Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen sairaanhoitaja ja en enää jaksa hoitotyötä

Vierailija
13.06.2020 |

Olen tehnyt sairaanhoitajan töitä parikymmentä vuotta. Olen ollut jo pitempään väsynyt työhöni. Jatkuva saatavilla oleminen, jatkuva vuorovaikutus, väkivalta tai sen uhka on usein läsnä. Työnohjausta ei ole. Työyhteisö on kyllä hyvä ja samoin työilmapiiri. Jotenkin vain alkaa tuntua, että itselläni ei ole alalle enää mitään tarjottavaa. Lähes aina ahdistaa mennä töihin ja olen jotenkin alkanut jopa pelkäämään työn tuomaa vastuuta. Koronaepidemia on kiristänyt kaikkea ennestään ja stressi on sen myötä lisääntynyt hurjasti. En tahdo enää jaksaa :( Olen miettinyt alan vaihtoa tai jotain muuta työtä mitä voisi tehdä sh:n koulutuksella, mutta mitä?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös sh ja tein muutaman vuoden ajan töitä päiväkodissa ja palasin takaisin sh:n hommiin. Koin päiväkotityön huomattavan paljon kevyemmäksi kuin minkään sairaanhoidollisen työn. Tällä hetkellä työskentelen sosiaalialan sektorilla sairaanhoitajana ja tämä työ jää ehkä ihan sen terveydenhuollon ja sosiaalialan työn puoliväliin. Harkitsen kouluttautumista sosionomiksi. 

Vierailija
42/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitajana teho-osastolla, työkokemusta 12 vuotta. Olen myös väsynyt, ala liian byrokraattinen ja yliopistolliset sairaalat (olen ollut töissä kahdessa) liian isoja; kenttä ja johto liian kaukana toisistaan.

Tämän koronakriisin hoidan. Ensi kevääksi haen virkavapaata (puoli vuotta tai vuosi), haen töihin Alkoon, teen keikkaa mieheni yrityksessä ja tarvittaessa keikkailen sairaanhoitajana perusterveydenhuollossa. Tarkoituksena olla viiden vuoden kuluttua muissa töissä kuin näissä.

Tsemppiä kaikille kollegoille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat edelleen olla varmalla hoitoalalla, mutta kevyemmässä päässä, harkitse kouluttautumista bioanalyytikoksi, röntgenhoitajaksi tai suuhygienistiksi. Kaikilla on toki potilaskontakteja, mutta ne ovat lyhyempikestoisia ja kevyempiä. Itse olen bioanalyytikko ja työni on siistiä ja mukavaa. Tälläkin alalla on toki myös raskaita työpaikkoja, mutta etenkin isoissa kaupungeissa on valinnanvaraa, kunhan saa vähän kokemusta. Saat sairaanhoitajan koulutuksesta paljon hyväksilukuja, joten valmistuminen 2-2,5 vuodessa on ihan mahdollista.

Vierailija
44/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi enemmänkin miettiä ennen hakeutumistaan eri aloille miettiä millaisia ihmisiä he ovat ja millainen ala jolle he haluavat on. Toki se on todella paljon vaadittu 15-20 vuotiaalta, jonka itsetuntemus ja elämänkokemus ovat vielä varsin vähäisiä, mutta silti. Tykkään lapsista=lastentarhanopettaja, olen hyvä matematiikassa=insinööri, ei ole ehkä ole oikein hyvä lähtökohta, jos lapsista tykkäämisen lisäksi on vaikkapa joustamaton ja perfektionistinen, silloin voi hankkia vaikka muutaman kummilapsen, jonka kanssa voi harjoittaa tuota lapsista tykkäämistä, insinöörienkin pitää oikeasti olla kiinnostunut uusien asioiden kehittämisestä, olla luova ja  sosiaalinenkin, koska se on ala, jolla ihan koko ajan ollaan yhteistyössä muiden ihmisten kanssa. 

En ymmärrä tämmöistä paasausta. Mitä jos huomaat 10 vuotta työelämässä oltuasi, että ala ei olekaan oikea? Ihmiset on yksilöitä, joku voi tietää jo lapsena mikä on se oma juttu ja jatkavat siinä työssä eläkeikään asti. 

