En jaksanut lähteä mökille menkkojen aikaan
Kun ei ole kuin ulkovessa. Vettä ei tule. Miespuoliset perheenjäset ei oikein tätä tajunneet. Olisitko sinä lähtenyt mökille?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä ne runsaat kuukautiset haittaavat, kun on siteet ja tamppoonit sekä puhdistusliinat. Ymmrrän, jos pahojen kipujen takia ei halua lähteä, jos siihen ei vaikuta lääkkeet.
Niin kuten sanoit, et ymmärrä.
Valaiseeko, kun kerron että pahimman vuodon aikaan isointa tamponia pitää vaihtaa tunnin välein? Tamponin lisäksi on aina yöside. Kun käy vessassa, synnyttää verta pönttöön, minkä jälkeen vessanpöntön vesi näyttää punajuuriliemeltä.
Yöllä on suotavaa herätä vaihtamaan tamponi ja side, muuten tulee ohi. Silti aamulla side on verinen kannasta kärkeen ja painava mötikkä.
Tällaiset on runsaat kuukautiset
Silti en jätä matkoja menevättä, koska en halua. Hormoniehkäisyä en käytä.
Menkat tietää vaivannäköä ja pahimmassa tapauksessa pahin mitä voi sattua on veriset tekstiilit.
Mitä sitten? Veri lähtee pesemällä.
Jos tähän maailman aikaan perheen miehet eivät ymmärrä mitä kuukautiset on eikä niille voi puhua, niin jotain on vialla.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko perillä että Lontoossakin hypitään valkoisten yksin liikkuvien miesten pään päälle ihan joukolla!?
Nyt on karannu pikkasen käsistä tuo historian muuttaminen.
???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi. Turhaa säätämistä olisi: ei voi uida vapaasti, saunominenkin hankalaa plus kuukautiskupin kanssa puljaus. Nauti siinä sitten mökkeilystä. Ei miehet ymmärrä.
Miksei voi uida vapaasti ja miksi saunominen nyt erityisen hankalaa olisi?
Mulla on ainakin runsaat kuukautiset ja voimat ihan pois kuukautisten aikaan. En jaksa perheen tavaroita roudata
ApOvatko he vaikeavammaisia vai miksi he eivät voi roudata niitä myös?
He roudaa puut, lämmittää saunan, roudaa puhtaan veden
Mulle jää sitten ruokajutut, vaatteet ymsNo mitä hemmettiä!? 😄 Miten joidenkin elämä voi olla näin vaikeaksi tehtyä?! Kai teillä on ihan joku kirjanpito, mitä kukakin tekee ja on tehnyt, että ei vahingossa tee ylimääräistä ja toiselle korvamerkittyjä hommia?
Ei ole mutta enpä saa niitä ruokaa tai vaatejuttuja tekemään. Tuskin pärjäisivät jos kuolla kupsahtaisin tms.
Tämmönen marttyyri.
Kumma, mä matkustin 8-9-vuotiaasta asti lomilla mummin ja ukin luo. Valitsin ja pakkasin tavarani itse. Äiti ehkä kysyi että muistitko sen ja sen.
Ennen kuin joku alkaa hössöttää ja päivitellä, niin näin aloitekykyisiä lapset oli 70-80-luvulla. Ihan osasin istua bussissa kolme tuntia ja matkustaa. Kiltti konduktööritäti tiesi että lapsukainen matkustaa yksin ja tarkisti etten unohtunut pysähdyspaikalla vessaan.Mutta jotkut naiset ottaa passatakseen perhettään. Kokemuksesta tiedän, ettei mikään perustelu saa heitä jakamaan tehtäviä muille. Se on se oma pikku valtalinnake, eikä sinne päästetä muita.
Mä mielelläni antaisin nuo jutut heille. Käskin lähtemään mökille mutta eivät menneet kun ei ole ruuanlaittajaa.
Semmonen trolli tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi. Turhaa säätämistä olisi: ei voi uida vapaasti, saunominenkin hankalaa plus kuukautiskupin kanssa puljaus. Nauti siinä sitten mökkeilystä. Ei miehet ymmärrä.
