Olen lähihoitaja - haluan hoitotyöstä pois
Mutta minne? Voiko johonkin sairaalan varastoon tai arkistoon päästä lähärinä? Tai sellaiseen? Hoitotyö ei enää sovi minulle, pää ei kestä, ja kaikki mahdolliset paikat on kierretty lapsista vanhuksiin, mt-ongelmaisista päihdetyppeihin, sairaalan sisätaudit ja vuodeosastot nähty. Eli minne voisi työllistyä kun on pelkät lähärin paperit?
Kommentit (31)
Taas tuo yksi mielenterveysongelmainen trolli tuli asialliseen keskusteluun todistelemaan, miten lähäreistä ei ole mihinkään. Mistä moinen pakkomielle? Hakeudu hoitoon (ja joo, siellä mielisairaalassakin on lähäreitä töissä ja osalla on jopa pistolupa).
Jotkin laboratoriot palkkaavat lähihoitajia näytteenottoon tai sihteereiksi.
Vierailija kirjoitti:
Osastosihteerinä lähihoitaja pärjää erittäin huonosti.
Hänellä ei ole työn vaatimaa osaamista, esimerkiksi nopeaa kirjoitustaitoa, sujuvaa toimisto-ohjelmienhallintaa ja muita sellaisia taitoja, joita alan hommissa tarvitaan jatkuvasti.
Ainakaan Meilahdessa osastosihteerit eivät kirjoita mitään vaan tekstinkäsittely on ihan oma yksikkönsä. Toimisto-ohjelmia ei myöskään ole käytössä vaan käytetään potilastietojärjestelmää sekä omia lähete- ja ajanvarausohjelmia.
Aiemmin lähihoitajien koulutuksessa oli mahdollista valita asiakaspalvelun ja tietohallinnon osaamisala, joka siis oli osastosihteerin tehtäviin tähtäävä koulutus. Nykyään se on upotettu muihin osaamisaloihin, ja lähinnä harjoittelut kai määrittävät sen minkä osaa parhaiten. Omassa työyksikössä on myös toimipaikkakoulutettu useammastakin perus- ja lähihoitajasta osastosihteeri.
Ajanvaraukseen voisi yrittää. Julkiselle tai yksityiselle.
Varastolle, jos ei haittaa, että hommassa ei ihmeemmin aivotyötä tarvita. Voi siis pidemmän päälle alkaa puuduttaa, jos tykkää haastaa itseään. Työ on helppoa, aika itsenäistä ja yleensä keskinkertaisella fyysisellä kunnolla pärjää. Työasiat ei todellakaan pyöri mielessä vapaa-ajalla. Vuorotyötä on useimmiten, riippuen varastosta.
Työtehtäviä on varastoilla monenlaisia. Selaa mol.fi ilmoituksia ja katso, millaisia paikkoja on auki ja mitä niihin vaaditaan. Useisiin hommiin pääsee ilman kokemusta. Tuntipalkka ei toki päätä huimaa (kaupan tai AKT:n tes), mutta ei taida huimata lähärin töissäkään. Varastoilla voi saada ihan mukavasti lisiä palkan päälle, riippuen vähän paikasta. Esim. viileävarastolla ja pakkasvarastolla tulee olosuhdelisiä. Lisäksi voidaan maksaa suoritteita ja toki on sitten ilta- ja pyhälisät yms. Teen itse osa-aikaisena varastotyötä opintojen ohella ja viihdyn. Olin aiemmin kaupan kassalla, enkä todellakaan vaihtaisi enää sinne.
Yleensä Pamin tessillä varastot. Aika harvassa on AKT:n tessillä pyörivät varastot, ne on yleensä terminaaleja joihin on sitten vähän muitakin hakijoita ja jos ei ole kokemusta trukin ajosta niin voi kyllä unohtaa.
Suosittelen silti varastoa. Miettii siellä sitten että mitä tekee jatkossa
Yrittäjyys voisi olla yksi vaihtoehto myös.
Totuus on nyt vain yksinkertaisesti on se, lähihoitajan koulutuksella ei mihinkään vaativaan työhön pääse.
Ei koskaan.
Täytyy hankkia lisää koulutusta jos haluaa enemmän palkkaa ja arvostusta.
Kuka pääsee toimistotyöhön pelkillä lähihoitajan papereilla.
Nykyisissä toimistohommissa pitää hallita useita erilaisia laskenta- ja toimistotyöohjelmistoja ja digitaalisia hommia.
Tuskin lähihoitaja noita osaa, saati sitten muita siellä tarvittavia taitoja.
Ja toimistosihteereistä ja virkailijoista on suuri ylitarjonta, työttöminä on runsaasti alan ihmisiä.
-et varmaan tienny että vielä joku 2 vuotta sitten yks lähihoitajan osaamisala oli nimenomaan sihteeri :D Ja yhä edelleen ne tekee niitä.
Vierailija kirjoitti:
Viisas päätös!
Raskasta työtä, naurettavan huono palkka. Jatkuvasti vaaditaan enemmän ja enemmän töitä.
Tiedän tämän, olen ollut liian kauan lähihoitajan työssä, nyt on terveyskin menyt.
Ja elämä.
Naurettavan huono palkka?