Vaimo jätti minut yksin 7kk vauvan kanssa, miten tästä eteenpäin?
Eilen kun tulin töistä kotiin, vaimo ilmoitti jo eteisessä kun olin ottamassa kenkiä pois että hän lähtee nyt. Tavaratkin oli pakattu jo valmiiksi isoon treenikassiin.
Ihmettelin että mistä nyt on kyse ja minne sinä muka vauvan viet, mutta hyvin äkkiä kävikin ilmi että hänellä ei ollut aikomustakaan ottaa vauvaa mukaansa. "Nyt on sun vuorosi pärjätä sen kanssa", hän totesi tylysti.
Yritin estellä mutta vaimo alkoi kiljua aivan hysteerisesti ja uhkasi soittaa poliisit jos edes kosken häneen, joten minun oli pakko antaa hänen mennä. Hän ei ole vastannut tekstiviesteihin tai puheluihin, enkä ole saanut häneen yhteyttä myöskään hänen siskonsa kautta.
Mitä helvettiä tämä on? Olemme ihan normaali perhe, minä olin kaksi viikkoa kotona synnytyksen jälkeen ja siitä lähtien vaimo on hoitanut vauvaa ja minä käynyt töissä. Ei ole ollut väkivaltaa, päihteitä, rahaongelmia, pettämistä tms. Vauva on toki ollut tarvitsevainen myös öisin, mutta koska minä olen käynyt töissä niin on mielestäni vain kohtuullista että kotona oleva vaimoni on hoitanut yöheräilyt.
Vaimo oli kyllä valitellut väsymystään ja ollut hyvin kiukkuinen ja etäinen jo pidemmän aikaa, eikä meillä ole ollut seksiä synnytyksen jälkeen kuin muutaman kerran. Vaimo on nimittäin säännöstellyt seksiä minun vauvanhoitoni mukaan, eli minun on esim. kolmena peräkkäisenä päivänä pitänyt hoitaa vauvaa töideni jälkeen illalla että olen saanut yhden kerran seksiä.
Olen yrittänyt tehdä aloitteita myös silloin kun en ole ollut Vaimon Kiltti Apulainen mutta silloin vastaukseksi on yleensä tullut "toinenko pitäisi saada vaikket huolehdi ensimmäisestäkään" tai sitten ihan vain ei.
Mielestäni tuo on jo lähes narsistista vallankäyttöä, koska ei seksin pitäisi olla mikään palkkio vauvanhoidosta vaan meidän yhteinen kiva juttu. Mutta vaimo on tuhonnut sen jo melkein kokonaan.
Nyt minä sitten olen yksin täällä kotona tuon vauvan kanssa, vaikka minun olisi pitänyt mennä töihin seitsemäksi. Minun pitäisi nyt yksin järjestää vauvanhoito jotenkin enkä tosiaan yhtään tiedä että kauanko tämä vaimon karkureissu nyt oikein kestää vai aikooko hän ollenkaan tulla takaisin. Töihin pitäisi päästä palaamaan mahdollisimman nopeasti, se on selvä.
Mitä helvettiä minä nyt siis teen?
Kommentit (356)
Hanki kantoliina, siinähän se yksi vauva keikkuu mukana. Ei siinä vauvan hengissäpitämiseksi tarvitse kuin yhden aikuisen. Sinut.
Olet siis saanut seksiä vain kun olet kolmena peräkkäisenä iltana hoitanut vauvaa töiden jälkeen. Ja seksikertoja on ollut vain "muutaman kerran". Se kertoo sinun osallistumisestasi määrästä jo aika paljon. Ja öisin et ole hoitanut vauvaa lainkaan, vaan vaimosi on kestänyt yövalvomisia yksin jo yli puoli vuotta?
Enpä ihmettele yhtään että hän lähti.
Soita nyt ekaksi sinne työpaikalle, voihelvetti mikä tilanne. Vaimo ei varmaan enään samaan kotiin tule. TSEMPPIÄ!
Vaimollasi on synnytyksen jälkeinen masennus tai joku vastaava. Terveydenhoidon piiriin pitäisi hänet saada pikimmiten. Sanot työnantajalle vaimon olevan niin sairas, että sinun pitää hoitaa vauvaa. Ja maanantaina soita sinne neuvolaan ja selitä tilanne. Ei ole kovinkaan harvinaista, että vasta synnyttänyt nainen pimahtaa. Kysy myös anopilta tai kälyltä onko vastaavaa käytöstä ollut suvun naisilla aiemmin. Kyllä se siitä, toivottavasti. Monesti auttaa kun saa nukkua pari päivää putkeen.
Sukulaisia, jotka voisivat auttaa? 7kk on sen verran nuori, ettei lastenhoitajaakaan löydy. Ota sossuun yhteyttä, jos et muuta keksi.
Seksi on siis joku palkinto, jota vaimosi sinulle annostelee? Sen lisäksi hän on luopunut yöunistaan ja harrastuksistaan koska on lahjoittanut sinulle perillisen?
En minäkään tuommoista kauaa jaksaisi. Huonoa seksiä etenkään.
Vaimo on ilmeisesti hoitanut yöheräilyjen lisäksi myös kaiken muun vauvanhoitoon liittyvän. Ota isompaa roolia siinä ja auta vaimoasi.
M42
No nyt teet sitä samaa YKSIN mitä vaimosi on tehnyt 6,5 kk YKSIN. Tsemppiä. 😘
Kuulostaa vähän siltä että vaimollasi on synnytyksen jälkeinen masennus ("vaimo oli kyllä valitellut väsymystään ja ollut kiukkuinen ja etäinen jo pidemmän aikaa"). Siihen päälle valvotut yöt ja tunne siitä, ettei toinen vanhempi osallistu niin ollaan jo todella syvissä vesissä.
Sinuna ottaisin yhteyttä ensin työpaikalle ja selittäisin tilanteen. Sinulla ei taida olla nyt muita vaihtoehtoja kuin jäädä itse kotiin vauvan kanssa siihen asti että hänet voi laittaa päiväkotiin (eikö se ikäraja ole 9kk?). Soita Kelaan ja ala järjestellä asioita, toivottavasti työnantajasi on ymmärtäväinen.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisia, jotka voisivat auttaa? 7kk on sen verran nuori, ettei lastenhoitajaakaan löydy. Ota sossuun yhteyttä, jos et muuta keksi.
Eiku ap hoitaa nyt ihan itse OMAN LAPSENSA.
Olet tainnut miettiä tätä provoa koko viime yön kun parissa minuutissa rustasit palstan auetessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän siltä että vaimollasi on synnytyksen jälkeinen masennus ("vaimo oli kyllä valitellut väsymystään ja ollut kiukkuinen ja etäinen jo pidemmän aikaa"). Siihen päälle valvotut yöt ja tunne siitä, ettei toinen vanhempi osallistu niin ollaan jo todella syvissä vesissä.
Sinuna ottaisin yhteyttä ensin työpaikalle ja selittäisin tilanteen. Sinulla ei taida olla nyt muita vaihtoehtoja kuin jäädä itse kotiin vauvan kanssa siihen asti että hänet voi laittaa päiväkotiin (eikö se ikäraja ole 9kk?). Soita Kelaan ja ala järjestellä asioita, toivottavasti työnantajasi on ymmärtäväinen.
Ai sunnuntaina ja kun vaimo on ollut yhden yön poissa?
Provohan tämä nyt on, vaikkakin aika herkullinen sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis saanut seksiä vain kun olet kolmena peräkkäisenä iltana hoitanut vauvaa töiden jälkeen. Ja seksikertoja on ollut vain "muutaman kerran". Se kertoo sinun osallistumisestasi määrästä jo aika paljon. Ja öisin et ole hoitanut vauvaa lainkaan, vaan vaimosi on kestänyt yövalvomisia yksin jo yli puoli vuotta?
Et ihmettele, että ihan itse ap. on miehen kanssa maannut ja lapsen tehnyt ja nyt luovuttanut?
Aikuinen on aina vastuussa valinnoistaan, oli mies tai nainen. Viisain ajattelee lapsen parasta, ei omaansa.
Olisin hieman huolissani vaimosta onko psyykkisesti ok. Itse jätin kaikki lapseni vaikka olin niiden yh ja häivyin pari kuukautta sitten tapaamani miehen matkaan. Totaalinen burnout ja luultavammin jokin kaksisuuntaisen mielialahäiriön jakso. Jätin samalla myös vakituisen työni. Pidin samanlaista räyhäämistä ja kävin päälle jos yritti puhua järkeä. Tuntemattomien silmään varmaan olin ok, mutta oikeasti sekaisin kuin seinäkello. Olisin kuulunut laitoshoitoon. Harmittaa kun kukaan ei silloin kunnolla puuttunut ja auttanut. Antoi minun koheltaa vaan elämäni pilalle ja lasten myös.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ap:n nyt viimeistään kannata hoitaa homma ihan itse. Päiväkotiin saa viedä vauvan jo yhdeksänkuisena joten ei hänen tarvitse olla kuin pari kuukautta perhevapaalla. Soita Kelaan huomenna ja ala järjestelemään asioitasi.
Ota sosiaaliviranomaisiin yhteyttä. Ethän sinä pysty tuon ikäistä vauvaa hoitamaan kun käyt työssäkin. Annat lapsen huostaan.
Voi vttu mikä äiti.
Pieni lapsi kotona ja ap:n tärkeysjärjestyksessä seksi saa ensimmäisen sijan. Ei mikään ihme, että vaimo ei jaksa, jos joutuu yksin hoitamaan lapsen ja mies vaan kaiken päälle mankuu seksiä eikä tikkua ristiin lapsenhoidon osalta laita.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä itse edes äiti? Mitä ihmettä?
Anna adoptioon.