Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas yksi uusi aamu pitkäaikaistyöttömänä ja ikuisesti yksinäisenä

Vierailija
14.06.2020 |

Mistä voimaa jatkaa? Mistä uskoa paremmasta tulevasta?

Aurinko paistaa, mutta se ei ole moniin kuukausiin tuonut piristystä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenta vaan. Ootko kokeillut kuntouttavaa työtoimintaa, yhdistyksiä, vapaaehtoistyötä esim. Niistä voisi löytyä uusia juttuja ja sisältöä elämään.

Huomenta!

En ole kuntouttavaa vailla. Olen työkykyinen, mutta vain vailla tarvittavaa koulutusta ja työkokemusta.

Vapaaehtoistyötä olen harkinnut ja miettinyt, mutta ei se oikeasti tilannettani parantaisi. Voisi tuoda helpotusta henkiseen tilaan ja ehkä se olisi tarpeeksi. Siltikin olisin vain työtön.

ap

Ei kuntouttavassa tarvitse olla työkyvytön. Siellä monia työkuntousia pitkäaikaistyttömiä, saa päiviin rutiineja ja näkee ihmisiä, jopa niitä kavereita voi löytyä.

Kannattaa yrittää miettiä myös ajattelumallia, että vain työtä tekevänä olisit jotenkin arvokas. Kaikki me olemme.

Nyt myös esim monessa amk:ssa tarjotaan työttömille ilmaisia opintoja vuoden loppuun jos opinnot kiinnostaa.

Ei tarvitse, mutta kuntouttava luultavasti ei toisi mulle mitään muuta kuin hieman rutiinia elämään.

Jos saisin huomiseksi työn osaisin kyllä muuttaa itseni työmoodiin. Tuo ei ole ongelma.

ap

Vierailija
22/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole oikeutettu opintotukeen ja opintojen takia työttömyyskorvaukseen niin silloin olet oikeutettu viimesijaiseen etuuteen täysimääräisenä eli toimeentulotukeen. Joten opiskelemaan vaan. Sinun pitää vain toimittaa toimeentulotukea hakiessa paperit siitä, että sinulta on evätty kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole oikeutettu opintotukeen ja opintojen takia työttömyyskorvaukseen niin silloin olet oikeutettu viimesijaiseen etuuteen täysimääräisenä eli toimeentulotukeen. Joten opiskelemaan vaan. Sinun pitää vain toimittaa toimeentulotukea hakiessa paperit siitä, että sinulta on evätty kaikki.

En ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska mulla on omaisuutta.

ap

Vierailija
24/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Opintotukikuukaudet käytetty muttei koulutusta?

Koulutukset voi myös keskeyttää.

ap

Miksi opintoja ei pysty saattamaan loppuun?

Olen soitellut ja ottanut yhteyttä. Ei kuulemma onnistu. Aikaa on mennyt liikaa ja opinnot pitäisi aloittaa alusta.

ap

Tuo on kyllä inhottavaa. Luulis, että nykyään kun kaikki kouluttautuu enemmän, toista tutkintoa/yleensä opiskelua tuettais enemmän. Ei kaikkia nuorena opiskelu kiinnosta, silloin voi helposti keskeyttää, ja siihen meni opintotuki.

Oliko amk vai ammattikoulu? Muistaakseni ne tuet tulee eri tavalla, joten toiseen voi löytyä tukea vaikka toisessa käytetty. Työkkärissäkin on uravalmennus tvs, josta voisit näitä yrittää selvittää. Tsemppiä sulle, selvästi haluat muuttaa tilanteesi, se on jo askel oikeaan suuntaan.

Vierailija
25/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen työvoimakoulutusta. Alalle joka työllistää. Esim.hoiva-avustaja.

Vierailija
26/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenta vaan. Ootko kokeillut kuntouttavaa työtoimintaa, yhdistyksiä, vapaaehtoistyötä esim. Niistä voisi löytyä uusia juttuja ja sisältöä elämään.

