Herätättekö teinit näin kesälomalla?
Itsellä alkaa työpäivä kääntyä jo ehtoopuolelle ja teini se vaan porskuttaa yöuniaan edelleen.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Ap antaa tytön siksi nukkua, kun muistan itsekin kuinka uni maittoi teini-iässä. Mitä se haittaa, jos kesälomalla nukkuu niin paljon kuin sielu sietää. Äsken vein vielä valmiin aamupalankin sänkyyn sille, kun heräsi.
En anna sen takia elää ihan omaa vuorokausirytmiään, koska haluan itse nukkua yöllä ja haluan että ruokailut on samaan aikaan erityisesti nyt kun vanhemmat ollaan etätöissä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sovittu, että laittaa kellon soimaan puol ysiks, joskus sovitusti voi nukkua pidempään, jos on jotain erityistä ollut illalla tms. Ja olen itse etätöissä kotona, mutta en halua herätellä.
Miksi ihmeessä lomalla pitää laittaa kello soimaan ja vielä 8.30?
Sen takia että ehtii tekemään jotain hyödyllistäkin ennen kuin illalla menee treeneihin. Ei meillä teinitkään vaan makoile, osallistuvat ruohonleikkuuseen yms kotitöihin. Itsekin on sitä mieltä että päivä menee hukkaan jos vaan nukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sovittu, että laittaa kellon soimaan puol ysiks, joskus sovitusti voi nukkua pidempään, jos on jotain erityistä ollut illalla tms. Ja olen itse etätöissä kotona, mutta en halua herätellä.
Miksi ihmeessä lomalla pitää laittaa kello soimaan ja vielä 8.30?
Sen takia että ehtii tekemään jotain hyödyllistäkin ennen kuin illalla menee treeneihin. Ei meillä teinitkään vaan makoile, osallistuvat ruohonleikkuuseen yms kotitöihin. Itsekin on sitä mieltä että päivä menee hukkaan jos vaan nukkuu.
Ai saakeli hei äiti! :D
Ihanan seitkytlukulaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap antaa tytön siksi nukkua, kun muistan itsekin kuinka uni maittoi teini-iässä. Mitä se haittaa, jos kesälomalla nukkuu niin paljon kuin sielu sietää. Äsken vein vielä valmiin aamupalankin sänkyyn sille, kun heräsi.
En anna sen takia elää ihan omaa vuorokausirytmiään, koska haluan itse nukkua yöllä ja haluan että ruokailut on samaan aikaan erityisesti nyt kun vanhemmat ollaan etätöissä kotona.
SÄ haluat.
No ei mikään ihme, että ei saada lapsia kouluun ja valitetaa, että lapset ei jaksa ja tarvitsee unta.
Ihminen on PÄIVÄELÄIN! se tarkoittaa sitä, että ihmisen kuuluu nukkua kun on pimeää. Ihmiselee nuorille ja aikuisille olisi terveyden kannalta tärkeintä nukkua puoliltaöin.
Se, että nykyään valvotaan myöhään ja herätään myöhään on nykymaailman tuottama opeteltu tapa. Keinovalo ja elektroniikka hämää aivojamme ja tämän takia yökukkujat luulee, että niin vain nyt sattuu olemaan.
Menkää sinne sähköttömään mökkiin 2 viikoks, niin alkaa se uni tulemaan kun hämärtää (vaikka kesällä olisikin valoisaa).
Mutta ei.. koska edes sitä sähkötöntä mökkiä ei voi olla, ettei vaan tule "tylsää". Siinä ku kantaa vettä järvestä ja tekee nuotion ja ruoan itse, pilkkoo polttopuut jne.. ei ole hirveen tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Vasta loman loppupuolella aletaan kääntelemään rytmiä. Muuten saa nukkua ihan vapaasti niin kuin tykkää. Joskus herää aikaisin ja nukkuu päikkärit, joskus nukkuu kahteentoista jne. Lomallahan se on parasta, että voi tehdä vapaasti mitä haluaa.
Myös kouluaikoina saa valvoa vapaasti, mutta yhtäkään poissaoloa nukkumisen takia en hyväksy, vaan kouluun mennään. Oppi kahdessa viikossa, että iltaisin pitää mennä ajoissa nukkumaan.
Luulen, että tuo on hyvä taktiikka. Nukkumista pitää osata säädellä itse. Minua kontrolloitiin aina; äiti herätti ja laittoi nukkumaan. En osaa vielä aikuisenakaan oikein säädellä omaa rytmiäni, nukun helposti pommiin ja jätän nukkumaanmenon liian myöhälle. Joskus rytmi on lomalla parempi kuin työaikoina.
Vierailija kirjoitti:
No ei mikään ihme, että ei saada lapsia kouluun ja valitetaa, että lapset ei jaksa ja tarvitsee unta.
Ihminen on PÄIVÄELÄIN! se tarkoittaa sitä, että ihmisen kuuluu nukkua kun on pimeää. Ihmiselee nuorille ja aikuisille olisi terveyden kannalta tärkeintä nukkua puoliltaöin.
Se, että nykyään valvotaan myöhään ja herätään myöhään on nykymaailman tuottama opeteltu tapa. Keinovalo ja elektroniikka hämää aivojamme ja tämän takia yökukkujat luulee, että niin vain nyt sattuu olemaan.
Menkää sinne sähköttömään mökkiin 2 viikoks, niin alkaa se uni tulemaan kun hämärtää (vaikka kesällä olisikin valoisaa).
