Vaimo jätti minut yksin 7kk vauvan kanssa, miten tästä eteenpäin?
Eilen kun tulin töistä kotiin, vaimo ilmoitti jo eteisessä kun olin ottamassa kenkiä pois että hän lähtee nyt. Tavaratkin oli pakattu jo valmiiksi isoon treenikassiin.
Ihmettelin että mistä nyt on kyse ja minne sinä muka vauvan viet, mutta hyvin äkkiä kävikin ilmi että hänellä ei ollut aikomustakaan ottaa vauvaa mukaansa. "Nyt on sun vuorosi pärjätä sen kanssa", hän totesi tylysti.
Yritin estellä mutta vaimo alkoi kiljua aivan hysteerisesti ja uhkasi soittaa poliisit jos edes kosken häneen, joten minun oli pakko antaa hänen mennä. Hän ei ole vastannut tekstiviesteihin tai puheluihin, enkä ole saanut häneen yhteyttä myöskään hänen siskonsa kautta.
Mitä helvettiä tämä on? Olemme ihan normaali perhe, minä olin kaksi viikkoa kotona synnytyksen jälkeen ja siitä lähtien vaimo on hoitanut vauvaa ja minä käynyt töissä. Ei ole ollut väkivaltaa, päihteitä, rahaongelmia, pettämistä tms. Vauva on toki ollut tarvitsevainen myös öisin, mutta koska minä olen käynyt töissä niin on mielestäni vain kohtuullista että kotona oleva vaimoni on hoitanut yöheräilyt.
Vaimo oli kyllä valitellut väsymystään ja ollut hyvin kiukkuinen ja etäinen jo pidemmän aikaa, eikä meillä ole ollut seksiä synnytyksen jälkeen kuin muutaman kerran. Vaimo on nimittäin säännöstellyt seksiä minun vauvanhoitoni mukaan, eli minun on esim. kolmena peräkkäisenä päivänä pitänyt hoitaa vauvaa töideni jälkeen illalla että olen saanut yhden kerran seksiä.
Olen yrittänyt tehdä aloitteita myös silloin kun en ole ollut Vaimon Kiltti Apulainen mutta silloin vastaukseksi on yleensä tullut "toinenko pitäisi saada vaikket huolehdi ensimmäisestäkään" tai sitten ihan vain ei.
Mielestäni tuo on jo lähes narsistista vallankäyttöä, koska ei seksin pitäisi olla mikään palkkio vauvanhoidosta vaan meidän yhteinen kiva juttu. Mutta vaimo on tuhonnut sen jo melkein kokonaan.
Nyt minä sitten olen yksin täällä kotona tuon vauvan kanssa, vaikka minun olisi pitänyt mennä töihin seitsemäksi. Minun pitäisi nyt yksin järjestää vauvanhoito jotenkin enkä tosiaan yhtään tiedä että kauanko tämä vaimon karkureissu nyt oikein kestää vai aikooko hän ollenkaan tulla takaisin. Töihin pitäisi päästä palaamaan mahdollisimman nopeasti, se on selvä.
Mitä helvettiä minä nyt siis teen?
Kommentit (356)
Sain tämän päivän ja huomisen palkattomaksi, mutta tiistaina pitäisi jo mennä takaisin töihin. Joku neuvoi että kannattaa soittaa Kelaan ja neuvolaan huomenna, mutta onko vielä muita ohjeita? Kantoliina meiltä löytyy jos valmiiksi ja korviketta ja vaippoja riittää.
Mietin että vaimo on ehkä mennyt siskonsa luokse toiselle paikkakunnalle (asumme pk-seudulla ja sisko Pirkanmaalla). Jos hän vie eropaperit, kuinka nopeasti minulle annetaan siitä tieto jos vaimo ei itse sitä kerro?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Pieni lapsi kotona ja ap:n tärkeysjärjestyksessä seksi saa ensimmäisen sijan. Ei mikään ihme, että vaimo ei jaksa, jos joutuu yksin hoitamaan lapsen ja mies vaan kaiken päälle mankuu seksiä eikä tikkua ristiin lapsenhoidon osalta laita.