Ei sitä tietenkään voi tietää, en minäkään tiennyt, mutta sitten kannattaa hankkia myös sen verran itsetuntemusta ettei ole "inhoan työtä päiväkodissa mutta päihdehuolto kullostaan kivalta, vaikka siinä on kaikki samat minua nykyisessä työssä stressaavat asiat. enkä taatusti rupea kirjanpitäjäksi, johon luontaiset vahvuuteni viittaisivat, ja voisin jopa hankkiutua eroon erityisen hankalista asiakkaista vein purkamalla suhteen niiden kanssa ja säästää voimiani niiden kanssa sosialiseeraamisen, joiden seurasta nautin" -tyyppi.

Vierailija
45/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairaanhoitajana teho-osastolla, työkokemusta 12 vuotta. Olen myös väsynyt, ala liian byrokraattinen ja yliopistolliset sairaalat (olen ollut töissä kahdessa) liian isoja; kenttä ja johto liian kaukana toisistaan.

Tämän koronakriisin hoidan. Ensi kevääksi haen virkavapaata (puoli vuotta tai vuosi), haen töihin Alkoon, teen keikkaa mieheni yrityksessä ja tarvittaessa keikkailen sairaanhoitajana perusterveydenhuollossa. Tarkoituksena olla viiden vuoden kuluttua muissa töissä kuin näissä.

Pystyykö Alkossa työskennellä sh-koulutuksella?` Tämä kiinnostaisi minuakin. Alkon työntekijät tuntuvat olevan motivoituneita työhönsä ja ikinä et saa vastaukseksi "en mä tiedä" tyyppisiä vastauksia :D 

T. sh, alan vaihtaminen mielessä täälläkin

Vierailija
46/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ihan uupunut sh:n työhön. En voi valittaa työnantajastani, sen suhteen kaikki on erittäin hyvin. Työntekijöistä pidetään huolta ja joustoa riittää toisin kuin monessa aiemmassa työpaikassani. Ilmapiiri on myöskin hyvä ja työkaverit ihania. Silti olen todella väsynyt ja se johtuu työn sisällöstä ja välillä tuntuu, että happi loppuu ja suunnilleen kadotan itseni työn ja asiakkaiden vaatimusten edessä. Työ seuraa myös kotiin, ei jää työpaikalle, kun oven laittaa kiinni. Vapaille soitellaan ja viestitellään erinäisissä asioissa, jotka liittyvät työhön. Tällöin oma mieli palaa työasioihin ja jää sinne usein tuntikausiksi. 

Vierailija
47/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

KERTOKAAS te sairaanhoitajat, että kannattaako mun kouluttautua tuohon, kun oon miettinyt että aloittais nyt reilu 40 v:aana että opiskelisin sairaanhoitajaksi. Sairaalamaailma kiinnostaa, ja lääketiedekin (lääkäriksi en jaksa lukea enää tässä iässä). Että mitkä on ne pahimmat puolet työssä, onko mulla realistiset kuvitelmat tosta työstä että saa jossain isossa sairaalassa olla vaikka syöpäosastolla ja auttaa potilaista. En halua mihinkään vaippojen vaihtoon, enkä siivoomaan. Selkä voi kipeytyä kun on pitkään kumartuneena, enkä pidä verestä (omasta) en tiijä uskaltaisinko piikittää...

Mut oonhan nähny esim. papakokeenotossa että ihan rauhallistahan se työ sillä  hoitajalla on.

samoin vaikka labranhoitaja, ekg ottaja, röntgenottaja, ultrakuvaajat ym.

Vierailija
48/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö Alkossa työskennellä sh-koulutuksella?` Tämä kiinnostaisi minuakin. Alkon työntekijät tuntuvat olevan motivoituneita työhönsä ja ikinä et saa vastaukseksi "en mä tiedä" tyyppisiä vastauksia :D 

T. sh, alan vaihtaminen mielessä täälläkin

en oo sh, mut eiköhän alkoon oteta ketä vaan, tunnen joitain pelkkä yo, samaa kaupankassatyötähän se on,....