Mutta ei.. koska edes sitä sähkötöntä mökkiä ei voi olla, ettei vaan tule "tylsää". Siinä ku kantaa vettä järvestä ja tekee nuotion ja ruoan itse, pilkkoo polttopuut jne.. ei ole hirveen tylsää.
En ole koskaan ollut päiväeläin. Teini-iässä valitsin urakseni leipurin, ettei tarvii yöllä nukkua. Nukun päivät.
Jos miljardivuotta sitten on jotain tarkoitettu oleman, ei päde enää. Olethan säkin luolastasi jo puussa käynyt ja vedessä uinut.
En herätä. Heräilee itsekseen tuossa aamukahdeksan aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on näin kesäaikaan kaikki lapset kotona, myös 21-vuotias opiskelijaneito. Hän tietysti elää oman rytminsä mukaan, kesätyö seurakunnassa ja hevosharrastus pitävät huolen, että hän herää jo ennen viittä useimpina päivinä ja menee nukkumaan yhdeksältä. Usein hän nukkuukin tallilla.
Nuoremmilla 17- ja 14-vuotiailla herätys on klo 7.30 ja aamiainen klo 8. Nukkumaan mennään klo 23 viimeistään. Molemmilla tiukka opiskelu-ja harrastusohjelma myös kesällä ja riittävä uni on tarpeen.
Ei jessus sentään 😆😆 Oikeesti höllääppä vähän sitä liperiä
Siis voisiko joku herättelijä perustella toimintansa? Miksi teinin pitäisi mennä samassa rytmissä teidän kanssa? Miksi se teitä haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on näin kesäaikaan kaikki lapset kotona, myös 21-vuotias opiskelijaneito. Hän tietysti elää oman rytminsä mukaan, kesätyö seurakunnassa ja hevosharrastus pitävät huolen, että hän herää jo ennen viittä useimpina päivinä ja menee nukkumaan yhdeksältä. Usein hän nukkuukin tallilla.
Nuoremmilla 17- ja 14-vuotiailla herätys on klo 7.30 ja aamiainen klo 8. Nukkumaan mennään klo 23 viimeistään. Molemmilla tiukka opiskelu-ja harrastusohjelma myös kesällä ja riittävä uni on tarpeen.
"opiskelijaneito" 🤢🤮
Teinien unirytmi ja unentarve on erilainen kuin aikuisten. Kunnioittakaa sitä. Uni ei ole vaarallista.
Herätän, jos ei ole vielä hereillä kun tulen töistä neljän jälkeen. Ei se ole minulta pois, jos haluaa mieluummin nukkua päivällä ja valvoa yöllä. Sitten kun olen lomalla, herätys on puolelta päivin, nukun siihen asti itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se ruoka säilyy kaapissa ja voi myöhemmin syödä sitten kun on nälkä? Toki yöllä pitää olla rauha nukkua mutta jos ei melua niin miksi et voisi nukkua itse?
Kovasti välillä vistoo kun nukkuu pitkälle päivään, mutta tiedostan kyllä ettei minulla ole siihen mitään muuta syytä, kuin "minun mielestä" ja yhteiskunnan opitut rytmit ym. Eli ei mitään varsinaista syytä, joten en mene aamulla herättämään. En toki siinä 10 jälkeen enää itse hissuttele hiljaa, jos herää kolinaan, imurointiin tms. niin sitten herää (en kyllä myöskään tahallaan pidä ääntä). No ehkä 13 aikaan saatan mennä koputtelemaan että joko tulisi kahville, mutta en patista ylös. Kotihommat hoituu ja illalla vetäytyy huoneeseen ajoissa niin mitäpä tuon nukkumiset ja valvomiset minun elämääni hetkauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis voisiko joku herättelijä perustella toimintansa? Miksi teinin pitäisi mennä samassa rytmissä teidän kanssa? Miksi se teitä haittaa?
Meillä sen verran pieni asunto, että jos muut haluaa nukkua, ei yks voi soittaa musiikkia, höpöttää kavereiden kanssa, katsoa telkkkaria jne. En ala ostelemaan jokaiselle omia ruokia, vaan ruoka-ajat menee enemmistön mukaan. Itsekään ei tahdo huolehtia ruokailuistaan ja ymmärtää uirheilijana tarvitsevansa sitä ruokaa, muutakin kun leipää. Ymmärtää myös, että uni on tärkeä ja tietää että tutkimusten mukaan säännöllinen vuorokausirytmi, myös vapaa-ajalla, auttaa unen laatuun. Miksi ihmeessä pitäisi pakottaa teini elämään jossain muussa rytmissä, jos tämä on hänenkin tahtonsa???
Ei herätetä. Saa nukkua pitkään. Ihan älytöntä herättää ketään jos ei ole mitään syytä. Joku sanoi että ruoka-ajat menee muuten hankalaksi. No eikö teini voi lämmittää ruokaa kun herää?
Itsekin teininä nukuin pitkälle iltapäivään.
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus. Jos ihmisen kuuluisi nukkua kun on pimeää ja valvoa kun on valoisaa, niin talvella nukuttaisiin suurin osa päivästä ja kesällä ei nukuttaisi ollenkaan.
Terveyden kannalta on parasta noudattaa omaa luontaista unirytmiään. Joillakin se on luonnostaan myöhäinen, ja teineillä se usein kääntyy siihen vaikkei ennen olisikaan ollut.
Kyllä huhuilen päiväkahville klo 13 aikoihin, jos eivät ole heränneet.