Miten saada teinit syömään tarjoustuotteita?
Olen kahden teinin yh ja vaikja käynkin töissä, on ruokamenoissa säästäminen järkevää, teinit kun syövät paljon ja mielellään monipuolisesti. Olen hyödyntänyt s marketin ilta-alea, ja muita tarjouksia ahkerasti. Esimerkiksi lihat pakastan heti ja pyrin käyttämään ne mahdollisimman nopeasti. Lisäksi juhurtit, juustot, hapanmaitotuotteet, kananmunat ja leivät ostan pääsääntöisesti -60% alesta. Teinit kuvittelevat että ruoka on heti pilaantunutta kun sen parasta ennen päiväys on käsillä, eikä jugurtteja voi syödä enää seuraavana tai sitäseuraavana päivänä. Sitten he availevat jääkaappia vuorotellen ja valittavat ettei ole mitään syötävää. Olen joskus lisännyt päiväyksen ohittanutta maitoa purkkiin, jossa päiväystä vielä oli ja niin teki kauppansa ettei mitään, kukaan ei huomannut mitään! Eli ongelma on teinien asenne, ei mikään oikea ruokamyrkytysvaara.
Tytär etenkin on kovasti ilmastosktiivinen ja paheksuu lentomatkailua ja yksityisautoilua. Olen puhunut hänelle, kuinka hävikkiruoan hyödyntäminen on hyvä asia ilmastonkin kannalta, mutta tällä ei ole ollut vaikutusta ennakkoluuloihin. Mikä neuvoksi?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
En minäkään söisi vanhentunutta ruokaa, joku itsekunnioitus täytyy ihmisellä olla.
Kyse ei ollut vanhentuneesta ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ruoka tosiaan syömäkelvotonta päiväyksen jälkeen?
No ei ole! Esim kananmunat säilyvät oikein säilytettyinä pari kuukautta parasta ennen päiväyksen jälkeen!
Minä olen taas törmännyt mätiin muniin useasti! Eli tee tuoreustesti kananmunille ennen kuin käytät sen. Lasiin vettä ja tiputa kananmuna lasiin. Tuore muna painuu pohjaan, pilaantuneeseen on muodostunut kaasuja ja se kelluu. Kennollisessa kaupanmunia, joissa päiväykseen on pari viikkoa, on lähes aina 1-2 pilaantunutta munaa.
Itse en ole koskaan törmännyt mätään munaan, vaikka olen käyttänyt pari-kolme kuukautta ohi päiväyksen olleita muniakin usein.
Oletko varma? Kelluvatko siis munasi?
Kyllä olen. Minulla on hajuaisti tallella. Mädän munan haistaa. Siihen ei kelluntatestejä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Siirrä kaikki tarjousruoka uusiin pakkauksiin. Tarjoile jugurtit esim kulhosta.
Turhaa tiskiä. Jos teinille ei kelpaa se mitä kaapissa on, teini hankkii ihan itse omat ruokansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan, vaan ihan syötävää.
Meillä syödään sitä mitä kaapissa on tai ollaan nälässä. Teinit saavat itse valita kumpaa toteuttavat.
Meillä vähän sama tilanne, että nuoret eivät oikein kelpuuta tarjoustuotteita, tosin meillä niitä on harvemmin, kerran pari viikossa. Saattaa olla että miehen asenne vaikuttaa nuoriin, mies on hysteerinen näiden laputettujen tuotteiden kanssa. Kuvittelee heti saavansa ruokamyrkytyksen jos jääkaapissa on eilinen maito, että siinä mielessä rinsessa.
Sanot ettei uusia jukurtteja tule ennen kuin vanhat on syöty.
Toimiiko tuo kellutus testi myös miehiin?
Toki voitte keskustella muista säästökohteista
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko tuo kellutus testi myös miehiin?
Kokeile, sillähän sen tietää! Mutta varo vatkaamasta, muuten vaahtoaa ja pilaa vesistön.
Käske heidän googlata "parasta ennen-päiväys" ja "Viimeinen käyttöpäivä". Silloin he saavat jonkun muun kuin sinun kertomana tiedon, mitä nuo termit tarkoittavat, ja mitä eroa niillä on.
Jos sinä selität sen asian heille, he eivät usko, koska ovat siinä iässä, jolloin omat vanhemmat ovat maailman tyhmimpiä ihmisiä. Heidän pitää siis saada se tieto jostain muualta kuin sinulta, jotta he suostuvat sen ymmärtämään.
Tee kokeilu- viikoksi ruokaraha niille ja käske suunnitella ruokalista yhdessä. Anna se joka sulla menee.
