Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko harkitsit lapsen hankintaa?

1990
13.06.2020 |

Vauvakuume yllätti. En ole ikinä ehtinyt liiemmin pohtia lasten hankintaa, olen luonut uraa ja keskittynyt nauttimaan hyvästä parisuhteesta. En ole ikinä nähnyt itseäni äitinä. Ikää nyt 30 vuotta. Juuri kun täytin 30v, se iski aivan äkisti, vauvakuume!! Elämäntilanne aivan täydellinen vauvaa ajatellen, ihana mies, ok-talo, hyvä työ ja rahatilanne. Ja nyt se kilahti päähän että haluaisin perhettä. Mies kypsytteli ajatusta pari päivää ja vastasi sitten, että yritetään vaikka heti.

Kauanko harkitsitte yrittämistä? Varsinkin jos ette aiemmin olleet lasta ajatelleet tai jopa miettineet että ei ikinä? Ihan normaaliahan kai tää tällainen on. Biologiaa.. Kuinka nopeasti uskaltaa tehdä tällaisen päätöksen, ei kai sitä ikinä oo ihan valmis? Olo on muuten tosi varma mut en ole kovin spontaani ihminen ja yleensä suunnittelen asioita tosi pitkään (esim sohvan ostoa suunnittelin vuoden!?). Nyt ei tunnu siltä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se kypsyi pikkuhiljaa opiskelujen aikana ja jossain kohtaa juttelin miehelle, että ehdottomasti haluan joskus. Mies oli, että joo, joskus kyllä.

Tästä pari vuotta meni, ja mies sanoi, että nyt vois hänen puolestaan (olin 27 tuolloin).

Siitä 8 kk, niin oltiin aviossa ja lopetin pillerit.

Vierailija
2/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollainen ajatus johtaa siihen perheen perustamiseen, ihan normaalia se on. Ja samalla täysin käsittämätöntä, ihme.

Itse en ollut oikeastaan ehtinyt ajatella lasten hankkimista, kunnes sitten istuin pissatikku kädessä ja tajusin, että täähän on mahtava asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vauvakuumeen iskettyä mieli muuttuakin? Tätä pelkään, vaikka samalla ajattelen että ei niin voi enää käydä. Vai hoitaako luonto tämänkin nyt kun kerran kuumeenkin minulle nostatti.. Lähinnä tarkoitan pitääkö tässä kuumeilussa pitää joku pitkä harkinta-aika vai ryhtyä tuumasta toimeen kun olo kuitenkin on varma.

ap

Vierailija
4/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kerran pohdin tosissani lapsen hankkimista ollessani 19-vuotiaana ensimmäisessä vakavassa seurustelusuhteessa. 30-vuotiaana sain ensimmäisen lapseni. Meni useita vuosia ennen kuin mies oli valmis lasten hankkimiseen.

Vierailija
5/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 22 v ja mennyt juuri naimisiin. Yhteisellä päätöksellä halusimme lapsen ja mahdollisimman nuorena, minulla oli opinnot kesken mutta onneksi teimme sen ratkaisun ja teimme 2 lasta nuorena :) Sitä emme ole ikinä katuneet. Ei kannata miettiä ja arvuutella lapsen tekoa liian pitkään.  

Vierailija
6/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tiennyt haluavani lapsia. Sitten kun aika oli oikea, ei tarvinnut harkita.

Harmi vaan, että se ei onnistunut omin voimin, vaan tarvittiin monet lapsettomuushoidot. Mutta onnistui. Saimme kaksoset.

Vierailija
7/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat sillä mielen muuttumisella? Jos tarkoitat sitä, että voiko sinulle tulla tunteita ollessasi raskaana, että apua, mitä menin tekemään, tämä on nyt lopullinen päätös, tai että voitko lapsen saatuasi tuntea sellaisia tunteita, että voisiko palata entiseen elämääni, niin kyllä, sellaisia tunteita voi tulla. Kaikenlaisia tunteita voi tulla.

Vierailija
8/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvakuume on täysin yhteiskunnallinen ja sosiaalinen ilmiö. Tutkimuksissa ei ole löydetty mitään biologista mekanismia, joka selittäisi vauvakuumeen, esim. hormonaalisia muutoksia kolmenkympin tienoilla. Joten kai se mieli voi muuttuakin. Raskaushormonit ovat tosin asia erikseen, siinä vaiheessa saattaa olla, että "luonto hoitaa", tästä en tosin ole lukenut tieteellistä kirjallisuutta.

Vierailija
9/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen aina tiennyt haluavani lapsia, joten heti kun olimme puolisoni kanssa avioituneet, jätimme ehkäisyn pois. Jo ensi treffeillä käytiin tämä lapsiasia läpi ja kun molemmat olivat samalla linjalla, annettiin mahdollisuus suhteen kehittymiselle.

Ei sitä sitten tarvinnut harkita, ainoastaan ajankohtaa miettiä. Halusimme olla aviossa ja tilanteessa jossa molemmilla on vakituinen työpaikka. Nämä kun oli saavutettu, annettiin palaa.

Vierailija
10/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja miehellä oli pitkään ollut tunne että katuisimme myöhemmin ellemme edes olleet nuorella iällä yrittäneet hankkia lapsia vaikkeivät olosuhteet olleet sille ideaalit.

Vierailija
11/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tienny aina tekeväni lapsia "sitten joskus" eli kunhan on vähän uraa tehty, vakityö, tarpeeks iso omistusasunto jne. Se ei ollu mikään pakottava tunne päästä äidiksi, vaan ehkä ennemminkin ympäristön luoma kuva, miten elämä yleensä etenee.

Noh vauvakuume iski käytännössä heti, kun maisterin paperit oli kourassa ja eka määräaikanen soppari kirjotettu. Tästä puoli vuotta eteenpäin alotettiin yrittäminen, vaikka oma asunto on kaksio, eikä oo varaa hankkia vielä isompaa (luultavasti onnistuu raskausaikana/ekana vauvavuotena) ja äitiyslomalta palatessa joutuu työnhakuun.

Eikä edes kaduta, vaan oon onneni kukkuloilla.

Vierailija
12/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin nopeasti. En oikein kerennyt ajatella. Olin niin tunnemyräköissä. Alkuvaiheen alkion abortoitumisia tuli kaksi ja sitten se tärppäsi oikein. Olin 35 ja varmaan kehon hormonit siinäkäynnisteli.

Kaikkien kolmen lapsen kanssa en hirveästi aikaillut (ei ollut aikaa sikailla iäkkään puolesta). Kyllä mua pelotti, mutta jotenkin vaan ajattelin, että elämä on nyt.

Vierailija
13/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ei ollut aikaa jahkailla siis iänkään takia.... 35v

Vierailija
14/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen perustamisen voi pilata silläkin, että ylianalysoi ja pohtii pohtimisesta päästyäänkin. Jossakin määrin luonnollista, koska kyse elämää täydellisesti ja lopullisesti muuttuvasta asiasta, mutta senkin voi tosiaan pururata liiallisella sitä tätä ja tuota.

Sinulla kroppa ja mieli (suureksi osaksi sekin, kyllä) kertoo, että nyt on sen aika ja tilanne muutenkin sopiva eli pystytte tarjoamaan vakautta, turvaa ja rakkautta eli antakaa palaa!!

Mikään ei voita sitä tunnetta, kun saat nyytin suloisia, ei mikään. Olo on kuin Everestin valloittaneella ja olisit siihen uudelleenkin valmis.

Ja se lapsen kehityksen seuraaminen <3

T. Abi-ikäisen ja 17v teinin äiti (44v)

Vierailija
15/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisena oli selvää etten halua testata kuinka pitkään hedelmällistä ikää on jäljellä, vaan pelata varman päälle. Jos olisin mies, niin olisin saattanut aikailla asiaa pidempään ja varmistella uran olevan riittävän hyvällä mallilla jne.

Vierailija
16/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmaankin yrittämisen aikana myös sitä ajatusta työstää. Ja kun ei se vauva itsestäänselvyys ole, sen tiedän. Ja pitää oppia hyväksymään että niitä kaikenlaisia tunteita voi tulla ja varmasti tuleekin. Hassua vain kuinka äkkiä tällainen ajatus voi herätä!! /ap

Vierailija
17/17 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vauvakuume jo kymmenen vuotta, mutta tapasin mieheni aika vasta. Olemme sopineet että parin vuoden päästä alamme yrittämään. Jotenkin pitäisi jaksaa odottaa sinne asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi