Pahin toisen moka ikäääsi koskien miten sinua on loukattu??! Minä aloitan istuin parturin tuolissa ja yhtäkkiä..
Puheeksi tulee työt ja sanoin vähän kehuskellen, että nyt onkin pidempi loma tiedossa, en tiedä, että hommaa sitä keksisi kun olen tekevää sorttia.... Ikää mulla 43v.. Yhtäkkiä parturin hetken mietiskelyn jälkeen sanoo et monethan rupee tekemää keikkahommia, vaikka onkin vanhuus eläkkeellä. . Tunsin miten kasvoni lehahtivat punaisiksi ja tosiaankin virkavapaalle olin jäämässä. En enää kehdannut korjata ja tehdä tilanteesta vielä kiusallisempaa. Sanoin vain, että niin tottahan tuo on.. Parturi varmaan ihmetteli miksi olin loppuajan niin hiljainen :0
Kommentit (1691)
Nuorena luultiin aina hiukan nuoremmaksi. 40 v täytettyäni taitaa ikä jo näkyä - onneksi mitään ikävää ei ole vielä tarvinnut kuulla.
No ei siis mitenkään paha mutta huvittava. Ulko-oveen koputettiin ja menin avaamaan. Ovella joku ulkomaalainen kauppias joka minut nähdessään päätti kysyä onko äitini kotona. Olin 25- vuotias ja omillani toimeentuleva ja asuva. Lähti kun totesin ettei äitini tosiaan ole kotona...
Olen 40 vuotias, ja vielä kehtaa kaupan myyjät henkkareita kysellä kun ostan tupakkatuotteita. Reilusti yli 20 vuotta on sitäkin myrkkyä tullut tupruteltua, mutta naamassa ei näy. Eli mitä voimme tästä päätellä? Tupakka ei vanhenna, vaan on ikuisen nuoruuden lähde! Ja turha tulla pätemään, että jos näyttää alle 30 vuotiaalta niin pitää henkkarit pyytää. Laki ei sano näin, eikä mikään laki jota kaupat/ihmiset saa itse mielivaltaisesti soveltaa tule koskaan voimaan. Ongelmia tulee vain ja ainoastaan, kun myydään alaikäisille ikärajoitettuja tuotteita. Yli-ikäiselle myymisestä, vaikka henkkareita ei kysytäkään, ei tule ongelmia tai sanktioita. Ottakaa asioista selvää, ja lakatkaa olemasta vittumaisia keski-ikäisille asiakkaille ja lopettakaa se henkkareiden pyytely meiltä. Se ei ole imartelevaa eikä hauskaa, vaan vittumaista käytöstä!
Poikani (15v) kaveri luuli minua pojan tyttöystäväksi. Ei ollut siis nähnyt tyttöä eikä minua vielä kun näki minut poikani seurassa. Ei kyllä loukannut, mutta huvitti ja ehkä nolotti kaverin puolesta. Olin 35v itse.
Lääkäri kysyi, että minkäs ikäinen sinä olitkaan, että nuo oireet voisivat johtua vaihdevuosista. Olin noin 30.
Olin menossa gynelle. Lääkäri avasi oven ja katseli ympärilleen sanomatta mitään, lopulta lausui nimeni ja menin huoneeseen. Sanoi, että ei olisi uskonut minua sen ikäiseksi mitä oli papereista juuri katsonut. "Pidin sinua nuorena tytön hupakkona" taisi sanoakin.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena vuodenkin ikäero voi tuntua paljolta. Jostain 20-vuotiaasta 40-vuotias voi tuntua ikivanhalta.
Olin 19-vuotiaana kesätöissä, ja melkein järkytyin, kun nuorekkaan oloinen työkaveri paljastui peräti 35-vuotiaaksi.
tämä sattui jo muutama vuisikymmen sitten : odottelin ystävääni asemalla ja siihen sitten tallusteli sellainen setä ikäinen mies joka alkoi ruinaamisen kahville lähdöstä, aikani annoi kieltäviä vastauksia jotka eivät vaikuttaneet herraan mitenkään. sitten sanoin että ongelmana on se etten käy treffeillä itseäni nuorempien miesten kanssa ja hymyilin kauniisti. hetken oli hiljaista, sen jälkeenkysyi että minkä ikäinen sitten olen ? vastasin että 64 johon hän ravisteli päätänsä ja tokaisi: olet kyllä hyvin säilynyt . Olin 16 v
Juuri aloitin kesätyöt hoitoalalla. Otin kiireessä vastaan iäkkään miespotilaan, hänellä oli omainen mukana.
Ennen kun kerkesin miettiä yhtään kysyin mukana olleelta naiselta onko hän papparaisen vaimo. Kun tarkemmin katsoin niin nainen näytti n. 40-45 vuotiaalta ja pappa oli varmaan 90 vuotias. Nainen oli hieman hämmentynyt ja loukkaantuneen oloinen. Selitin tilanteen ja pahoittelin. Hävetti. Jatkossa en oleta mitään. 🤨
Nuorten on vaikea arvioida vanhempien ihmisten ikää ja päinvastoin. Myös itselle vieraisiin etnisiin ryhmiin kuuluvien iässä helposti haksahtaa. Loukkaantuminen moisesta on turhaa. Samoin on turhaa arvailla ja varsinkin kommentoida toisen ikää - ellei se kuulu työtehtäviin kuten esim. kassalla tai ravintolassa.
Sain toisen lapseni 43-vuotiaana. Lääkäri tuli synnärillä huoneeseen juttelemaan siitä, miten sektio meni.
Hän sanoi, että kolmas sektio voisi olla huono juttu ja kohtuni ei ehkä sitä kestäisi. Joten pyysi harkitsemaan kolmatta raskautta.
Vieressä seissyt hoitaja pökki lääkäriä useampaan kertaan ja sanoi, että "katso ikää, katso ikää".
Lääkäri hämmentyi hetkeksi ja jatkoi vain, että "ahaa - nooh, ehkä et taida enää raskautta harkita". Sanoin että ehkäpä en : )
Silloin, kun olin 18 täyttänyt ja saanut henkkarit, niin tottahan sitä piti kaupasta kaljaa hakea.
Kyläkaupassa oli sitten semmonen rouvashenkilö kassalla, joka harvemmin harkitsi yhtään, mitä suustaan päästeli. Kun tulin kassalle kaljojen kanssa, niin hän kysyi minulta henkkarit, vaikka tasan tarkkaan tiesi mun iän, koska jo vuosia olin asioinut ko. kaupassa, ja silloin 1989 tuossa kylässä juorut kulkivat nopeammin kuin tieto nykyisin valokuitua pitkin 5G nopeudella. Tiesi varsin hyvin ikäni, mutta silti piti henkkarit kysellä. No sitten kun näytin henkkarit, alkoi kauhea tirskahtelu ja taivastelu, että kuinkas sinä voit olla jo 18-vuotias.
Sitä epäasiallisuutta kohtasi muuallakin, kun olin siihen aikaan semmoinen pieni ja laiha babyface, jolla ei kunnolla vielä edes partakaan kasvanut. Laihoin käsivarsineni menin heittämällä jostain 12-vuotiaasta. Ei siis ihme, että papereita kysyttiin joka paikassa. Mutta olisihan sitä voitu fiksumminkin olla, että olisi vain todettu ikä ja jätetty ne tirskumiset ja epäasialliset kommentoinnit pois. Kukaan sille mitään voi, millaiseksi on sattunut syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Nuori hammaslääkärimies tokaisi hampaaseeni paikkaa vaihtaessaan, että "tekee paikkauksen hyvin, kun teillä on kuitenkin elinikää about hiukan yli 20 vuotta vielä jäljellä". Olen 35-vuotias nainen.
Jospa se hammaslääkäri teki ammattimiehenä nopean arvion elinikäodotteesta hampaiden kunnon perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten on vaikea arvioida vanhempien ihmisten ikää ja päinvastoin. Myös itselle vieraisiin etnisiin ryhmiin kuuluvien iässä helposti haksahtaa. Loukkaantuminen moisesta on turhaa. Samoin on turhaa arvailla ja varsinkin kommentoida toisen ikää - ellei se kuulu työtehtäviin kuten esim. kassalla tai ravintolassa.
Lisäksi mies voi näyttää ikäistään vanhemmalta kasvattamalla tuuhean parran ja nainen voi vaikuttaa noihin ikäarvioihin meikkaamalla ja pukeutumisella. Jos kyseistä henkilöstä ei tiedä mitään taustatietoja, niin silloinhan sen arvion tekee nopeasti mielessään ulkoasun perusteella.
Seurustelin pitkään 12-vuotta nuoremman miehen kanssa. Hän on kaiken lisäksi vielä ikäistään nuoremman näköinen. Itseäni usein luullaan ikääni nuoremmaksi. Yhtenä talvipäivänä tulin kotiin massiivisissa talvivetimissä, naama jäässä ja hiessä, huppu veti poskia ruttuun jne. Kotona oli huoltomies, joka oli jo käynyt asioille lähteneen miehen kanssa huoltoasioita läpi ja totesi minulle: me jo puhuttiin - oliko se teidän poika, sellanen tosi nuoren näköinen täällä oli. Stressasin välillä meidän ikäerosta muutenkin, niin tuo kyllä korpesi. Olin tuolloin 38 ja mies 26.
Bussikuski yritti myydä lasten lippua, olin tuolloin 21.
Työkaveri yritti parittaa 19v pojalle, olin tuolloin 28.
Tää laitti jo naurattaan. Joku mummu bussipysäkillä ei uskonut aikanaan, että esikoiseni on minun lapseni. Päivitteli, kuinka lapset tekee lapsia... Olin 28 esikoisen syntyessä ja olen aina ollut tanttamainen. Näytin ihan kolmekymppiseltä siihen aikaan.
Samaan hieman liittyen nauratti, kun esikoista odottaessa neuvolalääkäri tokaisi, että "mites tämmöselle nuorelle ja fiksulle ihmisille on näin käynyt". En loukkaantunut. Mietitytti vaan, että mikäs ongelma tässä oli. Olin 27-vuotiaana raskaana ja koulutettu, työssäkäyvä nainen parisuhteessa. Kaipa se läppä oli, mutta ehkä vähän omituisessa tilanteessa.
Menin 20-vuotiaan tyttäreni kanssa (olen 39-vuotias) ravintolaan syömään ja tilattiin ruuan jälkeen alkoholijuomat. Molemmilta kysyttiin paperit. Sillä hetkellä hieman nolotti, mutta kotona myöhemmin nauratti.
Vierailija kirjoitti:
Olen 40 vuotias, ja vielä kehtaa kaupan myyjät henkkareita kysellä kun ostan tupakkatuotteita. Reilusti yli 20 vuotta on sitäkin myrkkyä tullut tupruteltua, mutta naamassa ei näy. Eli mitä voimme tästä päätellä? Tupakka ei vanhenna, vaan on ikuisen nuoruuden lähde! Ja turha tulla pätemään, että jos näyttää alle 30 vuotiaalta niin pitää henkkarit pyytää. Laki ei sano näin, eikä mikään laki jota kaupat/ihmiset saa itse mielivaltaisesti soveltaa tule koskaan voimaan. Ongelmia tulee vain ja ainoastaan, kun myydään alaikäisille ikärajoitettuja tuotteita. Yli-ikäiselle myymisestä, vaikka henkkareita ei kysytäkään, ei tule ongelmia tai sanktioita. Ottakaa asioista selvää, ja lakatkaa olemasta vittumaisia keski-ikäisille asiakkaille ja lopettakaa se henkkareiden pyytely meiltä. Se ei ole imartelevaa eikä hauskaa, vaan vittumaista käytöstä!
"Ikuisen nuoruuden lähde". 😂
Käypä nyt, kun olet lähes 30 vuotta vetänyt sitä myrkkyä, kuvauttamassa keuhkosi. Kuuntele sitten tarkkaan lääkärin arvio. Samahan se on alkoholin kanssa, että sitä saa vetää ja vetää vuosikymmenet. Mutta sitten, kun sitä on aikansa käytetty, tapahtuu kaikki hyvin äkkiä. Noutaja tulee, vaikka vielä kuukausi sitten näytti siltä, että hyvinhän mä tätä tässä vedän.
Itse olen läheltä nähnyt erään kaverin, joka oli jo 13-vuotiaana aloittanut juomisen kavereiden kanssa. Joi kuin sieni 38 vuotta, kunnes sitten yhdessä yössä tila romahti. Kaveri vietiin sairaalaan ja sieltä patologin pöydälle.
Sitten on elänyt eräs tuttu ketjupolttajanainen, joka ehti olla vuosikymmeniä sätkä huulessa koko ajan. Hänkin sitten viiskymppisenä menehtyi.
Se voi käyttäessä tuntua hyvältä jutulta, jota se ei todellisuudessa ole siellä päinkään.
Mä itse kysyin tutulta, jota en ollut nähnyt vuosiin, että joko sun lapsi on koulussa. "Yläasteella". Hups, niin se aika kuluu.