Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaimo jätti minut yksin 7kk vauvan kanssa, miten tästä eteenpäin?

Vierailija
14.06.2020 |

Eilen kun tulin töistä kotiin, vaimo ilmoitti jo eteisessä kun olin ottamassa kenkiä pois että hän lähtee nyt. Tavaratkin oli pakattu jo valmiiksi isoon treenikassiin.
Ihmettelin että mistä nyt on kyse ja minne sinä muka vauvan viet, mutta hyvin äkkiä kävikin ilmi että hänellä ei ollut aikomustakaan ottaa vauvaa mukaansa. "Nyt on sun vuorosi pärjätä sen kanssa", hän totesi tylysti.

Yritin estellä mutta vaimo alkoi kiljua aivan hysteerisesti ja uhkasi soittaa poliisit jos edes kosken häneen, joten minun oli pakko antaa hänen mennä. Hän ei ole vastannut tekstiviesteihin tai puheluihin, enkä ole saanut häneen yhteyttä myöskään hänen siskonsa kautta.

Mitä helvettiä tämä on? Olemme ihan normaali perhe, minä olin kaksi viikkoa kotona synnytyksen jälkeen ja siitä lähtien vaimo on hoitanut vauvaa ja minä käynyt töissä. Ei ole ollut väkivaltaa, päihteitä, rahaongelmia, pettämistä tms. Vauva on toki ollut tarvitsevainen myös öisin, mutta koska minä olen käynyt töissä niin on mielestäni vain kohtuullista että kotona oleva vaimoni on hoitanut yöheräilyt.

Vaimo oli kyllä valitellut väsymystään ja ollut hyvin kiukkuinen ja etäinen jo pidemmän aikaa, eikä meillä ole ollut seksiä synnytyksen jälkeen kuin muutaman kerran. Vaimo on nimittäin säännöstellyt seksiä minun vauvanhoitoni mukaan, eli minun on esim. kolmena peräkkäisenä päivänä pitänyt hoitaa vauvaa töideni jälkeen illalla että olen saanut yhden kerran seksiä.

Olen yrittänyt tehdä aloitteita myös silloin kun en ole ollut Vaimon Kiltti Apulainen mutta silloin vastaukseksi on yleensä tullut "toinenko pitäisi saada vaikket huolehdi ensimmäisestäkään" tai sitten ihan vain ei.
Mielestäni tuo on jo lähes narsistista vallankäyttöä, koska ei seksin pitäisi olla mikään palkkio vauvanhoidosta vaan meidän yhteinen kiva juttu. Mutta vaimo on tuhonnut sen jo melkein kokonaan.

Nyt minä sitten olen yksin täällä kotona tuon vauvan kanssa, vaikka minun olisi pitänyt mennä töihin seitsemäksi. Minun pitäisi nyt yksin järjestää vauvanhoito jotenkin enkä tosiaan yhtään tiedä että kauanko tämä vaimon karkureissu nyt oikein kestää vai aikooko hän ollenkaan tulla takaisin. Töihin pitäisi päästä palaamaan mahdollisimman nopeasti, se on selvä.

Mitä helvettiä minä nyt siis teen?

Kommentit (356)

Vierailija
241/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt teet sitä samaa YKSIN mitä vaimosi on tehnyt 6,5 kk YKSIN. Tsemppiä. 😘

Tuo nyt ei ole tasapuolisesti sanottu. Mies on käynyt töissä eikä vaimo yksin ole vauvaa hoitanut. Mielestäni ihan selvää on, että sen jonka pitää käydä muualla töissä, pitää nukkua öisin. Kotiäiti voi ottaa tirsat mihin aikaan vaan vauvan nukkuessa.

Vauvojen unirytmi yleensä vaan on erilainen kuin aikuisilla.

Joskus muinoin, kun itse olin äitiyslomalla, en pystynyt nukkumaan, kun lapsi nukkui päikkäreitä, koska se oli ikään kuin ainoa hetki, jolloin saatoin rauhassa lukea aamulehden ja päivän postit.

Sitten kun itseä alkoi nukuttaa, niin vauva heräilikin jo.

Vierailija
242/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ole mikään vaimon pikku apulainen. Sä olet sen lapsen huoltaja siinä kuin vaimosikin. Tasaveroinen hoitaja. Sulla on lapsesta 50% vastuu, et sä ole mikään apulainen joka hoitaa jos sattuu huvittamaan palkkion (seksi) toivossa. Tee oma osasi ihan pyytämättä ja anna äidin välillä vetää henkeä ja levätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä tilanne on teillä siellä päällä.