Huomenta!

En ole kuntouttavaa vailla. Olen työkykyinen, mutta vain vailla tarvittavaa koulutusta ja työkokemusta.

Vapaaehtoistyötä olen harkinnut ja miettinyt, mutta ei se oikeasti tilannettani parantaisi. Voisi tuoda helpotusta henkiseen tilaan ja ehkä se olisi tarpeeksi. Siltikin olisin vain työtön.

ap

Ei kuntouttavassa tarvitse olla työkyvytön. Siellä monia työkuntousia pitkäaikaistyttömiä, saa päiviin rutiineja ja näkee ihmisiä, jopa niitä kavereita voi löytyä.

Kannattaa yrittää miettiä myös ajattelumallia, että vain työtä tekevänä olisit jotenkin arvokas. Kaikki me olemme.

Nyt myös esim monessa amk:ssa tarjotaan työttömille ilmaisia opintoja vuoden loppuun jos opinnot kiinnostaa.

Ei tarvitse, mutta kuntouttava luultavasti ei toisi mulle mitään muuta kuin hieman rutiinia elämään.

ap

Niin no eipä sitä tiedä ennen kun kokeilee. Kannattaa ennakkoluulottomasti testailla uusia juttuja joista voi olla hyötyä. Sulla on kokeiluista vain voitettavaa. Uusista kontakteista voi hyvin aueta jotain.

Tsemppiä anyway.

Vierailija
27/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen soitellut ja ottanut yhteyttä. Ei kuulemma onnistu. Aikaa on mennyt liikaa ja opinnot pitäisi aloittaa alusta.

ap

Tuo on kyllä inhottavaa. Luulis, että nykyään kun kaikki kouluttautuu enemmän, toista tutkintoa/yleensä opiskelua tuettais enemmän. Ei kaikkia nuorena opiskelu kiinnosta, silloin voi helposti keskeyttää, ja siihen meni opintotuki.

Oliko amk vai ammattikoulu? Muistaakseni ne tuet tulee eri tavalla, joten toiseen voi löytyä tukea vaikka toisessa käytetty. Työkkärissäkin on uravalmennus tvs, josta voisit näitä yrittää selvittää. Tsemppiä sulle, selvästi haluat muuttaa tilanteesi, se on jo askel oikeaan suuntaan.

Näin mäkin luulin. Oppilaitos tienaa valmistuneesta opiskelijasta. Ilmeisesti viisi vuotta on liikaa ja ei edes yritetty katsoa vanhoja opintoja hyväksi. Se oli vain: opintosuunnitelma on muuttunut. Voit tulla mukaan, mutta pitää aloittaa alusta.

TE-toimistolla on joku tuollainen opintojen loppuunsaattaminen. Voi olla, että syksyllä alkaa ja kokeilen sitä.

ap

Vierailija
28/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ensiksi tuota asennetta voisi muuttaa ja katsantokantoja.

Vierailija
29/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa muuta kuin varakas, kiltti puoliso jostain. Itselläni sama tilanne ja mukava alle kolmekymppinen perijätär etsinnässä.

Vierailija
30/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan ensiksi tuota asennetta voisi muuttaa ja katsantokantoja.

Tietenkin pitäisi. Jos osaisin, en ehkä olisi tässä tilanteessa.

ap

Vierailija
31/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoin itseni vuosi sitten ja jäin ns tyhjään tilaan. Olen N42. Pomo työpaikka kiusasi ja vuosia hain apua vaan pomon sana painoi vaakakupissa enemmän kuin omani.

Säilyttääkseeni mielenterveyden ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin irtisanotua ilman uutta työpaikkaa. Päätin onnistua vaikka olin loppu. Olen yh tosin lapseni ovat isoja ja melkein omillaan ja isä on olemassa.

