Herätättekö teinit näin kesälomalla?
Itsellä alkaa työpäivä kääntyä jo ehtoopuolelle ja teini se vaan porskuttaa yöuniaan edelleen.
Kommentit (108)
En herätä. Teinien biologinen kello muuttuu ja nukahtaminen siirtyy myöhemmäksi. Tämä on ihan biologinen fakta. Unen tarve ei kuitenkaan vähene, päinvastoin, kaikki se kehittyminen vaatii riittävää lepoa. Se, että herättää teini-ikäisen aamulla ilman oikeaa syytä (koulu, työt tms) on nuoren kiusaamista. Vanhempi tekee siinä hallaa omalle lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI. Nukun itsekin 15:een. Myös vanha äitini on aamuntorkku, hänelle ei saa koskaan soittaa ennen klo 12, vaikka on jo kasikymppinen. Me nukutaan pitkään koko suku ja valvotaan ja tehdään tärkeimmät jutut illalla ja yöllä.
Miten lasten koulunkäynti sujuu aitten syksyllä ja teidän vanhempien työt? Miksi haluatte poiketa yhteiskunnan rytmistä?
Ootko ihan tosissasi?
Miten kukaan osaa tehdä töitään enää loman jälkeen? Kaikki unohdettu! Kaikki.
Ja miten sitä osaa talvella pukea päälleen, kun kesällä on vaan ollut ilman talvitakkia.
Pitäis kyllä kesällä joka päivä, tai ainakin viikottain treenata: toppis ja pipo päähän. Varmistaa talvea varten, ettei unohdu.
Demari sieltä kirjoitteli.
Toisinaan nukkuvat jopa klo 14 asti. Mutta mun mielestä viimeistään klo 12 aikaan saa herättää ja olen herättänytkin.
Että edes jonkinlaisessa rytmissä pysyttäisiin eikä yöaikaan olisi liian rauhatonta, kun itseni pitää kuitenkin saada nukkua enkä halua nukkua yleensä aamulla liian pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi ennen vanhaan tullut kuuloonkaan, että kakarat makaavat puoleen päivään sängyssä, siinä menee koko päivä pilalle. Yöllä nukutaan ja aamulla herätään ajoissa.
Kermaperseet antavat kakaroidensa riekkua yöt ulkona ja vetelehtiä puoleen päivään sängyn pohjalla.
Minä veikkaan, että nämä vanhemmat ovat 70-80 luvulla syntynyttä tietokonesukupolvea. Ei ihme ,että pää ei kestä armeijaa tai työelämää kun kotona saa velttoilla miten haluaa.
Höpsistä! Minä olen 70-luvun loppupuolella syntynyt äiti. Annan teinieni nauttia kesällä valvomisesta ja pitkään nukkumisesta. Tämähän on ainut aika vuodesta, kun niin voi tehdä. Molemmat teinit ovat kesällä myös töissä vähän, opiskelevat, mökkeilevät ja matkustavat. Muun ajan saavat olla, miten haluavat. Se on sitä lomaa ja vapautta, mitä nuori tarvitsee koulun ja harrastamisen vastapainoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi ennen vanhaan tullut kuuloonkaan, että kakarat makaavat puoleen päivään sängyssä, siinä menee koko päivä pilalle. Yöllä nukutaan ja aamulla herätään ajoissa.
Kermaperseet antavat kakaroidensa riekkua yöt ulkona ja vetelehtiä puoleen päivään sängyn pohjalla.
Minä veikkaan, että nämä vanhemmat ovat 70-80 luvulla syntynyttä tietokonesukupolvea. Ei ihme ,että pää ei kestä armeijaa tai työelämää kun kotona saa velttoilla miten haluaa.
Höpsistä! Minä olen 70-luvun loppupuolella syntynyt äiti. Annan teinieni nauttia kesällä valvomisesta ja pitkään nukkumisesta. Tämähän on ainut aika vuodesta, kun niin voi tehdä. Molemmat teinit ovat kesällä myös töissä vähän, opiskelevat, mökkeilevät ja matkustavat. Muun ajan saavat olla, miten haluavat. Se on sitä lomaa ja vapautta, mitä nuori tarvitsee koulun ja harrastamisen vastapa
Sama täällä ja samantapainen kesä nuorilla. Oikein iloitsen, kun lähden töihin vielä kesäkuussa ja nuori saa jäädä nukkumaan. Tuossa iässä unentarvetta riittää ja on terveellistä nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Herätän seitsemeltä. Asumme omakotitalossa ja töitä riittää kaikille. On puiden kantamista, haravointia, ruohonleikkuuta ym. Lisäksi on tärkeä pitää unirytmi kunnossa lomallakin.
Vuorokaudessa on 24 tuntia riippumatta siitä, mihin aikaan nukkuu. Et kai nyt sentään teetä töitä aamuseitsemästä auringonlaskuun?
Vierailija kirjoitti:
Älä lässytä. Me saimme nukkua vapaasti lapsena. Olimme tavallinen duunariperhe.
55v.
Kakarat pitää herättää kesällä viimeistään kahdeksalta, käytte ajoissa nukkumaan. Illan virkku, aamun torkku, se tapa talon turmioon vie.
Kermaperseet antavat kakaroidensa riekkua yöt ja nukkua päivät.
Nämä 70-80 luvulla syntyneet eivät pidä kakaroilleen mitään kuria. Antavat riekkua yöt ja vetelehtiä puoleen päivään.
Luuletteko, että Suomi on rakennettu hyvinvointiyhteiskunnaksi vetelehtimällä puoleen päivään mihin opetatte kakaranne?
Ei ihme, että eivät pärjää armeijassa ja työelämässä kun kotona opeteaan lorvimaan ja luonnottomaan vuorokausirytmiin.
Mitä niin merkillistä aamulla tapahtuu, että pitäisi olla hereillä sitä todistamassa?
Itse teininä, aikaa ennen kesätöitä, heräsin aina aikaisin, koska halusin nähdä Summerin ja varsinkin Serranon perheen.
Meidän 14v menee nukkumaan joskus aamulla ja herää siinä 17 korvilla :D
En herätä. Paitsi jos klo tyyliin 15 jo eikä oo vielä syönyt, käyn ilmoittaa et ois sapuska valmiina. Pari viikkoa ennen koulua aletaan herättelemään, lomalla saa levätä niin paljon kun tahtoo. Meillä myös 9v autismikirjon lapsi jolle rutiinit erittäin tärkeitä myös lomalla,eikä kestä vuorokausirytmin muutoksia.Hänen kanssa herätään suht aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä mikä on ennenvanhaan, mutta kesälomalla yöt kukuttiin ja päivät nukuttiin. Vm-70
En varsinaisesti herätä mutta heräilee itse puoli kahdeksan ja yhdeksän välillä. Menee aika luonnollisen rytmin mukaan, meillä oli varmaan pahinta silloin kun koulu alkoi ja kasin aamut. Päiväkoti meni vielä kun siellä oli päikkärit, nukkunut ei mutta lepoa tuli silloin iltapäivällä. Pidin täydet hoitovapaat ja silloin oli uniaika noin 22-08, päikkärit nukkui vuoden jälkeen vain jos oli jotain lomailua tai kylpylää, rattaisiin saattoi nukahtaa. Meillä on molemmilla nepsypiirteitä joten nukumme yöt ihan oma-aloitteisesti kunnolla, helpottaa oireilua.
Jossain toisessa ketjussa joku komensi mukulat ruokapöytään lomallakin klo 11. Kuka prkl siihen aikaan syö?
Miksi teinit eivät voi nukkua niin kauan kuin haluavat? Niin minä itsekin teen lomilla. Aamiaisen jokainen syö milloin haluaa tai on syömättä. Lounas, illallinen ja iltapala vaihtelee harrastusten ja muiden menojen mukaan. Jos joku ei ole paikalla muiden syödessä niin syö sitten myöhemmin sen kylmänä tai lämmittää halutessaan itse. Syömisen jälkeen jokainen huuhtelee astiansa ja laittaa koneeseen. Pöydän siistiminen on myös itsestään selvyys. Kaikilla on joku päivittäinen työ joka on hoidettava. Hyvin on mennyt.
Ettekö te lomalla tee mitään yhdessä, siis teinin kanssa tai koko perheenä? Joku kertoi, että silloin herätetään, jos on joku meno, muuten saa nukkua vaikka iltaan saakka. Mutta eikös se ole varma tapa saada kamalan kiukkuinen ja uninen teini mukaansa, jos se pitää herättää väkisin 5-7 tuntia aiemmin kuin mitä normaalisti heräisi?
Meillä teini on tällä hetkellä kesätöissä, joten herää aamuisin herätyskelloon. Lomalla on tärkeää levätä, mutta onko kesäloma pakko viettää nukkumalla kaikki päivät läpeensä? En itsekään nuku valtavan pitkään, vaikka olen lomalla. Eka lomaviikko menee töistä palautuessa, mutta sen jälkeen pyrin heräämään 8-9 välillä, ettei loma hujahda ohitse huomaamatta ja ehdin tehdäkin jotain sillä aikaa, kun mies on töissä.
Tässä ketjussa yläpeukkuja näkyy saavan ne viestit, joissa teinit saavat nukkua niin pitkään kuin ikinä jaksavat. Alapeukku viuhuu, jos pitää minkäänlaista perusrytmiä ja herättää teinin viimeistään puoliltapäivin.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te lomalla tee mitään yhdessä, siis teinin kanssa tai koko perheenä? Joku kertoi, että silloin herätetään, jos on joku meno, muuten saa nukkua vaikka iltaan saakka. Mutta eikös se ole varma tapa saada kamalan kiukkuinen ja uninen teini mukaansa, jos se pitää herättää väkisin 5-7 tuntia aiemmin kuin mitä normaalisti heräisi?
Meillä teini on tällä hetkellä kesätöissä, joten herää aamuisin herätyskelloon. Lomalla on tärkeää levätä, mutta onko kesäloma pakko viettää nukkumalla kaikki päivät läpeensä? En itsekään nuku valtavan pitkään, vaikka olen lomalla. Eka lomaviikko menee töistä palautuessa, mutta sen jälkeen pyrin heräämään 8-9 välillä, ettei loma hujahda ohitse huomaamatta ja ehdin tehdäkin jotain sillä aikaa, kun mies on töissä.
Tässä ketjussa yläpeukkuja näkyy saavan ne viestit, joissa teinit saavat nukkua niin pitkään kuin ikinä jaksavat. Alapeukku viuhuu, jos pitää minkäänlaista peru
Tehdään kaikenlaista yhdessä perheen kanssa, mutta harvemmin aamulla. Oikeastaan aamulla vain silloin jos on ehdottomasti pakko, ja silloin sitten lähdetään vaikka vähän väsyneempänä. Ei meillä tosin iltaan asti saa nukkua, mutta iltapäivän puolelle kyllä. Mutta ehkä minä uniongelmaisena iltavirkkuna osaan suhtautua pitkään nukkumiseen rennommin kuin aamuvirkummat vanhemmat. Tässä 40+ iässä olen kyllä alkanut herätä aikaisemmin ja usein nousen vapaapäivinä jo 11-12 välillä.
Kummallakin kesäduunia heinäkuun puoliväliin joten kello herättää. Sitten saavat elää kuin siat pellossa ennen koulujen alkua.
Potta oli ihan piripinnassa ja isot pökäleet.
Oli poika ymmärtäny kuitenkin jutun.