6v lapsi löydetty vedestä kuolleena Pikkukoskella
Kommentit (633)
Sata lasta pomppii ja hypotiserat vedessä ja veden alla niin seuraapa siinä onko kaikki ookoo.
Keskustelu alkaa olla jo monessa kohtaa asiatonta. Ette tiedä tapahtuneen taustoja edes.
Joo ja toiset sata juoksee Ees taas äidin luo rannalla ja taas rantaveteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on esim. kolmen pikkulapsen kanssa uimassa, et voi tuijottaa kaikkia kolmea samanaikaisesti herkeämättä.
No sitten ei sinne rannalle voi mennä. Ei kai tämä nyt mitään rakettitiedettä ole?
Eli ei mennä lasten kanssa tilanteisiin, joissa lapsia ei pysty valvomaan, ihan perusjuttuja vanhemmuudessa.Eli lukitaan lapset kellariin eikä koskaan päästetä pois. Se on käytännössä ainut tapa valvoa lapsia tauotta. Silloinkin pitää olla joku muu valvomassa ainakin vessakäyntien ja nukkumisen ajan.
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Niin näyttää älähtävän. Minä olen jo lapseni aikuiseksi kasvattanut ja hengissä selvisivät vaikka vein heitä niinkin vaarallisiin paikkoihin kuin uimarannalle, ostoskeskukseen, huvipuistoon ja jopa ulkomaille. Järkyttävää vastuuttomuutta eikö olekin? Miten sinun lapsesi pärjäilevät, kun eivät koskaan pääse minnekään, kun äidin pitää vahtia 24/7 tauotta?
Oho. Mahtoi kuusivuotiaallasi olla melkoinen seikkailu ainakin tuo yksin tehty ulkomaanmatka.
"Vein heidät ulkomaille" Etkö osaa suomea vai mikä kohta tuossa saa sinut kuvittelemaan, että lapsi teki matkan yksin?
Arvelin jatkaneen lentokentältä yksin, kun käytit sitä perusteluna kommentissasi, jossa puolustelet ja ihannoit lasten vahtimattomuuttasi.
Eli et osaa suomea, vaan vetelet hatusta tulkintojasi. En muuten edes ollut minä, joka tuon alkuperäisen kirjoitti. Oli vain sivusta pakko puuttua noin räikeään lukutaidon puutteeseen.
Niin? Olen asunut Suomessa vasta viisi vuotta. Mielestäni osaan jo melko hyvin. Et kai ole ulkomaalaisvastainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos on kolmen pikkulapsen kans uimassa niin ei voi vahtia niitä yhtä aikaa." Kuka käski lähteä kolmen pikkulapsen kans yksin rannalle?
”Äiti jättää Timo 4-v. sinut tänään yksin kotiin ja menee Sinin 5v ja Erkin 1v kanssa rannalle. Pärjäile!”
Minulla on kolme uimataidotonta lasta, ja rannalla käydään harva se päivä. Lapsilla on päällä shortsit ja t-paita, ja he tekevät hiekkalinnoja vesirajassa.
Sen sijaan uimaan en ikinä ottaisi kaikkia kolmea yhtä aikaa. Maksimissaan kaksi lasta kerrallaan, ja vahdin aina vedestä käsin.
Mikset sä sitten opeta niitä uimaan, kun siellä rantsussa pitää päivittäin ravata?
Mistä päättelet, ettei ole yritetty?
Jaa, että kovapäisempi mukuloita. Kyllä normaali lapsi oppii uimaan nopeestikin ja harvemmin tarvii edes opettaa. Kunhan vaan saa olla veden kanssa tekemisissä.
Totta tuo että uimakouluja ei edes aina tarvita vaan jos lapsen kanssa käy paljon uimassa niin aika moni oppii. Tietysti helpointa ja turvallisinta on mennä uimaan yhden lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetön syyttely käynnissä. No eipä yllätä tällä palstalla. Oikeassa elämässähän kaikenlaista sattuu, vaikka kuinka istuisi vieressä vahtimassa. On yksinkertaisesti mahdotonta suojella lapsia kaikelta. Viimeinen asia, mitä tuollaisen kokeneet tarvitsevat, on syyttely. Ihan varmasti syyllistävät itseään ilman teidän lynkkauksiannekin.
Kaikelta tosiaan on mahdotonta suojella, mutta tällaiselta täysin mahdollista. Varmasti lapsen vanhemmat/ muut seurassa olleet aikuiset syyttävät itseään, mutta onhan heillä syytäkin! Yksinkertainen fakta kun on että lasta ei ole asianmukaisesti valvottu.
Oletpa kerrassaan mahtava ihminen. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia eikä tule koskaan olemaankaan. Noin sydämetön ihminen ei sovellu kenenkään vanhemmaksi. Yksinkertainen fakta kun on, että on säälittävää ja raukkamaista syytellä asiasta mitään tietämättömänä ihmisiä, jotka ovat juuri menettäneet lapsensa. Täytyy olla todella pahoja mielenterveysongelmia, että niin tekee.
Joo, paapotaan vain ja silitellään päätä, eihän se nyt vanhemman vika ole vaan yhteiskunnan kun ei anna rahaa uimaopetukseen ja yhteiskunnan kustantamaan valvojaan joka lapselle ja kyllä persutkin on jotenkin syyllisiä
Tarkat todisteet siitä, että tuossa tapahtui laiminlyönti. Sitten voimme keskustella lisää. Ai eikö ole todisteita? No sitten onkin syytä pitää suu supussa. On nimittäin rikos syyttää ihmistä perättömästi kuolemantuottamuksesta.
Johan siinä on todiste että lapsi hukkui! Miten se muka olisi mahdollista jos hän olisi ollut joka hetki aikuisen valvonnan alla?
Hukkuminen ei ole minkäänlainen todiste minkäänlaisesta laiminlyönnistä. Vain totaalinen idiootti voi ajatella asiat noin mustavalkoisesti.
Ei valvotut lapset huku.
Me pistettiin tyttö 4 v uimakouluun ja kävi siellä 2 talvea. Rannalla yleensä molemmat vanhemmat vahtimassa ja joskus kummitätikin. Osaa uida nykyään mutta silti vahdimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetön syyttely käynnissä. No eipä yllätä tällä palstalla. Oikeassa elämässähän kaikenlaista sattuu, vaikka kuinka istuisi vieressä vahtimassa. On yksinkertaisesti mahdotonta suojella lapsia kaikelta. Viimeinen asia, mitä tuollaisen kokeneet tarvitsevat, on syyttely. Ihan varmasti syyllistävät itseään ilman teidän lynkkauksiannekin.
Älkää vanhemmat syytelkö itteänne, kato ku kaikenlaista sattuu elämässä.
Ylläoleva siis sarkasmia, mikä ihmeen meininki sulla on oikein menossa lainaamassani viestissä? Niitä "antaisin henkeni lapsen puolesta" julistuksia kyllä tehdään, mutta sitten ei reaalimaailmassa välitetä mistään muusta kuin omasta navasta. Eikä oo mitään yksittäistapauksia, vaan oikeasti - kaikki tehdään oman edun mukaan.
Mitähän sinä oikein sekoilet? Totta helvetissä lapsen menettäminen on pahinta mitä ihminen voi elämässään kohdata. Sinulla ei toivottavasti koskaan tule olemaan lapsia. Saavat traumoja jos joutuvat kasvamaan noin epävakaan ihmisen kanssa.
Minä en ole epävakaa, jos kritisoin ihmisten tekopyhyyttä. Ja jos se joillekin (tässä viittaan siis niihin urpoihin jotka eivät "elä niinkuin opettavat") on pahinta mitä voi kohdata, niin miksi nämä sitten eivät vähääkään välitä ennenkuin se menetys on tapahtunut? Minä en koe omaavani mitään superkykyjä, mutta pientä syy-seurausyhteyttä osaan kyllä omaksua: sä et kaivele hanurias tai juoruile muiden kanssa rannalla jos sun pikkulapsi on vedessä. Ihan näin niinkuin vinkkinä sinullekin, ettei tule sitten puun takaa se pahin mitä voi käydä. Ajatelkaa ny vähän, ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos on kolmen pikkulapsen kans uimassa niin ei voi vahtia niitä yhtä aikaa." Kuka käski lähteä kolmen pikkulapsen kans yksin rannalle?
Sitten seuraavaksi itketään jos yksinhuoltajien lapset eivät osaa uida.
Höpöhöpö. Mulla on ollut yksinhuoltajana aina aikaa ainokaiselle lapselle hyvin. Kahdenkeskistä aikaa, jolloin lapsi on saanut kaiken huomioni. Kävimme paljon uimassa uimahalleissa, kylpylöissä ja järvessä. Lapsi kävi 2 uimakoulua (ulko ja sisä) ja vauvauinnin. Uin ja sukeltelin lapsen kanssa. Ja leikimme tuota krokotiili tulee ja nappaa -leikkiäkin, missä vedetään kaveri yhtäkkiä veden alle jalasta tms, minkä joku mainitsi täällä kauhukokemuksekseen. Tärkeintä oli että olin vedessä ja lähellä lasta, ja totutin lapsen nauttimaan vedestä, ettei nyt ainakaan sen takia hukkuisi, että pelkää vettä. Mun metodi oli opettaa lapsi ensin sukeltamaan ja sitten vasta uimaan. Ja uimakoulut käytiin uimaseuran loistavassa opetuksessa.
Joskus mietin, että miten ne rannalla päälivaatteissaan olevat vanhemmat ehtisivät lapsensa luo veteen, jos sattuisi jotain. Me uimme ja sukeltelimme lähekkäin, vieri vieressä, kun lapsi oli pieni. Ja minä olin siis myös vedessä niin kauan kuin lapsikin. Isompana sitten kävi kaveriensa kanssa uimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikelta tosiaan on mahdotonta suojella, mutta tällaiselta täysin mahdollista. Varmasti lapsen vanhemmat/ muut seurassa olleet aikuiset syyttävät itseään, mutta onhan heillä syytäkin! Yksinkertainen fakta kun on että lasta ei ole asianmukaisesti valvottu.
Oletpa kerrassaan mahtava ihminen. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia eikä tule koskaan olemaankaan. Noin sydämetön ihminen ei sovellu kenenkään vanhemmaksi. Yksinkertainen fakta kun on, että on säälittävää ja raukkamaista syytellä asiasta mitään tietämättömänä ihmisiä, jotka ovat juuri menettäneet lapsensa. Täytyy olla todella pahoja mielenterveysongelmia, että niin tekee.
Joo, paapotaan vain ja silitellään päätä, eihän se nyt vanhemman vika ole vaan yhteiskunnan kun ei anna rahaa uimaopetukseen ja yhteiskunnan kustantamaan valvojaan joka lapselle ja kyllä persutkin on jotenkin syyllisiä
Tarkat todisteet siitä, että tuossa tapahtui laiminlyönti. Sitten voimme keskustella lisää. Ai eikö ole todisteita? No sitten onkin syytä pitää suu supussa. On nimittäin rikos syyttää ihmistä perättömästi kuolemantuottamuksesta.
Johan siinä on todiste että lapsi hukkui! Miten se muka olisi mahdollista jos hän olisi ollut joka hetki aikuisen valvonnan alla?
Hukkuminen ei ole minkäänlainen todiste minkäänlaisesta laiminlyönnistä. Vain totaalinen idiootti voi ajatella asiat noin mustavalkoisesti.
Ei valvotut lapset huku.
Tavallaan noin mutta onnettomuuksiakin sattuu. Kuitenkin riskit pystyy minimoimaan kun tietää lapsensa uimataidon ja sen mukaan katsoo miten syvä vesi ja miten lähellä itse on.
T. Uimataitoisen lapsen äiti
Tänään juuri eräällä helsinkiläisellä rannalla kuuluteltiin alle kouluikäisen lapsen perään, kuulutettiin useamman kerran. Lapset ovat uskomattoman nopeita. Tällä katoamisella oli onneksi onnellinen päätös, löytyi muualta leikkimästä eikä ollut mennyt veteen.
Lasten hukkumistapauksia olisi paljon enemmän Suomessa, jos niitä "vain tapahtuisi vaikka yrittäisikin lasta valvoa". Tietysti jotain odottamatonta on voinut tapahtua, mutta joka tapauksessa kuusivuotiaiden hukkumiset ovat onneksi nykyään harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Lasten hukkumistapauksia olisi paljon enemmän Suomessa, jos niitä "vain tapahtuisi vaikka yrittäisikin lasta valvoa". Tietysti jotain odottamatonta on voinut tapahtua, mutta joka tapauksessa kuusivuotiaiden hukkumiset ovat onneksi nykyään harvinaisia.
Ja merkittävästi vähemmän, jos kaikki voitaisiin estää pelkällä valvonnalla. Säälittävää piilosyyttelyä.
Huh mitä hysteriaa nyt
Ihan kuin hukkumalla kuoleminen olisi
jotenkin pahempi juttu kuin muut
onnettomuudet.
Kuulostaa kuristavan ahdistavalta, kun joku
julistaa ettei päästä 12-vuotiasta kavereineen
uimaan.
Kun se oikea systeemi on opettaa uintietiketti
tai siis turvallisuussäännöt niin visusti ettå
ne on selkäytimessä.
Veikkaanpa että kauhistelijoilla on itsellään
vesipelkoa tai onnahteleva uimataito.
Sen sitten siirtää lapsilleen, mikä on suuri
vahinko. Jos saa läträtä vedessä mielin määrin
4-vuotiaasta asti, uskokaa pois, vedessä on ihan turvallista. Oppii kylmän, virtaukset, aallot, tumman veden, erilaiset pohjat, miltä tuntuu paine sukeltaessa, varomaan kiviä, uppotukkeja (joita ei enää ole, mutta kaikenlaista rojua vedessä voi olla vaikka laiturista irronnut lauta)
Kun perusasiat on hallussa, uintitekniikkakurssille mars. Niitä on aikuisillekin. Vesi on kunnioitettava, ihana,
turvallinen, hyvää tekevä elementti.
Ei sitä kuulu pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Äiti jättää Timo 4-v. sinut tänään yksin kotiin ja menee Sinin 5v ja Erkin 1v kanssa rannalle. Pärjäile!”
Minulla on kolme uimataidotonta lasta, ja rannalla käydään harva se päivä. Lapsilla on päällä shortsit ja t-paita, ja he tekevät hiekkalinnoja vesirajassa.
Sen sijaan uimaan en ikinä ottaisi kaikkia kolmea yhtä aikaa. Maksimissaan kaksi lasta kerrallaan, ja vahdin aina vedestä käsin.
Mikset sä sitten opeta niitä uimaan, kun siellä rantsussa pitää päivittäin ravata?
Mistä päättelet, ettei ole yritetty?
Jaa, että kovapäisempi mukuloita. Kyllä normaali lapsi oppii uimaan nopeestikin ja harvemmin tarvii edes opettaa. Kunhan vaan saa olla veden kanssa tekemisissä.
Totta tuo että uimakouluja ei edes aina tarvita vaan jos lapsen kanssa käy paljon uimassa niin aika moni oppii. Tietysti helpointa ja turvallisinta on mennä uimaan yhden lapsen kanssa.
Mä oon itse oppinut tällä metodilla, uikkarit kassiin ja fillarilla sotkettiin kavereiden kanssa rannalle, ja ei se uiminen kovin tehokasta ollut, jotain koiraa ja selkää opin itse. Kävin aikuisena uimaseuran tekniikkakoulun, kun otti niin päähän itseoppimani uimatyylit.
Miten näin oksettava ketju saa olla täällä? Mo-det nyt halooo!!!!
Me oltiin rannalla.
Alkuun huomasin erään mihen kovasti etsivän jotain. Vähän ajan päästä kaksi muutakin miestä oli rannan tuntumassa pälyilemässä rantaan. Muistan silloin ajatelleeni, että toivottavasti ei ole vain lapsi hukassa.
Tästä hetken päästä huomasimme sen ensimmäisen miehen juttelevan rantavalvojille ja aika pian lähti yksi uimavalvojista megafonin kanssa rantaa kiertämään ja huutamaan että 6-vuotias poika vihreissä uikkareissa on kadonnut. Uimavalvoja kertoi pojan olleen 45 minuuttia jo kadoksissa.
Kun hän oli rannan alueet kiertänyt ojensi hän megafonin isälle joka huuteli poikaa ja hänen tuntomerkkejään.
Uimavalvojat olivat todella nuoria, mutta ainakin etsintää johtanut hoiti hommansa erinomaisesti, tyhjensi uimarit vedestä ja pyysi kaikki vapaaehtoiset mukaan auttamaan kävelemään veteen rivissä käsikädessä ja tunnustelemaan jaloilla. Itse menin vain niin syvälle kuin jalat ylttivät ja rantahan oli todela äkkisyväää.
He jotka ei halunneet enää pinnan alla jatkaa sukeltelua pyydettiin takaisin rannalle ja juuri kun olin kerennyt pyyhkeelleni poika oltiin löydetty ja häntä kannettiin juosten ambulanssiin jonka ulkopuolella isä joutui odottamaan. Arviolta 20-30 minuuttia poikaa elvytettiin ja tämän jälkeen lääkäri astui ulos ambulanssista ja isä syöksyi sisään. Lähdimme tässä vaiheessa pois ja olin toiveikas viimeiseen asti että isä oltiin kutsuttu sisään sen takia että elvytys oli onnistunut. Pettymys oli valtava kun luin uutisen ettei poika selvinnyt. Poika oli vain viiden metrin päässä rannasta, mutta siinä ei enää jalat yltäneet aikuisillakaan pohjaan. Uskon pojan vain astuneen liian kauas. Isä kavereineen istui aika kaukana rakennuksen portailla ja uskon ettei he olleet tietoisia pojan päättäneen mennä rantaan, koska poika leikki aikaisemmin pitkään kauempana jumppapaikalla.
Tiedän, että jossittelu ja spekulointi on täysin turhaa, mutta jos katoaminen olisi heti huomattu ja heti kerottu uimavalvojille olisi poika saattanut vielä selvitä. En tiedä eikö isä kavereineen vain voinut uskoaa todeksi, että poika voisi olla hukkunut kun ei heti kertonut. Olisi aikaa säästynyt. En halua ketään syyttää tai osoittaa sormella, mutta toivon, että edes joku tajuaisi kertoa heti uimavalvojille mikäli lapsi katoaa ja hänet onnistuttaisiin pelastamaan.
Voimia perheelle! ja suuret osanotot!
Jaksamista omaisille surun keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sulla ei ole lapsia jos sun ongelmanratkaisutaidot ovat tuota luokkaa.
Älkää vanhemmat syytelkö itteänne, kato ku kaikenlaista sattuu elämässä.
Ylläoleva siis sarkasmia, mikä ihmeen meininki sulla on oikein menossa lainaamassani viestissä? Niitä "antaisin henkeni lapsen puolesta" julistuksia kyllä tehdään, mutta sitten ei reaalimaailmassa välitetä mistään muusta kuin omasta navasta. Eikä oo mitään yksittäistapauksia, vaan oikeasti - kaikki tehdään oman edun mukaan.