Pahin toisen moka ikäääsi koskien miten sinua on loukattu??! Minä aloitan istuin parturin tuolissa ja yhtäkkiä..
Puheeksi tulee työt ja sanoin vähän kehuskellen, että nyt onkin pidempi loma tiedossa, en tiedä, että hommaa sitä keksisi kun olen tekevää sorttia.... Ikää mulla 43v.. Yhtäkkiä parturin hetken mietiskelyn jälkeen sanoo et monethan rupee tekemää keikkahommia, vaikka onkin vanhuus eläkkeellä. . Tunsin miten kasvoni lehahtivat punaisiksi ja tosiaankin virkavapaalle olin jäämässä. En enää kehdannut korjata ja tehdä tilanteesta vielä kiusallisempaa. Sanoin vain, että niin tottahan tuo on.. Parturi varmaan ihmetteli miksi olin loppuajan niin hiljainen :0
Kommentit (1691)
Kirjoitin jo yhden ikävän tarinan tähän, nyt tuli mieleen toinen. Olin ulkomailla ja ostin alkoholia ruokakaupasta. Kassa sanoi jotain oisko sulla näyttää paperit, näytät aivan 16v. Sanoin vaan että joo, en ole kyllä ihan sen ikäinen ja näytin paperit. Kassa alkoi taivastella että mitä, olet jo 30, todella??? Näytit aivan teiniltä. Tuollaisessa kohtaa alkaa aina tympääntyä kun näitä tulee niin usein. Kaikki työpaikallakin luulee että olen tosi nuori. Nuoria kohdellaan usein huonosti. Ärsyttää! Mutta ehkä tuo taivastelu on rasittavinta. Paras reagoiminen on että vaikka hämmentää, ei jää inttämään siitä vaan toteaa jotain kohteliasta. Noinkin on töissä tehty kun on kuultu ikäni ja suhtautuminen on jatkunut normaalina.
Joo, kun näyttää paljon ikäistään nuoremmalta, saa jatkuvasti kuulla, että ”ootko sä oikeesti niiiin vanha!”. Ei se nyt ihan kehultakaan tunnu.
Oon 41 ja olen iloinen, että se pari vuotta nuoremmaksi luullaan. Se tarkoittaa, että voisin olla vielä kolmekymppinen, vaikkakin loppupuolella, mutta kuitenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vielä pari vuotta sitten 18 ja isotätini 68. Hän otti minusta kuvan, jossa istun sohvalla. Minulla oli täysin nykyaikaiset vaatteet ja kampaus ja kuvasta huomasi muutenkin, että se on tuore. Hän laittoi kuvan Facebookkiin.
Leukani meinasi pudota lattiaan, kun luin myöhemmin kuvan kommentteja. Parikin ihmistä kehui, kuinka "olet niin kaunis tässä Ulla." Minä en ole meistä kahdesta se Ulla.
Luonnollinen hiusvärini on kyllä harmaaseen taittutava, mutta ei se mielestäni kyllä 50 vuotta vanhenna. O_o Emmekä me oikeasti muistuta toisiamme hääppöisesti.
He luulivat että tätisi postasi oman nuoruuskuvansa!
En oikein usko, että sivusiili oli naisilla mikään yleinen kampaus isotätini nuoruudessa. :'D Lisäksi kuvassa taustalla näkyvä Lenovon läppäri ei oikein sekään kuulu 60/70-luvulle.
Noin 5-vuotias lapsi tiedusteli minulta ruokakaupan kassajonossa ”onko rouvalla lapsenlapsia”. Olin 25-vuotias.
Lapsen isä muuttui punaiseksi ja mutisi lapselle jotain ”noh, noh, eipäs udella tuntemattomilta henkilökohtaisuuksia.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori hammaslääkärimies tokaisi hampaaseeni paikkaa vaihtaessaan, että "tekee paikkauksen hyvin, kun teillä on kuitenkin elinikää about hiukan yli 20 vuotta vielä jäljellä". Olen 35-vuotias nainen.
Ettäkö paikkauksen laatu riippuu lääkärin oletuksesta elinikään?
Jotenkin ap:n kokemuksessa haiskahtaa pieni väärinymmärrys. Mulle nimittäin hammaslääkäri on välillä maininnut, että HAMMASPAIKALLA on 20 vuotta elinikää jäljellä.
Teitittely ja mummoksi kutsuminen,vaikka oon vasta 29.
Toimin myyjänä kiireisellä osastolla 23-vuotiaana ja saman työvuoron aikana kolme eri keski-ikäistä ihmistä rouvitteli minua. Mahtoi rankka viikko näkyä naamalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme vaimoni (vaimo 43-v, minä 34-v) kanssa varanneet puhelimitse halvan hotellihuoneen Lontoosta. Saavuimme paikalle ja hotellin puolalaiset omistajat alkavat siunailla: "Voi ei, olemme antaneet teille huoneen parivuoteella ja te olettekin äiti ja poika. Minä 173/55, vaimo 5 cm pitempi ja noin 35 kg painavampi. Minua juttu huvitti, vaimo oli aika tuohtunut.
Ei tuo nyt ollut kovin hauska. Ikäänkuin haluat mollata vaimoasi, joka on kookas ja sinä mieheksi hernekeppi. Ikäeronne ei ainakaan ollut syynä.
"Vaimosi on kookas ja sinä mieheksi hernekeppi"
No olipa kohteliasta. Ei ihmiset omalle pituudelleen tai edes ruumiinrakenteelleen yleensä paljoakaan voi. Saako naisestakin sanoa vastaavasti?
Jep, teitittely ja rouvittelu itseä vanhemmilta risoo. Olen toki 38 v mutta silti.
Olin terassilla mieheni kanssa. Siihen tuli yksi mies juttelemaan. Selvisi että hän on naapuri kunnasta. Minä sanoin että olen sieltä kunnasta kotoisin. Se mies sanoi että siit on varmaan hauhean kauan kun oon sieltä pois muuttanut. En ihan heti tajunnut mutta myöhemmin ajattelin että oonko niin vanhan näköinen että muutosta täytyy olla jo kauhean kauan.
Vierailija kirjoitti:
Jep, teitittely ja rouvittelu itseä vanhemmilta risoo. Olen toki 38 v mutta silti.
Teitittely on mielestäni kohtelias tapa. Miksi nykyään niin moni loukkaantuu teitittelystä? Itse olen aspatyössä, ja tuntuisi epäammattimaiselta sinutella tuntematonta. Ei siis kohdallani ole ikään sidonnaista. Oletettuun sivilisäätyyn viittaavista termeistä voitaisiin kyllä jo tässä maailmanajassa luopua.
Vierailija kirjoitti:
Olin terassilla mieheni kanssa. Siihen tuli yksi mies juttelemaan. Selvisi että hän on naapuri kunnasta. Minä sanoin että olen sieltä kunnasta kotoisin. Se mies sanoi että siit on varmaan hauhean kauan kun oon sieltä pois muuttanut. En ihan heti tajunnut mutta myöhemmin ajattelin että oonko niin vanhan näköinen että muutosta täytyy olla jo kauhean kauan.
Tai ehkä hän ei muistanut sinua, niin ajatteli, että sun muutosta on sen vuoksi pakko olla jo aikaa?
Tämä tapaus ei ollut loukkaava, vaan enemmän huvittava. Kävin alkossa tyttäreni (12v) kanssa. Itse olin 34v. Nuori miesmyyjä sanoi sitten jämerästi, että haluan nähdä molempien henkkarit. Sanoin että hän on tyttäreni, samalla kun rupesin kaivamaan laukkuani. Myyjä säikähti ja huudahti "ei sulla tartte näyttää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vielä pari vuotta sitten 18 ja isotätini 68. Hän otti minusta kuvan, jossa istun sohvalla. Minulla oli täysin nykyaikaiset vaatteet ja kampaus ja kuvasta huomasi muutenkin, että se on tuore. Hän laittoi kuvan Facebookkiin.
Leukani meinasi pudota lattiaan, kun luin myöhemmin kuvan kommentteja. Parikin ihmistä kehui, kuinka "olet niin kaunis tässä Ulla." Minä en ole meistä kahdesta se Ulla.
Luonnollinen hiusvärini on kyllä harmaaseen taittutava, mutta ei se mielestäni kyllä 50 vuotta vanhenna. O_o Emmekä me oikeasti muistuta toisiamme hääppöisesti.
En oikein usko, että sivusiili oli naisilla mikään yleinen kampaus isotätini nuoruudessa. :'D Lisäksi kuvassa taustalla näkyvä Lenovon läppäri ei oikein sekään kuulu 60/70-luvulle.
No monesi ihmiset ei kovin tarkkaan niitä kuvia katso. Ei kiinnitetä huomioa taustalla näkyviin läppäreihin tai muihin yksiyiskohtiin. Varsinkin jos kuvaa tihrustaa puhelimen näytältä.
Ja jotkut ei edes tajua, että ihmiset muuttuu vuosikymmenten aikana.
Sisareni oli laittanut kuvan itestään (63v), tyttärestään(39v) ja tyttärentyttärestään(13v) faseen.
Toinen sisareni sitten kyseli minulta, että kuka se toinen nainen siinä kuvassa oli.
Hän tietenkin tunnisti siskomme, mutta luuli sisaren tyttärentytärtä sisaren lapseksi(!) ja sisaren tytärtä vieraaksi naiseksi. Ei jotenkin vaan ajatellut, ettei sisaren tytär todellakaan enää ole 13v.
Ei nyt ihan hulluimmasta päästä, mutta ihan hauska: menin bussiin ja bussikuski automaattisesti näppäili nuorisolipun. Huomasin vasta maksettuani kun ihmettelin hintaa, että onko muka laskenut vai mikä alennus. Käsittääkseni nuorisolipun ikäraja on about 16v. Olin tuolloin 28v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitittely on mielestäni kohtelias tapa. Miksi nykyään niin moni loukkaantuu teitittelystä? Itse olen aspatyössä, ja tuntuisi epäammattimaiselta sinutella tuntematonta. Ei siis kohdallani ole ikään sidonnaista. Oletettuun sivilisäätyyn viittaavista termeistä voitaisiin kyllä jo tässä maailmanajassa luopua.
Teitittelen myös aspatyössä kaikkia, paitsi lapsia ja ihan nuoria (selkeästi teinejä). Ja vakkareita en teitittele jotka eivät halua. Riippuu myös vähän missä paikassa töissä ja ns. minkä tasoisessa.
Vierailija kirjoitti:
Toimin myyjänä kiireisellä osastolla 23-vuotiaana ja saman työvuoron aikana kolme eri keski-ikäistä ihmistä rouvitteli minua. Mahtoi rankka viikko näkyä naamalta.
Virallisen protokollan mukaan kaikkia yli 20-vuotiaita naisia puhutellaan rouvana siviilisäädystä riippumatta.
Olin aikoinaan ravintolassa töissä. Baaritiskillä eräs asiakas totesi, että sinähän olet ollut täällä kauan töissä, ainakin 10v. Olin tuolloin 25v enkä todellaan ollut 10v aiemmin baarissa palvelemassa asiakkaita vaan kävin 600km päässä peruskoulua. Enkä tuolloinkaan ollut ollut siinä paikassa töissä kuin vasta muutaman kuukauden.