Pahin toisen moka ikäääsi koskien miten sinua on loukattu??! Minä aloitan istuin parturin tuolissa ja yhtäkkiä..
Puheeksi tulee työt ja sanoin vähän kehuskellen, että nyt onkin pidempi loma tiedossa, en tiedä, että hommaa sitä keksisi kun olen tekevää sorttia.... Ikää mulla 43v.. Yhtäkkiä parturin hetken mietiskelyn jälkeen sanoo et monethan rupee tekemää keikkahommia, vaikka onkin vanhuus eläkkeellä. . Tunsin miten kasvoni lehahtivat punaisiksi ja tosiaankin virkavapaalle olin jäämässä. En enää kehdannut korjata ja tehdä tilanteesta vielä kiusallisempaa. Sanoin vain, että niin tottahan tuo on.. Parturi varmaan ihmetteli miksi olin loppuajan niin hiljainen :0
Kommentit (1691)
Vierailija kirjoitti:
Nuori hammaslääkärimies tokaisi hampaaseeni paikkaa vaihtaessaan, että "tekee paikkauksen hyvin, kun teillä on kuitenkin elinikää about hiukan yli 20 vuotta vielä jäljellä". Olen 35-vuotias nainen.
Voi olla myös kyse ammattitaidosta. Monethan näkee esim. hevosen hampaista iän ja jäljellä olevan eliniän. En usko, että hän oli mikään selvännäkijä, vaan alan ammattilainen. Minulle hammaslääkäri kerran sanoi, että "Helppo nähdä, että tekohampaistasi päätelleen elät ainakin satavuotiaaksi."
Vierailija kirjoitti:
Voi ei mikä moka parturilta! Minulta uusi kampaaja viimeksi kysyi varovasti että oletko vielä työelämässä. Olen 58 joten sikäli ymmärrettävää. Olen työtön.
Mua luultiin exäni äidiksi (olen 6 vuotta vanhempi) ja kyllä, harmistuin, olen ihan ikäiseni näköinen mielestäni..
Olin 25-vuotiaana itseäni 15 vuotta vanhemman miesystävän kanssa lomareissulla Euroopassa. Hotellin aamupalalla seuraamme liittyi tuttavapariskunta, jotka olivat samaa ikäluokkaa miesystäväni kanssa (paikallisia, tuttuja opiskeluajoilta). Tarjoilija kiersi ottamassa tilauksia ja kysyi muulta seurueelta, saisiko olla kahvia tai teetä. Sitten hän kääntyi minun puoleeni ja kysyi, haluaisinko vaikka kaakaon tai mehua. Menin niin jäihin, että pyysin kaakaota, vaikka normaalisti olisin juonut aamulla teetä. Tilanne oli vähän huvittava, mutta sivuutimme sen sillä, että ehkä mä sit vain näytän joltain kaakao-ihmiseltä.
Viereiseen pöytään saapui lapsiperhe ja hetken päästä kuulin, että näiltä pöydän lapsilta kysyttiin sama kysymys: kaakaota vai mehua.
Enemmän tilanne taisi hirvittää miesystävääni, että näyttääkö hän mun isältä, kun minut profiloitiin muiden seurassa lapseksi :D Seuraavana aamuna menin edeltä yksin aamupalalle ja silloin mulle tarjottiin kahvia tai teetä.
Olin 26 ja juuri aloittanyt työt uudessa firmassa. Olimme kahden työkaverin kanssa kahvihuoneessa. Yksi työkavereista oli juuri täyttänyt 22. Juttelimme aiheesta ja toinen työkaverini (45) katsoi minua ja sanoi surumielisesti "toista se on meidän iässä, eikö vain."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori hammaslääkärimies tokaisi hampaaseeni paikkaa vaihtaessaan, että "tekee paikkauksen hyvin, kun teillä on kuitenkin elinikää about hiukan yli 20 vuotta vielä jäljellä". Olen 35-vuotias nainen.
Voi olla myös kyse ammattitaidosta. Monethan näkee esim. hevosen hampaista iän ja jäljellä olevan eliniän. En usko, että hän oli mikään selvännäkijä, vaan alan ammattilainen. Minulle hammaslääkäri kerran sanoi, että "Helppo nähdä, että tekohampaistasi päätelleen elät ainakin satavuotiaaksi."
Hammaslääkäri on tuossa tarkoittanut;
että HAMPAALLA on paikattuna vielä n. 20 vuotta "elinikää",eli hammas on huonokuntoinen, mutta kun sen pakkaa ja huolehtii jatkossakin, niin se kestää vielä 20 vuotta. Olet varmaan kuullut puhuttavan "kuolleesta" hampaasta.?!
Asiakas on tuossa ymmärtänyt ( tahallaan?) täysin väärin. Eivät hammaslääkärit arvioi kenenkään elinikää. Sitä ei voi hampaista nähdä. On ihmisiä, esim. vanhuksissa, joilla vain muutama tynkä sojottaa suusa, mutta ovat virkeitä ja elinvoimaisia, ja elävät pitkään, tyngistään huolimatta !
Vain harvoin, edes vakavastikin sairas haluaa kuulla lääkäriltään eliniän ennusteen, ja sitäkän ei lääkäri pysty tarkalleen määrittämään.
Jäi yks kampaaja yhden kerran kokeiluksi, kun se aloitti hiuksia värjätessäni lauseen "Sit ku ihmisestä tulee vanha niinku sä, niin onkse niin..." Olin 40 v, enkä millään lailla vanha. Yleensä luultiin nuoremmaksi.
Mua on luultu työkaverin puolisoksi ja vielä niin että mun puoliso ois ollut meidän poika :D Ravintolassa tarjoilija vaan sinnikkäästi kyseli multa ja työkaverilta että mitä viiniä otetaan ja tulee varmaan samasta jne ja me vaan että EI kun erikseen ja nämä samasta ja tarjoilija vaan sinnikkäästi yritti meitä parittaa siinä pöydässä :D okei täytyy myöntää että puoliso oli tosi babyface silloin, eli näytti ehkä joltain 13-vuotiaalta..
Mitä ihmettä se jollekin kampaajalle tai hierojalle kuuluu udella onko asiakas "työelämässä" tms?
Jostain syystä se kuuluu olevan tosi tärkeä asia heille tietää.
On siinä sitten kiusallista jotain selittää tai valehdella, jos onkin työtön, sairas tai eläkkeellä.
Sitten voi keskustella aiheesta, jos asiakas itse aloittaa, mutta muuten pitäisi heille kouluissa opettaa, että ei noin ihmisten asioita udella. Useimmat menee noihin paikkoihin rentoutumaan, ei puhumaan työjuttuja tai avautumaan työttömyydestä.
Onhan näitä vaikka kuinka. Olin 24 ja töissä huoltoasemalla. Vanhempi herra tuli kassalleni ja tuijotti minua pitkään ja kysyi "saatko sä edes olla täällä töissä..sähän olet 14!" Vastasin vaan että ei minua tänne olisi alaikäisenä palkattu.
Olin asiakkaana korkeasaaressa ja tilasin ruokaa. Nyt ikää 29. Taisin jonkun hampparin tilata ja myyjä kysyi että lasten annos vai?
Hotellin aulabaarissa 30 vuotiaana samanikäisen ystävän kanssa tilasimme drinkit ja naistarjoilija osoittaa sormella ja sanoo että "Sulta! Mä haluan nähdä henkkarit"
Lisääkin löytyy mutta ei vain jaksa kirjoittaa.
Lääkärit .Veljen kanssa lääkärissä mieslääkäri kysyi äiti ja poika. Meillä on 4 vuotta ikäeroa. Kyllä se kävi hermoon mutta varmaan tietysti voi odottaa että lapsen kanssa on äiti tai isä.
Ehkä pahin, ku oltiin jossain työkkärin pupukurssilla, niin yks nainen kysyi, oonko alle 30 en, mutta kiitos. Myöhemmin, kun kerroin ikäni, niin sanoi, että muistan sen väärin.
Olen siis 46v.
Myyjä kertoi että kaikilta alle 30- vuotiaalta näyttäviltä tupakan ostajilta kysytään henkkarit jotka usein väärennettyjä koska nykyään alaikäiset näyttää vanhoilta aikuisilta. Tässä on myös tämä puoli että taas varastetulla tai väärennetyllä passilla ajokortilla esiintyvä voi oikeasti olla täysin eri ikäinen. On myös niin että samasta ulkomaalaisesta perheestä yhtä ajokorttia käyttää koko sisarusparvi.Saman näköisiä.On myös peruukkeja päässä vaihtavia ja tekopartoja viiksiä.
iäkäs kirjoitti:
Olin 30 vuotta vanhemman sukulaisnaisen kanssa kaupassa joulun aikaan. Siellä oli joulupukki, joka tuli ojentamaan karkkilaatikkoa ulko-ovella. Tokaisi avaussanoiksi, että "mitäpäs sisarukset".
Tämä kuulostaa kyllä joulupukilta ihan tarkoitukselliselta, hassun hauskalta kohteliaisuudelta sitä selvästi iäkkäämpää sukulaisnaista kohtaan. :)
En kyllä loukkaantunut, vaan huvituin, kun vieras nainen tuli kysymään pari viikkoa sitten, pitääkö meidän yläastelaisten käyttää maskeja koulussa. Täytän siis 28.
Toisaalta myös 26-vuotiaana minua luultiin 12- ja 11-vuotiaiden asiakkaiden kanssa liikkuessani heidän äidikseen. Mahdollista kai tuo olisi ollut, mutta onneksi ei totta sentään.
Mun mieheltä kysyttiin syksyllä papereita kun lottosi. Puolisoni repesi nauruun, näytti henkkaria. Ikää 37v. Kassa meni noloksi, sanoi että oli ajatellut puolisoni olevan nuorempi kuin hän ja kertoi olevansa vuonna 98 syntynyt.
Erään asiakkaamme harjoittelija, varmaan 22 - 25 v, ei suostunut tekemään hommia kanssani. Ikää mulla 43. Aloituspalaverissa oli mukana niiden toimari ja pari asiantuntijaa, 30 - 35 ikähaarukassa. Muiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa, mutta ikäkysymys tuli kautta rantain esiin jo tuossa kokouksessa. Harjoittelija halusi avukseen sellaisen, joka "osaisi näitä uudempia juttuja" ohjelmistokehityksen liittyen. No, minulla ei todellakaan jää osaamisesta kiinni. Sitten tuli harkkarin kautta esiin pari muuta ikäpolvijuttua, kuten englannin kielen mahdollinen osaamattomuus. Piti kuulemma palaveroida joskus ulkomaalaisten kanssa, ja pystyisinkö siihen. Pari vuotta USA:ssa töitä tehneenä minulla ei tietenkään ole tämän suhteen ongelmaa, mutta ei ilmeistä päätellen uskonut.
Myöhemmin yritettiin tehdä hommia yhdessä, mutta ensimmäisellä kerralla ei puhunut mitään ja toisella kerralla ei ilmestynyt paikalle. Totesin toimarille, ettei tästä tule mitään, ja hän pahoitteli ja totesi huomanneensa saman. En tiedä miten olivat jatkaneet harjoittelijan kanssa.
Olin 33-vuotias, vastuullista työtä tekevä ja talossa jo vuoden ollut. Etäisempi kollega toiselta osastolta kysyi kahviossa, olisiko mulla antaa vinkkejä tyttärensä 18-vuotislahjaksi kun hän ei oikein tiedä mistä nuoret nykyään tykkää. Mies luuli minun olevan kesäharjoittelija.
Kaikki muut työkaverit menivät tässä kohtaa vaikeiksi, mutta itse suosittelin pokerinaamalla laadukasta polkupyörää, josta olisi apua tulevina opiskeluvuosina. Kun mies poistui paikalta, repesi tiiminjohtajamme nauramaan ja sanoi luottavansa vastaisuudessa mulle kaikki diplomatiaa vaativat hommat 😅
Mieheni on kutsunut minua mummoksi kohta kuusi vuotta. Olen 48 v., eikä ole lapsenlapsia.
En olisi päivääkään tuollaisen tyttären "yleiskone" ! Aikuien nainen ja käyttäytyy kuin moukkamaisin teini, tosin harva teinikään noin rumasti puhuu vanhemmileen! Ja vielä julkisella paikalla!
Kyllä on mielenterveydessä vikaa tytölläsi, mutta sekään ei oikeuta puhuttelemaan ketään noin! Ei ole todellakaan normaali, en kyllä sietäisi tuollaista. Tiukat rajat tuollaiselle, kokonaan tapaamatta niin (ehkä) oppii jotain tapoja.