Mulla on ainakin runsaat kuukautiset ja voimat ihan pois kuukautisten aikaan. En jaksa perheen tavaroita roudata
ApOnko sun miehellä ja lapsillakin menkat kun nekään eivät ilmeisesti jaksa?
Ne on vaan laiskoja ja odottaa passausta.
No ehkä se on parempi että jäit kotiin. Mutta miten ne muut siellä nyt sitten pärjää? Ovat syömättä ja samoilla vaatteilla?
Ei ne menneet sinne. Kiukuttelevat nyt kotona kun täällä on tosi kuuma. Mökillä olisi ollut viileää mutta kun en apua saa niin en jaksanut lähteä sinne.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä ne runsaat kuukautiset haittaavat, kun on siteet ja tamppoonit sekä puhdistusliinat. Ymmrrän, jos pahojen kipujen takia ei halua lähteä, jos siihen ei vaikuta lääkkeet.
Valaiseeko, kun kerron että pahimman vuodon aikaan isointa tamponia pitää vaihtaa tunnin välein? Tamponin lisäksi on aina yöside. Kun käy vessassa, synnyttää verta pönttöön, minkä jälkeen vessanpöntön vesi näyttää punajuuriliemeltä.
Yöllä on suotavaa herätä vaihtamaan tamponi ja side, muuten tulee ohi. Silti aamulla side on verinen kannasta kärkeen ja painava mötikkä.Tällaiset on runsaat kuukautiset
Menkat tietää vaivannäköä ja pahimmassa tapauksessa pahin mitä voi sattua on veriset tekstiilit.
Mitä sitten? Veri lähtee pesemällä.Jos tähän maailman aikaan perheen miehet eivät ymmärrä mitä kuukautiset on eikä niille voi puhua, niin jotain on vialla.
Mulla ihan sama homma, mutta en jätä mitää mökkilomaa sen takia väliin. Mulla on aina yöside tamponin lisäksi. Hyvin pärjää, kun on jotain pesuvettä ja niitä pesusiteitä.
Onko tämä oikeasti aikuisten keskustelu? Mitään en ole jättänyt kuukautisten takia tekemättä, jos siis teini-ikää ei lasketa.
Kuinkahan ihmiset ovat pystyneet elämään vuosituhansia ilman lämmintä suihkua ja vesivessaa, vieläpä paljon alkeellisemmin kuin mikään nykyinen mökki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOnko sun miehellä ja lapsillakin menkat kun nekään eivät ilmeisesti jaksa?
Ne on vaan laiskoja ja odottaa passausta.
No ehkä se on parempi että jäit kotiin. Mutta miten ne muut siellä nyt sitten pärjää? Ovat syömättä ja samoilla vaatteilla?
Ei ne menneet sinne. Kiukuttelevat nyt kotona kun täällä on tosi kuuma. Mökillä olisi ollut viileää mutta kun en apua saa niin en jaksanut lähteä sinne.
Höpö höpö.
Totta tämä on. Mies sanoi ettei yksin ala siellä ruokaa laittamaan ja siivoamaan. Täällä kotona on koko perhe.
Vierailija kirjoitti:
"Se taitaa olla nykyään pakollinen tuo jätehuolto joka mökillä."
No ei ole. Omat roskansa voi viedä myös vakiasunnon roskikseen tai viedä vaikka suoraan kaatikselle.
Ei voi. Lain mukaan jätteet käsitellään siinä kunnassa, missä ovat syntyneet. Sieltä mökiltä ei jätteitä kotiin pitäisi kuskata.
Kyllä taas saa olla iloinen että pillerit pitävät vuodot pois.
Ymmärrän apta hyvin. Suurin osa takertuu selittämään siteiden vaihtoa ja kuukupin pesua. Mutta jos on lukenut apn kommentit niin iso osa ongelmaa taitaa olla se että ap jaksaa kyllä menkkojen aikaan hoitaa perheen vaatteet, ruuat ym kotityöt kotona missä kaikki nykyajan mukavuudet muta ei mökillä. Mökillä ruuanlaitto, tiskaaminen ym on paljon työläämpää. Ja selkeästi muu perhe ei halua auttaa näissä asioissa.
