6v lapsi löydetty vedestä kuolleena Pikkukoskella
Kommentit (633)
Vierailija kirjoitti:
Paljon porukkaakin rantsulla. Olis luullut että joku olis edes nähnyt pojan epätoivoista räpiköintiä tai avunhuutoja. Vakava akuutti sairauskohtaus noin nuorella epätodennäköistä, mutta ei kuitenkaan mahdotonta.
Hukkuminen tapahtuu yleensä todella äänettömästi.
Entäpä jos perheellä onkin kaksi lasta ja vanhempi on tuolla hetkellä katsonut sitä toista?!
Ihme syyttelyä täällä taas. Sillä ette saa lasta takaisin ja vanhempi soima itseään koko loppuelämänsä ilman teitäkin.
Maalaisjärki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on vedessä, niin silloin ei räplätä kännykkää, ei edes "vastaan viestiin yhdellä sanalla", se kännykkä jätetään laukkuun! Eikä oteta aurinkoa, ei mitään muuta kuin tuijotetaan sitä lasta!
Miten se tuijottaminen auttaa, jos lapsi hörppää vettä keuhkoihin?
Jos seisot vieressä niin varmasti huomaat jos hörppää vettä ja kerkiät pelastamaan. Ei se tuijottelu auta jossain parin metrin päässä ja pahimmassa tapauksessa sometat ” ollaan rannalla ihanaa ”
Millä minä sometan, kun ei ole edes älypuhelinta :D Meinaatko että raahaan tämän pöytäkoneen rannalle mukaan ja ihan vain rantakuvien takia perustan sometilit, joita minulla ei vielä ole?
Minä meinasin lapsena hukkua, enkä räpiköinyt tai pitänyt ääntä. Jos ei olisi ollut lähellä aikuinen, olisi käynyt huonosti. Se oli ihan sekunneista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetön syyttely käynnissä. No eipä yllätä tällä palstalla. Oikeassa elämässähän kaikenlaista sattuu, vaikka kuinka istuisi vieressä vahtimassa. On yksinkertaisesti mahdotonta suojella lapsia kaikelta. Viimeinen asia, mitä tuollaisen kokeneet tarvitsevat, on syyttely. Ihan varmasti syyllistävät itseään ilman teidän lynkkauksiannekin.
Voi sattua. Lapsi karata, pudota kaivoon, tynnyriin.
Mutta puhelimentuijottelijoille ei armoa. Jos näin käy.
Hienoa, että sinä et koskaan edes vilkaise puhelintasi kun lapset ovat sinun vastuullasi. Harmi vain, ettei sinun pyhimystaitosi tuo yhtäkään menehtynyttä lasta takaisin. Tekopyhä oman sädekehän kiillotus on siis turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon porukkaakin rantsulla. Olis luullut että joku olis edes nähnyt pojan epätoivoista räpiköintiä tai avunhuutoja. Vakava akuutti sairauskohtaus noin nuorella epätodennäköistä, mutta ei kuitenkaan mahdotonta.
Hukkumiseen liittyy hyvin harvoin räpiköinti ja avunhuudot, vaan yleensä se tapahtuu hiljaisesti, ympärillä olevien huomaamatta.
Tätä samaa olin tulossa kirjoittamaan. Hukkuminen on dramaattista ja suurieleistä tv-sarjoissa ja elokuvissa, mutta tositilanteessa ihminen pyrkii hengittämään, ja suu ja kasvot voivat olla veden alla, joten hän ei välttämättä pysty ääntelemään.
Vierailija kirjoitti:
Järjetön syyttely käynnissä. No eipä yllätä tällä palstalla. Oikeassa elämässähän kaikenlaista sattuu, vaikka kuinka istuisi vieressä vahtimassa. On yksinkertaisesti mahdotonta suojella lapsia kaikelta. Viimeinen asia, mitä tuollaisen kokeneet tarvitsevat, on syyttely. Ihan varmasti syyllistävät itseään ilman teidän lynkkauksiannekin.
Totta, syyttely pahentaa omaisten tilannetta. Syyttävät varmasti ilman palstalaisiakin itseään riittävästi.
En pahempaa tilannetta voi kuvitella.Toivottavasti omaiset eivät eksy palstalle.
Useimmat kommentit ovat kuitenkin asiallisia muistuttaen meitä muita veden vaaroista. Kännykästä muistuttaminen on myös tarpeellista. Itse todistin, kuinka äiti käveli kännykkää räpläten ja työnsi edellään vauvanvaunut suojatielle lainkaan katsomatta muuta kuin kännyään. Onneksi oli hiljainen risteys sillä kertaa, vain minä tulossa ja näin jo kaukaa tilanteen (sen kännykän tuijottamisen) ja varauduin pysähtymään.
Sovitaanko mammat,että otetaan breikki siitä kännystä? Näytetään lapsillemme hyvää esimerkkiä ja vietetään oikeasti aikaa heidän kanssaan? Tehdään siitä tämän kesän juttu, jooko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on vedessä, niin silloin ei räplätä kännykkää, ei edes "vastaan viestiin yhdellä sanalla", se kännykkä jätetään laukkuun! Eikä oteta aurinkoa, ei mitään muuta kuin tuijotetaan sitä lasta!
Miten se tuijottaminen auttaa, jos lapsi hörppää vettä keuhkoihin?
Tuijottaminen auttaa, jotta nähdään jos lapsi vetää vettä keuhkoon ja sitten lapsi noukitaan vedestä pois. 6-vuotiaan vieressä nökötetään koko ajan herkeämättä. Ihan koko ajan jos eivät osaa vielä uida kunnolla.
Ei tuossa uutisessa puhuttu mitään puhelimen tuijottamisesta, mutta on tietysti selvää, että valvonta ei ollut riittävää. 6-vuotias usein osaa jo vähän uida, mutta ei noin nuorta vielä voi päästää yksin veteen. Surullinen tapaus.
Jos on esim. kolmen pikkulapsen kanssa uimassa, et voi tuijottaa kaikkia kolmea samanaikaisesti herkeämättä.
Minua ärsyttävät ne vanhemmat, jotka olettavat minun siellä rantavedessä seistessäni huolehtivan myös heidän lapsistaan. Ehei, minun silmäni ovat siinä omassa ipanassa koko ajan ja jos selkäni takana tapahtuu jotain, en sitä huomaa enkä ole siitä vastuussa. Ihmeen usein rannalta huudellaan, että hei, kanna se meidän lapsi sieltä rantaan, ollaan lähdössä kotiin. En kanna, älä luulekaan!
Löytynyt hukkuneena. Olivatko vanhemmat edes paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sattua. Lapsi karata, pudota kaivoon, tynnyriin.
Mutta puhelimentuijottelijoille ei armoa. Jos näin käy.
Hienoa, että sinä et koskaan edes vilkaise puhelintasi kun lapset ovat sinun vastuullasi. Harmi vain, ettei sinun pyhimystaitosi tuo yhtäkään menehtynyttä lasta takaisin. Tekopyhä oman sädekehän kiillotus on siis turhaa.
Taisi kalahtaa oikein kunnolla 😁
Pihamaalla tai leikkipuistossa lapsi huutaa, äiti katso. Mutta eihän se äiti katso. Parempaakin tekemistä löytyy.
Näköjään sinullakin, kun niin ärsytti.
Vierailija kirjoitti:
Hukkuminen on yleensä hiljainen tapahtuma. Ei "epätoivoista räpiköintiä".
Olen monesti kolmen lapsen kanssa ainoana aikuisena rannalla ja kyllä, vahdin koko ajan, mutta periaatteessa vahtiessani yhtä, kahdelle muulle voisi huonolla tuurilla jotain käydäkin. Yleensä toki pysyvät aika hyvin yhdessä, mutta joskus joku saattaa vaikka kaverin kanssa juoksennella erillään muista.
Aika harvinaista on, että jokaista lasta kohti olisi oma aikuinen matkassa.
Mä meinasin myös lapsena joskus 70-luvulla hukkua juuri tuossa paikassa. En tiedä onko siellä nyt vesiliukumäkeä, mutta silloin oli ja laskin siitä ja jäin vain veden alle jostain syystä enkä noussut pintaan. No mut sitten onneksi kiskottiin ylös ja olin itse jotenkin hämmentynyt tilanteesta. Todellakin hukkuminen voi tapahtua hiljaa ja huomaamattomasti. Voimia perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Ootko kuullut että hukkuva ei huuda?
Vierailija kirjoitti:
Spot the drowning
Eipä ole niin helppoa
Missäs näiden syyttelevien mammojen omat lapset ovat nyt kun mamma täällä palstalla vauhkoaa vahtimisesta? Vai onko helpompi moittia muita kuin vahtia niitä omia kullannuppuja herkeämättä?
Jos seisot vieressä niin varmasti huomaat jos hörppää vettä ja kerkiät pelastamaan. Ei se tuijottelu auta jossain parin metrin päässä ja pahimmassa tapauksessa sometat ” ollaan rannalla ihanaa ”