Luulen, että tässä on kyseessä monen eri asian summa, joka on nyt sitten niin kasaantunut.

Puolisoasi tuntematta sanoisin että tässä on nyt taustalla jos ei raskauden jälkeistä masennusta niin ainakin todella suurta mielen pahoitusta ja varmasti myös voimakkaiden tunteiden kasaantumisesta ja purkautumisesta johtuvaa ärsytystä.

Kuinka hän on palautunut synnytyksestä?

Onko hän nähnyt ystäviään?

Onko hän saanut iltaisin omaa aikaa käydä yksin tai ystävän kanssa esimerkiksi kävelyllä tai kahvilla?

Imettääkö hän?

Juoko vauva pullosta?

Oletko antanut hänen nukkua viikonloppuisin, huolehtien myös yö-syötöistä?

Miltä sinusta tuntuisi olla koko päivä aamusta iltaa kotona, 24h käytettävissä ilman millaistakaan lepohetkeä?

Ymmärrän kyllä täysin vaimoasi.

Jos hän ei ole saanut yli seitsemään kuukauteen nukuttua kunnolla, tekee sinulle ruoat kun tulet kotiin, siivoaa, hoitaa vauvan ja siihen pitäisi vielä mieskin hoidella..

Ehkä te olette klassinen kirjaesimerkki pikkulapsi ajasta, naisen saamasta arvostuksesta ja tuesta.

Juuri tämän takia niin moni pariskunta eroaa pikkulapsi aikana.

Kaikki energia menee päivittäiseen selviytymiseen. Sitten pitäisi vielä mies tyydyttää ja yrittää hoitaa parisuhdetta.

Oletko hakenut valmisruokaa?

Oletko hieronut vaimoasi?

Oletko osoittanut hänelle mitään arvostusta?

Vierailija
244/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki kantoliina, siinähän se yksi vauva keikkuu mukana. Ei siinä vauvan hengissäpitämiseksi tarvitse kuin yhden aikuisen. Sinut.

Epäilen aloitusta provoksi, mutta jos ei ole.. niin jos nyt yhtään psykologiasta tiedät, niin onhan tuo ihan kauhea hylkäämiskokemus, kun ensisijainen hoitaja jättää  vauvan noin vaan!

Ja jos yhtään totta, niin ei kai vaimolle ole puhjennut nyt joku psykoosi päälle? Onko epävakaa persoonallisuus. Seksin säännöstely kyllä sairasta.

Sairasta on myös se seksin vonkaaminen kun toinen on ihan zombie valvomisesta. Parasta parisuhteen hoitoa tuossa vaiheessa on huomata, miten väsynyt toinen on ja tarjoutua hoitamaan vauvan tarpeet, jotta toinen saa nukkua väsymyksensä pois. Vaikka edes kerran viikosssa.

Vierailija
245/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kaikille pienten lasten vanhemmille, isille ja äideille. 1) vauvassa on kiinni, mutta ei tarvitse koko aikaa hoitoa. 2) vauva nukkuu päiväunia ja silloin hoitajakin voi nukkua. 3) vauvan kanssa ulkoilu on ulkoilua myös itselle.. Helppoa kuin heinän teko. Harvoin 7 kuukauden ikäinen syö yöllä. Puhun kokemuksesta, sillä olen hoitanut 4 lasta.

Vierailija
246/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kaikille pienten lasten vanhemmille, isille ja äideille. 1) vauvassa on kiinni, mutta ei tarvitse koko aikaa hoitoa. 2) vauva nukkuu päiväunia ja silloin hoitajakin voi nukkua. 3) vauvan kanssa ulkoilu on ulkoilua myös itselle.. Helppoa kuin heinän teko. Harvoin 7 kuukauden ikäinen syö yöllä. Puhun kokemuksesta, sillä olen hoitanut 4 lasta.

2) kaikki vauvat ei nuku kunnolla päiväunia ja kaikki vanhemmat ei pysty päivällä nukkumaan vaikka yrittäisikin

4) oikeasti harva vauva ei syö yöllä 7kk iässä, kahden oman ja usean kaverin lapsen perusteella. Oma kuopukseni heräili tuossa iässä n. tunnin välein eikä se ole mitenkään harvinaista.