Vierailija
49/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hyvä työssäsi ja opetusala kiinnostaa miksi et hakeutuisi opetustehtäviin. Ensi tammikuussa hae ammatilliseen opettajakorkeakouluun. Pedagogiset opinnot voi suorittaa 1-2 vuodessa, aloitin elokuussa ja kesäkuussa sain opinnot päätökseen ja olin pätevä opettaja. 

En ole hoitoalalla. Opettajana olen toiminut jo 13 vuotta enkä ole katunut päivääkään. 

Entäpä kouluttautuminen työnohjaajaksi, luin wikipediasta ja tehtävässä on myös sairaanhoitajataustaisia

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6nohjaus

Vierailija
50/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoon pääsee helposti ne joilla koulutusta ja kokemusta tarjoilijan työhön. Tiedän useammankin jotka halunneet lähteä ravintola-alalta Alkoon.

Vierailija
51/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KERTOKAAS te sairaanhoitajat, että kannattaako mun kouluttautua tuohon, kun oon miettinyt että aloittais nyt reilu 40 v:aana että opiskelisin sairaanhoitajaksi. Sairaalamaailma kiinnostaa, ja lääketiedekin (lääkäriksi en jaksa lukea enää tässä iässä). Että mitkä on ne pahimmat puolet työssä, onko mulla realistiset kuvitelmat tosta työstä että saa jossain isossa sairaalassa olla vaikka syöpäosastolla ja auttaa potilaista. En halua mihinkään vaippojen vaihtoon, enkä siivoomaan. Selkä voi kipeytyä kun on pitkään kumartuneena, enkä pidä verestä (omasta) en tiijä uskaltaisinko piikittää...

Mut oonhan nähny esim. papakokeenotossa että ihan rauhallistahan se työ sillä  hoitajalla on.

Kyllä kannattaa jos kerta sairaalamaailma kiinnostaa. Sairaalassa niiitä töitä riittää nimittäin. Sairaanhoitajat on niin valtava ammattiryhmä, että väkisinkin joukossa on myös niitä jotka eivät työstä tykkää, ne jotka taas tykkäävät niin ei heistä mitään mediajuttuja tehdä eivätkä he kerro asiasta nettipalstoilla.. vain negatiivisuus ja huonot puolet saavat huomiota. Sairaanhoitajissakin on paljon työntekijöitä jotka tehneet niitä hommia 30 vuotta, ei kukaan työskentele 30 vuotta alalla josta ei tykkää. Jotkut hoitajat keikkailevat jopa eläkkeeltä hoitoalan hommissa, eli työtä ei jätetä edes eläkeiässä.

Alalla on myös vääriä ihmisiä jotka ovat hakeutuneet sinne ainoastaan hyvän työllisyyden vuoksi. Työmahdollisuudet on tosi laajat,on hyviä paikkoja, huonoja paikkoja ja kaikkea siltä väliltä.

Vierailija
52/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoon pääsee helposti ne joilla koulutusta ja kokemusta tarjoilijan työhön. Tiedän useammankin jotka halunneet lähteä ravintola-alalta Alkoon.

Ei Alkoon vaadita koulutusta. Kaikki ovat vapaita hakemaan, ei tarvitse olla mitään ravintola-alan koulutusta. Just kuukausi sitten oli työhaku Alkoon eikä siinä mitään koulutuksia vaadittu.

Vierailija
53/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mättää hoitoalalla

1) Johtaminen. Huono johtaminen saanut minunkin työpaikassani (ei pelkästään minun yksikössäni) hakeutumaan pois ja sairaslomalle. Hoitotyössä se joka yleensä kiusaa on esimies

2) Osaamisvastimukset. Työnantaja luulee että.hoitajan työ on niin yksinkertaista ja helppoa, että hoitajia voi pompotella yksiköstä toiseen ja pitää osata ja hallita liian laaja-alaisesti. Seuraus on se, että mitään et osaa riittävän hyvin. Tästä seuraa riittämättömyyden tunne ja stressi

3) Työn fyysinen raskaus. Hoitajan työ on fyysisesti yhtä raskasta kuin raksatyö. Kolmivuorotyötä menee, kun olet nuori, mutta kun ikää alkaa tulemaan, niin ei jaksa

4) Palkka. Palkka ei ole suomalainen keskipalkka. Oli vielä 80-luvulla, mutta palkka kehitys on jäänyt jälkeen. Alalla on palkankorotuksia vaihdettu lomiin kun työnantajalla ei ole ollut varaa maksaa.

Vierailija
54/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta "naiisen tuoksu" niminen hieronta ja sieluunhoitopalvelu ja hätäapupuhelin.

Vierailija
55/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannattaa jos kerta sairaalamaailma kiinnostaa. Sairaalassa niiitä töitä riittää nimittäin. Sairaanhoitajat on niin valtava ammattiryhmä, että väkisinkin joukossa on myös niitä jotka eivät työstä tykkää, ne jotka taas tykkäävät niin ei heistä mitään mediajuttuja tehdä eivätkä he kerro asiasta nettipalstoilla.. vain negatiivisuus ja huonot puolet saavat huomiota. Sairaanhoitajissakin on paljon työntekijöitä jotka tehneet niitä hommia 30 vuotta, ei kukaan työskentele 30 vuotta alalla josta ei tykkää. Jotkut hoitajat keikkailevat jopa eläkkeeltä hoitoalan hommissa, eli työtä ei jätetä edes eläkeiässä.

Alalla on myös vääriä ihmisiä jotka ovat hakeutuneet sinne ainoastaan hyvän työllisyyden vuoksi. Työmahdollisuudet on tosi laajat,on hyviä paikkoja, huonoja paikkoja ja kaikkea siltä väliltä.

Ainiin, mutta vaippojen vaihtoa et pääse pakoon kouluajan harkoissa. Työpaikan voi toki valita niin ettei vaippoja tarvitse vaihdella (ainakaan usein), mutta harjoitteluita on kyllä myös vanhainkodissa, kotihoidossa (siellä tosin ei sh välttämättä vaippoja vaihtele)ja vuodeosastolla.

Vierailija
56/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap

Itse +50 vuotias ja hoitajan työssä mennyt terveys ja en pysty enää entisiin tehtäviin ja työnantaja antaa potkut sen takia.

Älä siis jää alalle, vaihda alaa, kun vielä kerkeät! Mene ammatinvallinanohjaukseen , mutta älä jää alalle roikkumaan

Vierailija
57/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajan työ on paskaduunia , en suosittele kenellekään. Työnantajalle ollaan vain välttämätön paha ja menoerä. Vttuilua saat kuulla siitä, että olet hoitaja jokapaikassa

Vierailija
58/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuoltoalan parhaimpiin hommia on terveydenhoitaja, fysioterapeutti, röntgenhoitaja, suuhygieniesti, optikko, eläintenhoitaja, bioanalyytikko ja hammashoitaja. Valitse niistä.

Vierailija
59/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajan työ on paskaduunia , en suosittele kenellekään. Työnantajalle ollaan vain välttämätön paha ja menoerä. Vttuilua saat kuulla siitä, että olet hoitaja jokapaikassa

Olet huippuesimerkki alalla olevasta väärästä ihmisestä. Työstä ei tarvitse tykätä ja silloin kannattaakin vaihtaa alaa, mutta kukaan ammattitaitoinen hoitaja ei nimitä työtään "paskaduuniksi". Tuo asenne kertoo sinusta paljon enemmän kuin työstäsi tai työnantajastasi.

Vierailija
60/90 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja on kaikista rankinta duunia. En jaksanut edes yhtä kesää lähärin hommissa, aivan älyttömän raskasta fyysisesti, älyllisesti liian helppoa ja liian suorittavaa työtä. Sairaanhoitajan hommissa oli ihan hyviäkin hommia ja arvostus oli erilaista kuin lähärinä. Olen tosin vaihtamassa alaa muista syistä, mutta ei tuo hoitoala niin paha ole.Riippuu monista asioista, harvemmin ne muidenkaan alojen työt mitään herkkua on.