Olen sairaanhoitaja ja en enää jaksa hoitotyötä
Olen tehnyt sairaanhoitajan töitä parikymmentä vuotta. Olen ollut jo pitempään väsynyt työhöni. Jatkuva saatavilla oleminen, jatkuva vuorovaikutus, väkivalta tai sen uhka on usein läsnä. Työnohjausta ei ole. Työyhteisö on kyllä hyvä ja samoin työilmapiiri. Jotenkin vain alkaa tuntua, että itselläni ei ole alalle enää mitään tarjottavaa. Lähes aina ahdistaa mennä töihin ja olen jotenkin alkanut jopa pelkäämään työn tuomaa vastuuta. Koronaepidemia on kiristänyt kaikkea ennestään ja stressi on sen myötä lisääntynyt hurjasti. En tahdo enää jaksaa :( Olen miettinyt alan vaihtoa tai jotain muuta työtä mitä voisi tehdä sh:n koulutuksella, mutta mitä?
Kommentit (90)
Opiskele yamk-tutkinto tai maisterin paperit. Sitä kautta sitten tutkimustyöhön, opettajaksi tms?
Kelaan töihin? Siellä on sairaanhoitajia, mutta en tiedä onko vaatimuksena yamk-tutkinto.
Täysin ymmärrettävää. Sairaanhoitajia tarvitaan myös yksityisellä puolella tai valtion paikoissa esim. vankilat.
Tai laita oma yritys pystyyn ja tarjoa laaja-alaista kotisairaanhoitoa. Tai sitten kouluttautuminen toiselle alalle.
Moni tuntuu olevan sitä mieltä, että leikkaussali on paras paikka hoitoalalla. Jos olisin sh, suuntaisin sinne
Täällä toinen väsynyt sh. Samaa alanvaihtoasiaa olen miettinyt vuosia, mutta jotenkin ei ole voimia siihenkään, että alkaisi todella vaihtamaan alaa, opiskella muuta tms :(
Olen IT-alalla, enkä minäkään oikein jaksa näitä nykyisiä hommia, mikähän neuvoksi?
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntuu olevan sitä mieltä, että leikkaussali on paras paikka hoitoalalla. Jos olisin sh, suuntaisin sinne
Luulen, että joku rauhallinen poli on paras. Tyyliin silmä tai korva.
Vierailija kirjoitti:
Terkkariksi?
Ei ehkä kannata, jos sh:n työ väsyttää. Ei se th:n työ niin paljoa sh:n hommasta eroa että kannattaisi siihen vaihtaa, jos tuntuu, että koko hoitoala on niin nähty.
Vierailija kirjoitti:
Olen IT-alalla, enkä minäkään oikein jaksa näitä nykyisiä hommia, mikähän neuvoksi?
Opiskele jotain muuta, vaihda työpaikkaa tai jää sairauslomalle.
Kaikki asiakaspalvelualat ovat nykyisin rasittavia.
Suosittelen jatkokoulutusta, sh voi tehdä vaikka mitä! Terveydenhoitaja on mukava sisätyö.
Tuttu oli jossakin tutkimusprojektissa mukana, tosin oli terkkari. Mutta sen perään sai uuden jne. Ei ole tainnut tehdä päivääkään kenttätyötä eikä opiskelijana saatujen kokemusten perusteella ole sitä etsimässäkään
Vierailija kirjoitti:
Teillä sentään riittää töitä...
Tervetuloa alalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että joku rauhallinen poli on paras. Tyyliin silmä tai korva.
Rauhallinen poli? Olen ollut sihteerinä neljällä eri ajanvarauspolilla ja niistä on rauhallisuus kaukana. Potilaslistoja kun käydään läpi, niissä on vähintään viisitoista käyntiaikaa vastaanottoa kohden ja lisäksi kymmenen soittoa.
Lopettakaa nyt nämä aloitukset samasta aiheesta! Ei ketään kiinnosta!
Vaihda työtä hyvä ihminen. Ei elämä siihen kaadu, eikä yksikään sairaala yhtä hoitsua kaipaa. ( Vertaus Tuntemattomaan Sotilaaseen.. sota ei yhtä miestä kaipaa, oli hän millainen tahansa ).
Tee sitä mitä oikeasti haluat tehdä, matkustele vaikka, tutustu uusiin ihmisiin ennakkoluulottomasti, mitä vain. Meillä on tämä yksi elämä elettävänä, eikä sitä kannata hukata. Ole vapaa oravanpyörästä ja kaikenlaisista turhanpäiväisistä odotuksista.
Määritä itse oma onnesi
Sitten olisi pitänyt vähän ajatella mihin lähtee ennen kuin opiskelee kyseiseen ammattiin! Ei liene yllätys, että joudut olemaan vuorovaikutuksessa jatkuvasti _hoitoalalla_ ! Puhumattakaan siitä, että olet saatavilla jne. Väkivallasta pääset, kun menet sellaiselle osastolle missä se ei ole todennäköistä eli pois muistisairaiden parista, pois mt/päihdepuolelta, pois kehitysvammapuolelta, pois päivystyksestä, pois ensihoidosta...