Itse olen joskus ollut raskaissa puuhommissa miesporukassa talvella 10 tuntia ilman mitään vessaa kuukautisten pahimpana vuotopäivänä. Selvisin päivästä kun en juurikaan juonut joten ei tarvinnut käydä metsässä pissalla turkishaalareissa. Mutta jos kyse olisi ollut reissusta jonka ajankohdan voin valita en olisi kyllä valinnut tuota päivää. Ja minä tosiaan voin tehdä yleensä kuukautisten aikana normaalisti raskastakin töitä ja silloin kipuja jopa normaalia vähemmän. Mutta ymmärrän ettei kaikilla ole näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöllä on suotavaa herätä vaihtamaan tamponi ja side, muuten tulee ohi. Silti aamulla side on verinen kannasta kärkeen ja painava mötikkä.Tällaiset on runsaat kuukautiset
Mitä sitten? Veri lähtee pesemällä.Jos tähän maailman aikaan perheen miehet eivät ymmärrä mitä kuukautiset on eikä niille voi puhua, niin jotain on vialla.
Milloin olet käynyt viimeksi gynekologilla? Itselläni oli juuri kuvailujesi mukaiset runsaat kuukautiset ja pahimmillaan oli sekä side että tamponi täynnä, ja yöllä tuli joskus läpikin, jos en herännyt riittävän ajoissa vaihtamaan. Gynekologin tutkimuksessa löytyi kohdusta iso myooma, joka leikattiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan ihmiset ovat pystyneet elämään vuosituhansia ilman lämmintä suihkua ja vesivessaa, vieläpä paljon alkeellisemmin kuin mikään nykyinen mökki?
Totta kai on pystyneet, kun ei ole ollut vaihtoehtoa, eivätkä ole paremmasta tienneet. Ihan samoin kuin mekin nyt tulemme mainiosti toimeen ilman sellaisia juttuja, jotka tullaan keksimään vasta jossain kaukana tulevaisuudessa.
Kyse onkin siitä, haluaako palata niihin alkeellisimpiin oloihin nyt, kun on vaihtoehto. Minulla ei ole runsaat eikä edes erityisen kivuliaat kuukautiset, mutta en silti lähtisi kuukautisten aikana mihinkään missä ei ole suihkua ja sisävessaa. Tietysti sitä tulisi toimeen kosteuspyyhkeillä ja kauhomalla vettä jostain saunan padasta, mutta en halua. En halua tehdä epämukavasta asiasta (kuukautisista) entistäkin epämukavampia alkeellisissa mökkiolosuhteissa.
Ja ei, en tunne jääväni paitsi mistään, vaikka pysyttelenkin kotona kuukautisten aikana. Itsepä sen valinnan teen.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, mulla oli menkat viimeksi 5 vuotta sitten. Toki pikkasen kovemmat kivut ja tehtiinkin sitten kohdun poisto. 5 vuotta vapautta! Elämä alko kun vuoto loppu. Jos lapsiluku on täysi, voisi novasure auttaa, googlaa.
Minäkin haluaisin kohdun poiston. Olen ollut valmis luopumaan siitä teini-iästä lähtien. En tosin saa koska olen lapseton (vela) ja en halua hormonilääkitystä.
Äidin puolelta on monelta poistettu kohti sairauksien vuoksi, mutta ennen kohdunpoiston sai helpommin ja molemmillaoli lapsia.
Elämäni olisi niin paljon helpompaa ja rennompaa ilman kohtua ja sen aiheuttamia ongelmia, jotka alentavat työkykyä.
N38
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän apta hyvin. Suurin osa takertuu selittämään siteiden vaihtoa ja kuukupin pesua. Mutta jos on lukenut apn kommentit niin iso osa ongelmaa taitaa olla se että ap jaksaa kyllä menkkojen aikaan hoitaa perheen vaatteet, ruuat ym kotityöt kotona missä kaikki nykyajan mukavuudet muta ei mökillä. Mökillä ruuanlaitto, tiskaaminen ym on paljon työläämpää. Ja selkeästi muu perhe ei halua auttaa näissä asioissa.
