Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelastuslaitoksen hoitohenkilökunta nosti elottoman lapsen vedestä ja rannalla olijat jatkoivat auringonottoa

Vierailija
13.06.2020 |

Ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Lapsi virkosi puolen tunnin elvytyksen jälkeen ja vietiin sairaalaan. Uimarannalla olevat lapsiperheet jatkoivat kesäpäivän nauttimisesta lasten mennessä uimarenkaineen uimaan ja vanhempien jatkaessa viltillään piknikkiä. Olisin olettanut, että ranta olisi pikkuhiljaa tyhjentynyt siltä päivältä. Itse jäin kauemmas hetkeksi hämmästelemään ihmisten välinpitämätöntä käytöstä.

Kommentit (203)

Vierailija
121/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jäi tuijottamaan tilannetta ja raportoi tänne. Ei itsekään lähtenyt pois.

Vierailija
122/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue uudelleen.

" Itse jäin kauemmas hetkeksi hämmästelemään ihmisten välinpitämätöntä käytöstä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue uudelleen.

" Itse jäin kauemmas hetkeksi hämmästelemään ihmisten välinpitämätöntä käytöstä."

Ja silti osasi kertoa, että elvytettiin puoli tuntia ja sen jälkeenkään ei kukaan lähtenyt rannalta.

Vierailija
124/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni niin pieni lapsi, että olisin esittänyt kuin mitään ei olisi tapahtunut ja jatkanut normaalisti rannalla oloa. Ettei oma lapseni pelästy. Se ei tarkoita ettenkö olisi seuraavat pari viikkoa murehtinut miten sille toiselle lapselle kävi.

Vierailija
125/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen muun kirjoittajan tavoin en nyt ihan ymmärrä, että miten se rannalle jääminen poissulkee huolestumisen, välittämisen, pelästymisen, pahan mielen? Ap:n ongelma ei nyt taida olla se etteivät ihmiset välittäisi, vaan se ettei kukaan älynnyt tulla nimenomaan ap:lle tilittämään ja itkemään sitä järkytystään. Pohjalla on ajatus, että niitä sisäisiä tunteita tärkeämpää on käyttäytyä ulospäin suurieleisen järkyttyneesti, koska se on jollain kierolla tavalla ainoa oikea tapa osoittaa kunnioitusta lapselle ja hänen läheisilleen. Tämä ei ole harvinainen ajatusmalli, mutta lapsellinen se kyllä on.

Vierailija
126/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hohhoijjaa, yhdelle käy onnettomuus niin meinaako ap, että se onnettomuus olisi jotenkin tarttuvaa?

Vierailija
127/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en nyt kyllä ymmärrä, miksi tuosta olisi nyt pitänyt nostaa joku valtava show? Ja panikoida lasten tapahtuman näkemistä ym. Siinäpähän oppivat, kuinka käy, jos menee liian syvälle eikä opettele uimaan. Olisin varmaan oikein korostanut asiaa. Ikävää toki on, jos lapsi joutuu hätään ja käy huonosti. Ammattilaisten asia on kuitenkin hoitaa se tilanne ja muut jatkavat elämäänsä toivottavasti vähän viisaampia ja kiitollisina, kun oma lapsi ei ole ambulanssissa. Ei kolaripaikan ohi ajettuakaan käännytä paniikissa kotiin ja lopeteta autolla ajamista vaan terästäydytään ja ollaan itsekin varovaisempia.

Niin, sen kolaripaikan ohihan ajetaankin talla pohjassa, vähät välittämättä vaikka kuinka olisi sini-, valko- tai keltatakkeja tiellä käpyttelemässä.

Mutta kun "ei kuulu mulle".

Siitä on kyllä ollut julkisuudessa juttua, että kolaripaikan ohi ajetaan etanavauhtia. Noin pahassa kolarissa on poliisi ohjaamassa liikennettä. Hidastaa pitää, mutta ei liikaa.

Että näin.

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/861819/Poliisi+hermostui+kolaripa…

Sanoo poliisi mitä hyvänsä, niin itse kyllä aion jatkossakin ajaa onnettomuuspaikan ohi etanavauhtia, nimittäin kerran kävi niin, että onnettomuuden uhria auttamassa ollut henkilö juoksikin suoraan autoni nokan ohitse toiselle puolelle tietä, varmaan adrenaliini virtasi sen verran, että tuo henkilö ei toiminut ihan järkevästi. Onneksi ajoin etanavauhtia, niin ei ollut mikään ongelma pysähtyä ja vältyttiin sitten toiselta onnettomuudelta.

Vierailija
128/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, että vasta puolen tunnin kuluttua virkosi? Taisit siis itse aika läheltä seurata. Siinä on ehkä tehty paljon muutakin. Annetaan potilaalle ja omaisille yksityisyys ja hoitohenkilökunnalle työrauha ja keskitytään ihan vain siihen omaan hommaan.

Vierailija kirjoitti:

Siis usko on kyllä jo mennyt ihmisiin, mutta aina jaksan kuitenkin yllättyä ihmisen tyhmyydestä.

Ensinnäkin ei ollut kyse siitä, että olisi pitänyt mennä auttamaan, ammattilaiset auttoivat jo. Eikä kyse ollut siitä, että olisi pitänyt mennä pällistelemään tai kuvaamaan, se vasta tyhmää olisikin.

Kyse oli siitä, kuinka sinä pystyit jatkamaan auringonottoa ja uimista, kun joku teki kuolemaa vieressä tai oli käytännössä jo kuollut, koska lapsi saatiin vasta pitkän elvytyksen jälkeen takaisin henkiin. Kuinka sinä pystyit olemaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Eikö tämä järkyttänyt sinua tai herättänyt sinussa minkäänlaista kunnioitusta vainajaa kohtaan tai elämään kamppailevaa lasta kohtaa. Eikö tämä järkyttänyt sinun lapsia eivätkö he esittäneet järkyttyneitä kysymyksiä. Miten sinä saatoit olla kuin ei mitään juuri sillä hetkellä, kun toisen ihmisen kaikki oli käsillä, mutta sinulle se ei ollut mitään. Eikö sinua jo hävittänyt olla totaalisen välinpitämätön. Eikö se ollut sinulle Nokia, että kaikki vielä näkevät sen. Eikö mikään vedä sinua hiljaiseksi tai mietteliääksi. Miten auringonotto maistui vielä tämän jälkeen eikö siitä mennyt fiilis ja maku.

Miten sinä kykenet tähän. Mitä sinulle on pitänyt tapahtua, kun mikään ei pysäytä.

Nämä kommentit täällä AV vielä alleviivaavat tätä täydellistä välinpitämättömyyttä.

En ihmettele sitäkään tosiseikkaa, että 90% maailman väestöstä kuuluu ÄÖ keskivertoon tai alle/hieman päälle.

En tiedä pelastaisiko korkeampi ÄO tältä välinpitämättömyydeltä, mutta ihmisen tyhmyyden se loistavasti selittää.

Ja älä turhaan kuvittele, että minä ajattelisin tämän kirjoituksen herättävän sinussa jotain, en edes pientä myötätuntoa lähes henkensä menettänyttä lasta kohtaa, koska en kuvittele. Minä kyllä tiedän, että sinä et kykene siihen.

Vierailija
129/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en nyt kyllä ymmärrä, miksi tuosta olisi nyt pitänyt nostaa joku valtava show? Ja panikoida lasten tapahtuman näkemistä ym. Siinäpähän oppivat, kuinka käy, jos menee liian syvälle eikä opettele uimaan. Olisin varmaan oikein korostanut asiaa. Ikävää toki on, jos lapsi joutuu hätään ja käy huonosti. Ammattilaisten asia on kuitenkin hoitaa se tilanne ja muut jatkavat elämäänsä toivottavasti vähän viisaampia ja kiitollisina, kun oma lapsi ei ole ambulanssissa. Ei kolaripaikan ohi ajettuakaan käännytä paniikissa kotiin ja lopeteta autolla ajamista vaan terästäydytään ja ollaan itsekin varovaisempia.

Niin, sen kolaripaikan ohihan ajetaankin talla pohjassa, vähät välittämättä vaikka kuinka olisi sini-, valko- tai keltatakkeja tiellä käpyttelemässä.

Mutta kun "ei kuulu mulle".

Siitä on kyllä ollut julkisuudessa juttua, että kolaripaikan ohi ajetaan etanavauhtia. Noin pahassa kolarissa on poliisi ohjaamassa liikennettä. Hidastaa pitää, mutta ei liikaa.

Että näin.

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/861819/Poliisi+hermostui+kolaripa…

Sanoo poliisi mitä hyvänsä, niin itse kyllä aion jatkossakin ajaa onnettomuuspaikan ohi etanavauhtia, nimittäin kerran kävi niin, että onnettomuuden uhria auttamassa ollut henkilö juoksikin suoraan autoni nokan ohitse toiselle puolelle tietä, varmaan adrenaliini virtasi sen verran, että tuo henkilö ei toiminut ihan järkevästi. Onneksi ajoin etanavauhtia, niin ei ollut mikään ongelma pysähtyä ja vältyttiin sitten toiselta onnettomuudelta.