Ei mitenkään. Osta kunnollista ruokaa.
Teinit ovat täysin oikeassa. Ei heille kuulu syöttää vanhentunutta ruokaa. Vanhentuneesta tuotteesta tulee paljon helpommin ruokamyrkytys, varsinkin kun sitä siirrellään edestakaisin kylmästä lämpimään ja varmasti pidetään tuntikausia pöydällä. Näin ne bakteerit sitten pääsevät kasvamaan noissa halpistuotteissa kun päiväyksiä venytellään ja ruokamyrkytyksen riski on ihan todellinen. Tämä korostuu etenkin uusavuttomissa nykyajan perheissä, kun ei osata ruokaa laittaa ja ostetaan tarjouksesta -60% prosessoitua einestä.
Mihin se säästynyt raha sitten menee? Isin ja äidin tupakoihin, perjantaikaljoihin ja baarireissuihin?
Käy lidlissä niin ei tarvitse ostaa vanhaa.
Punalappuisia jogurtteja ei saisi myydä mikäli tuote olisi pilaantunut. Punalappuista leipää ei saisi myydä mikäli se olisi jo pilaantunut. Punalappuista jauhelihaa ei saisi myydä mikäli se olisi jo pilaantunut jne.. Että jospa lopettaisitte tuon puheen vanhasta ja pilaantuneesta ruoasta.
Samaa mieltä olen siitä että punalappuisia ruokia ei kannattaisi pakastaa, vaan ottaa heti käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole! Esim kananmunat säilyvät oikein säilytettyinä pari kuukautta parasta ennen päiväyksen jälkeen!
Minä olen taas törmännyt mätiin muniin useasti! Eli tee tuoreustesti kananmunille ennen kuin käytät sen. Lasiin vettä ja tiputa kananmuna lasiin. Tuore muna painuu pohjaan, pilaantuneeseen on muodostunut kaasuja ja se kelluu. Kennollisessa kaupanmunia, joissa päiväykseen on pari viikkoa, on lähes aina 1-2 pilaantunutta munaa.
Itse en ole koskaan törmännyt mätään munaan, vaikka olen käyttänyt pari-kolme kuukautta ohi päiväyksen olleita muniakin usein.
Oletko varma? Kelluvatko siis munasi?
Omat munat ei kelluneet, kun uimassa just kävin. Eli tuoreita on.
Vierailija kirjoitti:
Teinit ovat täysin oikeassa. Ei heille kuulu syöttää vanhentunutta ruokaa. Vanhentuneesta tuotteesta tulee paljon helpommin ruokamyrkytys, varsinkin kun sitä siirrellään edestakaisin kylmästä lämpimään ja varmasti pidetään tuntikausia pöydällä. Näin ne bakteerit sitten pääsevät kasvamaan noissa halpistuotteissa kun päiväyksiä venytellään ja ruokamyrkytyksen riski on ihan todellinen. Tämä korostuu etenkin uusavuttomissa nykyajan perheissä, kun ei osata ruokaa laittaa ja ostetaan tarjouksesta -60% prosessoitua einestä.
Mihin se säästynyt raha sitten menee? Isin ja äidin tupakoihin, perjantaikaljoihin ja baarireissuihin?
Olet vainoharhainen. Aloittaja ei ole sanonut pitävänsä ruokia tuntikausia pöydällä. Aloittajan tulot on 2500, se on pieni raha kolmen ihmisen elättämiseen. Vaikka aloittaja haluaisikin joskus juhlia, ei tuolla tulolla ole siihen kyllä varaa. Sitä paitsi alelaputettuna myydään leipää, kananmunia, lihaa, ihan kaikkea perusruokaa, ei vain einestä.
Vierailija kirjoitti:
Punalappuisia jogurtteja ei saisi myydä mikäli tuote olisi pilaantunut. Punalappuista leipää ei saisi myydä mikäli se olisi jo pilaantunut. Punalappuista jauhelihaa ei saisi myydä mikäli se olisi jo pilaantunut jne.. Että jospa lopettaisitte tuon puheen vanhasta ja pilaantuneesta ruoasta.
Samaa mieltä olen siitä että punalappuisia ruokia ei kannattaisi pakastaa, vaan ottaa heti käyttöön.
Höpöhöpö, meillä on usein pari päivää vielä käyttöpäivää laputetuissa tuotteissa.
T laputtaja.
Kuka tarjoilee jollekin teineille mitään valmiiksi? Eiköhän ne teinit ota ihan itse ruokansa sieltä jääkaapista.