Itse olen joskus ollut raskaissa puuhommissa miesporukassa talvella 10 tuntia ilman mitään vessaa kuukautisten pahimpana vuotopäivänä. Selvisin päivästä kun en juurikaan juonut joten ei tarvinnut käydä metsässä pissalla turkishaalareissa. Mutta jos kyse olisi ollut reissusta jonka ajankohdan voin valita en olisi kyllä valinnut tuota päivää. Ja minä tosiaan voin tehdä yleensä kuukautisten aikana normaalisti raskastakin töitä ja silloin kipuja jopa normaalia vähemmän. Mutta ymmärrän ettei kaikilla ole näin.
Totta.
Mikäli ap olisi hlö eikä provo, hänen ongelmansa ratkaisu olisi itsenäistymisleiri ja avioero.
Nyt on ap aika opettaa perhe hoitamaan pakolliset kotityöt myös ilman sinua.
Meillä kaikki osaavat tehdä alustavasti ruokaa vaikka minä ne yleensä hoidankin. Tyttö osaa leipoa. Siivous sujuu kaikilta tarvittaessa jne. Mies on yleensä aina mukana suursiivouksissa ja pesee ikkunat ym. Minä hoidan kaikkien lääkereseptit ja lääkkeiden ottamiset mutta kyllä mies ja lapset sen verran tietää että saisi homman toimimaan ilman minua.
Minä olen opetellut hoitamaan melkein kaikki lämmitykseen liittyvät hommat. Saan kaadettua puut moottorisahalla, karsittua, pitkittyä, halottua ja kuivana latoon. Vain puiden ajaminen metsästä kotiin jäisi minulta tekemättä mutta sen osaa kaksi lapsista jo nyt ja sen voisi helposti ostaa muiltakin. Samoin pannuhuoneessa osaan hoitaa lämmitykseen liittyvät asiat.l
Meillä on periaate ettei kukaan perheessä olisi korvaamaton. Työnjako on aika perinteinen naisten/miesten työt arjessa mutta tarvittaessa tehdään toisten hommia. Jos minua laiskottaa/olen sairas/ tulen töistä miestä myöhemmin ym niin kyllä mies laittaa ruuan. Ja vastaavasti minä voin lämmittää talon tai tehdä polttopuita jne. Meillä on monin verroin normaalia enemmän miesten töitä joten tällainen jako tuntuu ihan ok tilanteelta.
Eli ap on aika aloittaa keskustelu aiheesta mitä jos minulle tai sinulle sattuu jotain. Mikä olisi hankalaa. Ja sitten opettelemaan uusia asioita. Jokainen,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin olet käynyt viimeksi gynekologilla? Itselläni oli juuri kuvailujesi mukaiset runsaat kuukautiset ja pahimmillaan oli sekä side että tamponi täynnä, ja yöllä tuli joskus läpikin, jos en herännyt riittävän ajoissa vaihtamaan. Gynekologin tutkimuksessa löytyi kohdusta iso myooma, joka leikattiin pois.
Kiitos huolenpidosta.
Tämä on jatkuva tilanne ja gynellä luonnollisesti käyn usein koska menkat on mitä on.
Uä näytti kohdun limakalvon ja vertaamalla sen paksuutta kierron ajankohtaan gyne osasi sanoa että " joo, sulla on tosiaan runsas vuoto".
mullakin gyne sano et taitaa olla runsas vuoto. kyllä. jahyvin tulin raskaaksikin kun munasolulla paljon pinta-alaa kiinnittyä
Kyllä se mökki on sellainen mahtavuuden saareke että sinne on mentävä vaikka minkälaisessa kunnossa. Ihmeellinen asenne tässäkin keskustelussa monella että mökille vaan oli mikä tahansa. On niitä monia muitakin tapoja lomansa ja vapaansa viettää kuin mennä mökille olemaan ja "nauttimaan" siitä kun arjen askareista voi tehdä vähän hankalampia. Miksi te aloittajaa sinne mökille haluatte väkisin ajaa?
Ihanaa, mulla oli menkat viimeksi 5 vuotta sitten. Toki pikkasen kovemmat kivut ja tehtiinkin sitten kohdun poisto. 5 vuotta vapautta! Elämä alko kun vuoto loppu. Jos lapsiluku on täysi, voisi novasure auttaa, googlaa.