Tuo 7kk ikä oli ainakin minulle se pahin, kun imetys alkoi vähentyä ja sitä myötä hormonit ei enää auttaneet niin hyvin jaksamaan. Siihen päälle vielä hampaiden tulo ja kiinteiden aiheuttamat vatsavaivat, liikkeelle lähtö ja eroahdistus valvottivat vauvoja.

Vierailija
247/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin pakollinen syy jäädä kotiin, että saat palkatonta töistä jos sinulla ei ole kesälomia käyttää.

Vauvan etu menee nyt kaiken edelle.

Vaimollasi on selvästi joku psyykkinen tilanne, hänet pitäisi saada lääkäriin pikaisesti. Yhteyttä vaimon sukulaiisin? Kerro heille rehellisesti mikä on tilanne, ei kannata hävetä.

Onneksi täysjärkinen aikuinen aina vauvan hoitaa. Tsemppiä, varmasti osaat!

Vierailija
248/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt teet sitä samaa YKSIN mitä vaimosi on tehnyt 6,5 kk YKSIN. Tsemppiä. 😘

Tuo nyt ei ole tasapuolisesti sanottu. Mies on käynyt töissä eikä vaimo yksin ole vauvaa hoitanut. Mielestäni ihan selvää on, että sen jonka pitää käydä muualla töissä, pitää nukkua öisin. Kotiäiti voi ottaa tirsat mihin aikaan vaan vauvan nukkuessa.

Ei se näin mene. sen joka on väsyneempi pitää saada nukkua, usein se on se joka on lapsen kanssa kotona. meillä on jaettu yöt puoliksi.

Vierailija
249/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten neljän lapsen äiti voi yleistää niin. Jokainen lapsi on erillainen, meillä ensimmäinen lapsi nukkui jo 8 tuntia yössä kun oli kuukauden ikäinen, toinen lapsi oppi nukkumaan pidempää yli 2 tuntia putkessa kun oli 9 kuukautta. Jos mieheni ei olisi auttanut viikonloppusin tai ottanut vauvaa iltaisin olisin tullut hulluksi. lapsi siis aloitti huutamisen siinä 8 korvilla ja joksus puolen yön aikana nukahti ja nukkui 1,5 tuntia. Sitten taas valvottiin 3 tuntia ja taas päästin nukkumaan ja nutkuttiin max 2 tuntia. Päivällä ei taas nukkunut muuten kun vaunut olivat liikenteessä tai liikkuvassa autossa. 

Vierailija
250/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä???? 9 sivua jo kommentteja ilmiselvään keksittyyn provoon :D Uskooko joku että nainen muka jättäisi vauvan miehelle ja lähtisi? :D Ei oo todellista! Vai onko ap yksinään vastaillut omaan aloitukseensa?

Tämä on varmaan provo, mutta itsellä oli todella lähellä etten lähtenyt.

Mies onneksi huomasi tilanteen.

Minulla todettiin masennus ja ahdistuneisuushäiriö, jäin sairaslomalle ja mies vanhempainvapaalle.

Toivuin ja nyt meillä vietetään ihan tasapainoista lapsiperhearkea. Toisen lapsen suunnitelmat on kyllä jäissä.

Vierailija
251/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mulla tosin on vaan 3 lasta. Ne kaikki kyllä söi yöllä vielä 7kk ikäisinä. 

Vierailija
252/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2) kaikki vauvat ei nuku kunnolla päiväunia ja kaikki vanhemmat ei pysty päivällä nukkumaan vaikka yrittäisikin

4) oikeasti harva vauva ei syö yöllä 7kk iässä, kahden oman ja usean kaverin lapsen perusteella. Oma kuopukseni heräili tuossa iässä n. tunnin välein eikä se ole mitenkään harvinaista.

Tuo 7kk ikä oli ainakin minulle se pahin, kun imetys alkoi vähentyä ja sitä myötä hormonit ei enää auttaneet niin hyvin jaksamaan. Siihen päälle vielä hampaiden tulo ja kiinteiden aiheuttamat vatsavaivat, liikkeelle lähtö ja eroahdistus valvottivat vauvoja.

Totta, ekan kanssa oli helppoa. Nukkui selkeät päiväunet ja minäkin sain nukkua. Toka ei sitten nukkunutkaan kuin max. puolen tunnin pätkiä satunnaisesti milloin sattui. Eka nukkui edelleen päiväunia, mutta koska toka ei, niin silloin en nukkunut minäkään. Kolmannen kohdalla eka ei enää nukkunut päiväunia eikä tokakaan ikinä samaan aikaan kuin kolmas. En siis nukkunut päiväunia vauvan nukkuessa. Niin ja kaikki kolme söi rintaa yöllä vielä 7kk ikäisinä. Eka oli ihanan helppo vauva, toka ja kolmas sellasia normaaleja. Ei mitään hankalia tapauksia ja silti olin rättiväsynyt.

Vierailija
253/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn tilanteessa en kyllä palstailisi. Lähettäisin vaimon siskolle ym viestiä että ymmärrän mokanneeni ja vaimo on selkeästi levon tarpeessa. Ilmoittakaa minulle jos tiedätte missä hän on tai muuten joudun ilmoittamaan poliisille kadonneesta ihmisestä. Eniten pelkään että hän on tehnyt itselleen jotain tai tarvii muuten apua. Teidän ei tarvi kertoa missä hän on mutta kertokaa jos tiedätte asian ja se onko hän kunnossa. Lisäksi kysykää onko hän palaamassa vai haenko vanhempainvapaata itselleni että voin hoitaa vauvan?

Sen jälkeen olisi muiden ongelmien vuoro

Vierailija
254/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän vauva ei nukkunut päiväunia kuin 10min pätkissä, revi siitä. Öisin heräili 2-3 tunnin välein ensimmäiset puoli vuotta.

Vierailija
255/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaat hoitajan 2 kk ajaksi. 9 kk vanha pääsee jo päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle. Paperit vetämään heti. Palkkaat sairaan lapsen hoitajan tarvittaessa sopimuksella niin ei mene oma työpaikka. Työpaikalla annat ymmärtää että tukiverkkoa on runsaasti. Kyllä se siitä; lapsia on kuitenkin vain yksi.

Luuletko, että ap:lle kirjoitetaan terveyskeskuksesta todistus lapsen sairaudesta, kun lapsi kerran on täysin terve. Ja jos sairastuisikin, saa sillä todistuksella olla pois töistä vain 3 pv.

Vierailija
256/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa toistellaan, että äidillä on synnytyksen jälkeinen masennus. Ei välttämättä ole, hän voi olla vain lopen uupunut, vit*uuntunut ja väsynyt tilanteeseen, kun yötä päivää joutunut yksin lapsen hoitamaan.

Vierailija
257/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin ja kerro koko juttu. Saat saikkua viikon ja saat järjestettyä asioitasi, kuten info tapahtuneesta kelaan. Soita soskuun ja kerro sinne, neuvovat miten toimia. Ota vauva syliin ja nauti pienestä lapsestasi. Äiti tässä on häviäjä, et sinä.

Kerroppas, mikä diagnoosi sairauslomalappuun laitettaisiin??

Vierailija
258/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole TODELLISTA 2020 Suomessa. Kun äiti häippäsee hetkeksi kotoaan tuulettumaan, täällä palstalla haukutaan ”on masentunut, on sitä ja on tätä” . Keksitään mitä omituisempia tuomioita, siis on aivan kelvoton ihminen.

Ja nämä haukkujat ovat juuri naisia ja äitejä.

MUTTA, lähes joka päivä täällä armaassa Suomessamme, isät häippäsevät helpommille vesille, vieraisiin sänkyihin ja maa on pullollaan YH-äitejä. JA SE ON IHAN NORMAALIA, FINE!

Jotain rajaa.

Sun mielestä siis ok lähteä ovet paukkuen tuulettumaan, kertomatta mitä aikoo? Jos haluaa pienen breikin, eikö siitä olisi voinut neuvotella isän kanssa?

Eipä vissiin ole oikein, mutta näinhän miehet tekee jatkuvasti, eikä siitä kukaan tällaista meteliä nosta.

Vierailija
259/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikillahan nämä päivät ja yöt meneekin just samoin kuin sulla sun lasten kanssa.

Vierailija
260/356 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka meidän kaikki vauvat nukkuivat huonosti, ei mulle olisi tullut mieleenkään, että miehen, joka kävi pitkiä päiviä töissä, olisi pitänyt herätä yöllä vauvan kanssa. Eikä hänelle tullut mieleenkään, ettei meillä olisi täysin yhteiset rahat.