Taas yksi uusi aamu pitkäaikaistyöttömänä ja ikuisesti yksinäisenä
Mistä voimaa jatkaa? Mistä uskoa paremmasta tulevasta?
Aurinko paistaa, mutta se ei ole moniin kuukausiin tuonut piristystä.
Kommentit (42)
Miten työttömyys näkyy elämässäsi sunnuntaiaamuna? Harvalla työelämässä olevalla on sunnuntaina töitä.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta vaan. Ootko kokeillut kuntouttavaa työtoimintaa, yhdistyksiä, vapaaehtoistyötä esim. Niistä voisi löytyä uusia juttuja ja sisältöä elämään.
Huomenta!
En ole kuntouttavaa vailla. Olen työkykyinen, mutta vain vailla tarvittavaa koulutusta ja työkokemusta.
Vapaaehtoistyötä olen harkinnut ja miettinyt, mutta ei se oikeasti tilannettani parantaisi. Voisi tuoda helpotusta henkiseen tilaan ja ehkä se olisi tarpeeksi. Siltikin olisin vain työtön.
ap
No eikö ilmeinen vastaus ole hankkia koulutus?
Vierailija kirjoitti:
Miten työttömyys näkyy elämässäsi sunnuntaiaamuna? Harvalla työelämässä olevalla on sunnuntaina töitä.
Samalla tavalla kuin joka aamu - häpeänä. Mietin sitä mitä mulla ei ole. Mietin miten olen yhteiskunnalle taakka ja rasite. Mietin epäonnistumisiani, jotka ovat tähän johtaneet ja jotka johtavat siihen, että en voi ketään ihmistä kanssani tätä elämää löytää jakamaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
On, mutta tämä ei ole aikuisena niin helppoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ikä? Jos olet alle 29 v etsivä nuorisotyö auttaa hakeutumaan koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ikä? Jos olet alle 29 v etsivä nuorisotyö auttaa hakeutumaan koulutukseen.
En ole noin nuori.
ap
Miten niin muka ei ole aikuisena helppoa? Onhan niitä valtavasti vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Opintotukikuukaudet käytetty. Olen työvoimatoimiston armoilla. He myöntävät tuen tiettyihin aloihin.
ap
Minä olen myös sen koulutuksen kannalla. Aikuisopintoja löytyy ammattikouluista ainakin. Kiinnostaako siellä mikään? Itsekin olen miettinyt alan vaihtoa, eikä se 40-vuotiaalle helppoa ole, mutta voi silti kannattaa. Opiskelu voisi tuoda myös järjestystä elämään ja tekemistä. Tulot voi taas tippua, jos opintotuelle joudut.
En ymmärrä. Opintotukikuukaudet käytetty muttei koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Koulutukset voi myös keskeyttää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi opintoja ei pysty saattamaan loppuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintotukikuukaudet käytetty. Olen työvoimatoimiston armoilla. He myöntävät tuen tiettyihin aloihin.
ap
Eli sinulla on jo koulutus/opintoja , jollekin alalle? Mille alalle ja voiko siinä suorittaa jatko-opintoja tai jos keskeytit niin paljosta jäi kiinni ja voiko palata. Oletko hakenut opiskelemaan työttömyystuella? Kyllä työkkärikin suostuu, jos katsoo sinun työllistyvän uudelle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Hae johonkin niistä? Jotenkin tuosta umpikujasta on noustava. Harva meistä pääsee unelma-alalle, mutta ihan kohtuullista elämää eletään silti. Ja töissä voit säästää rahaa ja kulkea kohti tavoitteita. Varattomana ja tukiviidakossa elämä on näköalatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi opintoja ei pysty saattamaan loppuun?
Olen soitellut ja ottanut yhteyttä. Ei kuulemma onnistu. Aikaa on mennyt liikaa ja opinnot pitäisi aloittaa alusta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta vaan. Ootko kokeillut kuntouttavaa työtoimintaa, yhdistyksiä, vapaaehtoistyötä esim. Niistä voisi löytyä uusia juttuja ja sisältöä elämään.
Huomenta!
En ole kuntouttavaa vailla. Olen työkykyinen, mutta vain vailla tarvittavaa koulutusta ja työkokemusta.
Vapaaehtoistyötä olen harkinnut ja miettinyt, mutta ei se oikeasti tilannettani parantaisi. Voisi tuoda helpotusta henkiseen tilaan ja ehkä se olisi tarpeeksi. Siltikin olisin vain työtön.
ap
Ei kuntouttavassa tarvitse olla työkyvytön. Siellä monia työkuntousia pitkäaikaistyttömiä, saa päiviin rutiineja ja näkee ihmisiä, jopa niitä kavereita voi löytyä.
Kannattaa yrittää miettiä myös ajattelumallia, että vain työtä tekevänä olisit jotenkin arvokas. Kaikki me olemme.
Nyt myös esim monessa amk:ssa tarjotaan työttömille ilmaisia opintoja vuoden loppuun jos opinnot kiinnostaa.