Tuli yhteishaun aika ja hain amk koulutukseen. Pääsykokeissa ja pääsin sisälle. Työkkäri oli sitä mieltä koska tästä omaehtoisesta opiskelusta ei olla etukäteen työkkärin kanssa sovittu, tuki lakkautetaan eikä opintoja tueta. Olin ansiosidonnaisella päivärahalla.

Valitin. Päätöksessä tuettin opintoja. Perustelin tuolla ylläolevalla eli olisin sairastunut henkisesti mikäli olisin työssä jatkanut ja tavoitteeni on työllistyä.

Eli ap. Itselleni tuo 250 opintotuki asuntovelallisena on tulevaisuudessa käsillä opintojen jatkuessa ja siltikin se on parempi vaihtoehto kuin pomon mielivaltaisuudessa oleminen.

Sulla ap on sama tilanne. Vain sinä itse voit ratkaista tilanteen. Suositan tuettua työllistymistä vai mikä se oli jota se ensimmäinen oikea kommentoija suositti koska pitkäaikaistyöttömänä eli yli 2v olet jo syrjäytynyt työelämästä ja tarvitset tukea kuinka siellä töissä oikein käytiinkään. Tai hae kouluun. Opintolainaa saa aina ja kun olet koulussa voit saada alalta keikkaduuneja. Valitse siis ala joka satavarmasti työllistää.

Tsemppii!!

Vierailija
32/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yliopistossa vanhatkin opinnot ole ihan ok, mutta amk.ssa niite ei enää hyväksytä. Vähän tyhmä systeemi. Jos ne kurssit on kerran käyty ne pitäisi ikuisesti hyväksyä.

Vierailija
33/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisia avustajia tarvitaan aina! Kiva työ.

Vierailija
34/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kun pitkäaikaistyötön alkaa opiskelijaksi tuleeko hänestä silloin työkykyinen? Niinpä.

Vierailija
35/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Näin mäkin luulin. Oppilaitos tienaa valmistuneesta opiskelijasta. Ilmeisesti viisi vuotta on liikaa ja ei edes yritetty katsoa vanhoja opintoja hyväksi. Se oli vain: opintosuunnitelma on muuttunut. Voit tulla mukaan, mutta pitää aloittaa alusta.

TE-toimistolla on joku tuollainen opintojen loppuunsaattaminen. Voi olla, että syksyllä alkaa ja kokeilen sitä.

ap

Miten niin ei katso vanhoja opintoja hyväksi. Mä olen aikuiskoulutuksessa ja jotkut suorittaa koko tutkinnon ja osa vain tietyn osan. Ne jotka suorittavat koko tutkinnon, niin kyllä heillä huomioidaan mitä aiemmin on tehnyt esim. työelämässä ja onko sitä myöten joku aine jo suoritettu. Ja mitä olen ymmärtänyt ne yto-aineet, jotka pitää suorittaa on aika simppeleitä.

Katsopa niitä Te-palveluiden koulutuksia, syksyllä on alkamassa monia ja ainakin Taitotalon koulutukset on olleet hyviä.

Vierailija
36/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

ap

Miten niin ei katso vanhoja opintoja hyväksi. Mä olen aikuiskoulutuksessa ja jotkut suorittaa koko tutkinnon ja osa vain tietyn osan. Ne jotka suorittavat koko tutkinnon, niin kyllä heillä huomioidaan mitä aiemmin on tehnyt esim. työelämässä ja onko sitä myöten joku aine jo suoritettu. Ja mitä olen ymmärtänyt ne yto-aineet, jotka pitää suorittaa on aika simppeleitä.

Katsopa niitä Te-palveluiden koulutuksia, syksyllä on alkamassa monia ja ainakin Taitotalon koulutukset on olleet hyviä.

Jatkan vielä, että jotkut Taitotalon koulutukset ovat parempia kuin ammattikouluopetus, jossa kukaan ei opeta mitään varsinkaan jollain sähkö- tai kiinteistöalalla. Oppilaita painostetaan valmistumaan ja hakemaan oppisopimuspaikkaa, jotta heistä päästäisiin eroon.

Mitä alaa olet tehnyt tai opiskellut ennen?

Vierailija
37/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Otappa lusikka omaan käteen ja lopeta tukien miettiminen. Aina löytyy joku työ, jos haluaa.

Vierailija
38/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanoin itseni vuosi sitten ja jäin ns tyhjään tilaan. Olen N42. Pomo työpaikka kiusasi ja vuosia hain apua vaan pomon sana painoi vaakakupissa enemmän kuin omani.

Säilyttääkseeni mielenterveyden ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin irtisanotua ilman uutta työpaikkaa. Päätin onnistua vaikka olin loppu. Olen yh tosin lapseni ovat isoja ja melkein omillaan ja isä on olemassa.

Tuli yhteishaun aika ja hain amk koulutukseen. Pääsykokeissa ja pääsin sisälle. Työkkäri oli sitä mieltä koska tästä omaehtoisesta opiskelusta ei olla etukäteen työkkärin kanssa sovittu, tuki lakkautetaan eikä opintoja tueta. Olin ansiosidonnaisella päivärahalla.

Valitin. Päätöksessä tuettin opintoja. Perustelin tuolla ylläolevalla eli olisin sairastunut henkisesti mikäli olisin työssä jatkanut ja tavoitteeni on työllistyä.

Eli ap. Itselleni tuo 250 opintotuki asuntovelallisena on tulevaisuudessa käsillä opintojen jatkuessa ja siltikin se on parempi vaihtoehto kuin pomon mielivaltaisuudessa oleminen.

Sulla ap on sama tilanne. Vain sinä itse voit ratkaista tilanteen. Suositan tuettua työllistymistä vai mikä se oli jota se ensimmäinen oikea kommentoija suositti koska pitkäaikaistyöttömänä eli yli 2v olet jo syrjäytynyt työelämästä ja tarvitset tukea kuinka siellä töissä oikein käytiinkään. Tai hae kouluun. Opintolainaa saa aina ja kun olet koulussa voit saada alalta keikkaduuneja. Valitse siis ala joka satavarmasti työllistää.

Tsemppii!!

Haha, kahdessa vuodessa ei kyllä kukaan ole vielä syrjäytynyt työelämästä :D Höpöhöpö! Itse olin yhden pätkän työttömänä 3,5v ja sinä päivänä kun työt aloitin olin ihan yhtä pätevä ja ahkera kuin kuka tahansa siinä talossa, itse asiassa tuplasti ahkerampi kuin moni muu.

Vierailija
39/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen asteen koulutuksiin saa aina uudet tukikuukaudet. Ne ei siis lopu. Voit tehdä vaikka miten monta tutkintoa.

Yliopistolla suoritetut opintokokonaisuudet eivät vanhene. Yksittäiset kurssit vanhenevat (viidessä vuodessa?). Eli jos olet tehnyt vaikkapa perusopinnot jostakin aineesta, se kokonaisuus hyväksytään kyllä. Muitakin voi edelleen koettaa hyväksyttää jotain ahot-väylää pitkin.

Ammattikorkeasta en tiedä mitään.

Vierailija
40/42 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten työttömyys näkyy elämässäsi sunnuntaiaamuna? Harvalla työelämässä olevalla on sunnuntaina töitä.

Samalla tavalla kuin joka aamu - häpeänä. Mietin sitä mitä mulla ei ole. Mietin miten olen yhteiskunnalle taakka ja rasite. Mietin epäonnistumisiani, jotka ovat tähän johtaneet ja jotka johtavat siihen, että en voi ketään ihmistä kanssani tätä elämää löytää jakamaan.

ap

Provoiletko? Ei kait nyt kukaan oikeasti häpeä sitä että on työtön ja yhteiskunnan taakka?