Ai jaha, olenkin tuon linkitetyn jutun mukaan toiminut aivan oikein.

kerran muuten istun pelkääjänpaikalla kun mentiin onnettomuuspaikan ohitse, räpläsin siinä googlemapsia kun oltiin menossa outoon paikkaan ja yritin ottaa selvää, että mihin seuraavaksi. Kuskin mukaan oli poliisi katsonut aika vihaisesti, kun varmaan luuli että otan kuvaa siitä onnettomuudesta.

Eli viranomaisetkin voisi toisaalta olla tekemättä oletuksia, puhelinta voidaan käyttää tilanteessa muuhunkin kuin kuvaamisen. Mutta onhan se kuvaaminen kuitenkin todella sairasta touhua, joten ymmärtää tuohtumuksenkin.

Vierailija
130/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä epäilen, ettei äo:n ja onnettomuuksista hysteerisen järkyttymisen suhde mene ihan niin päin kuin ap olettaa. Päinvastoin, älykkäät osaavat tuntea asioita ihan siellä oman päänsä sisällä ilman, että niistä pitää meuhkata niin hurjaan ääneen että ap näkee sen sieltä toiselta rantaakin. Joskus hirveän älykkäät ihmiset vaikuttavat ulospäin kovin kylmiltä.

Vierailija
131/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue uudelleen.

Ja se poikkeaa siitä, että muut jää sinne muuten vaan?

Vierailija
132/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä epäilen, ettei äo:n ja onnettomuuksista hysteerisen järkyttymisen suhde mene ihan niin päin kuin ap olettaa. Päinvastoin, älykkäät osaavat tuntea asioita ihan siellä oman päänsä sisällä ilman, että niistä pitää meuhkata niin hurjaan ääneen että ap näkee sen sieltä toiselta rantaakin. Joskus hirveän älykkäät ihmiset vaikuttavat ulospäin kovin kylmiltä.

Ohops, ei ollutkaan ap:n kommentti se johon viittasin. 🙈

Vierailija
133/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olisi pitänyt tehdä? Kokoontua elvytettävän lapsen ympärille itkien, huutaen ja voivotellen ja häiritä pelastushenkilökunnan työtä? Muutama polvirukoilija vielä siihen ympärille kovaäänisesti rukoilemaan ja voivottelemaan niin avot?

Vierailija
134/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelta nyt unohtuu, että se uimataitoinenkin lapsi voi hukkua. Esim. uinut liian syvälle ja voimat ehtyneet. Tai panikoi kun yhtäkkiä ei jalat ylläkkään pohjaan.

Anteeksi mutta en ymmärrä.

Uimataitoon sisältyy tieto että uidaan rannansuuntaisesti, että kesälläkin vesi on kylmää ja kangistaa nopeasti, äly pysytellä turvallisen lähellä pohjaa tai jotain mistä saa kiinni. Luonnonvesissä ei uida mitään matkaa kuten uimahallissa, virtaukset ja aallot on ihania, niiden voimaa kunnioitetaan.

Uimataidottomalla on kellukkeet kiinni tai kaulassa _kiinni_ uimarengas. Niiden kanssa hukkuminen on mahdotonta.

Uimapatjan varaan ei lähdetä ennen kuin osataan uida. Siinä ei auta vaikka äippä tuijottaisi silmät ruvella.

Edelleen, opettakaa mukulanne uimaan!

Viimeistään kouluun mennessä pitää 25m olla hallussa.

Kaikki lapset ei vain opi uimaan kouluikään mennessä vaikka kuinka olisi oltu uimakoulussa ja muutenkin paljon vedessä. En tiedä mikä siinä oikein on (itsekin olin aikoinaan tällainen), tekniikka ym. on hallussa mutta silti ei opi. Ja tiedän monta muutakin joilla on ollut näin, joukossa paljon myös urheilullisia lapsia, joilla uimaanoppinen hidasta.

Kun sitten vihdoin opin uimaan niin minusta kyllä tuli ihan hyvä uimari.

Vierailija
135/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran tapahtumassa yleisön seassa ja siellä tapahtui useamman henkilön kuolemaan johtanut onnettomuus. Koko tapahtuma kesketytettiin ja kaikkia pyydettiin soittamaan ensi tilassa kotiin (ei silloin ollut kännyjä). Kuulin takanani keskustelun, että rahat pitäisi pääsymaksusta saada takaisin. En voinut uskoa korviani. Kyllä siitä jäi sellainen fiilis jonka muistaa. 