Niin minulla oli juuri tuollainen mies ja totaalisen burnout olin ollut jo vuosia. Töitä perheen eteen riitti 21 tuntia vuorokaudessa eikä äijä laittanut tikkua ristiin. Pää sitten sekosi lähes heti kun eroon pääsin ja laukaisi mielisairauden. Ja juuri tuo on kuvottavinta että toinen hajoaa mieleltään koska on ollut vuosia uupunut ja miehen suurin huoli on mistä saa seksiä!
Ap, oli todella vastuutonta että jätit vauvan hoidon vaimollesi. Sehän on myös sinun lapsi niin miksi et auttanut niissä yöheräilyissä varsinkin kun toinen valitti väsymystään? Se ei ole mikään syy olla auttamatta että kävit päivällä töissä. Vaimosi oli vauvasta vastuussa sillä välin päivisin ja se on paljon isompi vastuu ja rankempaa kuin töiden teko. Teidän olisi pitänyt yhdessä hoitaa ne yöheräilyt. Sekä muukin vauvan hoito niinkuin ne illat. Sitten ihmettelet että vaimosi ei halunnut seksiä. Hän oli varmasti niin väsynyt vauvan hoidosta että halusi vain nukkua. Miten et tuota ymmärtänyt tai nähnyt? Epäilet vaimoasi narsistiksi vaikka itse olet käyttäytynyt itsekkäästi kuukausia. Nyt et voi muuta tehdä kuin soittaa töihin ja sanoa että jäät kotia hoitamaan vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ota sosiaaliviranomaisiin yhteyttä. Ethän sinä pysty tuon ikäistä vauvaa hoitamaan kun käyt työssäkin. Annat lapsen huostaan.
Voi vttu mikä äiti.
Ei vanhempien ero tai työ ole mikään huostaanottoperuste. Vaikka äiti lähti, vauvalla on edelleen isä joka nyt alkaa tehdä järjestelyjä voidakseen jäädä kotiin.
Työnantajalla on tässä tilanteessa oikeus vaatia että perhevapaalle jäämisestä ilmoitetaan 1kk etukäteen, eli ap voi joutua etsimään vauvalle hoitopaikan tai hoitajan kuukaudeksi. Se voi tulla kalliiksi ja hoitopaikka voi olla toisella puolella kaupunkia, mutta vaihtoehtoja ei nyt ole (ellei työnantaja jousta ja anna jäädä perhevapaille heti).
Voiko pitää kesälomat jo nyt jos niitä on?
Vierailija kirjoitti:
Voiko pitää kesälomat jo nyt jos niitä on?
Pitääpä kysyä työnantajalta. Se voisi ehkä onnistua.
- ap
Vitsailetko? Tämän täytyy olla provo tai tyyppi on helvetin tyhmä, nainen lähti juuri vetämään ja mies nillittää seksikerroista. En ihmettele että naikkonen häippäsi heh..
Eiköhän lapselle joku hoitaja löydy, kun ihmiset ovat lomilla. Minäkin tiedän yhden 20-vuotiaan, oikein mukavan lomautettuna olevan tytön, joka voisi tulla.
Miten eteenpäin?
Veikkaan että kohti seuraavaa provoa.
Elämää sulla ei ole eikä tule.
Palkkaat hoitajan 2 kk ajaksi. 9 kk vanha pääsee jo päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle. Paperit vetämään heti. Palkkaat sairaan lapsen hoitajan tarvittaessa sopimuksella niin ei mene oma työpaikka. Työpaikalla annat ymmärtää että tukiverkkoa on runsaasti. Kyllä se siitä; lapsia on kuitenkin vain yksi.
