Vaimo jätti minut yksin 7kk vauvan kanssa, miten tästä eteenpäin?
Eilen kun tulin töistä kotiin, vaimo ilmoitti jo eteisessä kun olin ottamassa kenkiä pois että hän lähtee nyt. Tavaratkin oli pakattu jo valmiiksi isoon treenikassiin.
Ihmettelin että mistä nyt on kyse ja minne sinä muka vauvan viet, mutta hyvin äkkiä kävikin ilmi että hänellä ei ollut aikomustakaan ottaa vauvaa mukaansa. "Nyt on sun vuorosi pärjätä sen kanssa", hän totesi tylysti.
Yritin estellä mutta vaimo alkoi kiljua aivan hysteerisesti ja uhkasi soittaa poliisit jos edes kosken häneen, joten minun oli pakko antaa hänen mennä. Hän ei ole vastannut tekstiviesteihin tai puheluihin, enkä ole saanut häneen yhteyttä myöskään hänen siskonsa kautta.
Mitä helvettiä tämä on? Olemme ihan normaali perhe, minä olin kaksi viikkoa kotona synnytyksen jälkeen ja siitä lähtien vaimo on hoitanut vauvaa ja minä käynyt töissä. Ei ole ollut väkivaltaa, päihteitä, rahaongelmia, pettämistä tms. Vauva on toki ollut tarvitsevainen myös öisin, mutta koska minä olen käynyt töissä niin on mielestäni vain kohtuullista että kotona oleva vaimoni on hoitanut yöheräilyt.
Vaimo oli kyllä valitellut väsymystään ja ollut hyvin kiukkuinen ja etäinen jo pidemmän aikaa, eikä meillä ole ollut seksiä synnytyksen jälkeen kuin muutaman kerran. Vaimo on nimittäin säännöstellyt seksiä minun vauvanhoitoni mukaan, eli minun on esim. kolmena peräkkäisenä päivänä pitänyt hoitaa vauvaa töideni jälkeen illalla että olen saanut yhden kerran seksiä.
Olen yrittänyt tehdä aloitteita myös silloin kun en ole ollut Vaimon Kiltti Apulainen mutta silloin vastaukseksi on yleensä tullut "toinenko pitäisi saada vaikket huolehdi ensimmäisestäkään" tai sitten ihan vain ei.
Mielestäni tuo on jo lähes narsistista vallankäyttöä, koska ei seksin pitäisi olla mikään palkkio vauvanhoidosta vaan meidän yhteinen kiva juttu. Mutta vaimo on tuhonnut sen jo melkein kokonaan.
Nyt minä sitten olen yksin täällä kotona tuon vauvan kanssa, vaikka minun olisi pitänyt mennä töihin seitsemäksi. Minun pitäisi nyt yksin järjestää vauvanhoito jotenkin enkä tosiaan yhtään tiedä että kauanko tämä vaimon karkureissu nyt oikein kestää vai aikooko hän ollenkaan tulla takaisin. Töihin pitäisi päästä palaamaan mahdollisimman nopeasti, se on selvä.
Mitä helvettiä minä nyt siis teen?
Kommentit (356)
Ap taisi päästä nyt maistamaan sitä, miltä se vauvan kanssa kotona lepäily tuntuu. Tuskin ehtii vastailemaan.
Otat itseäsi niskasta kiinni, ja hoidat lapsesi. Akkasi panee takuulla jo toista, ja on huono äiti kun lapsensa hylkäsi. Älä ole nössö tai syytä yhtään mistään itseäsi, tuollaisia naisia on ollut aina, samoin kuin miehiäkin. Etsi itsellesi uusi onni.
Terveisin yh-iskä jonka äiti hylkäsi lapsensa vuosia sitten oman päänsä vippauksien takia.
Mikään ei ole hienompaa kuin vanhemmuus. Aikanaan huomaat kuinka otat apupyörät pois ja lapsi alkaa ajamaan ilman tukeasi. Hän kasvaa, hänestä tulee teini, hän rakastuu, on aikuinen. Niitä vuosia jotka tulet käymään lävitse, niin vaali niitä. Näytä lapsellesi kaikkea hienoa, älä jää yksin. Vie hänet esim retkelle, matkustelkaa, ja kerro vain hyviä asioita äidistään, kun hän aikanaan kyselee.
Muuten hyvä,mutta mä en ainakaan keksi mitään hyvää mun lapsen hylänneestä isästä.
