Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6v lapsi löydetty vedestä kuolleena Pikkukoskella

Kommentit (633)

Vierailija
61/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään viimeksi olin rannalla oman 10v lapseni kanssa. Kahlasin rantavedessä niin, että aurinko oli selkäni takana, että näen missä lapseni on. 10v osaa jo uida, mutta vahdin silti. Rannalla oli paljon lapsiperheitä, mutta vain minä olin aikuisista siellä vedessä. Mitä muut tekivät? Joku ui syvällä järvessä ja huuteli sieltä tenavilleen, jotkut makoilivat rannalla ja välillä nostivat päätään, valtaosa räpläsi puhelinta. Kun rannan valtasivat laiturilta hyppivät teinit, noustiin omani kanssa vedestä kuivattelemaan ja eväitä syömään. Katselin rannan menoa ja siellä oli n 3v alkaen tenavia keskenään. Aurinko paistoi järveltä päin, lapset räpiköivät, siitä sekamelskasta on täysin mahdotonta löytää yksittäistä lasta jos yrittää tihrustaa metrien päästä vastavaloon.

Vierailija
62/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttävät ne vanhemmat, jotka olettavat minun siellä rantavedessä seistessäni huolehtivan myös heidän lapsistaan. Ehei, minun silmäni ovat siinä omassa ipanassa koko ajan ja jos selkäni takana tapahtuu jotain, en sitä huomaa enkä ole siitä vastuussa. Ihmeen usein rannalta huudellaan, että hei, kanna se meidän lapsi sieltä rantaan, ollaan lähdössä kotiin. En kanna, älä luulekaan!

Kyllä jokaisella aikuisella on kollektiivinen vastuu lapsista ympärillään. Jos jotain ikävää huomaa, on toimittava.

Tietenkään ei tarvitse ketään kantaa vedestä tms.

No niinpä. Jokaisella on velvollisuus auttaa huomatessaan hädän. Tämä tuppaa monelta unohtumaan, katsellaan vaan muualle ja ollaan kuin ei huomattaisikaan. Oho, lapsi hukkui viereeni, no kännykkää tuijottavan äidin syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä oli juttua lehdessä, että hukkuva voi olla ihan vieressä, eikä lähellä olevat sitä huomaa. Sen verran äänetöntä on hukkuminen.

Vierailija
64/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäs näiden syyttelevien mammojen omat lapset ovat nyt kun mamma täällä palstalla vauhkoaa vahtimisesta? Vai onko helpompi moittia muita kuin vahtia niitä omia kullannuppuja herkeämättä?

toinen on töissä ja toinen kiukuttelee poikaystävälleen sohvalla.

Vierailija
65/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos on kolmen pikkulapsen kans uimassa niin ei voi vahtia niitä yhtä aikaa." Kuka käski lähteä kolmen pikkulapsen kans yksin rannalle?

No eikai kukaan käskenyt, mutta yleisesti lasten kanssa on mukavaa kesällä käydä rannalla ja aina ei ole toista vanhempaa mahdollista ottaa mukaan tai ketään muutakaan.

On mukavaa kyllä, mutta hinta siitä mukavuudesta voi olla kova, jos yksi pari silmiä ei riitä vahtimaan.

Vierailija
66/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytynyt hukkuneena. Olivatko vanhemmat edes paikalla?

Tähän kiinnitin itsekkin huomiota. Ihan kuin joku olisi löytänyt ”ohimennen” ruumiin vedestä. Eikä keretty kaivata ollenkaan?

Tuolta minullekin kuulostaa. Jos siellä olisi vanhemmat paniikissa ja pikkulapsi hetkeä ennen hörpännyt vedet keuhkoon, niin luulisi ambulanssien menneen pillit pystyssä paikalle (nyt ei kuulunut mitään).

Nyt saa käsityksen, että ikään kuin yhtäkkiä vaan löytyi ruumis ja se nyt sitten vaan todettiin.

Vierailija
67/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kamalaa. Olin itse tuolla eilen kolmen lapsen kanssa, ovat tosin kaikki jo 10- vuotiaita. Porukkaa oli niin paljon, että tuskaa oli kaikkia vahtia. Useita porukoita näytti olevan keskenään tuollaisia 8-10 - vuotiaita. Pikkukoski on mun mielestä tosi vaarallinen paikka, vesi ruskeaa, äkkisyvää ja virtauksia. Sääliksi käy paitsi vanhempia niin myös niitä nuoria hengenpelastaja poikia. Eilen ainakin ihan koko ajan yksi tarkkaili lähellä rantaa juurikin lapsia.

Vierailija
68/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäs näiden syyttelevien mammojen omat lapset ovat nyt kun mamma täällä palstalla vauhkoaa vahtimisesta? Vai onko helpompi moittia muita kuin vahtia niitä omia kullannuppuja herkeämättä?

Lapset ovat isänsä kanssa pyöräilemässä ja minä jäin valmistamaan iltapalaa. Se on nyt uunissaja minulla on harvinainen "oma hetki". 

Vierailija
69/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ehdi ruveta kiljumaan, jos meinaa hukkua. Voi olla, että kyseinen hukkunut oli jonkun muun kuin vanhempiensa seurassa. On tapauksia, joissa isommat sisarukset laitettu vahdiksi ja huonosti on käynyt. Surullinen asia on jo tapahtunut eikä sille enää mitään voi. Mieheni pelasti aikoinaan hukkumaisillaan olevan vieraan lapsen, joka oli uinut liian syvälle. Miehellä oli kipsi jalassa, mutta siitä huolimatta syöksyi apuun, koska huomasi ensimmäisenä. Kipsi vaihdettiin ja lapsen henki säästyi.

Vierailija
70/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eilen rannalla katselin kun vanhemmat seuraavat metrien päästä lasten touhuja vedessä. just hukkui keski-ikänen mies

Tää on kyllä pitää paikkansa. Hyvin harvassa on ne vanhemmat, jotka ovat just siinä uimataitoisen lapsen vieressä. Yleensä pitävät silmällä muutaman metrin päästä rannalla.

Kuten mäkin tein. Meillä lapset oppivat hyvin varhain uimaan.

Onneksi ei ole sattunut mitään.

Vierailija
71/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako lasta hukkuu syksyyn mennessä? Aikuisia varmaankin kymmenkunta.

Vierailija
72/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos on kolmen pikkulapsen kans uimassa niin ei voi vahtia niitä yhtä aikaa." Kuka käski lähteä kolmen pikkulapsen kans yksin rannalle?

No eikai kukaan käskenyt, mutta yleisesti lasten kanssa on mukavaa kesällä käydä rannalla ja aina ei ole toista vanhempaa mahdollista ottaa mukaan tai ketään muutakaan.

On mukavaa kyllä, mutta hinta siitä mukavuudesta voi olla kova, jos yksi pari silmiä ei riitä vahtimaan.

Lapselle voi pukea kellukkeet. Sellaiset näyttävät olevan yleisesti käytössä.

Tuttavillamme on mökki saaressa. Heidän lapsensa eivät saa mennä mökistä ulos ilman pelastusliivejä.

Ovat opettaneet lapsensa tähän ihan pienestä pitäen ja toimii hyvin.

Vierailija
73/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on esim. kolmen pikkulapsen kanssa uimassa, et voi tuijottaa kaikkia kolmea samanaikaisesti herkeämättä.

No sitten ei sinne rannalle voi mennä. Ei kai tämä nyt mitään rakettitiedettä ole?

Eli ei mennä lasten kanssa tilanteisiin, joissa lapsia ei pysty valvomaan, ihan perusjuttuja vanhemmuudessa.

Vierailija
74/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt ole typerä. Yksi aikuinen kyllä pystyy valvomaan ihan hyvin useampaa lasta, kunhan keskittyy valvomiseen. Sen vaatiminen, että jokaikistä lasta tuijottaa koko ajan yksi aikuinen on aivan absurdia.

Vierailija
75/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaleissa perheissä tuo on ihan tavallinen käytäntöä. Harvalla on saatavilla jokaiselle lapselle erillinen valvoja jokaiselle uintireissulle. Ja vaikka olisikin, se lapsi voi silti hukkua. Kunnolla kun kerran hörppää vettä keuhkoon, pienen lapsen kohdalla homma voi olla siinä. Karua, mutta totta. 

Ei kukaan huku yhdestä hörppäyksestä. Siitä hukkuu, jos kukaan ei pelasta hätään joutunutta lasta. Paria lasta voi hyvin vahtia, riittää että kumpikin on näkösällä JA itse on lasten kanssa vedessä niin, että lapset on aikuisen ja rannan välissä.

Kunpa olisikin noin helppoa. Ikävä kyllä oikeasti se yksikin hörppäys voi riittää. Pienen lapsen keuhkot ovat hyvin pienet, mikä sinun pitäisi tietää, jos olet äiti/isä. Ensihoidossa työskennelleenä on kaikenlaista tullut nähtyä. Aina ei todellakaan riitä, vaikka aikuinen pitäisi lasta kädestä koko uintireissun ajan. Se hörppäisy voi tapahtua hyvin äkkiä. Onneksi sellaiset tapahtumat ovat äärimmäisen harvinaisia. Mutta eivät mahdottomia. Tarkoitus ei ole pelotella, vaan saada ihmiset ymmärtämään, että syyttely on "kyllä minä aina pidän lapsia silmällä tauotta" ei auta ketään. Onnettomuuksia sattuu silti. 

Vierailija
76/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko vanhempi makoillu rannalla?

Pitää olla vedessä mukana ja seurata lapsen uintia.

Just eilen ajattelin koska taas joku hukkuu!

Vierailija
77/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytynyt hukkuneena. Olivatko vanhemmat edes paikalla?

Tähän kiinnitin itsekkin huomiota. Ihan kuin joku olisi löytänyt ”ohimennen” ruumiin vedestä. Eikä keretty kaivata ollenkaan?

Tuolta minullekin kuulostaa. Jos siellä olisi vanhemmat paniikissa ja pikkulapsi hetkeä ennen hörpännyt vedet keuhkoon, niin luulisi ambulanssien menneen pillit pystyssä paikalle (nyt ei kuulunut mitään).

Nyt saa käsityksen, että ikään kuin yhtäkkiä vaan löytyi ruumis ja se nyt sitten vaan todettiin.

Olen ensihoitaja, mutta ikinä ei olla menty työtehtävälle pillit pystyssä 😂

Vierailija
78/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pienempi paha jos yksinhuoltajien lapset ei opi uimaan kun että yksi niistä makaa hengettömänä vedenpohjassa. Täytyy varmaan etsiä joku turvallisempi tapa opetella uimista. Toki jokainen valitsee itse.

Vierailija
79/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään viimeksi olin rannalla oman 10v lapseni kanssa. Kahlasin rantavedessä niin, että aurinko oli selkäni takana, että näen missä lapseni on. 10v osaa jo uida, mutta vahdin silti. Rannalla oli paljon lapsiperheitä, mutta vain minä olin aikuisista siellä vedessä. Mitä muut tekivät? Joku ui syvällä järvessä ja huuteli sieltä tenavilleen, jotkut makoilivat rannalla ja välillä nostivat päätään, valtaosa räpläsi puhelinta. Kun rannan valtasivat laiturilta hyppivät teinit, noustiin omani kanssa vedestä kuivattelemaan ja eväitä syömään. Katselin rannan menoa ja siellä oli n 3v alkaen tenavia keskenään. Aurinko paistoi järveltä päin, lapset räpiköivät, siitä sekamelskasta on täysin mahdotonta löytää yksittäistä lasta jos yrittää tihrustaa metrien päästä vastavaloon.

No en minä kyllä vedessä seiso valvomassa. Vesirajan tuntumassa olen, tai saatan kahlailla, mutten sentään sinne veteen mene muuta kuin jos auttaa tarvitsee.

Vierailija
80/633 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat isänsä kanssa pyöräilemässä ja minä jäin valmistamaan iltapalaa. Se on nyt uunissaja minulla on harvinainen "oma hetki". 

Vastuuton mamma, kun et katso lapsiasi. Koko ajan pitää olla katse lapsissa!!!!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi