Herätättekö teinit näin kesälomalla?
Itsellä alkaa työpäivä kääntyä jo ehtoopuolelle ja teini se vaan porskuttaa yöuniaan edelleen.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap antaa tytön siksi nukkua, kun muistan itsekin kuinka uni maittoi teini-iässä. Mitä se haittaa, jos kesälomalla nukkuu niin paljon kuin sielu sietää. Äsken vein vielä valmiin aamupalankin sänkyyn sille, kun heräsi.
En anna sen takia elää ihan omaa vuorokausirytmiään, koska haluan itse nukkua yöllä ja haluan että ruokailut on samaan aikaan erityisesti nyt kun vanhemmat ollaan etätöissä kotona.
SÄ haluat.
Niin mitä siitä? Mulla on päivätyö ja jos en yöllä nuku, niin koska sitten? Ei meillä teinit määrää vanhempien tekemisiä, kyllä meillä mennään toisin päin. Eikä edes asiasta olla teinin kanssa eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sovittu, että laittaa kellon soimaan puol ysiks, joskus sovitusti voi nukkua pidempään, jos on jotain erityistä ollut illalla tms. Ja olen itse etätöissä kotona, mutta en halua herätellä.
Miksi ihmeessä lomalla pitää laittaa kello soimaan ja vielä 8.30?
koska äitikin joutuu heräämään niin pitäähän sitä nyt kärsiä koko perheen voimin
Kyllä mä 11-12 aikaan herätän. Meillä on menoja kesälläkin.
Lisäksi käyn töissä kesälläkin, ja nuo ei osaa olla yöllä hiljaa. Siksi nukkumaan klo 24.
Ei mun mielestä ole liian kireetä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä 11-12 aikaan herätän. Meillä on menoja kesälläkin.
Lisäksi käyn töissä kesälläkin, ja nuo ei osaa olla yöllä hiljaa. Siksi nukkumaan klo 24.
Ei mun mielestä ole liian kireetä.
Toki menoille pitää herättää, ja yöllä olla pää kiinni kun muut nukkuu. Nämä ovat ihan valideja syitä uniajan rajaamiselle, joskaan en usko että hiljaisuus yöllä tarkoittaa välttämättä unta.
Vierailija kirjoitti:
Teini herää kesätöihin klo 6:30. Ei tarvitse herätellä eikä käskeä nukkumaan.
Meillä sama. Kun itse nousen 6:45, on kahvit keitetty ja teinistä näkyy enää selkä, kun on jo ovella lähdössä.
Mä opiskelen ja teinit lomailee. Kaikki valvotaan jonnekin klo 3-4 ja herätään n klo 14. Laitan ruoan joskus klo 16 aikaan ja illalla vielä myöhään jonkun sapuskan.
Herätän kun itsekin herään eli n klo 8
Kun itse olin teini, piti nousta ylös viimeistään klo 09.
Ihan hyvä sääntö, ymmärsin jälkikäteen. Sama ruokarytmi koko perheeellä, eikä niin, että teinit nousee ylös, kun muut hörppii jo iltapäivän kahvia,
Vierailija kirjoitti:
Ap antaa tytön siksi nukkua, kun muistan itsekin kuinka uni maittoi teini-iässä. Mitä se haittaa, jos kesälomalla nukkuu niin paljon kuin sielu sietää. Äsken vein vielä valmiin aamupalankin sänkyyn sille, kun heräsi.
Emminä ihan sänkyyn aamiaista passaa!
En todellakaan herätä. Minulle on ihan sama, missä rytmissä elää. Hän on lomalla.
Vierailija kirjoitti:
En herätä lomalaista. On raatanut koko kevään päästäkseen haluamaansa lukioon. Nyt saa rentoutua rauhassa. Yleensä hänellä on jotain menoa sovittu ja laittaa kellon soimaan. Joskus nukkuu yli puolenpäivän. Ei ole ongelma, koska ei melua öisin, vaikka valvoisi.
Meillä alkaa ensimmäinen lukuloma, muutama kirjoitus syksyllä, loput keväällä. Saanu ottaa kesäkuun loman kannalta. Itse ottaa heinäkuussa vastuun lukemisesta. Emme kuitenkaan anna nukkua yli puolenpäivän, ei valita.
Mulla oli jo vauvojeni aikaan periaate, että en herätä nukkuvaa lasta. Hoidin lapseni kotona, niin että saivat nukkua siihen asti kun nukutti, talvella yhteentoista.
Vierailija kirjoitti:
Herättelijöille tiedoksi, että vuorokaudessa on yhtä monta tuntia vaikka nukkuisi mihin aikaan. Ei aamulla valvominen ole sen ahkerampaa kuin illalla valvominen, eikä aamulla nukkuminen sen laiskempaa kuin illalla nukkuminen.
Yöunet tärkeimmät!
Nyt kun olen vielä itse töissä, herätän jos eivät ole heränneet kun tulen kotiin. Sitten kun jään lomalle, herättelen joskus puolilta päivin kun itsekin herään.
Saavat puolestani mätääntyä. Ilmoitan sitten syksyllä kouluun, että lapsi mätäni kesän aikana eikä enää valitettavasti tule kouluun.
V...un kermaperseet. Aamun virkku, illan torkku, se tapa talon turmioon vie. Herätätte ne laiskat herraterttunne ajoissa, loma ei ole mikään veruke vetelehtiä puoleen päivään. Kotitöitä teillä varmasti riittää jos kakaranne eivät jostain syystä ole kesätöissä. 70-80 luvuilla syntyneet eivät osaa kasvattaa lapsiaan vaan opettavat vetelehtijöiksi, jotka ovat kusessa kun pitäis siirtyä työelämään.
Vierailija kirjoitti:
V...un kermaperseet. Aamun virkku, illan torkku, se tapa talon turmioon vie. Herätätte ne laiskat herraterttunne ajoissa, loma ei ole mikään veruke vetelehtiä puoleen päivään. Kotitöitä teillä varmasti riittää jos kakaranne eivät jostain syystä ole kesätöissä. 70-80 luvuilla syntyneet eivät osaa kasvattaa lapsiaan vaan opettavat vetelehtijöiksi, jotka ovat kusessa kun pitäis siirtyä työelämään.
Loma on erinomainen veruke nukkua silloin kun nukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan herätä. Minulle on ihan sama, missä rytmissä elää. Hän on lomalla.
Loma ei ole mikään veruke vetelehtiä puoleen päivään. Lomalla kakarat heräävät ajoissa aamulla ja sitten alkaa kotityöt jos ei ole kesätöitä. Mekin herättiin lomalla kuudelta mansikkamaalle töihin vaikka miten olisi väsyttänyt.
Nykyajan velttoperseet antavat kakaroidensa nukkua puoleen päivään ja valvoa yöt, ei mitään kuria. Ei ihme ,että eivät pärjää työelämässä ja armeijassa kun pitää herätä ajoissa.
No jos vaikka hänelle se valveilla olo ei ole hiljaa olemista? Miksi ihmeessä teinien pitäisi elää eri aikavyöhykkeessä? Jos perheelle, teini mukaan lukien, tämä on parempi, miksi sitä pitää arvostella?