Miten hävitätte kelan kirjeet yms. joissa on hetu ja muita henkilökihtaisia tietoja?
Ei ole uunia jossa polttaa tai silppuria jossa tuhota. Jatkanko vaan arkaluontoisten kohtien pikkuriikkisiksi paloiksi leikkelyä?
Kommentit (33)
Voisiko sen kirjeiden lähettelyn laittaa jostain pois päältä? Ne näkee netistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ämpäriin ja vettä päälle. Tai lavuaariin. Hetken päästä niitä voi hajottaa pienemmäksi, ihan vaikka kunnon paperimassaksi jos mieli tekee, ja puristella palloiksi. Sitten ihan tavalliseen roskiin. Silppurikin minulla on, mutta lensinnäkin se silppu vie roskiksessa järjettömästi tilaa ja lisäksi vielä pölyää ympäriinsä kun silppuria tyhjentää.
Panet silppuriin roskapussin ja viet silpun paperinkeräykseen. Pussin panet takaisin silppurin alle, ei pölise eikä vie tilaa roskiksesta.
Mä silppuan kaiken arkaluontoisen. Helpoimmin identiteettivarkaus käy penkomalla jätesäiliöt ja keräyspaperilootat. Ihan suotta pelkäätte digivarasta, jos ette paperienne tietosuojasta piittaa.
Paperisilppu kuuluu sekajätteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ämpäriin ja vettä päälle. Tai lavuaariin. Hetken päästä niitä voi hajottaa pienemmäksi, ihan vaikka kunnon paperimassaksi jos mieli tekee, ja puristella palloiksi. Sitten ihan tavalliseen roskiin. Silppurikin minulla on, mutta ensinnäkin se silppu vie roskiksessa järjettömästi tilaa ja lisäksi vielä pölyää ympäriinsä kun silppuria tyhjentää.
Panet silppuriin roskapussin ja viet silpun paperinkeräykseen. Pussin panet takaisin silppurin alle, ei pölise eikä vie tilaa roskiksesta.
Mä silppuan kaiken arkaluontoisen. Helpoimmin identiteettivarkaus käy penkomalla jätesäiliöt ja keräyspaperilootat. Ihan suotta pelkäätte digivarasta, jos ette paperienne tietosuojasta piittaa.
Kunnollinen silppuri tekee sen verran pientä silppua, ettei sitä voida hyödyntää keräyspaperin käsittelyssä. Kuuluu siis sekajätteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko sen kirjeiden lähettelyn laittaa jostain pois päältä? Ne näkee netistäkin.
Ei kai, mutta voi tilata OmaPostiin, joka on sähköinen.
Mä olen aina repinyt tiliotteet ja kelan kirjeet ym. muutamaan osaan ja sitten syönyt ne palanen kerrallaan. Ei varmasti vuoda tiedot ainakaan niistä dokumenteista.
Ei kannata tehdä elämästä helppoa, kun asiat voi tehdä mahdollisimman vaikeastikin. Kyselijä on varmaan taas joku uusavuton viisikymppinen.
*myötähäpeänaamapalmu*
Leikkaan kirurgin veitsellä hekilötiedot sisältävät kohdat pois ja työnnän ne hivakkaaan. Olen toiminut näin vuodesta 1997 asti, kun olin lukenut jutun identiteetti varkaista Uusi-Lahti lehdestä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina repinyt tiliotteet ja kelan kirjeet ym. muutamaan osaan ja sitten syönyt ne palanen kerrallaan. Ei varmasti vuoda tiedot ainakaan niistä dokumenteista.
Ne voisivat säilyä ulostekikkaran sisällä teoriassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ilmeisesti koskaan syönyt paperia. Se pitää pureskella 'massaksi' jotta sen pystyy nielaisemaan. Ei varmasti säily mikään muste/tieto kikkareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ilmeisesti koskaan syönyt paperia. Se pitää pureskella 'massaksi' jotta sen pystyy nielaisemaan. Ei varmasti säily mikään muste/tieto kikkareissa.
CSI eli amerikan salainen poliis vai oliko se se vakoojajärjestö, niin ne kyllä pystyy koostaa sen musteen alkuperäiseen muotoon ihan mistä vaan. Olen nähnyt telkkarissa, kun ne saa kaikilla ihmehärveleillä mitä vaan esiin ihan mistä vaan.
Isommat vanhat läjät poltan mökillä saunan uunissa, uudemmat sitä mukaa kun niitä kertyy silppuan kotona Lidlistä aikoinaan ostamallani halvalla silppurilla.