Pahin toisen moka ikäääsi koskien miten sinua on loukattu??! Minä aloitan istuin parturin tuolissa ja yhtäkkiä..
Puheeksi tulee työt ja sanoin vähän kehuskellen, että nyt onkin pidempi loma tiedossa, en tiedä, että hommaa sitä keksisi kun olen tekevää sorttia.... Ikää mulla 43v.. Yhtäkkiä parturin hetken mietiskelyn jälkeen sanoo et monethan rupee tekemää keikkahommia, vaikka onkin vanhuus eläkkeellä. . Tunsin miten kasvoni lehahtivat punaisiksi ja tosiaankin virkavapaalle olin jäämässä. En enää kehdannut korjata ja tehdä tilanteesta vielä kiusallisempaa. Sanoin vain, että niin tottahan tuo on.. Parturi varmaan ihmetteli miksi olin loppuajan niin hiljainen :0
Kommentit (1691)
Olin 19-vuotiaana 9 vuotta nuoremman pikkuveljeni kanssa uimahallissa, kun sinne sattui samaan aikaan veljeni uusi kaveri äitinsä kanssa. He tulivat juttelemaan meille ja tämä kaverin äiti kysyi minulta että "Oletko sinä (pikkuveli):n äiti?"
Kyllä meni myös äkkiä vaivautuneen näköiseksi ja naurahteli jotenkin hermostuneesti, kun vastasin että oon hänen sisko. Katsoinkin kyllä varmaan tosi murhaavasti häntä ja poistuin paikalta loukkaantuneena toiseen altaaseen. :D Ärsytti ihan kunnolla silloin, varsinkin kun olin tuolloin nuorempana tosi epävarma itsestäni ja omasta ulkonäöstäni. No, nyt kymmenen vuotta myöhemmin puolestaan minua luullaan yleensä nuoremmaksi, joten ei enää harmita. Tuo kaverin äiti oli kyllä tosi outo ihminen muutenkin, varmasti nyt oikeastinäki etten ollut sen ikäinen että voisin olla 10-vuotiaan pojan äiti...
Vierailija kirjoitti:
Erään asiakkaamme harjoittelija, varmaan 22 - 25 v, ei suostunut tekemään hommia kanssani. Ikää mulla 43. Aloituspalaverissa oli mukana niiden toimari ja pari asiantuntijaa, 30 - 35 ikähaarukassa. Muiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa, mutta ikäkysymys tuli kautta rantain esiin jo tuossa kokouksessa. Harjoittelija halusi avukseen sellaisen, joka "osaisi näitä uudempia juttuja" ohjelmistokehityksen liittyen. No, minulla ei todellakaan jää osaamisesta kiinni. Sitten tuli harkkarin kautta esiin pari muuta ikäpolvijuttua, kuten englannin kielen mahdollinen osaamattomuus. Piti kuulemma palaveroida joskus ulkomaalaisten kanssa, ja pystyisinkö siihen. Pari vuotta USA:ssa töitä tehneenä minulla ei tietenkään ole tämän suhteen ongelmaa, mutta ei ilmeistä päätellen uskonut.
Myöhemmin yritettiin tehdä hommia yhdessä, mutta ensimmäisellä kerralla ei puhunut mitään ja toisella kerralla ei ilmestynyt paikalle. Totesin toimarille, ettei tästä tule mitään, ja hän pahoitteli ja totesi huomanneensa saman. En tiedä miten olivat jatkaneet harjoittelijan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Erään asiakkaamme harjoittelija, varmaan 22 - 25 v, ei suostunut tekemään hommia kanssani. Ikää mulla 43. Aloituspalaverissa oli mukana niiden toimari ja pari asiantuntijaa, 30 - 35 ikähaarukassa. Muiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa, mutta ikäkysymys tuli kautta rantain esiin jo tuossa kokouksessa. Harjoittelija halusi avukseen sellaisen, joka "osaisi näitä uudempia juttuja" ohjelmistokehityksen liittyen. No, minulla ei todellakaan jää osaamisesta kiinni. Sitten tuli harkkarin kautta esiin pari muuta ikäpolvijuttua, kuten englannin kielen mahdollinen osaamattomuus. Piti kuulemma palaveroida joskus ulkomaalaisten kanssa, ja pystyisinkö siihen. Pari vuotta USA:ssa töitä tehneenä minulla ei tietenkään ole tämän suhteen ongelmaa, mutta ei ilmeistä päätellen uskonut.
Myöhemmin yritettiin tehdä hommia yhdessä, mutta ensimmäisellä kerralla ei puhunut mitään ja toisella kerralla ei ilmestynyt paikalle. Totesin toimarille, ettei tästä tule mitään, ja hän pahoitteli ja totesi huomanneensa saman. En tiedä miten olivat jatkaneet harjoittelijan kanssa.
Tollasta ikärasismia tulee aina välillä vastaan. Jostain syystä on joukko nuoria ihmisiä, jotka uskoo, että aivot alkaa lahota 30 ikävuoden jälkeen ja yli 40 vuotias on jo sitten menetetty tapaus. Monelle ei tule mieleen, että ihminen oppii halutessaan hautaan asti ja että ikä lisää osaamista, eikä miinusta sitä. Joskus mietin, miten heille sitten käy iän myötä ja toteutuuko oletus heidän tulevaisuudessaan. Uskooko osa ihmisistä muuttuvansa vuosi vuodelta tyhmemmiksi?
Vierailija kirjoitti:
Olin 19-vuotiaana 9 vuotta nuoremman pikkuveljeni kanssa uimahallissa, kun sinne sattui samaan aikaan veljeni uusi kaveri äitinsä kanssa. He tulivat juttelemaan meille ja tämä kaverin äiti kysyi minulta että "Oletko sinä (pikkuveli):n äiti?"
Kyllä meni myös äkkiä vaivautuneen näköiseksi ja naurahteli jotenkin hermostuneesti, kun vastasin että oon hänen sisko. Katsoinkin kyllä varmaan tosi murhaavasti häntä ja poistuin paikalta loukkaantuneena toiseen altaaseen. :D Ärsytti ihan kunnolla silloin, varsinkin kun olin tuolloin nuorempana tosi epävarma itsestäni ja omasta ulkonäöstäni. No, nyt kymmenen vuotta myöhemmin puolestaan minua luullaan yleensä nuoremmaksi, joten ei enää harmita. Tuo kaverin äiti oli kyllä tosi outo ihminen muutenkin, varmasti nyt oikeastinäki etten ollut sen ikäinen että voisin olla 10-vuotiaan pojan äiti...
Mulla oli teininä vastaava tapaus kun olin siskon kanssa kaupassa, tosin sisko oli vasta 4-vuotias. Joku mummo kauhistuneen näköisenä kysyi, että et kai sinä ole tuon tytön äiti.
Vierailija kirjoitti:
Tästä en niin loukkaantunut vaan huvituin. Työpaikalle tuli uusi kollega, minua kymmenen vuotta vanhempi, eli 54 vuotias. Olin tekemässä töitä koneella ja hän loukkaantui sydänjuuriaan myöten, yritti komentaa minua pois koneelta sanomalla että nuoret tytöt väistävät kun vanhemmat ihmiset tarvitsevat työpisteen.
Joopa joo, aika erikoinen työpaikka jos uusi kollega alkaa heti taloon tultuaan komentelemaan ja tytöttelemään muita.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena vuodenkin ikäero voi tuntua paljolta. Jostain 20-vuotiaasta 40-vuotias voi tuntua ikivanhalta.
22-vuotiaalla kaverillani oli samanikäinen poikaystävä. He tulivat käymään kotonani, tarjosin kotiviiniä ja sitten poika alkoi selittää, että hänestä on outoa olla näin paljon vanhemman kanssa tekemisissä. Olin silloin 27.
Joo tämä on hassua miten nuorena pienikin ikäero tuntuu suurelta. Olin 23v. kun aloitin opiskelut ja yksi opiskelukavereists oli 28v. Pidimme häntä hyvin paljon varttuneempana henkilönä, vaikka hän oli jutuissa ja ulkonäössä ihan samaa tasoa kuin mekin.
Vanhin opiskelukaveri oli 45v ja olimme ihan, että mitä ihmettä, miten sen ikäinen enää viitsii (yhtään mitään).
Minä olen nyt 47v ja opiskelen jatko-opinnoissa. Miten viitsinkään 😁.
Oon myyjänä erikoisliikkeessä, ja asiakas ilmoitti kovaan ääneen että ei halua palvelua sitten miltään pikkutyttö-kesähessulta vaan ihan ammattilaiselta. No hän sit odotteli lähes vartin että mun kanssa samanikäinen kollega vapautui, ja oli tähän lopulta tyytyväinen.
Oon tosiaan 31v., mut se ei tässä auttanut. Toisaalta kävin puolison kanssa (samanikäinen myös) kanssa samalla viikolla Alkossa ja myyjä kysyi puolisolta paperit kun mentiin yhdessä kassalle, ja kun olin omiakin kaivamassa esiin ni totes mulle "no SUN ei kyllä tarvi näyttää".
mutsi 4.3. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua luultiin tyttäreni siskoksi, kun hän oli 11v ja minä 40v.
tytäreni oli 33v. raivosi minulle entisen Antilan tavaratalossa kemppari osasto,kun katsoin hius värejä ja naama rasvaa.Ala tulla jo pudokki naama kananperse tukka. Noi ei sinua auta mitenkään.näin muuten mies ystäväsi mero portailla ,on samanlainen pudokki naama kuin sinä!Pienten lasten lasteni kuullen.Olin silloin 56v. yleistalous konen tytärelleni kuin lastenhoitajakin.Oltava 24h/ satavilla 7 pvä .vuodessa.Mies ystävääni vihasi koska vaaden aikaa myös pariskuhteeseeni.Vaikka mumona olo on maailman paras asia!Kaikki on katsojan silmissä.jotkut palvoo ulkonäköä.Jotkut näkee syvälle sisin sydän ja arvostaa sitä.Siskoni joka minua pyöreesti 8v. vanhmempi ,vakavaranen,käy kylpylät päärny.Kauneushoidot tallinna. eltelän matkat ,ruotsin matkat ymm.Eläin lääkäristämme,olivat kerran autolla mukana ja minulla ei kuskia.Totesi eläinlääkäristämme: Mitä tuoossa näet ,juopon näköinen.Ei kai eläin lääkäriä valita ulkonäön myötä? Normalin näköinen mies.Kaukana juopon näöstä.Ystävästäni.huom ! Ystävä. Joka mies sano: Mitä tossa jätkässä näet.On kuin ET- näkö.Ei kai ystäviä valita ulkonäon mukaan? Paras oli edes meneen siskon poijan ex- vaimmo. Kysy mies ystävästäni: Mitä tossa läskissä näet? Nainen oli raskaasti ylipainoinen,kävi lopulta lihavuusleikaus,irto nahan poisto julkinen sektoori.Koska he erosivat en tiedä onko hoika,normi paino ymm.Kaikki on niin ulkokuorta,en käsitä?
Anteeksi, mutta tästä ei kyllä saa mitään selvää.
En muista olenko kommentoinut tätä jo aiemmin, mutta juuri tämän takia huudan vielä ääneenkin "Virtanen!" kun töissä haen potilasta huoneeseeni eikä kuvaukseen sopivaa henkilöä edes istu odottamassa.
Välillä potilastiedoissa lukee että Pirkko Pirkkonen 40v ja odotustilassa istuu yksinään vain 30-vuotiaalta näyttävä mies. Mutta Pirkkohan se siinä onkin ollut. Noloa jos on olettanut että äh ei se tuo ole ja jättänyt sen takia huutamatta
Olen saattanut tämän jo mainitakin täällä, mutta minua on nyt parikymppisenä luultu pari kertaa isäni heilaksi. Kävelimme kerran isän kanssa ulkona, jolloin joku hänen työkaverinsa oli hänet bongannut ja kysynyt sitten töissä: "Kukas se pitkähiuksinen blondi oikein oli, entäs (äitini nimi)?" Itse kyllä ihmettelin, miksi hän oletti noin heti ensimmäisenä, kun isän työkaverit kuitenkin tietävät hänellä olevan aikuinen tytär :D
Olin äitini ja tätini kanssa kahvilla, ja kassalla myyjä kysyi "Oletteko te kaikki siskoksia?" Äiti ja täti ovat molemmat kuudenkympin korvilla, ja itse olin 27.
Minua luultiin lomamatkalla 14-vuotiaana 40-vuotiaan isäni naisystäväksi. Useamman kerran...
Minua on myös luultu isäni puolisoksi. Olin 28-vuotias ja isäni 63.
Oma broidi kysyin, ”miltäs nyt tuntuu”, kun täytin 40 vuotta. Hän on 6 vuotta minua nuorempi.
Eipä tämä nyt pahimmasta päästä ole mitä näitä juttuja on lukenut.
Oltiin miesystävän kanssa lomalla Lapissa ja unohdin ottaa ehkäisypillerin kahtena päivänä putkeen joten menin hakemaan varmuudeksi jälkiehkäisyn apteekista. Farmaseutti ei ensin meinannut suostua myymään sitä koska ”alle 15-vuotias tarvitsee reseptin”. En tiedä onko nykyään näin mutta 10 vuotta sitten oli. Olin kuitenkin jo 28 vuotias.
ValoPallo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollasta ikärasismia tulee aina välillä vastaan. Jostain syystä on joukko nuoria ihmisiä, jotka uskoo, että aivot alkaa lahota 30 ikävuoden jälkeen ja yli 40 vuotias on jo sitten menetetty tapaus. Monelle ei tule mieleen, että ihminen oppii halutessaan hautaan asti ja että ikä lisää osaamista, eikä miinusta sitä. Joskus mietin, miten heille sitten käy iän myötä ja toteutuuko oletus heidän tulevaisuudessaan. Uskooko osa ihmisistä muuttuvansa vuosi vuodelta tyhmemmiksi?
Joo, nää on jotenkin huvittavia! Etenkin oletetaan että kaikenlainen teknologia ois ihan ylitsepääsemätöntä. Mullekin on tultu joskus viisastelemaan jostain powerpointista tai kalenteritoiminnoista, niin on sitten päässyt kertomaan että täti on koodannut jo kuusnepalla, joten ei mulla taida olla mitään kynnystä tehdä ite slaideja esitykseen XD Ja mun kielitaitoa on myös hämmästelty, että miten voit osata noin sujuvasti [vaikka olet noin vanha].
Jos ikä on jossain tuonut viisautta, niin ainakin siinä etten ikinä kommentoi mitään toisten iästä tai ulkonäöstä. Pyrin myös olemaan luomatta ennakko-oletuksia kenestäkään ulkoisen olemuksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Oon kysyny henkkareita 38-vuotiaalta naiselta.
Multa kysellään vähän väliä, ja täytin viime viikolla 35 :D hauskinta on kun näytän vielä ihan zombilta joskus työviikon jälkeen kun vähillä yöunilla tässä mennään ja aattelen että nyt ei ainakaan kysellä.. niin eikös vaan "oiskos vielä henkkareita"?
Menin neljäkymppisenä tekemään toista tutkintoa yliopistoon, ja muut olivat toki pääasiassa parikymppisiä. Katsoin pienryhmätapaamisen alussa, että hei kivaa, joukossa (16 opiskelijaa) on 2 muutakin "vanhusta", jee! Ajattelin, että ehkä niiden kanssa syntyy enemmän juttua ja on enemmän yhteistä. Esittelyissä kaikki kertoi myös ikänsä ja nämä vanhemmiksi opiskelijoiksi luulemani olivat 22 ja 23 vuotiaat o_O Onneksi en sanonut mitään ääneen!
Elähän nyt, kaupan kassalla muinoin työskennellessäni 18 vuotta 4 kuukautta täyttänyt nulikka rupes mussuttamaan kun kysyin papereita. "Vi**u näytänkö mä joltain v**un pennulta, etkö sinä tiiä miltä kahdeksantoistavuotias näyttää. Oli pokassa pitäminen
Mies 40