Vierailija kirjoitti:
Ota sosiaaliviranomaisiin yhteyttä. Ethän sinä pysty tuon ikäistä vauvaa hoitamaan kun käyt työssäkin. Annat lapsen huostaan.
Voi vttu mikä äiti.
Äiti sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Onneksi toi sen julki.
Onneksi ei satuttanut vauvaa. Toivottavasti ei satuta itseään.
Apua tarvitsee äiti ja isä ja lapsi.
Vauva-aika on rankkaa ja kun se masennus pukkaa, niin siinä tarvitaan muiden tuki. Eikä mene hetkessä ohi.
Mä tarvitsin miehen hoitamaan lasta ja mies myös huolehti minun jaksamisestani paljon.
Vierailija kirjoitti:
Voi vttu mikä äiti.
Siis voi v*ttu mikä isä, jos luopuisi omasta lapsestaan ennemmin kuin ottaisi vastuuta ja järjestäisi asiansa niin että saa lapsen hoidettua. Kuinka moni yh-äiti antaa lapsensa surutta huostaan vain siksi, että kumppani lähti kävelemään? Ihan sairas ehdotus, ei kenelläkään tervepäisellä käy edes mielessä.
No jos tämä ei ole provo ja lomien siirto ei heti onnistu niin päiväkodeissa on ns tilapäinen päivähoito paikkoja. Ne on maksullisia ja tarkoitettu tilapäisesti lapsille, joilla ei ole hoitopaikkaa, joku 10 pv taitaa olla raja. Sun lapsi on ehkä liian pieni sellaiseen, mutta on se aluksi parempi kuin ei mitään. Paha tilanne, kyllähän sun on pakko lapsi elättää ja töissä käydä. Että taidat olla nyt yh. Lastensuojeluun ottaisin yhteyttä, pitäähän ne elaritkin sopia yms. Oliko sukulaisia, joista ois apua? Voiko sun äitis vaikka väliaikaisesti tulla auttamaan hoidossa tvs?
Toki olisit voinut auttaa alussa enemmän, mutta ei se vaimos ois silti saanut vain lähtä. Älä tunne siitä syyllisyyttä, se ei auta enää ketään.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaat hoitajan 2 kk ajaksi. 9 kk vanha pääsee jo päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle. Paperit vetämään heti. Palkkaat sairaan lapsen hoitajan tarvittaessa sopimuksella niin ei mene oma työpaikka. Työpaikalla annat ymmärtää että tukiverkkoa on runsaasti. Kyllä se siitä; lapsia on kuitenkin vain yksi.
Kyllä kunta on minun käsittääkseni hätätilanteessa velvollinen järjestämään paikan jo aiemmin. Yhteys vaan varhaiskasvatukseen.
Tällainen 'ei tahtonut tämmöistä elämää' -lähtö tapahtuu yleensä miehen puolelta - etenkin, jos lapsi on vaativa erityislapsi. Naiset lähtevät harvemmin. Sinä ap teet nyt kuten ne tuhannet jätetyt naiset: jatkat elämääsi yksinhuoltajana.
Mene lääkäriin ja kerro koko juttu. Saat saikkua viikon ja saat järjestettyä asioitasi, kuten info tapahtuneesta kelaan. Soita soskuun ja kerro sinne, neuvovat miten toimia. Ota vauva syliin ja nauti pienestä lapsestasi. Äiti tässä on häviäjä, et sinä.
Varmaan ero tulossa. Tuollaisen tempun jälkeen olet vahvoilla lähivanhemmaksi. Löydät uuden vaimonkin joka on tasapainoisempi.
Ei se ole automaattisesti synnytyksen jälkeistä masennusta, kun on kuukausien univelka. Univelka ja masennus ovat eri asioita.
Et hoida omaa lastasi ilman että sinua on pakko kiristää jollakin (seksillä) ja ihmettelet ettei vaimo jaksanut.