On täys narsisti...
Mun pitää olla vaan hiljaa tai sanoa että ei oo sussa vikaa vaan äijässä kun ei pysty isäksi!
Pallit sais poistaa näiltä luusereilta! Kumia ei suostunut koskaan käyttämään,eikä pillerit sopinut. Nyt on uusi muija ja silmä mustana vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ero tulossa. Tuollaisen tempun jälkeen olet vahvoilla lähivanhemmaksi. Löydät uuden vaimonkin joka on tasapainoisempi.
Noin huomaavainen mies toki löytää uuden vaimon 😁😁😁😁 Ja nyt on vauvan Yh sekä isivartalo. Sut revitään käsistä Tinderissä. Eiku ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin ja kerro koko juttu. Saat saikkua viikon ja saat järjestettyä asioitasi, kuten info tapahtuneesta kelaan. Soita soskuun ja kerro sinne, neuvovat miten toimia. Ota vauva syliin ja nauti pienestä lapsestasi. Äiti tässä on häviäjä, et sinä.
Kerroppas, mikä diagnoosi sairauslomalappuun laitettaisiin??
Minä sain viikon sairauslomaa kun isäni kuoli. Olin silloin nuori aikuinen ja juridisesti lähin omainen, joten hautajaisjärjestelyt yms jäi minun vastuulleni. Luonnollisestikin olin myös psyykkisesti aika romuna isän kuoleman vuoksi. Toisen kerran sain viikon sairauslomaa kun silloinen aviomieheni otti ja lähti toisen naisen mukaan ihan yllättäen. Yhteinen lapsemmekin oli jo 5-vuotias, joten luulisin että kun puoliso jättää yhtäkkiä yksin pienen vauvan kanssa, voisi lääkäri arvioida tilanteen kaikkine järjestelyineen olevan aikuiselle niin raskas paikka ja iso stressi, että sairauslomaa jopa kirjoittaisi.
-eri
No virkavirheenhän ne lääkärit on tehneet, jos ovat laittaneet nimen alle lappuun jossa valehdellaan sinun olevan sairas. Ei kaikki lääkärit sellaista tee, joten on aika rohkeaa luvata lääkärin kirjoittavan viikon saikkua ihan vaan vaikeaan elämäntilanteeseen. Tuollaiset asiat kuuluu aina ensisijaisesti työnantajan kanssa sovittavaksi eikä terveydenhuollon niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Otat itseäsi niskasta kiinni, ja hoidat lapsesi. Akkasi panee takuulla jo toista, ja on huono äiti kun lapsensa hylkäsi. Älä ole nössö tai syytä yhtään mistään itseäsi, tuollaisia naisia on ollut aina, samoin kuin miehiäkin. Etsi itsellesi uusi onni.
Terveisin yh-iskä jonka äiti hylkäsi lapsensa vuosia sitten oman päänsä vippauksien takia.
Mikään ei ole hienompaa kuin vanhemmuus. Aikanaan huomaat kuinka otat apupyörät pois ja lapsi alkaa ajamaan ilman tukeasi. Hän kasvaa, hänestä tulee teini, hän rakastuu, on aikuinen. Niitä vuosia jotka tulet käymään lävitse, niin vaali niitä. Näytä lapsellesi kaikkea hienoa, älä jää yksin. Vie hänet esim retkelle, matkustelkaa, ja kerro vain hyviä asioita äidistään, kun hän aikanaan kyselee.
Nyt valoja päälle. Äiti jätti lapsen isälle hoitoon, ei hylännyt lastaan. Ap sen sijaan on hoidattanut lapsen 7 kuukautta yötä päivää äidillä. Äiti on todennäköisesti hotellissa nukkumassa pois univelkojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole hienompaa kuin vanhemmuus. Aikanaan huomaat kuinka otat apupyörät pois ja lapsi alkaa ajamaan ilman tukeasi. Hän kasvaa, hänestä tulee teini, hän rakastuu, on aikuinen. Niitä vuosia jotka tulet käymään lävitse, niin vaali niitä. Näytä lapsellesi kaikkea hienoa, älä jää yksin. Vie hänet esim retkelle, matkustelkaa, ja kerro vain hyviä asioita äidistään, kun hän aikanaan kyselee.Nyt valoja päälle. Äiti jätti lapsen isälle hoitoon, ei hylännyt lastaan. Ap sen sijaan on hoidattanut lapsen 7 kuukautta yötä päivää äidillä. Äiti on todennäköisesti hotellissa nukkumassa pois univelkojaan.
Lue se aloitus uudestaan!
Vierailija kirjoitti:
Miehet....🙄 Monia tapauksia tiedän myös ja yksikin idiootti täällä meidän kylässä siittänyt jo 2 lasta eri naisille,eikä osallistu näiden lasten elämään. Oksettava tyyppi!
Ja kummasti niitä haarojen levittelijöitä löytyy. Jännäpano.
Vierailija kirjoitti:
Ap älä vaan ota muijaa takaisin. Tuollainen kilahtelija on sitä elämänsä loppuun asti, eikä tarjoa hyviä geenejä jälkikasvullesi. Valitettavaa on, että teillä on jo yhteinen lapsi, mutta kasvatuksella saat hänestä ehkä muokattua säällisen ihmisen.
Vaadit yksinhuoltajuuden, ja sen myötä tietenkin elatusmaksut reilumman mukaan. Olet onneksi niin nuori, että ehdit hyvin löytää paremman äidin tuleville lapsillesi. Tsemppiä!
Asiat nyt ei vaan mene ihan noin. Jos ap:n puoliso palaisi, niin häntä pidettäisiin aivan yhtä tärkeänä, ellei tärkeämpänäkin huoltajana kuin ap:ta. Ei mitään yksinhuoltajuutta saa sillä että itseä vähän vituttaa.
Ja elarit määräytyy tasan laskurin mukaan. Jos ap kerran on hyväpalkkaisessa työssä, niin hän tulee joka tapauksessa olemaan lapsen pääasiallinen elättäjä rahallisesti. Ellei sitten vaimo löydä rahakasta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt valoja päälle. Äiti jätti lapsen isälle hoitoon, ei hylännyt lastaan. Ap sen sijaan on hoidattanut lapsen 7 kuukautta yötä päivää äidillä. Äiti on todennäköisesti hotellissa nukkumassa pois univelkojaan.
Tai ap katsonut kotimaisen elokuvan Yösyöttö ja keksinyt hyvän provon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin ja kerro koko juttu. Saat saikkua viikon ja saat järjestettyä asioitasi, kuten info tapahtuneesta kelaan. Soita soskuun ja kerro sinne, neuvovat miten toimia. Ota vauva syliin ja nauti pienestä lapsestasi. Äiti tässä on häviäjä, et sinä.
Kerroppas, mikä diagnoosi sairauslomalappuun laitettaisiin??
Minä sain viikon sairauslomaa kun isäni kuoli. Olin silloin nuori aikuinen ja juridisesti lähin omainen, joten hautajaisjärjestelyt yms jäi minun vastuulleni. Luonnollisestikin olin myös psyykkisesti aika romuna isän kuoleman vuoksi. Toisen kerran sain viikon sairauslomaa kun silloinen aviomieheni otti ja lähti toisen naisen mukaan ihan yllättäen. Yhteinen lapsemmekin oli jo 5-vuotias, joten luulisin että kun puoliso jättää yhtäkkiä yksin pienen vauvan kanssa, voisi lääkäri arvioida tilanteen kaikkine järjestelyineen olevan aikuiselle niin raskas paikka ja iso stressi, että sairauslomaa jopa kirjoittaisi.
-eri
No virkavirheenhän ne lääkärit on tehneet, jos ovat laittaneet nimen alle lappuun jossa valehdellaan sinun olevan sairas. Ei kaikki lääkärit sellaista tee, joten on aika rohkeaa luvata lääkärin kirjoittavan viikon saikkua ihan vaan vaikeaan elämäntilanteeseen. Tuollaiset asiat kuuluu aina ensisijaisesti työnantajan kanssa sovittavaksi eikä terveydenhuollon niskaan.
En minä ole kenellekään luvannut että lääkäri saikkua kirjoittaa. Kunhan vain kerroin omakohtaiset kokemukseni siitä, että fyysinen sairaus ei aina ole ainoa syy tilapäiseen työkyvyttömyyteen. En myöskään missään väittänyt, että lääkäri olisi saikkulapussa mitään valehdellut. En tosin muista yhtään mitkä diagnoosit niissä luki, mutta en usko lääkärin valehdelleen. Toki työnantajakin oli tietoinen tilanteesta molemmissa tapauksissa. Sieltä päinhän se kehotus lääkärille menoon tuli.
Vierailija kirjoitti:
Ap älä vaan ota muijaa takaisin. Tuollainen kilahtelija on sitä elämänsä loppuun asti, eikä tarjoa hyviä geenejä jälkikasvullesi. Valitettavaa on, että teillä on jo yhteinen lapsi, mutta kasvatuksella saat hänestä ehkä muokattua säällisen ihmisen.
Vaadit yksinhuoltajuuden, ja sen myötä tietenkin elatusmaksut reilumman mukaan. Olet onneksi niin nuori, että ehdit hyvin löytää paremman äidin tuleville lapsillesi. Tsemppiä!
Äiti on hoitanut lasta lähes 7 kuukautta ja nyt tarvitsee pari päivää vähän lepoa, mutta onkin täysin kilahtanut? Haluat antaa yksinhuoltajuuden isälle, joka ei ole välittänyt lapsesta 7 kuukauteen?
Täällä on kyllä julmia ihmisiä, kun ovat ottamassa lasta pois uupumuksen takia. Äiti tarvitsee nyt lepoa ja sen jälkeen enemmän apua isältä.
Provohan tämä on alusta loppuun mutta silti järkyttää ajatus siitä että niin monet miehet ajattelevat vauvanhoidon vertautuvan suoraan siihen että tekee 8 tunnin työpäivän työpaikalla ja siksi on "reilua" että nainen omistaa itsensä vauvalle kellon ympäri ja mies tulee töistä suoraan sohvalle pötköttelemään ja odottamaan palvelua. Sitten ihmetellään huuli pyöreänä kun lapsi jää etäiseksi ja on kiinnostunut vain äidistä tai äiti ottaa eron vaikka "kaiken piti olla hyvin".
Selkäpiitä kylmäsi kyllä eniten tuo nurina siitä, että ei ole saanut seksiä kuin pari kertaa ja saa sitä palkintona kotitöistä. Ensinnäkin se että on niin pallit aivojen tilalla että pitää palkita seksillä jotta *hoitaa vauvaa*, asia jonka pitäisi kuulua ilman eri sanomista molemmille osapuolille. Ja toiseksi se, että selkeästi ei siitäkään huolimatta ole selvästi jaksanut tehdä sitä ollenkaan kun on sitä seksiä vain pari kertaa saanut! Kaiken kukkuraksi vielä naljailee tämän olevan "vaimon pikku apulaisena" olemista, jestas miten lapsellista. Todella toivon että tällaiset miehet ovat harvassa oikeassa elämässä.
Hyi kamala! Minun mies on ollut ihan erilainen nyt raskausaikana!
Hän on käynyt kursseilla muiden miesten kanssa, joissa ollaan opeteltu vaipanvaihtoa ja lapsen kylvettämistä. Tulee minun kanssa kaikkiin tärkeisiin tapaamisiin ja ottaa vastuuta lapseen liittyvistä paperihommista ja kodin siivoamisesta/ylläpidosta. Huolehtii, etten joudu nostamaan mitään painavaa tai rasita itseäni liikaa.
En voi kuvitella tuollaista tilannetta, että jättäisi lapsen hoidon vain minun harteille kun jo nyt on niin paljon ottamassa vastuuta lapsen hyvinvoinnista. Mitä ihmettä! Luulin, että tämä on ihan normaalia, että mies haluaa omasta jälkikasvustaan huolehtia, muodostaa alusta lähtien läheisen suhteen lapsen kanssa ja samalla olla vaikuttamassa lapseen liittyviin asioihin.
Onko tämä ap:n kuvailema tapa yleisempikin? Ainakin muutama samansuuntainen kommentti on jo tullut. Kuulostaa todella surulliselta. Tsemppiä kaikille naisille (ja mahdollisesti toisinpäin myös miehille), joilla tällainen tilanne on!
Vierailija kirjoitti:
Olet siis saanut seksiä vain kun olet kolmena peräkkäisenä iltana hoitanut vauvaa töiden jälkeen. Ja seksikertoja on ollut vain "muutaman kerran". Se kertoo sinun osallistumisestasi määrästä jo aika paljon. Ja öisin et ole hoitanut vauvaa lainkaan, vaan vaimosi on kestänyt yövalvomisia yksin jo yli puoli vuotta?
Enpä ihmettele yhtään että hän lähti.
Meillä kun ensimmäinen oli pieni, tein pitkää päivää fyysisessä työssä (12-17 h / päivä) useamman kuukauden (sesonki.) Voin kertoa, että en edes herännyt lapsemme itkuihin silloin, kun itse pääsin sen muutaman tunnin nukkumaan. Isyyslomalla toki heräilin öisin, mutta alkuun olin niin väsynyt, että kerran unohdin laittaa uuden vaipan, kun menin sitä yöllä vaihtamaan.
Ymmärrän kyllä asenteesi, jos itse koet lapsen jonain ikävänä velvollisuutena. Suurimmalle osalle se ei kuitenkaan (toivottavasti) sitä ole.
En lukenut koko keskustelua, mutta ensimmäisissä viestissä kauhea miesviha ja lynkkausmieliala.
T: Kolmen lapsen ylpeä ja onnellinen isä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ero tulossa. Tuollaisen tempun jälkeen olet vahvoilla lähivanhemmaksi. Löydät uuden vaimonkin joka on tasapainoisempi.
Noin huomaavainen mies toki löytää uuden vaimon 😁😁😁😁 Ja nyt on vauvan Yh sekä isivartalo. Sut revitään käsistä Tinderissä. Eiku ei.
Ei juma! Ylilaudallakin on paljon kypsempää keskustelua, kuin täällä. Eikö teitä "mammoja" hävetä? Hävettäisi teidän puolesta, mutta en viitsi tuhlata edes häpeää teihin.
isi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis saanut seksiä vain kun olet kolmena peräkkäisenä iltana hoitanut vauvaa töiden jälkeen. Ja seksikertoja on ollut vain "muutaman kerran". Se kertoo sinun osallistumisestasi määrästä jo aika paljon. Ja öisin et ole hoitanut vauvaa lainkaan, vaan vaimosi on kestänyt yövalvomisia yksin jo yli puoli vuotta?
Enpä ihmettele yhtään että hän lähti.Meillä kun ensimmäinen oli pieni, tein pitkää päivää fyysisessä työssä (12-17 h / päivä) useamman kuukauden (sesonki.) Voin kertoa, että en edes herännyt lapsemme itkuihin silloin, kun itse pääsin sen muutaman tunnin nukkumaan. Isyyslomalla toki heräilin öisin, mutta alkuun olin niin väsynyt, että kerran unohdin laittaa uuden vaipan, kun menin sitä yöllä vaihtamaan.
Ymmärrän kyllä asenteesi, jos itse koet lapsen jonain ikävänä velvollisuutena. Suurimmalle osalle se ei kuitenkaan (toivottavasti) sitä ole.
En lukenut koko keskustelua, mutta ensimmäisissä viestissä kauhea miesviha ja lynkkausmieliala.
T: Kolmen lapsen ylpeä ja onnellinen isä
AP ei puhunut mitään mistään sesongin 12-17h työpäivistä vaan oletettavasti painoi sitä normaalia 8 tunnin työpäivää jonka jälkeen tuli kotiin lepäilemään samalla kun vaimon velvollisuudet kestävät 24 tuntia vuorokaudessa. Aika monella äidillä on tilanne jossa isä lähtee toimistoon ja tulee takaisin laittamatta tikkua ristiin, vaikka äiti ei ole saanut kuukausiin kunnon yöunia vauvan vaatiessa hoitoa ja huolenpitoa kellon ympäri.
Suomeen pitäisi ottaa käyttöön täysi 50/50-malli jossa isät pakotettaisi pitämään vanhempainvapaata niin ehkä tulevassa sukupolvessa olisi vähemmän lapsia jotka kokevat isän etäiseksi ja vieraaksi ja äitienkin burnoutit vähenisivät ja syrjintä työelämässä loppuisi. Ihmisillä on joku outo oletus siitä että äitiysloma on rentoa kahvittelua muiden lattemammojen kanssa ja kivaa puuhastelua vauvan nukkuessa, vaikka todellisuudessa täytyy koko ajan olla valmiina vauvan tarpeisiin ja päiväuniakaan ei uskalla vetää jos vauva sillä välin herää ja tarvitsee vaipanvaihtoa tai ruokintaa. Oma ongelmansa on vielä ne vauvat jotka vaativat kilometrien kuljetuksen vaunuissa nukahtaakseen tai koliikkitapaukset jotka huutavat mahakipujaan toistamiseen.
Ap hoi! Täällä kaivataan tilannepäivitystä.