Ahvenisto?

Vierailija
136/203 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi uskoakaan miten epäempaattisia kommentteja. Itse olisin ollut niin järkyttynyt, että olisin lähtenyt kotiin.

Minä en välttämättä olisi edes huomannut koko tapahtumaa, sillä perheen kanssa uima-rannalla katseeni pysyy koko ajan lapsissani. Kauempana olleet tuskin edes näkivät, että rannalla oli menossa elvytys, saati että kyseessä oli lapsi. Todennäköisesti olisin ajatellut, että ambulanssi on paikalla jotain huonovointista rantojen miestä varten, miksipä he elvyttäisivät puolta tuntia lasta keskellä uimarantaa, kun olisivat voineet hoitaa elvytyksen ambulanssissa ja lähteä pillit vinkuen kohti sairaalaa?

Ensin vakautetaan tila ja sitten vasta ambulanssiin. Vaikeampi ambulanssissa on elvyttää kuin rannalla.

Vierailija
137/203 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuiko tämä Lauttasaaren rannalla?

Vierailija
138/203 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmaan poistunut rannalta, jos lapseni (6 v) olisi kiinnittänyt jotain erityistä huomiota tapahtumaan. Muuten oltaisiin varmaan jatkettu rantalomapäivää normaalisti, kuitenkin niin että pysytään kaukana tapahtumapaikalta. Lapselle voi olla pelottava ja jopa traumaattinen kokemus, jos toinen lapsi kuolee lähellä ammattilaisten elvytysyrityksistä huolimatta.

Vierailija
139/203 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on varsinainen kaksinaismoralisti. Syyttää muita mutta itse jää katsomaan.

Tapahtumapaikka on varmaakin porvoolainen uimaranta.

Pyydän anteeksi.

Yritin vain trollata tylsyyttäni.

Vierailija
140/203 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis usko on kyllä jo mennyt ihmisiin, mutta aina jaksan kuitenkin yllättyä ihmisen tyhmyydestä.

Ensinnäkin ei ollut kyse siitä, että olisi pitänyt mennä auttamaan, ammattilaiset auttoivat jo. Eikä kyse ollut siitä, että olisi pitänyt mennä pällistelemään tai kuvaamaan, se vasta tyhmää olisikin.

Kyse oli siitä, kuinka sinä pystyit jatkamaan auringonottoa ja uimista, kun joku teki kuolemaa vieressä tai oli käytännössä jo kuollut, koska lapsi saatiin vasta pitkän elvytyksen jälkeen takaisin henkiin. Kuinka sinä pystyit olemaan kuin mitään ei olisi tapahtunut. Eikö tämä järkyttänyt sinua tai herättänyt sinussa minkäänlaista kunnioitusta vainajaa kohtaan tai elämään kamppailevaa lasta kohtaa. Eikö tämä järkyttänyt sinun lapsia eivätkö he esittäneet järkyttyneitä kysymyksiä. Miten sinä saatoit olla kuin ei mitään juuri sillä hetkellä, kun toisen ihmisen kaikki oli käsillä, mutta sinulle se ei ollut mitään. Eikö sinua jo hävittänyt olla totaalisen välinpitämätön. Eikö se ollut sinulle Nokia, että kaikki vielä näkevät sen. Eikö mikään vedä sinua hiljaiseksi tai mietteliääksi. Miten auringonotto maistui vielä tämän jälkeen eikö siitä mennyt fiilis ja maku.

Miten sinä kykenet tähän. Mitä sinulle on pitänyt tapahtua, kun mikään ei pysäytä.

Nämä kommentit täällä AV vielä alleviivaavat tätä täydellistä välinpitämättömyyttä.

En ihmettele sitäkään tosiseikkaa, että 90% maailman väestöstä kuuluu ÄÖ keskivertoon tai alle/hieman päälle.

En tiedä pelastaisiko korkeampi ÄO tältä välinpitämättömyydeltä, mutta ihmisen tyhmyyden se loistavasti selittää.

Ja älä turhaan kuvittele, että minä ajattelisin tämän kirjoituksen herättävän sinussa jotain, en edes pientä myötätuntoa lähes henkensä menettänyttä lasta kohtaa, koska en kuvittele. Minä kyllä tiedän, että sinä et kykene siihen.

OT.  Itseasiassa useissa tutkimuksissa on todettu älykkäämpien ihmisten olevan tyhmiä tunnekylmempiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme