtivaiseksi, mutta itse olen teininä meinannut hukkua ja perhepiirissä on ennen syntymääni lapsi hukkunut ja jättänyt koko suvun trauman.
Turha syytellä ketään, taakka on varmasti muutenkin raskas kantaa. Toivottavasti tämä on muistutuksena muille vanhemmille, että vedessä vaanii vaaransa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetön syyttely käynnissä. No eipä yllätä tällä palstalla. Oikeassa elämässähän kaikenlaista sattuu, vaikka kuinka istuisi vieressä vahtimassa. On yksinkertaisesti mahdotonta suojella lapsia kaikelta. Viimeinen asia, mitä tuollaisen kokeneet tarvitsevat, on syyttely. Ihan varmasti syyllistävät itseään ilman teidän lynkkauksiannekin.
Kyllä lasta aika hyvin voi suojella hukkumiselta jos pitää kokoajan lasta silmällä kun lapsi on uimassa, taidat oikeasti olla niitä jotka vaan nopeasti vastaavat viestiin ja jos lapsi hukkuukin niin olet sitä mieltä että ei sille vaan voinut mitään
Lopetahan jo. Eikö sinulla oikeasti ole minkäänlaista tilannetajua? Toisilta on lapsi kuollut ja sinä vain kiillotat omaa sädekehääsi ja syyttelet itsellesi tuntemattomia ihmisiä, joiden elämästä et tiedä mitään. Sometauko olisi paikallaan, kun noin alkeelliset käytöstavatkin ovat hukassa.
Helvetti näitä ihmisiä! Koko ajan pienet lapset hävinneinä ja nyt hukkuneena. Kännykät pois ja vahtikaa niitä mukuloita!
Samaa mieltä, parempi uimataidottomana, hengissä ja onnellisena kun tuolla kosken pohjalla koska pitäähän nyt lapsen päästä yksin uimaan jos haluaa koska muuten elämä pilalla!