Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada teinit syömään tarjoustuotteita?

Vierailija
14.06.2020 |

Olen kahden teinin yh ja vaikja käynkin töissä, on ruokamenoissa säästäminen järkevää, teinit kun syövät paljon ja mielellään monipuolisesti. Olen hyödyntänyt s marketin ilta-alea, ja muita tarjouksia ahkerasti. Esimerkiksi lihat pakastan heti ja pyrin käyttämään ne mahdollisimman nopeasti. Lisäksi juhurtit, juustot, hapanmaitotuotteet, kananmunat ja leivät ostan pääsääntöisesti -60% alesta. Teinit kuvittelevat että ruoka on heti pilaantunutta kun sen parasta ennen päiväys on käsillä, eikä jugurtteja voi syödä enää seuraavana tai sitäseuraavana päivänä. Sitten he availevat jääkaappia vuorotellen ja valittavat ettei ole mitään syötävää. Olen joskus lisännyt päiväyksen ohittanutta maitoa purkkiin, jossa päiväystä vielä oli ja niin teki kauppansa ettei mitään, kukaan ei huomannut mitään! Eli ongelma on teinien asenne, ei mikään oikea ruokamyrkytysvaara.
Tytär etenkin on kovasti ilmastosktiivinen ja paheksuu lentomatkailua ja yksityisautoilua. Olen puhunut hänelle, kuinka hävikkiruoan hyödyntäminen on hyvä asia ilmastonkin kannalta, mutta tällä ei ole ollut vaikutusta ennakkoluuloihin. Mikä neuvoksi?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit ovat täysin oikeassa. Ei heille kuulu syöttää vanhentunutta ruokaa. Vanhentuneesta tuotteesta tulee paljon helpommin ruokamyrkytys, varsinkin kun sitä siirrellään edestakaisin kylmästä lämpimään ja varmasti pidetään tuntikausia pöydällä. Näin ne bakteerit sitten pääsevät kasvamaan noissa halpistuotteissa kun päiväyksiä venytellään ja ruokamyrkytyksen riski on ihan todellinen. Tämä korostuu etenkin uusavuttomissa nykyajan perheissä, kun ei osata ruokaa laittaa ja ostetaan tarjouksesta -60% prosessoitua einestä.

Mihin se säästynyt raha sitten menee? Isin ja äidin tupakoihin, perjantaikaljoihin ja baarireissuihin?

En tupakoi tai käytä alkoholia, kuin erityistapauksissa. Säästetty raha menee säästöön, käytän sen suurempiin hankintoihin kun tarve tulee. Esimerkiksi kuopus tarvitsee lukioon tietokoneen syksyllä. Siihen pitää varautua, ja esikoisen lääkkeet ovat kalliit.

Ap

Vierailija
42/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, itse en ole eläessäni kertaakaan törmännyt mätään munaan. Munien kelluttaja, rikotko munan kellutuksen jälkeen vai heitätkö vaan menemään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö, meillä on usein pari päivää vielä käyttöpäivää laputetuissa tuotteissa.

T laputtaja.

Hei ymmärsit viestini väärin. En tietenkään tarkoittanut että punalappuiset olisivat pilalla vaan päin vastoin =)

Vierailija
44/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punalappuisia jogurtteja ei saisi myydä mikäli tuote olisi pilaantunut. Punalappuista leipää ei saisi myydä mikäli se olisi jo pilaantunut. Punalappuista jauhelihaa ei saisi myydä mikäli se olisi jo pilaantunut jne.. Että jospa lopettaisitte tuon puheen vanhasta ja pilaantuneesta ruoasta.

Samaa mieltä olen siitä että punalappuisia ruokia ei kannattaisi pakastaa, vaan ottaa heti käyttöön.

Höpöhöpö, meillä on usein pari päivää vielä käyttöpäivää laputetuissa tuotteissa.

T laputtaja.

Meillä voi olla viikkokin päiväystä jäljellä, kun jo laputetaan. Riippuu sisään tulevista kuormista ja varastotilanteesta - joskus pitää saada tavara nopeasti liikkeelle, kun on tulossa iso seuraava erä, joka pitää saada asap esille.

Vierailija
45/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin: Punalappuisia jogurtteja ei saisi myydä MIKÄLI tuote olisi pilaantunut....

Ja kirjoitin myös: Että jospa lopettaisitte tuon puheen vanhasta ja pilaantuneesta ruoasta....

Mutta tämä tunnuttiin ymmärtävän punalappuisten tuotteiden kritisointina vaikka en sitä tarkoittanut.

Vierailija
46/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi kypsentää ne lihat ja pakastaa vasta sitten? Säilyvät paremmin eikä teinit näe alkuperäistä pakkausta päiväyksineen ja lappuineen. Ja nopeammin saa ruuan pöytään

Vierailija
47/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on todella hyvä ja ilmastoystävällinen tapa. Itsekin käytän pakastinta ja laputettuja tuotteita, kyllä sen haistaa jos ovat pilalla. Minä ottaisin tuotteista laput pois ja sanoisin teineille, että joko syövät tai ovat syömättä. Ei ne kovin pitkään jaksa raivota.

Vierailija
48/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli saman tyyppisiä oireita. Oireet hävisivät viikossa sillä että kerroin mitä nuo merkinnät tarkoittavat ja valittaja sai valita syökö sitä mitä tarjotaan vai onko nälässä.

Vierailija
49/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/03/27/vanhaakin-ruokaa-voi-syoda

Tässä on mielestäni hyvä artikkeli luettavaksi ap:n teineille.

Vierailija
50/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta kun valittaa nii toteat että köyhillä ei ole muuhun varaa

Vierailija
51/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tahtooko ne etsiä töitä niin saa rahaa luksukseen. Kun raataa rahojensa eteen niin oppii arvostamaan

Vierailija
52/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään kyllä että tuosta lämpimän ruoan laittamisesta jääkaappiin olen kyllä eri mieltä. Juurihan oli niitä testejä tehty että joillain uusillakin jääkaapeilla vie ilmeisesti vuorokaudenkin jäähdyttää ruoka vaikka se olisi vain huoneenlämpöistä, ja tänä aikana kaikki muukin kaapissa lämpenee.

Tunnissa ei ruoka hellalla jäähdy huoneenlämpöiseksi ainakaan jos sitä on enemmän kuin yksi annos paistinpannun pohjalla levällään.

Vierailija
53/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan paljon kuivatavaraa hävikkiruokakaupoista, ja on tullut väännettyä perheelle ratakiskoa asiasta.

Olen esim. kasannut pöydälle sen määrän mitä prismasta olisi saanut samalla rahalla, ja osoittanut sitten niitä loppuja että nämä saimme siis tavallaan ilmaiseksi. Ja niitä on ollut saman verran tai enemmän.

Tässä vuosien aikana uskon että on ruvennut raksuttamaan teineillä ja isälläänkin.

Vierailija
54/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään kyllä että tuosta lämpimän ruoan laittamisesta jääkaappiin olen kyllä eri mieltä. Juurihan oli niitä testejä tehty että joillain uusillakin jääkaapeilla vie ilmeisesti vuorokaudenkin jäähdyttää ruoka vaikka se olisi vain huoneenlämpöistä, ja tänä aikana kaikki muukin kaapissa lämpenee.

Tunnissa ei ruoka hellalla jäähdy huoneenlämpöiseksi ainakaan jos sitä on enemmän kuin yksi annos paistinpannun pohjalla levällään.

Kannattaa kokeilla ruoan laittamista säilytysrasiaan ja kylmävesihauteeseen, jäähtyy todennäköisesti nopeammin kuin hellalla jälkilämmöllä.

Vierailija
55/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee nyt ohi alkuperäisen ap:n kysymyksen, mutta miten jäähdytätte ison kattilallisen keittoa jota on tarkoitus syödä seuraavana päivänä?

Talvella sen voi laittaa ulos pakkaseen jäähtymään nopeasti ja sitten jääkaappiin, mutta entäs kevät, kesä, syksy keleillä?

Vierailija
56/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ruoka tosiaan syömäkelvotonta päiväyksen jälkeen?

Maista joskus. Huomaat, että varsinkin hyvät juustot ja hapanmaitotuotteet ovat hyviä pitkään. Olen dementoituneen mummon jääkaapista vienyt koiralle vuosi aikaisemmin päivättyä maitorahkaa, ja aivan kunnolliselta se vaikutti. Vain tuore kala ja marinoitu liha ovat sellaisia, joiden päiväyksen kanssa olen ehdottoman tarkka.

Vaarallisempaa on se, jos ei huomaa ennen parasta ennen-päivätyn tuotteen pilaantumista. Tietäväthän teinit, mikä on on 'parasta ennen'  ja 'käytettävä ennen'?

Vierailija
57/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä menee nyt ohi alkuperäisen ap:n kysymyksen, mutta miten jäähdytätte ison kattilallisen keittoa jota on tarkoitus syödä seuraavana päivänä?

Talvella sen voi laittaa ulos pakkaseen jäähtymään nopeasti ja sitten jääkaappiin, mutta entäs kevät, kesä, syksy keleillä?

Kuten edellisessä viestissä sanoinkin "kannattaa kokeilla ruoan laittamista säilytysrasiaan ja kylmävesihauteeseen". Kattila kylmään veteen ja viilenee nopeammin kuin huoneenlämmössä seisten. 

Vierailija
58/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiskialtaassa kylmässä vedessä. Ei  nopealla jäähdytyksellä ole niin väliä, jos ei ole joku kermainen kalakeitto tai muut hyvin helposti pilaantuva keitto. Varsinkin reippaasti suolattu lihakeitto säilyy sellaisenaan huonelämmössäkin seuraavaan päivää, kunhan kansi on kiinni eikä se pääse "saastumaan" millään tavalla keittämisen jälkeen. Seuraavana päivänä syötäväksi tarkoitettu keitto kannattaa valmistaa vähän sakeammaksi ja suolaisemmaksi ja vaikka sellaiseksi, että osa aineksista lisätään vasta sitten, kun se lämmitetään syötäväksi.

Vierailija
59/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo ei sitä oikein viitsi rasioihin alkaa veivaamaan jos huomenna lämmittää jälleen kattilassa.

Kylmävesihauteessa taas tuollainen iso keittokattila ei kovin nopsaa jäähdy.

Täytyy varmaan ensikerralla laitaa kylmävesihauteeseen jääpaloja =D

Vierailija
60/65 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole kaapissa mitään" jos siellä on vain päiväystuotteita? No ovat sitten syömättä tai hankkivat itse tuoreempaa ruoka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän